Hoefkatrol en rechtrichten (vervolg)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 11:37

Dit is het vervolg van een discussie uit het medische forum. Als je de originele discussie wil volgen, klik dan op deze link :
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 3&start=25

Citaat:
Lovely schreef : Een paard wat naar rechts buigt heeft aan die kant niet zijn sterke kant.
De bolle kant is de sterkste kant, de holle de zwakkere kant, waar dus ook het zwakke achterbeen zit.


Verward Hier zit je toch niet juist Lovely. Ik zal het je proberen uit te leggen en ik denk dat je zal toegeven dat ik gelijk heb Tong uitsteken

Bij een rechtsgebogen paard is de holle kant dus rechts en de bolle kant links.
De KORTE spieren zitten aan de holle(rechter) kant. Die maken dus dat het paard naar die zijde buigt. De LANGE spieren zitten dus aan de bolle kant (links).

Korte spieren zijn sterker dan lange spieren. Vandaar dat dus de sterke kant rechts is. Sterke, korte spieren zijn ook stijver dan lange, zwakke spieren.

Een rechtsgebogen paard zal aan de lange kant moeite hebben om zijn zwakke achterbeen onder het lichaam te plaatsen. In extreme gevallen (bijvoorbeeld bij hoefkatrol) zal het zwakke been zich meer naast het lichaam plaatsen : dan zet de achterknie (niet het sprongewricht!) zich open en zakt de linker heup te veel.

Een rechtsgebogen paard zal ook altijd meer gewicht proberen te nemen op de linker teugel door zijn (sterkere) rechter spieren aan te spannen.

Een rechtsgebogen paard heeft moeite om naar links te buigen omdat het juist zijn sterke, stijve, korte rechter spieren niet voldoende ontspant.

Om gelijkmatige ontwikeling te krijgen, moet je dus enerzijds de korte spieren (rechts) leren ontspannen en langer maken en anderzijds het zwakke linker achterbeen meer gewicht leren dragen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim VDH op 2001-05-11 11:41 ]</font>


Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 12:04

Ik ben blijkbaar nog niet duidelijk genoeg geweest Knipoog

Het is natuurlijk niet makkelijk om het uit te leggen zonder het visueel te kunnen tonen en ik weet niet of het mij zal lukken, maar ik ga het toch nog eens proberen.

Laten we het heel eenvoudig houden. Probeer mij eens het antwoord te geven op volgende vragen (uitgaand van RECHTS-gebogen paard), en dan zal ik je *proberen* te vertellen waar je volgens mij fout zit :

1. op welke teugel zoekt het paard steun (links of rechts)?
2. waarom?
3. Welke spieren gebruikt hij daarvoor (links of rechts)?
4. zijn dat dan de sterke spieren of de zwakke spieren?

Dit wordt nog een leuke discussie! Haha!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 12:41

Ik had het inderdaad tegen jou Lovely.
De vragen hebben geen betrekking tot jouw paard.

Ik bedoelde gewoon voor een willekeurig RECHTS-gebogen paard. Kwestie van de theorie te verduidelijken.
Aan de hand van jouw antwoorden op deze vragen kan ik misschien zien waar je volgens mij fout zit (of waar ik fout zit Scheve mond\ )


Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 16:03

Dat is inderdaad juist wat je zegt Rieja. De buiging wordt natuurlijk niet veroorzaakt door een sterker of slapper been. Dat is eerder een gevolg en niet de oorzaak.
Net zoals het op de schouder vallen niet de oorzaak maar het gevolg van scheefheid is.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 16:55

Waarom laat ik met mijn grote mond dit soort discussies ook niet over aan Antoine zelf Verward

Goed, als ik dit antwoord bekijk denk ik wel dat je ongeveer hetzelfde bedoelt. Maar ik heb nog enkele opmerkingen.

Citaat:
zet zich vast aan een kant en spant de spieren van de andere zijde nauwelijks aan
Dit is dus ons belangrijkste meningsverschil. Hij neemt inderdaad de teugel aan de bolle kant. Volgens jou gebeurt dat door zich stijf of sterk te maken, aan de bolle kant (dus spanning zonder inkorten van de spier?). Volgens ons gebeurt dat door de spieren samen te trekken langs de holle zijde.
In ieder geval zijn de spieren zowel in jouw opzicht als in mijn opzicht korter langs de holle kant. (oorzaak van de buiging)

Citaat:
Het achterbeen dat het meest werkt (bolle zijde) treedt steeds onder de massa en maakt daarom een kortere pas, de dragende fase is langer. Het been aan de slappe zijde beweegt sneller. Denk hierbij ook aan scheefstaande heupen!

Het been aan de bolle is bij onze training het grootste aandachtspunt. Dit been krijgt de grootste (over)belasting te verwerken. Wanneer het paard op de bolle kant op de schouder gaat, dan zal het dit been inderdaad onder de massa zetten, en de grootste belasting krijgen, maar het zal naast de afdruk van het binnenvoorbeen geplaatst worden. (openzetten van de achterknie, zakken van de heup)
Ik denk dat we hier wel het zelfde voor ogen hebben.
Citaat:
de verschijnselen die verder bij het scheefgaan merkbaar zijn voor de ruiter zijn het gevolg van het achterbeengebruik

Inderdaad, maar ook van spanning in de rug en onvoldoende gebruik van de buikspieren. Maar hier haal ik misschien oorzaak en gevolg door elkaar? Verward

Ik hoop dat ik je niet verveel, ik vind het anders wel heel interessant. Blijkt voor mij nog maar eens dat het makkelijker is zelf te rijden dan het exact uit te leggen. Maar ik ben dan ook in de eerste plaats ruiter en geen instructeur. En inderdaad, moesten we er een tekeningetje kunnen bij maken... *LOL*



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tim VDH op 2001-05-11 16:56 ]</font>

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-01 18:01

Dat is inderdaad een vrij fundamenteel verschil.

Om te besluiten nog een laatste bedenking.
Normaal geeft Antoine zijn arm als voorbeeld om buiging uit te leggen. Ik zal het proberen te omschrijven, maar ik weet niet of het zal overkomen.
Stel ik buig mijn arm en stel daarmee de buiging van het paard voor. Jij wil die buiging eruit krijgen en dus mijn arm strekken. Ik kan daar enkel weerstand tegen bieden door mijn biceps (spier aan holle zijde) op te spannen. Hoe meer ik mijn biceps opspan, hoe harder jij moet trekken. Als ik enkel mijn triceps (aan bolle zijde) opspan en mijn biceps ontsman, dan wordt het voor jou makkelijker om mijn arm te strekken. Als ik vrijwillig mijn arm zou willen strekken hoef ik trouwens enkel men triceps samen te laten trekken.

Ook al verschilt onze visie vrij fundamenteel, toch betekent dat niet dat wij noodzakelijk anders reageren in concrete situaties. Als jij ongelijke aanleuning voelt zal je waarschijnlijk gepast reageren door het paard recht te richten zodat de spanning terug gelijk wordt.

Ons verschil zal zich eerder uiten in globale trainingsaanpak.
Wij gaan bijvoorbeeld meer op de bolle zijde werken in draf en op de holle zijde in gallop. In jouw visie zou dat net andersom moeten zijn als ik het goed begrepen heb.

Ik hoop dat we ooit in de gelegenheid komen om elkaar eens te ontmoeten. Dan kunnen we de praktijk aan de theorie toetsen en onze argumenten concreter maken. Wordt ongetwijfeld interessant!

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-01 00:15

Citaat:
Dit is namelijk waar iedere GOEDE trainer veel aandacht aan schenkt. Ik begrijp de link met hoefkatrol dus niet volledig

Dat is de utopische situatie waarin iedere trainer weet waarmee hij bezig is. Wat me opvalt is dat jullie in Nederland überhaupt al het belang inziet van rechtrichten. In België trekt iedereen rare ogen als we op het belang daarvan wijzen.
Maar ook als je het belang al inziet, en weet waarom rechtrichten belangrijk is, dan zijn er 101 manieren om dat te doen.

De aanpak van een paard met hoefkatrol is niet dezelfde als dat van een goed getraind paard. Er is een verschil tussen het trainen van probleempaarden en het trainen van normaal gewerkte paarden.

In Nederland zijn er vast en zeker instructeurs die wel weten hoe het moet. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit een kleine minderheid zal vormen.

Een echte goede trainer komt niet in aanraking met hoefkatrol : zijn paarden zullen er nooit last van hebben, en wie komt er met een paard bij zo'n een trainer terecht als het al last heeft van hoefkatrol?

Wat betreft de schade aan het been heb ik het volgende citaat door een dierenarts gepubliceerd in hoefslag :
Citaat:
Het is overigens lastig om in te schatten hoe ernstig de problemen bij een bepaald paard zijn. Sommige paarden hebben als het ware een straalbeen vol gaten, waardoor je zou verwachten dat ze ontzettend kreupel zijn, terwijl ze nog lopen alsof er bijna niets aan de hand is. Anderen kunnen op de röntgenfoto’s prima in orde lijken, terwijl ze erg pijnlijk bewegen. Het lijkt een raadsel. Uit onderzoeken is gebleken dat vooral het zogenaamd ‘klinisch beeld’ belangrijk is om de toekomst van het paard een beetje te kunnen voorspellen….

Vergrote voedingskanalen in het straalbeen zijn niet pijnlijk. Dit komt ook voor bij perfect gezonde paarden, net zoals sommige paarden met hoefkatrol perfect gezonde straalbenen hebben. Die vergrote voedingskanalen wijzen er op dat er een grotere druk plaatsgevonden heeft op het straalbeen. Dat hoeft niet noodzakelijk ontstaan zijn door het rijden zelf. Een jong paard loopt in vrijheid ook niet recht.

Wat betreft erfelijkheid kan ik het volgende zeggen. Hoefkatrol komt hoofdzakelijk voor bij paarden met ruime bewegingen en veel temprament. Die gaan makkelijker op de schouder lopen. Dat is inderdaad erfelijk.
Ook andere factoren zullen maken of de hoef tegen de overbelasting bestand is. Vorm, formaat, stand, etc... maken of deze overbelasting uitendelijk leidt tot kreupelheid of niet. Ook dat is erfelijk.
Voor mij mag je dus gerust spreken over erfelijke aanleg tot hoefkatrol.

Wat wij doen is niet alledaags en zal hoop ik belangrijke consequenties hebben in de paardenwereld. Zoals ook blijkt uit de discussie met Lovely blijkt hebben wij onze visie op paardrijden en stemt die zeker niet overeen met de gemiddelde visie. Het is aan ons om aan te tonen of we gelijk hebben of niet. Zoals ik al meermaals gezegd heb, het is niet mijn bedoeling jullie hier en nu te overtuigen van mijn gelijk. Kritisch zijn is gezond! Misschien zijn we wel gek Clown maar misschien ook niet. Moet je die laatste optie niet eerst uitsluiten voor je naar de eerste gaat?

Het enige wat ik vraag, vooral dan naar de dierenartsen toe, is dat men ons tenminste de kans geeft om te tonen wat we wel of niet kunnen. Dan mag je conclusies trekken.
Daar was mijn boodschap aan dr. Offereins in eerste instantie om te doen.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-01 09:42

Inderdaad, er zijn zeker ook enkele andere goede trainers die hetzelfde kunnen. Het is echter niet altijd makkelijk om zo iemand te vinden.
Ook hebben we heel wat expertise in dit soort paarden en hebben we toch wel een eigen aanpak over HOE we concreet gaan rechtrichten. Zoals ik zei is het werken met probleempaarden toch verschillend van het werken met correct getrainde paarden.

Hoeveel goede trainers hebben er al bij stil gestaan dat zij misschien ook iets aan het probleem konden doen? Dat is bij Antoine ook zeer toevallig gekomen. Ik denk dat die trainers gewoon niet weten dat ze er iets kunnen aan doen.

Voor diegenen die op eigen houtje willen experimenteren wil ik nog het volgende zeggen. Als je een half uur met een paard werkt moet het op het einde beter gaan dan in het begin. Ook moet er na een week verbetering zijn tegenover het begin van die week. Als je verslechtering merkt, dan betekent het dat het op die manier niet zal lukken.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 16:17

We zijn het er dan toch al over eens dat verkeerde training hoefkatrol kan veroorzaken Lachen

Voor het overige zal ik met sterkere bewijsvoering moeten komen, dat is wel duidelijk. Mr. De Bodt heeft trouwens zondag een belagnrijke stap in die richting gezet, maar daarover later meer.

In de tussentijd hoop ik dat je kritisch blijft maar ons (nog) niet VERoordeelt.

Groetjes,
Tim.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-01 23:16

Dit is voorlopig mijn laatste reactie, want ik moet dringend beginnen studeren Verward

Citaat:
Ik heb er gewoon heel veel moeite mee dat mensen blij worden gemaakt met een dooie mus en na heel veel hoop en hard werken uiteindelijk hun paard toch kwijtraken.

Moet ik daaruit begrijpen dat wij mensen blij proberen te maken met dooie mussen? Dat vind ik een op zijn minst beledigende maar vooral kortzichtige opmerking. Wat moeten die mensen dan zeggen die we WEL geholpen hebben?
Citaat:
Dat daar dan ook nog geld aan verdiend wordt is misselijkmakend.

Moet ik mij ook hier aangevallen voelen? Heb ik in een vorige boodschap niet gezegd dat wij GEEN geld aanvaarden als het paard niet 100% zuiver is en blijft. Wat kan daar misselijkmakend aan zijn? Frusty

Ik heb deze boodschappen met veel respect en inzet geschreven, zonder brutaal te zijn, altijd veel begrip opgebracht, genuanceerd gebleven... Ik vind het dan ook spijtig zulke opmerkingen te moeten krijgen.

Groetjes,
Tim.

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-01 08:51

Excuseer voor mijn wat overhaaste reactie, Lovely Knipoog Ik had je blijkbaar verkeerd begrepen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hanjan en 50 bezoekers