Ik kan mijn benen niet stil houden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Ik kan mijn benen niet stil houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 16:59

Toen ik nog op Blacky reed had ik daar ook al last van.
Nu heb ik laatst op een andere pony gereden en ik merkte dat heel erg.
Ik kan mijn benen gewoon niet netjes stil houden, het is niet super erg maar het ziet dr gewoon niet uit.
In draf heb ik het een beetje maar galop Lips are sealed
Iemand tips?

Kisss sun

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 17:00

hihihi dat heb ik nou ook... heb wel eens gehoord dat je je beugels langer of korter moet maken, maar of het helpt?

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 18:58

je beugelriemen aan de singel vast binden Haha!
Ze zeggen dat het werkt.. + dat je er vreselijke spierpijn van krijgt

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:01

Ik heb idd ook weleens me beugels aan de singel vastgebonden. Voor je gevoel zit je er dan heel debiel op en je krijgt idd erg spierpijn. maar het helpt wel en daar doe je het voor toch!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:58

Ik had het eerst ook heel erg! vooral in de draf. Maar ik ben er erg op gaan oefenen, ik heb nooit iets ergens aan vast gebonden. Wat ik namelijk deed was lichtrijden vanuit mijn voeten. Dus door steun te vinden in de beugels. Maar doordat ik bewoog, bewogen daardoor mijn benen ook. Tegenwoordig is het al veel minder. Wat ik gedaan heb, is er er echt een tijdje goed op te trainen. Als je je benen voor je gevoel een beetje overdreven uittrapt.... en prboeerd daarna vanuit je knieen bovenbenen te lichtrijden houd je je benen automatisch stiller. Maar dit is niet iets wat je zo afleerd. Ik heb het namleijk nog steeds een beetje....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 23:19

Bij sommige zadels kun je ook de beugelriemen onder het zweetblad door laten lopen. Krijg je in het begin lekkere spierpijn aan de voorkant van je schenen... Leren rijlaarzen (goed passend) wil ook nog wel eens helpen. Zeker als ze nog niet ingereden zijn en lekker pijn doen aan je voeten... Dan laat je het wel om teveel met je benen te bewegen. Klinkt een beetje SM maar het heeft bij mij alletwee heel goed geholpen en krijg nu juist complimenten dat mijn benen zo stil liggen....

Chippy

Berichten: 129
Geregistreerd: 13-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:53

Haahah heb ik ook vaak last van Schijnheilig

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:06

Zitlessen aan de longe, zonder stijgbeugels rijden, zonder zadel rijden. Allemaal heel goed om de benen stil te leren houden. Denk dat je op een balon zit, knieën open (zeeeer belangrijk), kuiten aan het paard en hielen goed naar beneden. Stijgbeugels vastzetten met een spoorriempje aan de sangel wil ook helpen. Sally Swift schrijft in haar boek centerd riding : denk dat je benen twee brandweerslangen zijn waar het water met volle kracht uitspuit. Met dit idee in je achterhoofd blijven je benen ook beter liggen ! En vooral veel km doen ! Oefening baart kunst !
Succes !

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:01

lichtrijden uit je tenen is idd niet goed om je benen stil te houden, maar vanuit je knieen gaan staan (dat is ook niet helemaal wat shiloh bedoelt dat je moet doen maar ik zet het voor de duidelijkheid even wat dikker aan) is in principe niet zo goed voor je houding (lichtelijk gespannen, onnatuurlijk ipv ontspannen).

de bedoeling is namelijk dat je je op laat veren door de bewegingen van het paard, en dus niet dat je het zelf gaat zitten opzoeken. het moet dus een veel natuurlijkere beweging worden dan het bij jou nu is, en dat is een kwestie van veel oefenen.

en dat doe je idd, zonder zadel/beugels etc. (dat van je beugels aan de singel binden vond ik een erg onorthodoxe oplossing maar hey, als het werkt..) probeer ook wat evenwichtsoefeningen en gymnastiek te doen (al dan niet aan een longe) om een onafhankelijke zit (en daarmee hangt samen je benen/armen los van elkaar te kunnen bewegen) te kweken. je hulpen worden dan ook een stuk netter en preciezer, en je zult je paard dus minder verwarren.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-03 18:19

marfiek schreef:
je beugelriemen aan de singel vast binden Haha!
Ze zeggen dat het werkt.. + dat je er vreselijke spierpijn van krijgt


dat is voor mij ook de beste manier, het helpt echt! waarom ( denk je ) dat je, je benen beweegt? omdat je pony ( paard ??) anders terug valt of omdat je anders je evenwicht verliest ( klinkt een beetje dom, maar sommigen gaan daardoor met hun benen wiebelen ) Als dat zo is ( dat je, je evenwicht verliest ) is het idd wel handig om zitlessen ( of geen les maar iemand die longeert ) te nemen. Aan de longe zonder beugels!

JayJay

Berichten: 60
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: den bosch!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 10:51

Probeer elke dag 10 minuutjes (of langer) zonder beugels te rijden.
Daar krijg je een betere zit van.
En je beenen houd je dan op een gegeven moment van zelf goed en stil om te blijven zitten

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 21:02

JayJay schreef:
Probeer elke dag 10 minuutjes (of langer) zonder beugels te rijden.
Daar krijg je een betere zit van.
En je benen houd je dan op een gegeven moment van zelf goed en stil om te blijven zitten

Zonder beugels rijden werkt het beste, en proberen licht te rijden zonder beugel versterkt je boven been daardoor gaat je been ook stiller liggen.
Maar vooral veel trainen

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 22:41

Ga een keer zonder beugels draven of stappen en laat ze slap hangen. Dan blijven ze meestal wel op dezelfde plaats liggen. Ga niet met bierviltjes onder je knieen rijden dat lijkt me echt grote onzin! Dan moet je 25 keer afstijgen om die dingen op te rapen als je ze hebt laten vallen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 15:53

En knieen netjes in het zadel houden, dat helpt zeker

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 16:03

wat ook helpt is een minuutje of 10 met extreem korte beugels te rijden, je drukt daardoor automatisch je hakken goed uit en je benen liggen een stuk stiller, het zier er even niet uit, maar dat maakt nix uit! Daarna beugels weer op de goeie lengte en je zult merken dat je benen een stuk stiller liggen.... suc6

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:15

sunshine schreef:
Toen ik nog op Blacky reed had ik daar ook al last van.
Nu heb ik laatst op een andere pony gereden en ik merkte dat heel erg.
Ik kan mijn benen gewoon niet netjes stil houden, het is niet super erg maar het ziet dr gewoon niet uit.
In draf heb ik het een beetje maar galop Lips are sealed
Iemand tips?

Kisss sun


zonder beugels rijden helpt ook wel!en je hakken naar beneden duwen ik doe het zelf okaltid hoor maar dat schreeuwt mn instructuer altijd

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:24

Vaak zonder beugels rijden en eventueel zitlessen aan de longe nemen.
Hakken uitdrukken, bovenbenen aan het zadel houden, knieën niet te veel aandrukken, lichtrijden vanuit de knie, kuiten aan je paard houden (maar niet aandrukken), tenen naar voren, enz.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 12:31

je moet voor je zelf eens "voelen" hoe je zit.
Je zal merken dat je kontpsieren en je onderrug aangespannen zijn dan trek je automatisch je benen iets op waardoor je spanning in je benen krijgt en waardoor je benen gaan klapperen.

probeer het eens op een stoel gewoon je moet echt gaan "zitten"en je zwaartepunt in je buik laten zakken.

Ook met je tenen wiebelen tijdens het rijden dat ontspant je benen .

Iemand wees ook op het boek centered riding daar staan zeer goeie oefeningen in. Je benen vastbinden beugels langer of korter helpt allemaal niet

succes

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-03 21:57

shasta"]
[quote="JayJay schreef:
Probeer elke dag 10 minuutjes (of langer) zonder beugels te rijden.
Daar krijg je een betere zit van.
En je benen houd je dan op een gegeven moment van zelf goed en stil om te blijven zitten

Zonder beugels rijden werkt het beste, en proberen licht te rijden zonder beugel versterkt je boven been daardoor gaat je been ook stiller liggen.
Maar vooral veel trainen
[/quote]
Tis harstikke slecht voor je paard om zonder beugels te gaan lichtrijden, je gaat je helemaal vastklemmen en dat is nou niet bepaald comfortabel voor je paard.
Verder heb ik zelf ook een probleempje met mn benen (kapstokken Haha! ) Ga zaterdag dus ook even mn beugels vastbinden Haha!

Nicolerein
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:02

Ik kan mn benen ook totaaal niet stil houden, ik doe wel mn best erop, maar dan ga ik echt heel erg voor in mn zadel zitten.
Ik ga t allemaal proberen en ik hoop dat ik uiteindelijk ook mn benen stil van houden

Noortje_xxx

Berichten: 29
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 11:20

Beugels lang doen, of uit doen.
dan moet je ze wel stil houden, want je kunt niet evenwichtzoeken op de beugels.

hope1898
Berichten: 239
Geregistreerd: 14-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:39

Het kan zijn dat je onbewust je bovenbenen te veel aanspant. Ook kan het komen door spanning in je schouders of door spanning in je onderrug. Probeer vooral om ontspannen te blijven en je bovenbenen niet te "knijpen". Goed uitademen door je mond helpt hier bij. Succes!

skyline

Berichten: 2643
Geregistreerd: 19-04-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:45

sophie18 schreef:
lichtrijden uit je tenen is idd niet goed om je benen stil te houden, maar vanuit je knieen gaan staan (dat is ook niet helemaal wat shiloh bedoelt dat je moet doen maar ik zet het voor de duidelijkheid even wat dikker aan) is in principe niet zo goed voor je houding (lichtelijk gespannen, onnatuurlijk ipv ontspannen).

de bedoeling is namelijk dat je je op laat veren door de bewegingen van het paard, en dus niet dat je het zelf gaat zitten opzoeken. het moet dus een veel natuurlijkere beweging worden dan het bij jou nu is, en dat is een kwestie van veel oefenen.

en dat doe je idd, zonder zadel/beugels etc. (dat van je beugels aan de singel binden vond ik een erg onorthodoxe oplossing maar hey, als het werkt..) probeer ook wat evenwichtsoefeningen en gymnastiek te doen (al dan niet aan een longe) om een onafhankelijke zit (en daarmee hangt samen je benen/armen los van elkaar te kunnen bewegen) te kweken. je hulpen worden dan ook een stuk netter en preciezer, en je zult je paard dus minder verwarren.


hier ben ik het ook mee eens . :o
Gewoon lekker vanuit je knieën gaan staan .
dan blijven je benen vanzelf stil hangen

vereentje2
Berichten: 50
Geregistreerd: 11-04-10

Re: Ik kan mijn benen niet stil houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:55

persoonlijk denk ik dat je beugels te lang zijn, probeer ze gewoon eens een gaatje korter. Ik hoop dat het werkt