spiertechnisch of rijtechnisch vastpakken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 18:39

Oke, dat is een 'moeilijk' te beseffen en te begrijpen punt dat je aansnijdt. Je komt nu op een punt aan, waar je je 'manegelessen' weer moet gaan vergeten wat betreft het sturen. Ik ga proberen om het je zo helder mogelijk uit te leggen. Anderen kunnen mij vast nog wel beter aanvullen.

Je paard moet meer naar rechts inbuigen. Wat jij doet, is je rechterteugel er bij pakken. Dat moet inderdaad NIET! Je paard gaat 'terugtrekken' aan die teugel, en maakt zich stijf.
Je paard kan alleen maar loslaten, als JIJ loslaat. Je paard kan alleen ontspannen, als JIJ dat doet. Maar nu pak jij je rechterteugel vast, dus pakt je paard aan die kant z'n spieren vast.

Je moet met je buitenteugel sturen. Niet met je binnenteugel. Met je buitenteugel stuur je de buitenschouder als het ware 'om'. Met je binnenbeen (lang laten, op de singel) laat je het paard buigen in de rug. Hij moet zich rond maken om je binnenbeen heen.
Je buitenbeen leg je naar achter, en daarmee voorkom je dat de achterhand 'uitzwiept'.
Je binnenteugel heb je iets van de hand af, en iets naar voren (iig niet meer naar je toe als je buitenteugel).

Het zal voor jou en voor je paard even wennen zijn om op deze manier te rijden. Je paard moet ook wennen aan de nieuwe 'stuurtechniek', en jij ook. Neem er de tijd voor en zoek iemand (een instructrice ofzo) die je erbij kan helpen en je kan begeleiden. Dit is een belangrijk punt in de africhting. Dit is oa. je basis. Eerst moet je paard 100% soepel zijn, voordat je verder kan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)



carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 09:35

moniquelucky schreef:
Bedankt maar dit snap ik eigenlijk allemaal wel, als een paard vastpakt trek ik niet terug maar ze pakt ook niet rechts vast, bedankt voor je uitleg maar ik bedoelde eigenlijk iets anders.


Hier ga je al fout. JIJ bent degene die eerst moet kunnen loslaten. Niet het paard. Een paard is niet zo slim om dat te beseffen, jij wel.

Dit is zo ingewikkeld, eigenlijk kán je dit alleen maar goed oplossen met een instructeur erbij.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers