tongspeler

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

tongspeler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 10:02

Ik heb laatst op een rommelmarkt een bit met tongspeler gekocht, nu wil ik dat wel eens testen op een paard met niet al te makkelijke (lees bijna dode mond), heb het dus eens in de mond gehangen: tjonge wat een schuim en gekauw. Heb er nog maar niet mee gereden.
Ik vind alleen dat het bit best wel dun is, en hou eigenlijk niet van dat soort fratsen, ben bang dat je nooit meer op een gewone watertrens kunt rijden.
Hoe zijn jullie ervarigen met zo'n bit??? is het paard later ook weer gewoon op een watertrens te rijden??Afbeelding

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:43

Het is een lapmiddel. Ben niet zo'n voorstander van experimenten met bitten. Tuurlijk kun je wel eens wat proberen om uit te vinden welk bit het beste bij het paard (en bij de ruiter!) past, maar dit soort bitten vallen bij mij in de categorie "malle fratsen".

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 10:45

Daar ben ik dus ook bang voor Magreet, vandaar dat ik er nog niet mee gereden heb. Misschien maar weer verkopen???
Maar kauwen dat paarden doen op zo'n bit, echt abnormaal. Ze kunnen natuurlijk niet anders met al die metalen slingers in hun mond.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:56

Ik denk eerder dat dat gekauw en gepruts voortkomt uit irritatie, ze proberen die hangertjes weg te krijgen met hun tong (Misschien lok je ook nog wel uit dat ze hun tong een keer over het bit gooien, ben je nog verder van huis!), want volgens mij is dat echt gruwelijk irritant voor een paard. Daardoor gaan ze inderdaad wel kauwen en "spelen" of in ieder geval druk doen met het bit, maar of het echt ontspanning teweeg brengt (en dat is toch wat je wil) betwijfel ik, zo'n bit ligt nooit rustig in de mond, is altijd in beweging, hoe kun je dan ooit een stille aanleuning krijgen?
Mijn paard zou er in ieder geval volkomen gefrustreerd van worden, die vindt een watertrens al te beweeglijk!

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 11:01

Daarom heb ik er dus ook nog niet meegereden, ik vond het bit alleen in de mond al een bijzonder uitwerking hebben. Het lijkt mij ook niet lekker, en in principe is een watertrensje genoeg, maar ze gaat er vreselijk op hangen. en been geven is geen doen, want ze is altijd gevoelig in de buik (t'is een fokmerrie, dus of drachtig of een veulen aan haar voet).
Dus het dodemondprobleem direct oplossen met extra been gaat niet. Soms is het overigens prima, soms is het een drama. En ik kwam dit bit tegen, dacht, laat ik het eens proberen, maar thuis vond ik het toch een vreselijk ding, dun (1 cm) en wel erg veel 'hangertjes'.
als je hiermee een wedstijd moet rijden om ontspannen over te komen, dan is er wel wat mis. Maar goed, misschien dat ik het toch eens probeer, en daarna weer op een watertrensje.
Ik hoop dat er iemand is die zegt dat hij/zij dit bit ook gebruikt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 14:43

Wat je eigenlijke probleem is, is dus je been. Dan moet je niet zeggen van 'been lukt niet dus niet' maar daar aan gaan werken. Je kan ook niet verwachten dat een paard goed gaat lopen door een ander bit als de basisprincipes niet kloppen.

Werken aan dat been dus, anders is het bit net als Margreet zegt, een lapmiddel.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 14:46

Nou ja, daarom heb ik dat bit dus ook nog niet gebruikt, maar echt been geven kan ik die merrie nu niet aandoen, ze is hoogdrachtig, ik rij haar nog wel dressuurmatig, maar niet veel meer. Als het veulen straks 3 maanden oud is ofzo, dan kan ik het oppakken, dan gaat het ook wel weer beter, maar nu is die merrie gewoon een beetje flauw bezig.
Gelukkig denk ik dan maar, heb ik dat bit nog niet gebruikt, dus als iemand belangstelling heeft..................
Ik ben ook best wel bang dat je dan nooit meer terugkunt. Nu wissel ik dubbelgebroken en enkelgebroken wel eens af, maar dat zijn geen hulpmiddeltjes, gewone dikke bitten.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 15:40

Citaat:
maar echt been geven kan ik die merrie nu niet aandoen, ze is hoogdrachtig,


Kijk, als je dus geen been kan geven omdat ze hoogdrachtig is, dan moet je direct ophouden met rijden. Voorwaarts = voorwaarts en ik kan me niet voorstellen dat je zodanig met je been moet rijden dat het een probleem is dat ze hoogdrachtig is.
Tongspelers, afwisselen van enkele en dubbelgebroken bitten zijn allemaal hulpmiddelen. Hangt ze op je hand? Rijd voorwaarts neerwaarts en blijf er gewoon een paar weken, maanden (of in ieder geval dagen!!!) helemaal vanaf met je hand, alleen richting aangeven (binnenhand vragen en direct weer nageven) daarna weer voorzichtig contact zoeken en je zal zien dat ze dan het bit veel beter accepteert.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 15:55

nou ja, echt geen been geven, ik straf haar nu niet echt meer. Soms por ik gewoon even als ze de boel negeert (je weet wel, extra doorkomen). Nu irriteert het haar, dus dan doe ik het liever niet. Gewoon rijden wil wel, maar extra doorkomen dus niet meer.
En niet meer rijden????? ik rij altijd door, totdat het veulen is, en ik pas het tempo natuurlijk aan, en als het zadel niet meer past, dan zonder. M'n stock past al niet meer. soms alleen maar meer stappen, maar beweging krijgen ze wel.
Wanneer ze precies is uitgeteld weet ik niet, dat kan eind juni zijn, maar ook begin augustus (de eigenaar is vergeten wanneer de hengst voor hetlaatst geweest is, beetje dom natuurlijk, maar goed).
En ja, ze hangt soms echt. Als ze meer conditie heeft, en als ze dus leniger/elastischer is (omdat er een veulen naast haar dartelt) is het een stuk beter. Het is dus ook geen echte probleemmerrie, het is een fokmerrie die niet in wedstrijdconditie is, maar ze beheerst wel het traver, renvers, stap-galopovergangen enz.
En het gaat er ook niet om of ik allerlei hulpmiddeltjes ga gebruiken (wat ik dus niet gedaan heb), maar ik wil gewoon graag weten, of ik ooit weer terug kan als ik een tongspeler ga gebruiken.
Ik hou namelijk zelf ook niet van fratsen Haha!
Als je een keertje wisselen van bit (dubbel of enkel gebroken) al truukjes vindt, nou ik niet hoor. Het is niet mijn bedoeling om het kiezen welk bit ik vandaag indoe van m'n humeur af te laten hangen, maar ik heb de laatste tijd dubbelgebroken gereden (afgelopen 2 maanden, 1 keer in de week) en gisteren weer gewoon op haar vertrouwde enkele trensje.
Daarin zit dus totaal geen verschil. Dus welk bit ik indoe maakt in dit geval niet uit. Maar zo'n tongspeler, toen ik die gewoon gepast heb, tjonge wat een gekauw en geschuim, daarom ben ik ook zo benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 16:15

misschien een spoortje?
Overigens snap ik niet zo goed hoezo je met een hoogzwangere merrie door zou rijden als het rijden vanwege de dracht al minde rgaat, en het geen wedstrijdpaard is of dier dat moet blijven lopen om in conditie te blijven.

Wbt tongspeler kan ik je verder geen tip geven.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 16:18

gewoon beweging geven, dat is beter dan niets doen Laura, je moet er ook niet teveel van voorstellen (hobbelen zeg maar, gewoon aan het werk houden, niet meer en niet minder, dus geen lange zware galop stukken, maar een lange zijde ofzo, niet echt meer wijken, gewoon de basis behouden), en ik kwam dat bit vorige week tegen, en dacht, kom laat ik het eens proberen op dat paardje, die hangt wel eens.
Maar ja, thuisgekomen ben ik er toch niet zo weg van....... en bang dat je in een vicieuze cirkel komt.
Dus ik denk dat ik het maar weer wverkoop......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 17:15

Ik snap wel dat je haar beweging wilt geven, wat natuurlijk heel goed is.
Maar ik geloof dat ik voor longeren of wandelen zou gaan in jou geval.
Nu leer je haar eigenlijk aan om lui te mogen zijn op het been.
Je leert haar nu ook aan om te gaan hangen.
En dingen die verkeerd aan zijn geleerd zijn altijd een hele klus om af te leren.
Dus ik zou zeggen of rijden en gewoon streng zijn, gaat dat niet stoppen met rijden.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 19:29

Ik ken genoeg paarden die dit echt gruwelijk irritant zullen vinden, ik heb et nooit geprobeerd maar et wiebelt geloof ik alle kanten op. Lijkt me niet een bepaald fijn bit.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 19:56

Aangezien dit topic alleen maar bedoeld was voor de vraag of we ervaringen hebben met dit bit ,
en er niet gevraagd werd naar ongewenst (goedbedoelde Haha! ) adviesen :

Een pony van een vriendin van mij moest hier altijd van haar mee lopen ,
maar het beestje werd er helemaal akelig van , wat had die een hekel eraan zeg !
En dus idd heel veel kauwen , maar puur omdat zo'n bit erg irritant in de mond ligt ,
als ik het alleen al zag kreeg ik er al kokhalsneigingen van , zo raar zit dat in die mond Huilen .

Ik zou dat er dus nooit indoen , kan me niet voorstellen dat het iets anders doet dan het paard mateloos iiriteren en frustreren .

En grote kans dat het paard een flinke tegenzin krijgt om het bit aan te nemen , door de slechte ervaringen ermee.

Ik ben dus een groot tegenstander , eens gezien = nooit meer !