boek over inrijden jonge paarden,aanrader?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

boek over inrijden jonge paarden,aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 21:35

ik weet natuurlijk heus wel dat je dat niet alleen leert uit een boek hoor,en heb er al meerdere ingereden,maar je kan altijd bijleren he Haha!
En aangezien mijn paardjes nu bijna 2,5 worden,komt het toch al in de buurt.

Nou heb je heeft wat literatuur over deze onderwerpen,hebben jullie nog een voorkeur voor een boek?
Ik wil absoluut paardvriendelijkste maniet die er is,dus geen harde hand enz,maar bv handige tips voor afwisseling enz.

nou,laat maar horen! OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 21:40

Als je echt bereid bent om bij te leren zou ik eens gaan kijken op een stal waar men paarden zadelmak maakt. Het is wat anders om dingen in de praktijk toegepast te zien worden dan het droog uit een boek te lezen. Bovendien bereid een boek je niet voor op de onverwachtte reactie die een paard je soms kan geven bij het zadelmak maken. En dan is het erg lastig als je terug moet naar je boek om bij een bepaalde reactie van een paard te kijken hoe je daar op moet reageren. Haha!

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 22:52

haha daar geef ik je absoluut gelijk in hoor cassidy,heb ook op handelsstallen gewerkt waar ik dat vaak heb gezien en gedaan,maar ja je bent nooit uitgeleerd he,en misschien laat ik haar inrijden hoor door proffesional,even zien hoe het loopt.

Fun_Fun

Berichten: 4635
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Zuidwolde aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 08:25

Moet je af en toe is in de hoefslag, bit, paard%sport enzo kijken, staan vet vaak wel in boeken over dat soort dingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:13

Als je zoals je zegt op een handelsstal veel zadelmak hebt gemaakt, verwacht ik niet iets vernieuwends te vinden in zo'n boek.
Want in de praktijk lees je zo'n boek vanzelf Lachen

Heb je minder ervaring met zadelmak maken dan misschien wel.
Maar dan zeg ik weer, maak alleen zadelmak bij iemand die door de praktijk dat boek al kent Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:19

Ik ben het weer eens zo met kawa eens Haha! Haha!

Uit een boek kanje alleen basis leren, bij een boek wordt er uitgegaan van een standaard paard met standaard karakter en standaard reacties.

Laten jonge paarden nou alles behalve standaard zijn. De problemen die je tegen kan komen bij het zadelmakmaken zijn zo enorm divers dat men dit ook met geen mogelijkheid in een boek kan verwerken.

Dus wat je beter kan doen is vragen of je op een stal een week of twee eens kan meelopen bij het zadelmak maken. Daar kom je de problemen in real life tegen en niet als fictie.

Boek lezen daarintegen is nooit weg hoor, maar het kan je nooit door zo een ingewikkeld proces leiden als zadelmak maken

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:41

ik had een heel goed boek dat heette van veulen tot rijpaard.
alles werd heel duidelijk beschreven en situaties werden goed uitgelegd Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:48

De standaard reacties heb je al gehad.
Wat ik een interessant boek vond is de Basisafrichting van het jonge rijpaard geschreven door Reiner Klimke.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:45

je hebt van groen tot grand prix.... en er zijn ook videobanden verkrijgbaar geloof ik....

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 16:52

ah bedankt voor de adviezen en idd ik weet echt dat je het niet leert uit een boek hoor.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:54

Vind het juist wel goed van je dat je zoveel mogelijk ook theoretische info wil hebben over het paard en de training ervan.. Ook al heb je veel praktijkervaring... Lezen en onderzoeken wordt je nooit dommer van.. Veel succes.. Lachen

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:39

In 'Das gymnsium des pferdes' staat ook heel veel over het beleren van een jong paard. Je moet er alleen even goed voor gaan zitten Haha! !

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:53

jantina schreef:
Wat ik een interessant boek vond is de Basisafrichting van het jonge rijpaard geschreven door Reiner Klimke.



LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:55

Eeeeh tja ik heb veel boeken gelezen, maar kom er elke keer weer achter dat de praktijk de beste leermeester is.
Ik heb tig boeken in de kast staan, maar kan geen een noemen waar ik het uit geleerd heb.

Zou wel aanraden om het longeerboek goed door te nemen van Lammert Haanstra. DAt kan veel toevoegen aan de training van jonge paarden. Zo leren ze ontspannen lopen zonder dat er iemand op zit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:28

Ik heb "Van veulen tot rijpaard". Ik vind dat opzich best een redelijk boek (al hoewel ik hem nog niet helemaal gelezen heb). Er wordt ook rekening gehouden met opstandige paarden.