conditie van de ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 23:16

vermoeidheid in je spieren is normaal na het rijden, maar als je een halfuur les hebt gehad, moet je nog gewoon kunnen afstijgen hoor, in plaats van eraf storten... Haha!

Ik denk dat ik een matige conditie heb als het aankomt op hardlopen enzo, maar mijn spieren zijn wel in een goede conditie, ik kan rustig een uur zonder beugels rijden zonder spierpijn te krijgen of erg vermoeid te raken. Een buitenrit van 5 uur is ook geen probleem.

Ik heb vroeger veel gezwommen, wil dat eigenlijk ook wel weer oppakken, maar op de tijden dat ik in het zwembad terecht kan, loop ik met kruiwagens op en neer, poets paarden, rijd, voer en loop tig keer op en neer van kast naar box en vice versa omdat ik weer iets ben vergeten. Frusty Lichaamsbeweging genoeg dus; roken doe ik niet, maar ben wel dol op chocolade en drop...


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:06

daarom rijd ik ook zoveel zonder beugels: voor die onafhankelijke zit... En ik vind het veel lekkerder rijden ook, je kunt nog dieper zitten en dus beter inwerken met je zit. Maar: echt lang zonder beugels rijden houd je alleen vol als je spieren sterk genoeg zijn (dus een goede conditie hebben).

En als je meerdere paarden op een dag rijdt, heb je ook wel conditie nodig, anders houd je het niet vol. Ik denk alleen dat een ruiter-conditie heel anders is dan een zwem-, fiets-, of hardloopconditie? (zijn er op Bokt geen aankomend medici of fysiologen om dit uit te leggen???)


abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 22:08

Toevallig had ik vanmorgen privé-les en na mij was er iemand die op de manege rijdt (een uur per week) en ook een keer een uur privé-les wilde. Na een half uur was ze helemaal kapot en achter adem, en achteraf vond ze het ook erg moeilijk om een uur lang geconcentreerd te blijven rijden. De tweede helft van de les zag je haar minder goed zitten, grovere hulpen geven en ´stuurfouten´ (links waar rechts gevraagd werd etc.) maken. Coördinatie en uithoudingsvermogen moet je dus inderdaad trainen en om naast het rijden nog een andere vorm van beweging te hebben lijkt me inderdaad niet verkeerd, maar waar haal ik de tijd vandaan? Verward Toch maar een roeiapparaat op zolder...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 46 bezoekers