Passage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Passage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 13:12

Ik heb even een vraag over de passage. Kan elk paard passage? En hoe leer je een paard de passage?

(niet dat ik het van plan ben om te gaan proberen hoor! ( in mijn dromen misschien wel.. !! Haha )

Ik ben gewoon nieuwsgierig!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:51

Ik heb gelezen en gehoord (nog niet kunnen uitvoeren jammergenoeg) dat je eigenlijk vooral moet werken aan overgangen terug rijden. Dus iedere keer hou je paard eigenlijk een beetje meer tegen met een ophouding en zet je de achterbenen er telkens onder. Niet te veel en te vroeg vragen, het moet echt opbouwend zijn, anders krijg je een zweefdraf waarbij de achterbenen eigenlijk er achter slepen i.pv eronder zoals je veel ziet. Sommige ruiters leren eerst de piaffe, andere niet, daar kan ik niks van zeggen...Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:50

Tja, het ligt er maar net aan wat voor passage je wilt:

Een passage waarbij het paard een beetje van de grond komt, of een passage zoals in de proef.

Ik denk dat elk paard wel een beetje verheven kan draven -zij het niet met de nodige spanning- maar je hebt dus meerdere vormen.

Toen ik bv Tol pas had vond ik het geweldig om die verheven draf te rijden. Tot ik hem er uiteindelijk helemaal niet meer uit kreeg. Bovendien was dit ook helemaal niet de passage zoals ze het in de GP willen zien. Toen we GP werden hebben we echt een hele poos moeten oefenen om de correcte passage te leren, en zelfs nu nog is het een heel leerproces waar je pas na 2 á 3 jaar een beetje kan zeggen dat het er goed in zit (de echte talenten uiteraard daar gelaten Knipoog)

beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 10:15

Bedankt voor de reacties!! OK dan!

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:45

Mijn pony doet altijd de passage in t bos als ze mensen ziet, en als ze ergens bang voor is. Verward

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:20

Ja en Milka als ze een ander paardje ziet. Lachen Misschien heeft ze stiekem wel talent. Schijnheilig

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:22

Dat is dus waarschijnlijk die verheven draf die ik bedoel Knipoog

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:28

Wat is het verschil dan?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:33

verheven draven, het woord zegt het al, dan spannen ze zich zodanig dat ze aardig verheven van de grond komen, maar niet de verzameling en drang naar voren hebben als een echte passage.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:36

Ow... okee Lachen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:42

Endat zie er veel in de manège rijden; heel traag draven maar de achterbenen komen een kilometer achter...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:45

Tyrza schreef:
verheven draven, het woord zegt het al, dan spannen ze zich zodanig dat ze aardig verheven van de grond komen, maar niet de verzameling en drang naar voren hebben als een echte passage.


Tyrza; kan dan ook ieder paard verheven draven? Of is het zo dat de aanleg voor een verheven draf dan ook per paard verschillend is?
En, ja ben lekker bezig, is het mogelijk om met een paard wat in ieder geval wel verheven kan draven om daar ook een passage op te krijgen?
Ik bedoel, mijn hengst kan als ie kwaad wordt ook wel eens met 4 voetjes van de vloer komen en dat lijkt best spectaculair maar om nou te zeggen dat er enige vorm van werkbare spanning bij zit...nou nee!
Ik zie mijn hengst bijvoorbeeld ook nooit een passage lopen, denk niet dat zijn bouw en aanleg zich daar voor lenen. Maar misschien eens een enkel pasje.
Kan je het ook aan ieder paard leren en waaraan merk je dat een paard zo'n oefening wel ooit zal kunnen uitvoeren, dus een vorm van aanleg heeft. En dan heb ik het niet over de toppaarden van jouw en Anky maar neem eens gewoon het gemiddelde boktpaard.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 09:53

Van de grond kunnen ze altijd lopen als ze gespannen zijn, maar inderdaad, de rittigkeit is dan een groot goed. En dat zal niet bij elk paard even makkelijk af gaan.

Verheven draven is uiteraard ook niet vergelijkbaar met passage. Dus de "oefening" die je in jouw stukje bedoelt, slaat meer op passage en nee, ik denk niet dat elk paard dat zal lukken vanwege bouw, aanleg, karakter, etc.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:16

Tyrza schreef:
Van de grond kunnen ze altijd lopen als ze gespannen zijn, maar inderdaad, de rittigkeit is dan een groot goed. En dat zal niet bij elk paard even makkelijk af gaan.

Verheven draven is uiteraard ook niet vergelijkbaar met passage. Dus de "oefening" die je in jouw stukje bedoelt, slaat meer op passage en nee, ik denk niet dat elk paard dat zal lukken vanwege bouw, aanleg, karakter, etc.


Wat zou in jouw ogen dan de minimum vereiste zijn (of combinatie van) aan een paard om het voor het dier mogelijk te maken om tot een dergelijke verzameling te komen? Natuurlijk een stukje karakter en "willen" maar wat is bouwtechnisch belangrijk in jouw ogen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je naar een paard kijkt dat je let op een bepaalde bouw om zodoende wel meer zekerheid te hebben dat het paard deze graad in de dressuur aan zal kunnen!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:03

Poehee, dat ik nu een paard heb die passage loopt, hoeft natuurlijk niet te zeggen dat ik "het" passagetalent er per paard uit haal. Haha!

Het blijft gissen, maar voornamelijk moet het dier m.i. voldoende ontwikkeld in de rug en croupe zijn, gebogen spronggewricht, snel achterbeen en al dat soort fratsen. Lengte van de rug lijkt me niet een al te groot probleem, ruggebruik des te meer. (voor een exacte omschrijving van dergelijke uitgangspunten zit ik nu op school Haha!)

Maar laten we ook zeker niet uit het oog verliezen dat áls je zo'n paard zou hebben, je het er ook UIT zou moeten kunnen rijden. Er komt dus ook een stukje handigheid van de ruiter bij.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 17:42

Maar vanuit zo'n verheven draf kun je wel et begin van een passage aanleren of niet?
Ik bedoel.. die van mij kan met buiten rijden idd ook wel eens verheven draven.. dan probeer ik hem te laten nageven en leg mijn benen iets naar achteren.. en dan belonen.
Als ik hem nu terugverzamel en mijn benen iets naar achteren leg en kleine ophoudingjes geeft.. begint ie naar passage te neigen, althans.. denk ik zelf.. hij gaat dan niet verheven draven. En dit doe ik maar een pasje of 2.
Of doe ik et helemaal fout?
Dit heb ik overigens spelenderwijs met hem geoefend, dus niet iedere dag.. gewoon ff beetje testen cq.spelen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:20

Als ik je verhaal lees zou ik zeggen ja.

Maar ik heb zelf ervaren dat ik DACHT dat ik passage reed met Tol, maar deze passage was totaal niet correct.

Wat een grote fout is bij mensen die pas passage (willen) oefenen, is dat ze denken dat het een kwestie van doorverzamelen (van voren tegenhouden) is. Nee dus. Het is een kwestie van van achteren sluiten en de drang naar voren houden.

Om een voorbeeld te geven: als ik Tol inzet in de passage, dan zorg ik ervoor dat hij voor deze overgang goed nageeflijk is, maar tijdens de overgang zelf rijd ik de achterhand er zo onder (met zit en been), zodat je een harmonica-effect krijgt. Tijdens dit effect moet ik het gevoel hebben dat ik zijn ribben omhoog laat komen. De volgende stap is dan om hem vlug aan het been te houden: ik moet hem in die passage kunnen versnellen (zeker niet vertragen), vergroten, verkleinen, laten vertrekken. Pas als ik elke cm kan controleren, dán hebben we het over een passage.

Wat je dus gauw krijgt als je passage gaat oefenen is dat ze trager worden. Het staat heel showerig, maar het is niet functioneel. Zeker Tol wil graag groot, hoog en traag lopen.

Om dat te voorkomen oefen ik heel vaak Halbe Tritte (hier heb ik eerder een topic over geopend) om te controleren of hij vlug aan het been en in het lopen wil blijven.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:58

Yep.. ik vat em!

Ik wilde alleen weten of ik niet de verkeerde hulpen gaf. Zoals ik al zei heb ik dit spelenderwijs met hem geoefend, maar zijn we er nog lang niet aan toe. Ik voel dat hij traag wordt als ik 2 a 3 pasjes doe, en dan rij ik hem weer vooruit.
Het echte werk laat ik dan ook maar over aan instructie als we ooit zover mochten komen.
Maar bedankt dat je het zo duidelijk hebt uitgelegd!