Irritante merrie!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Irritante merrie!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 10:17

IK heb eigenlijk een soortgelijk probleem als vonneke beschreef met een merrie die ik sinds 3 weken voor iemand rijd.
De merrie kruipt op een gegeven moment achter je been en gaat dan hoofdschudden en steigeren en daarna bokken en tegelijkertijd plast ze, het spuit er echt uit. Je krijgt ze dan voor geen meter meer voorwaarts. Ze is altijd recreatief gereden en heeft altijd haar zin gehad. Dat is in principe niet zo erg maar ze maakt het nu wel heel erg gevaarlijk.
Dat achter het been kruipen was ik al redelijk voor door veel korte tempowisselingen te rijden maar nu heeft ze iets nieuws ontdekt.
Ik werk haar nog veel aan de longe en zet haar dan met bijzetteugels bij. Nu begon ze aan de longe ook te etteren en terug te komen in tempo, dus ik met de zweep erover en voorwaarts met die knol. Nu gaat ze dus als een speer naar achteren toe en laat zich achterover klappen, die zweep maakt haar echt niks uit!!!
Probleem is dus dat ik haar met geen mogelijkheid nog naar voren krijg omdat ze weet dat ze zich dan maar achterover hoeft te laten vallen en de druk is weg. Ik durf er ook niet meer op te stappen uit angst dat ze het straks onder het zadel ook doet en ik heb geen zin om mijn nek te breken op zo'n paard.
Weet iemand hoe ik dit op een veilige manier kan aanpakken en is er nog hoop op verbetering bij een merrie die al 8 jaar lang haar zin heeft mogen doen?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 11:42

Anyone? Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:53

Kun je haar niet gewoon een keer achterover laten klappen aan de longeerlijn? Dan leert ze misschien op te letten. Misschien moet er ook eens naar haar hormonen gekeken worden.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:55

en als je haar gewoon los in de bak loswerkt..wat doet ze dan?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:56

Tsja ik vind het een heel moeilijke situatie, maar wat ik nu even kan bedenken is om het samen met iemand anders te doen.
Met longeren laat je iemand met haar meelopen.

Ik denk dat kwaad worden geen zin heeft. Mijn merrie wordt alleen maar gekker wanneer ik boos wordt. Ik blijf altijd heel geduldig en praat tegen haar.

Begin anders gewoon vanaf het begin, eerst even zonder bijzets etc. gewoon lekker los. Lekker laten ontspannen en tegen haar kletsen.
De volgende stap is weer het bijzetten, en dan lekker losjes. Probeer weer niet te veel te vragen, maar ze moet wel luisteren. Dit ierdere keer gewoon met iemand ernaast, zodat als ze weer eens naar achter wilt, die haar tegen kan houden.

Mischien heeft ze wel iets medisch? Mischien doet haar rug pijn, en doen die bijzets haar pijn. Druk op verschillende plekken op haar rug.

Mocht het echt te gek worden, zou ik proffesionele hulp inschakelen.

Tsja ik vind het moeilijk om hierop advies te geven. Mijn merrie was in het begin ook moeilijk, kon alleen maar knetterhard crossen om me heen. Met veel geduld heb ik haar weten bij te schaven. Ze loopt nu eigenlijk heel voorbeeldig aan de longe. Knipoog

Veel succes, en laat even weten hoe het verder gaat, ik ben heel benieuwd.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 11:57

Het klinkt erg als een paard die pijn heeft, misschien gewoon op haar lijf maar anders kan het probleem bij merries ook wel inwendig zijn (vaak eierstokken). Ik zou het paard eerst helemaal na laten kijken door een dierenarts voordat je er mee aan de slag gaat. Als een paard niet op de zweep reageert heeft dat meestasl wel een rede. Mijn ervaring met paarden die erg verwend zijn is dat als je ze een keer goed aanpakt ze snel eieren voor hun geld kiezen en dat als ze dat niet doen er meer aan de hand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:01

De veiligste manier is door eerst een dierenarts te laten kijken. Dit paard laat zoveel spanning en weerstand zien (aan je verhaal te horen) dat er best iets met haar kan zijn.
Verdiep je in de achtergrond van dat dier, kun je een hoop wijs uit worden. Een paard dat zo doet heeft waarschijnlijk een probleem of iets meegemaakt.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:28

Ook al heeft ze altijd haar zin gehad vroeger dat is geen reden dat ze nu zo is misschien is er lichamelijk iets aan de hand misschien korte spieren ofzo hoe is ze zonder bijzet?misschien is dat wel teveel ineens voor haar en moet ze eerst wat losser worden.
Stap er maar even niet op daar komen ongelukken van laat haar maar nakijken door de dierenarts sluit het lichamelijke uit en dan kun je verder kijken wat je met haar aan moet.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 12:33

Desiree schreef:
Kun je haar niet gewoon een keer achterover laten klappen aan de longeerlijn? Dan leert ze misschien op te letten. Misschien moet er ook eens naar haar hormonen gekeken worden.


Ze is al een keer achterover geklapt aan de longeerlijn, dwars door de draad van mijn bak heen, het boeit haar helemaal niks!
Dat van die hormonen is wel een goed idee eigenlijk, daar had ik ook al aan zitten denken.
Het is volgens mij ook niet normaal dat ze zo enorm plast als je iets vraagt. De eigenaar heeft haar overigens al vaak proberen drachtig te krijgen maar het is nog nooit gelukt, de merrie is al 10 jaar!
Ze willen haar daarom een beetje laten aanrijden en dan verkopen, maar op deze manier wil niemand haar kopen, veel te gevaarlijk.
Ze doet niks als je gewoon gaat zitten met een lange teugel en haar een beetje de bak laat rond butsen. Maar dan gaat ze alleen maar galloperen en als ze dan in tempo moet terug komen (luisteren dus!!!) dan gaat ze enge dingen doen.
En misschien is er ook wel pijn in het spel, ik weet het niet.
Ik zal eens aan de eigenaar voorleggen dat hij de veearts eens laat komen om haar na te kijken.
Maar voor hetzelfde geld is het gewoon verwend gedrag, ze heeft tenslotte NOOIT iets moeten doen, zij reed als het ware de ruiter en de ruiter lifte gewoon lekker mee.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 12:34

Een merrie bij ons op stal heeft zo ongeveer dezelfde (alleen in mindere mate) problemen. Na onderzoek bleek het een hormonale kwestie zijn.
Ik zou ook zeggen laat een arts hier naar kijken.

Manuel.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:40

Dit klinkt als een typische pismerrie. Die zijn vaak niet of nauwelijks te berijden.
Ik geloof dat het wel eens te maken kan hebben met cysten op de eierstokken maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:43

Percy schreef:
Dit klinkt als een typische pismerrie. Die zijn vaak niet of nauwelijks te berijden.
Ik geloof dat het wel eens te maken kan hebben met cysten op de eierstokken maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.


idd een echte pis merrie
Het enige wat helpt is de hele zaak er uitlaten halen.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 13:45

Je zei al dat de merrie al die tijd alleen recreatief heeft gereden. Misschien is het voor de merrie wel te snel gegaan. Ze wordt immers op 10 jarige leeftijd in 3 weken tijd wel even echt gereden.

Als het niets medisch is. Ga dan een paar stappen terug vraag even bijna niets aan haar desnoods even een aantal dagen niet en daarna weer rustig opbouwen.

Succes.

Merilyn

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Irritante merrie!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 15:52

Zwelgje schreef:
Ze is altijd recreatief gereden en heeft altijd haar zin gehad.
Weet iemand hoe ik dit op een veilige manier kan aanpakken en is er nog hoop op verbetering bij een merrie die al 8 jaar lang haar zin heeft mogen doen?


A: recreatief rijden staat niet synoniem voor altijd dr zin krijgen, dat even voorop gesteld.

B: ik neem aan dat je nu heftig aan het dressuuren bent met haar. Misschien vindt ze daar gewoonweg geen pl**ris aan en ontwikkelt ze daarom deze geintjes. Leg eens wat balkjes neer oid.

Ga iets minder heftig te werk, ga gewoon met de basis beginnen en vraag nog niet teveel, je rijdt haar pas 3 weekjes en ook nog eens voor iemand anders.

Neem dr, als je er niet op durft, eens mee aan de hand voor een lekkere lange wandeling buiten (iets wat bekend is voor dr). Dan kunnen jullie op een andere manier contact maken met elkaar en wie weet klikt het dan wel? Nu wil ze duidelijk niet voor je werken, en daar helpt geen zweep tegen hoor.

En de adviezen van achterover laten klappen dan leert ze het wel??????? Joepie werk voor de veeartsen!!!!!!! Leer eerst maar eens wat anatomie voor je dit soort adviezen geeft Desiree! Dan weet je welke schade dit soort adviezen kan geven aan een paardenlijf. daarbij werkt Zwelgje wel met een paard van iemand anders, en dan kun je zoiets al helemaal niet maken (althans als het mijn paard was zou ik daar niet achter moeten komen...).

Als het dus niet werkt met de merrie en jou, breng dr dan terug naar de eigenaar ipv je zin door te willen drijven op het dier. Het is niet jouw paard maar die van een ander, wees daar zuinig op (maar dat ben ej wel anders zou je hier geen hulp vragen).

Wat het pissen betreft en pismerrie zijn. Koop Hormanal kruiden van Homeovet (via internet te bestellen), dagelijks over het voer en binnen 2 weken resultaat. Ze worden er tijdens de hengstigheid heerlijk rustig van en goed te rijden. Helpt de hormonen te temperen bij pismerries.

Heel veel succes met de training!

Viv

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:14

Vippie, paarden zijn niet van glas he. Ben jij nooit eens gevallen? alleen moet een paard wel in het zand vallen, niet op stenen natuurlijk. DAarbij zakt een paard vaak eerst dan door de benen, voordat het valt op de nek bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:16

Citaat:
Wat het pissen betreft en pismerrie zijn. Koop Hormanal kruiden van Homeovet (via internet te bestellen), dagelijks over het voer en binnen 2 weken resultaat. Ze worden er tijdens de hengstigheid heerlijk rustig van en goed te rijden. Helpt de hormonen te temperen bij pismerries.


herlaas ken ik enkele merries waar alles mee geprobeerd is.
Helaas zonder resultaat.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:20

SuperPepeijn schreef:
Een merrie bij ons op stal heeft zo ongeveer dezelfde (alleen in mindere mate) problemen. Na onderzoek bleek het een hormonale kwestie zijn.
Ik zou ook zeggen laat een arts hier naar kijken.

Manuel.


Ik neem aan dat je Floortje bedoelt, ik heb ook wel eens gehoord dat ze een cyste aan haar eierstokken had... Ik geloof wel dat ze medicijnen krijgt ervoor dus ik denk dat het idd eerder een hormonale kwestie is.
Ach ja, Floor heeft wel vaker buien en ik kan het weten want ik zit er bijna om de week op!! Tong uitsteken Tong uitsteken Groetjessss

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:19

Desiree schreef:
Vippie, paarden zijn niet van glas he. Ben jij nooit eens gevallen? alleen moet een paard wel in het zand vallen, niet op stenen natuurlijk. DAarbij zakt een paard vaak eerst dan door de benen, voordat het valt op de nek bijvoorbeeld.


Paard niet van glas, nou als ik zo alle problemen met ruggen en benen hier eens aanhoor begint het er wel op te lijken. Misschien omdat mensen toch niet zo voorzichtig met hun paard omgaan. En zand valt niet minder hard hoor (beest viel trouwens door het draad heen van de bak/longeerring, stel je voor dat je daar nou net een mooi opstaand randje hebt om je zand binnen de bak te houden....... zie je het voor je? KNAK)

Paard valt dan op de doornuitsteeksels, en als daar ongetrainde spieren langs zitten (beest heeft immer 8 jaar niks gedaan) kan dit wel eens hele ernstige rugproblemen veroorzaken door verbening, ontstekingen, afgebroken stukjes enz enz. Teveel om op te noemen. En aangezien de rug de moeilijkste te fotograferen/behandelen plaats is zou ik daar toch maar een beetje rustig mee zijn en zeker niet expres laten stuiteren erop.

En het blijf nog altijd een paard van een ander wat je traint. Dus daar zou ik toch maar wat voorzichtiger mee zijn.

Tipje: ga eens naar de leergang Rugproblemen van het NHI, erug leerzaam (ook ivm wobbelers die uitgebreid besproken worden en kissing(kidding) spines).

Viv

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:22

runningkawa schreef:
Citaat:
Wat het pissen betreft en pismerrie zijn. Koop Hormanal kruiden van Homeovet (via internet te bestellen), dagelijks over het voer en binnen 2 weken resultaat. Ze worden er tijdens de hengstigheid heerlijk rustig van en goed te rijden. Helpt de hormonen te temperen bij pismerries.


herlaas ken ik enkele merries waar alles mee geprobeerd is.
Helaas zonder resultaat.


Uitzonderingen zijn er altijd, maar zeker de moeite waard om te proberen bij een merrie waar deze kruiden nog niet bij geprobeerd zijn. Ze kunnen geen kwaad.
Bij mijnes werkt het erug goed, kan weer normal rijden tijdens de hengstigheid.
Hormoonspuiten kunnen schade aanbrengen aan het voortplantings gestel waardoor de merrie onvruchtbaar wordt. Dus ook niet altijd de slimste oplossing.

Viv

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-02 15:56

Allemaal hartstikke bedankt voor de tips en ik heb het er al met de eigenaar over gehad. Hij gaat haar eerst eens even goed door een veearts laten nakijken en tot die tijd blijf ik gewoon rustig longeren zonder bijzets om ongelukken te voorkomen.
Ik had ook al om raad gevraagd bij mijn instructrice en die zei ook dat wanneer het over een hormonale kwestie gaat dat het dan heel moeilijk is om zo'n merrie nog goed aan het werk te krijgen.
We wachten gewoon even de veearts af en anders gaat ze weer het land in en is het jammer maar helaas.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 15:35

Zwelgje schreef:
Allemaal hartstikke bedankt voor de tips en ik heb het er al met de eigenaar over gehad. Hij gaat haar eerst eens even goed door een veearts laten nakijken en tot die tijd blijf ik gewoon rustig longeren zonder bijzets om ongelukken te voorkomen.
Ik had ook al om raad gevraagd bij mijn instructrice en die zei ook dat wanneer het over een hormonale kwestie gaat dat het dan heel moeilijk is om zo'n merrie nog goed aan het werk te krijgen.
We wachten gewoon even de veearts af en anders gaat ze weer het land in en is het jammer maar helaas.


Wijze beslissing en veel succes. Wil je hier vertellen wat de veearts zei? Ben wel benieuwd.
Viv

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 15:53

Vippie schreef:
Wijze beslissing en veel succes. Wil je hier vertellen wat de veearts zei? Ben wel benieuwd.
Viv


Zal ik zeker doen. De veearts komt a.s. zaterdag. Ben benieuwd en wanneer ik iets meer weet post ik het meteen.