paard reageert erg op been hulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

paard reageert erg op been hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 19:07

hallo mijn paard reageert heel erg op de been hulpen die ik geef want k kan niej eens normaal wijken ofso daar door heeft iemand een tip?? Verward

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:09

Kan je iets specifieker uitleggen waarom je dan bv niet kunt wijken. De meeste mensen doen een moord voor een paard wat super aan de hulpen is...

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 19:11

k hoef maar net heel zachtjes aan te raken of ze vliegt al naar voren dus eigenlijk kan me been hulpen niet eens gebruiken

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:14

Toch blijven oefenen.
Het paard moet wennen aan de benen, dus toch constant been eraan houden.
Dat wil niet zeggen steeds drijven, maar het been eraan laten liggen, zodat hij went dat dat been er is!
Snappie?

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:16

Heb jij sporen aan?Anders die gewoon een keertje afdoen, teneerst zou ik het eerst in de stap doen, op de volte, eerst zo klein mogelijk en dan steeds meer naar buiten werken.
Als dat goed gaat, probeer je het rechtuit.
als ze dan nog steeds wegschiet, ik denk dat je haar gewoon moet laten gaan, maar wel opzij gaan en laat je buiten been gewoon eventjes achterwegen.
(heb jij sporen aan? Zou ik eens afdoen...misschien op het binnenbeen wel aan laten..)
Veel succes!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:18

Heel licht zijn met hulpen geven Lachen

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 19:20

neej k heb geen sporen om dan vliegt ze helemaal weg

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:21

Heel licht zijn met je hulpen en zoals Jnien ook zegt je been er aan laten liggen, zodat hij went aan het been en het gaat accepteren.

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:31

jup, alles wat hierboven gezegd word Knipoog

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 19:32

okeej dan ga ik dat eens probeeren dnak je voor jullie reactie's:)

FZ_Lin

Berichten: 4007
Geregistreerd: 07-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:02

heey margot Knipoog dat heb ik femke aangeleerd dat ze erg op me mond reageert en amper op me benen, omdat ik met me rug zit Knipoog

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 20:20

haha jah dat weet ik maar dat is een beetje irri voor mij maar dat komt wel goed Lachen

Bienotje

Berichten: 10867
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 10:59

Zoals al is gezegd, vooral niet vergeten je been te gebruiken dus probeer te voorkomen dat je alleen maar je benen aan het afhouden ben want dan gaat je paardje nooit snappen wat de bedoeling is.
Probeer verder te gaan doorzitten en rustig je paardje wat te verzamelen. Probeer eerst stelling enzo te oefenen, bv stelling op de hoefslag en dan je binnenbeen licht aanduwen om hem op de hoefslag te houden. Om het tempo bij je te houden, gebruik je dan je buitenteugel. Uiteraard als het eens lukt terwijl het tempo ok is belonen en je handen ontspannen.

Nadat dit je lukt, zou ik pas beginnen met alleen al aan wijken denken. Als je geen been kunt gebruiken, hoe kom jij dan trouwens de hoeken en wendingen door?

Met je rug zitten, een paard niet op je benen rijden? Kan me voorstellen dat je ook met je stem werkt, maar een paard aanleren niet op beencommando's te luisteren omdat je zelf last heb van je rug (zoals ik het begrijp) klinkt voor mij erg onlogisch!

Ik ben zelf bezig met het rijden van een paardje dat ook alleen maar teugelhulpen is geleerd en bij het been geven ook uit paniek gewoon maar harder gaat. Afleren is echt een hels karwei, terwijl degene die dr heb ingereden er maar een paar maandjes mee bezig geweest om het verkeerd aan te leren!!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 11:00

hoe oud is je paard en hoever is deze al afgericht?
een jong paard moet leren dat hij/zij ook opzij kan voor het been. dat kan je eigenlijk alleen maar bereiken door goed les te nemen en daar samen met je instructrice aan te werken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 03:39

Misschien moet je eens naar je zadel laten kijken door een deskundige zadelmaker. Een zadel verdeelt het gewicht van de ruiter. Op het moment dat een zadel goed past en ligt, zit de ruiter in het midden van het zadel: het diepte punt. De hulpen van de ruiter komen dan beter door. Ook is belangrijk dat je je paard ontspannen houdt en niet teveel met de teugels doet. Je paard leren dragen is ook erg belangrijk.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:12


MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 23:43

heey mijn ponytje reageerde eerst ok al heeeeeeeeeeel erg overdreven op beenhulp, net zoals ze zeggen je benen er aan blijven houden en als je wilt wijken op de volte, volte sluiten en weer openen, dat een paar keer doen, en dan een keertje op de binnen hoefslag naar de hoeslag
ook al is het maar 1 pas goed belonen..

good luck

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 12:15

Misschien ook nog aan je zit zien te krijgen, zodat je hem wel bij kan houden met je zit?

monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:55

Ik zie dat jullie er beiden op rijden.
Het is mss wel erg verwarrend voor het paard om haar 2 verschillende technieken aan te leren.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 01:14

je paard reageerd in werkelijkheid juist niet op been. Hij vlucht ervoor. Als hij hard gaat ga dan langzaam lichtrijden blijf dicht bij het zadel en knijp je bilspieren aan elke keer als je gaat zitten. loopt de pony daarna rustig. Ga je op de volte en draai je je heupen iets naar binnen. (je kijkt dus voor het gemak ook naar binnen) legt je binnebeen aan en begrenst met de buiten teugel en blijf rustig licht rijden. zodat de achterhand opzij gaat. Je kan ook de volte verkleinen (naar binnen kijken) achterhand blijf je activeren.en als de volte klein is ga je hem weer openen door een soort van wijken dus duw je de achterhand naar buiten en blijft de voorhand op een kleinere volte dan de achterhand.

piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:44

Weg vluchten voor het been is volgens mij onbalans. Dus paard moet eerst sterker worden.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:55

Het paard loopt volgens mij nog niet los door het lijf anders zou hij het been wel meer accepteren. Mijn ervaring is dat als ze vluchten voor het been ze ook niet goed in de hand aanvoelen. Probeer ontspanningsoefeningen te doen. Als ze eenmaal ontspannen is, zul je zien dat je je been goed kunt gebruiken. Voor de rest sluit ik me aan bij alikesflame

Ktje
Berichten: 273
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:45

k zou juist blij zijn met een paard wat zo goed op je been reageert, je moet er natuurlijk wel even mee leren omgaan, maar de meeste paarden reageren juist slecht op je been. Heel gedoseerd omgaan met je beenhulpen en dan komt het vast goed.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:12

Ktje je moet idd blij zijn met een paard wat gevoelig is op kuit maar het paard moet wel leren dat er verschillende soorten beenhulpen zijn. Niet dat hij alleen voorwaarts gaat als je je been aanlegt want dat maakt het erg moeilijk in de zijgangen.

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:23

Ik heb hetzelfde probleem, maar ik denk maar zo: beter weinig kunnen geven, dan met sporen moeten rijden en dat je paard nog niet aan je been is.
Maar ik weet het heel goed... zo is het ook niet leuk Verward