Slof kort.....teugels los.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Slof kort.....teugels los.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 12:27

Ik hoop dat dit een discussie wordt en niet dat iedereen dwars overelkaar heenvalt. Hier komt het dan: Je ziet vaak mensen rijden die de slof heel kort hebben. In een ideale wereld komt dit niet voor en ik begrijp dat het beter zou zijn als ze de slof langer deden of er helemaal afhalen. Maar in de praktijk zijn mensen hier niet zo gemakkelijk van te overtuigen. Daarom geef ik ze vaak het advies om de gewone teugel wat langer te laten. Mijn theorie is als volgt, door de slof kunnen ze niet met hun hoofd omhoog maar door de gewone teugel kunnen ze ook niet verder naar beneden op deze manier is het paard in één houding gefixeerd. Als de gewone teugel losser is dan heeft het paard de mogenlijkheid om het hoofd naar beneden te laten vallen en de bovenlijn te ontspannen. Op deze manier wordt het paard een beetje gereden zoals je ook met een slofteugel kunt longeren. Het is missschien niet heel erg rijtechnisch maar ik denk dat de paarden er ook niet slechter van worden. Oké ik ben klaar voor alle kritiek, laat maar komen. Party!!



Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 13:57

Oké dit had ik wel verwacht. Maar waar ik op doel is dat je door de teugel los(ser) te laten, juist voorkomt dat de paarden alleen in een krulletje lopen omdat ze de mogenlijkheid krijgen om te zakken. Ik wel nog wel even benadrukken dat het om een theorie gaat en dat wij hier op stal ABSOLUUT niet zo rijden. Maar het is hier in de omgeving haast een verplichte accesoire op dit moment. Althans zo lijkt het.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 16:53

Jura schreef:
Bij deze methode gaat het paard inderdaad hangen in een slof en er is geen sprake van aanleuning. Ik ben blij dat eigenlijk iedereen er net zo over denkt als ik. Maar nu bemoei ik me er toch weer mee! Haha! Lips are sealed

BTW ik begrijp niet goed dat iemand die al zoveel heeft bereikt in de paarden, er zulke ideeën op na kan houden... Verward


Nog een keertje voor de duidelijkheid. M'n lesklanten moeten een beest niet in elkaar trekken want na 1 waarschuwing kunnen ze een ander opzoeken. En dat ik mijn eigen paarden niet zo rijd is hopelijk wel duidelijk, ik ben eerder een beetje doorgeslagen naar de andere kant. Ik weet ddat ik niet alle paarden in de wereld kan redden van verkeerd gereden worden en zelf niet alle paarden hier in de buurt. Ik had alleen een theorie die ik bij jullie wilde toetsen, nou ik ben er inmiddels wel achter hoe iedereen er over denkt. Mijn vraag is wat is het verschil tussen een paard dat op de slof gereden wordt en een paard dat wordt gelongeerd met touwtjes? Ervan uitgaande dat onze slofruiter de hand acceptabel stil houdt en het paard en beetje redelijk aan het been heeft. Waarom vinden jullie dan dat het paard in de slof gaat hangen? Mijn gevoel zegt dat hij juist gaat hangen als hij niet de gelegenheid krijgt om verder te zakken in de hals doordat hij op de teugel vastloopt, dit zie je ook vaak met elastiek. Hoofd omhoog=elastiek, hoofd omlaag=hand, waar moet het hoofd nou heen? Ik hoop dat ik mijn verhaal weer een beetje duidelijker heb kunnen maken en wacht de reactie weer af. Pling Nog even erbij zeggen dat de titel misschien niet helemaal goed is, ik bedoel met slof kort niet de kin op de borst maar de overheersende teugel.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 17:23

Ik heb echt het gevoel dat ik soms een andere taal spreek Pipo. Waarom gaat een paard volgens jouw onder het zadel wel op een slof hangen en aan de longe niet. En nogmaals ik geef niet op deze manier les, je kunt gerust komen kijken want ik zit vlakbij. Maar ik heb een theorie en ik heb nog geen goed argumenten gehoord die deze theorie afbreekt of ondersteunt. Het zou leuk zijn om een discussie te houden waarbij mensen niet ergens tegenaan schoppen maar meedenken. Ik snap de tegens ook en natuurlijk zou het super zijn als iedereen z'n paard rechtgericht heeft, aan het been, los van de hand en in balans op twee teugels. Maar.... dat gebeurt niet dus als je op een andere manier mensen kunt overtuigen dat ze van zeer slecht voor hun paard naar minder slecht gaan in hun rijden dan heb je al een hele stap gezet. Ik weet de gevolgen van verkeerd rijden met slof, ik heb een stal vol met paarden in training die bijna zonder uitzondering met grote problemen zijn gekomen, als mensen nou zo gaan rijden dat ze de paarden minder verpesten dan gaat het in elk geval de goede kant op. Misschien heeft iemand een ander idee om deze slofverslaafden te genezen, liefst zonder gebruik van shocktherapie, maar ik heb de oplossing niet kunnen vinden en dacht hiermee misschien een mini stapje in de goede richting te kunnen zetten. Samenvatting: ik ben géén voorstander van de slof, ik weet dat paarden op een slof kunnen gaan hangen en ik snap jullie bezwaren. Ik vraag me alleen af of er een andere oplossing is dan de andere kant opkijken. Cool

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 17:38

Klopt inderdaad Parnassia, dus dat moet voorkomen worden. En Pipo ik denk niet dat je kunt zeggen dat elk paard aan de longe op de slof hangt maar ik weet inmiddels wel dat je een groot voorstander bent van de pessoateugel. (daar kleven ook nadelen aan maar dat kan ik nu niet handelen om daar ook op in te gaan, moet eerst een poosje rust) Maar stel je hebt de slof op een bepaalde lengte en dit is een vaststaan feit, is het dan echt slechter om het paard de gelegenheid te geven om te zakken ipv hem te blokkeren? Dat is waar ik niet uit ben, verder begrijp ik alle nadelen wel redelijk volgens mij. Ach misschien moeten we er een vertaler bij halen. Verward

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 18:18

SuperPepeijn schreef:
katja, is de volgende uitdaging niet leuker:

opper bij je lesvolgers de mogelijkheid zonder slof te rijden, en leer ze een begrenzende ruiterhand aan icm voorwaartse beenhulpen. is er 1 lesser met paard die het snel oppikt volgen er al snel meer. en voor je het weet is misschien de hele stal overtuigd. het kan een lokale trend zijn natuurlijk.

het rijden met slof is niet productief. je blijft in een cirkeltje die alleen maar erger wordt.

Oké Pepijn ik probeer het nog een keer. Het zijn dus géén mensen die ik les geef. Ik werkt zelf bijna nooit met slof en vindt het al helemaal niet geschikt voor een minder ervaren of minder getalenteerde ruiter. Ik hoop dat iedereen die de bovenstaande stukjes van mij heeft gelezen dit inmiddels wel begrepen heeft. Mijn lesklanten zijn al overtuigd en ik ben in de luxe positie dat ik een wachtlijst heb en dat mensen die niet goed luisteren naar mijn zin eruit vliegen. Veel komen dan op een stal hier in de omgeving waar de eigenaren volgens mij aandelen hebben in de verkoop van slofteugels. Nou had ik de illusie (sta nu weer met twee benen op de grond hoor) dat het misschien mogenlijk was hen ervan te overtuigen dat ze hun paard op een andere manier kunnen rijden zonder dat ze afstand moeten doen van hun slof (die kan bij sommige alleen verwijdert worden dmv chirurgie), maar dan moest ik wel met een alternatief kunnen komen.
Jouw antwoord is heel helder Sonja, wel fijn een keer iemand die niet schopt want ik begin een beetje blauw te worden. Kan het volgens jouw zo zijn dat bij een stille ruiterhand (hebben deze mensen niet dus ik loop altijd weer vast) de teugel nageeft zodra het paard meer wil zakken? Maar inderdaad komt elke ophouding dubbel in door het katroleffekt en dat kunnen deze mensen nou net niet gebruiken.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 22:13

Ik denk wel dat ik eruit ben. De slof korter hoeft geen probleem te zijn mits de ruiter een stille soepele hand heeft en voldoende kan aanvullen vanuit het been. Dan natuurlijk nog het goede gevoel om op het juiste moment te ontspannen en wie hebben we daar.......? Een ruiter die z'n paard zo ook wel voor elkaar heeft. Er zaten een paar hele leuke reacties tussen maar verder heb ik af een toe wel het gevoelgehad dat ik een hoek geschopt werd die ik niet verdiende. Het feit dat ik eens iets verder wilde denken betekend niet dat ik dacht dat ik het licht uitgevonden had. Dat is ook de reden dat ik dezer topic geplaatst heb. Als ik dacht dat ik het wist dan heb ik ook geen mening van buitenaf nodig. Ik zal binnenkort wel weer eens een stelling plaatsen maar ik moet nog even bijkomen van deze. Ik hoop dat sommige mensen willen proberen om beter de tekst van anderen te lezen en hun mening te geven zonder en ander te veroordelen, ik vind dat ik erg veel recht heb om les te geven en ik ruim veel puin op van anderen zowel in lesgeven als rijden. Ik heb nooit gezegd dat ik zo rijd of mijn leerlingen zo laat rijden en toch waren mensen van mening dat ik niet in een bak thuis hoor. Dit geldt overigens niet alleen voor deze topic, ik lees vaak antwoorden van mensen waarbij ik me afvraag of ze op het onderwerp reageren dat ik net gelezen heb. Is denk ik jammer omdat het mensen er toch van weerhoud om hun mening te geven want je weet niet wat je op je hals haalt. Groetjes Katja.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-02 22:18

Ik ben erg blij met je mening en het er ook erg mee eens. Met schoppen bedoelde ik meer de mensen die het op mij persoonlijk hadden en niet op de stelling. Als niemand zijn mening geeft is een stelling een beetje nutteloos. Toch? Knipoog

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 00:06

Oeps, sorry van de naamfout. Ik heb echt geen zin meer om mensen les te geven die niet in mijn systeem geloven. Ik vind dat als je ergens gaat lessen je de instucteur een kans moet geven het systeem uit te leggen en te bewijzen. Dat mensen ergens vraagtekens bij zetten, prima. Maar wat je vaak meemaakt is dat ze tijdens de les goed werken en de rest van de week het paard weer anders rijden. Dat is ook tegenover het paard niet eerlijk. Ik denk dat voor sommige paarden geldt dat ze met een minder goede manier van rijden beter af zijn dan met een steeds wisselend systeem. Ik werk teveel uren per week en mensen die niet fijn meewerken vreten energie en dat heb ik er niet meer voor over, het gaat dan tenkoste van mijn paarden, mijn trainingspaarden en mijn andere lesklanten. Ik ben er inmiddels uit dat sommige mensen niet willen luisteren naar anderen en daar moet ik me dan maar bij neerleggen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 00:19

Geen idee, zijn vaak mensen die een lang spoor van instructeurs achtergelaten hebben. Willen wel les maar zijn meer opzoek naar bevestiging dan naar een nieuwe visie. Sommige mensen zijn gewoon een beetje eigenwijs. Ik ben zelf een half jaar geleden van instructeur veranderd omdat ik het niet meer helemaal eens was met de vorige, ging de rest van de week anders rijden en da's niet goed. Ik heb in het begin erg moeten wennen maar wel even consequent doorgezet en ben nu super tevreden. Veel van de mensen die komen lessen en niet willen veranderen komen vaak van een stal waar ik iemand lesgeef. Gaat meestal als volgt: er komt iemand lessen met een "probleemgeval" zeg maar het lachertje van de stal, die gaat na een paar maanden een stuk beter dan komt er een "probleemruiter" die niet achter wil blijven maar wel alleen op zijn of haar (meestal) manier.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 09:05

Ben het helemaal met je eens Zep. Dan hen ik nog iets maar ik durf het bijna niet te zeggen. De paarden die ik hier heb en die een beetje voor elkaar zijn die hangen niet op een slof met longeren gewoon een kwestie van goed aanvullen met zweepje. Er zijn natuurlijk uitzondereringen maar het lijkt bij sommige mensen hier wel of de uitzondering gelijk de regel wordt ipv hem te bevestigen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 09:24

SuperPepeijn"]
[quote="Desiree schreef:
...met Superpepijn als ze zegt...


"ze" ?? Boos! Laatste keer dat ik keek was ik nog een mannetje. Of jij weet iets dat ik niet weet Haha!
[/quote]

Je bent wel erg gevoelig voor fouten van anderren, of niet soms? *LOL*

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 10:54

Percy schreef:
Zijn Katja en Snowie een en dezelfde? Ik keek even in het profiel en de datum die in beide profielen staat "30 november (2002 jaar)" viel me op Verward


Staat volgens mij bij iedereen z'n profiel nu. Het is in elk geval niet mijn geboortedatum en ik ben niet dezelfde persoon. Je zou van deze discussie opzich wel een gespleten persoonlijkheid kunnen krijgen. Ik laat sommige mensen in mijn lessen wel met een thiedeman rijden, om ervoor te zorgen dat ze rustig in de hand blijven en met voldoende drang naar voren blijven rijden. ik vind in een minder ervaren ruiterhand het voordeel van de thiedeman dat hij op een constante lengte blijft en dat hij, mints op de goede lengte, ophet goede moment "uitschakeld". Wel haal ik altijd het halsstuk eraf zodat de paarden vanuit de schoft kunnen zakken en niet in die vals knik terecht komen. Ik had het idee dat ik deze slofverslaafden misschien zou kunnen overtuigen als ik niet aan hun heilige middel zou komen, maar de reacties van de mensen hier hebben me al een hint gegeven over wat er dan zou gebeuren. Ik weet weer dat je sommige mensen niet moet proberen te overtuigen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 11:09

Percy schreef:
Sorry Katja, dan zat ik fout over die datum, was er even verbaasd over.

Met de slof heb je een van de meest gevoelige snaren van bokt geraakt, Net als het houden van paarden tot hun derde jaar Haha!

Ik zeg niet dat een Thiedemann verkeerd is maar ik vind het zelf niet prettig. Ik heb een paard waar ik voor het gewone rijden geen hulpmiddelen nodig heb. Met mijn, toch na al die jaren nog steeds beperkte, ruiterkunst kan ik de problemen tot nu toe redelijk oplossen. Maar bij sommige paarden lukt dat gewoon niet en dan moet je het beste middel voor het specifieke probleem kiezen terwijl op de stallen waar jij het over hebt mensen met een slof rijden omdat de anderen dat ook doen. En die mensen zijn vrij hopeloos heb ik ontdekt.

Geeft niet hoor. Ik zal maar niet over opfok beginnen dan, bedankt voor je tip. Ik had wel begrepen dat je niet tegen de thiedeman was maar dat het niet je voorkeur had. Je zult mij er nooit mee zien rijden omdat ik dan liever met slof rijd. Voor een minder ervaren ruiter heeft de thiedeman het voordeel dat ze hem niet te kort kunnen pakken en dat je hem langgzaam aan steeds iets langer kan doen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-02 16:34

En had je dat niet kunnen vertellen zonder het te laten klinken alsof ik één of andere kneus ben die z'n beesten allemaal vastknoopt en in 6 stukken door de bak laat lopen. Ik vroeg om een mening op een stelling, ik heb duidelijk gemaakt dat ik niet zo werk en heb er niet om gevraagd om erop afgerekend te worden. Gelukkig kan mijn ego wel wat hebben maar ik heb pb'tjes gekregen van mensen die dit ook al meegemaakt hebben en nog wel 2 keer nadenken voor ze weer wat op een forum neerzetten. Da's zonde want met elkaar kun je soms tot hele leuke dingen komen mits iedereen elkaar respecteerd.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 14:26

joycje schreef:
maar hoe ik het ook doe. zonder de slof krijg ik haar er gewoon niet doorheen. het is hulpeloos!
maar met de slof zou je toch denken dat ze naar een tijdje doorheeft dat ze haar hoofd in ieder geval naar beneden moet doen. maar als ik de slof er weer afhaal is het meteen weer sterrenkijken...


Ik denk dat als je met slof rijdt je teveel verbloemt dat je paard niet goed nageeft. Ze loopt wel in een houding met de slof maar geeft niet echt na, op het moment dat de slof eraf is dan val je door de mand en gaat ze weer sterrenkijken. Probeer om, las je met slof rijdt, haar lager en ronder in te stellen zonder de slof korter te nemen. Op die manier los je het probleem op en kun je na een poosje ook goed zonder slof rijden. Let er ook op dat je haar goed aan het been hebt dat wil ook wel een boel schelen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-02 14:28

SuperPepeijn"]
[quote="Pipo schreef:
De mond van het paard is de informatiebron naar jou toe, bij een slof sluit je veel af en voel je veel dingen niet.


Dat vind ik een heel goed stukje en sluit mooi aan bij mijn stelling dat er geen progressie is in het aanleren van een goede ruiterhand bij slofgebruik!
[/quote]

Het is niet altijd de ruiterhand die moet verbeteren. Vaak wel hoor. Sluit dus weer aan op mijn eerdere conclusie dat een slof best kan maar alleen bij een goede ruiter.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 08:55

Inderdaad. Ze lezen volgens mij wat ze willen lezen. Daarbij zijn er maar weinig mensen met feiten gekomen of inderdaad het verschil tussen longeren en rijden op die manier. Ik denk dat het grootste verschil is dat de meeste ruiters met rijden geneigd zullen zijn om de slof steeds weer korter te pakken zodat het paard niet op lengte blijft op het moment dat hij nageeft. Verder is er genoemd dat het paard onder het zadel er uit elkaar zou gaan lopen maar ik zie er ook teveel die zo aan de longen lopen, je kunt dus niet echt van een verschil spreken.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 11:04

Dat was ik alweer even vergeten, de paarden die vastgebonden in de stapmolen staan. Sommige mensen zijn zo dom en verdiepen zich ook niet in de anatomie van het paard. Misschien dat ze dan beter zouden gaan trainen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 11:37

Pipo schreef:
Misschien dat ik het verkeerd heb geinterpeteerd, maar in het lezen was het mij toch duidelijk dat je juist voor deze methode was, en na veel kritiek boog je weer om.


Dan heb je niet goed begrepen wat ik geschreven heb. Of dat aan mijn manier van schrijven ligt wil ik in het midden laten. Ik ben hier absoluut geen voorstander van van maar vroeg me af wat van twee kwaden de minst kwade is. Nog even voor de duidelijkheid. Slof en teugel vast ..... paard wordt in een houding gefixeerd of slof vast teugel los ..... paard heeft de mogelijkheid om te zakken en wordt minder vast gezet. Ik ben op dat punt niet echt van mening veranderd, wel is het zo dat na jullie reacties ik niet meer de illusie heb dat ik mensen makkelijk van hun standpunt kan brengen. Daarbij heb ik niet veel goede argumenten gekregen om deze mensen van hun standpunt af te brengen behalve dat een slof slecht is in twintig verschillende omschrijvingen, maar daar jaag ik ze toch alleen maar mee op de kast. En ik zit voor de komende tijd wel aan mijn tax van mensen op de kast jagen. Verward

Pepeijn je voorbeelden waren wel erg uit hun verband getrokken, lees de stukjes nog maar eens door. Er zijn veel mensen die me wel begrepen hebben dus het moet jouw vast ook lukken.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 11:53

Pipo schreef:
[Mijn stelling blijft dat je de slof zeker niet strakker moet hebben dan de gewone teugel, dit omdat paarden er echt op gaan hangen, en omdat je het paard korter maakt in de hals, en juist niet meer op lengte rijd.
[/quote]


Even terug on topic. Waarom wrodt het paard korter in de hals als je de gewone teugel loslaat. Aan de lengte van de slof veranderd niets. Hij krijgt dan toch juist meer ruimte?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 11:55

SuperPepeijn"]
[quote="Katja schreef:
Pepeijn je voorbeelden waren wel erg uit hun verband getrokken, lees de stukjes nog maar eens door. Er zijn veel mensen die me wel begrepen hebben dus het moet jouw vast ook lukken.


als je dit zo opvat mijn excuses, dat was niet mijn bedoeling. overigens was het niet zozeer mijn interesse of jij of wie dan ook dit promootte, maar meer het technische aspect en de alternatieven.
[/quote]

Geeft niet hoor. Ik had alleen een beetje moeite met jouw alternatieven, maar daar kun jij niets aan doen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 12:42

Ik heb volgens mij op de eerst bladzij het kort al uitgelegd. Het klonk anders dan dat ik het bedoelde toen ik het doorlas. Wat ik dus bedoel is kort t.o.v. de teugel. Maar wat ik net al schreef. Als de slof evenlang blijft en je laat de teugel los(ser) waarom wordt hij dan korter in de hals? Ik heb het verder niet over ruitergevoel en aanleuning e.d. gewoon deze vraag.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 13:22

Dat wil ik ook niet het is puur een technische vraag. Ik kan me er geen beeld bij vormen. Het korter in de hals worden als je de slof loslaat wordt door pipo gebruikt als argument om dat niet te doen. Ik heb vraagtekens bij dat argument als ik er dan naar vraag krijg ik als antwoord dat je geen ruitergevoel hebt met een slof. Kijk, daar waren we al uit met z'n allen en dat heb ik ook al bevestigd. Dus probeerde ik de vraag opnieuw te formuleren en dan duidelijk te zijn in het feit dat het puur erom gaat of de hals korter wordt als je de teugel langer laat terwijl de slof niet korter wordt.
Ik hoop het zo een beetje uitgelegd te hebben, ik bedoel dus absoluut niet dat ruitergevoel niet belangrijk is.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 18:53

Pipo"]
[quote="Katja schreef:
Het korter in de hals worden als je de slof loslaat wordt door pipo gebruikt als argument om dat niet te doen. quote]

Nee, als je de slof vast houd, zal het paard in een krulletje blijven lopen, niet als je hem los laat. Of nog beter gewoon zonder rijden.


Zie je dat krijg ik nou van alle stress, ik bedoelde natuurlijk als je de teugel loslaat. Frusty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers