Wiebelhanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Wiebelhanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 17:35

Nou, zoals de titel al zegt heb ik last van "wiebelhanden"
Het lukt me gewoon niet om ze mooi stil te houden
Ook heb ik heel vaak als k 2 rondjes heb gereden een teugel
weer langer dan de andere Verward terwijl k ze eerst gewoon op maat had, heb ik na 2 rondjes meestal één waslijn Bloos!
K denk dat dit komt omdat k mn handen niet stil genoeg houd..
Mn paardje is ook niet de makkelijkste als t gaat om "stil houden" aangezien hij errug "hobbelt" Haha!
(echt de eerste keer had ik t idee dat k voor t eerst op n paard zat Tong uitsteken)
Heeft iemand tips om die wiebelhanden eruit te krijgen ??

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 19:30

Niemand.. ?

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:03

Gewoon veel oefenen.
en er echt heel erg op gaan letten.
en de teugels niet uit je handen laten trekken.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:00

Heb je dressuur- of springteugels? Springteugels kunnen je helpen om je teugels op één lengte te houden. Zorg dat je beide teugels op hetzelfde tussenstukje (kan even niet op de naam komen) vast houdt en blijf hier gewoon constant op letten.

Met je wiebelhandjes kan ik je niet helpen, kost me zelf ook nog moeite genoeg om ze netjes stil te houden af en toe Knipoog

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:49

Tja wiebelhandjes.. heb ik ook, m'n instructeur wordt er gek van Haha! maar goed beste advies wat ik tot nu toe heb gehad is om m'n rug en schouder spieren te trainen. (zusje studeert fysiotherapie) Als je je rug en schouders kan ontspannen (en mooi recht kan blijven zitten) dan komen je handen vanzelf. Het is natuurlijk niet één, twee, drie over, maar ik merk wel dat het helpt.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:51

Misschien een keer zitles nemen aan de longe. liefst zelfs zonder zadel. dan moet je wel ontspannen. als je ontspannen kan blijven zitten met je armen langs je lijf en ermee kan draaien zonder dat je je stees moet vasthouden dan kan je ze ook stil houden. het gaat om ontspanning van het hele lichaam. Ga dus niet op je handen letten. als je je handen niet kan stil houden ga dan aan het werk met de ontspanning van de rest van je lichaam

Ivon

Berichten: 239
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Maarssenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:10

Echt er goed op letten, zorgen dat je het goed ontspannen houdt. En goed evenveel druk op beide teugels houden, paarden zijn er erg goed in om ze ongemerkt langer te maken. Idd springteugels, zodat je op de passantjes kan letten of om een dressurteugel een elastiekje doen om de plek waar je ze vast moet houden. Dan heb je direkt door als je paard stiekem trekt.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:34

Woebelen je handen met het lichtrijden of helemaal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:13

teugels met om de 10 cm van die lerenstukjes helpen wel denk ik

getty

Berichten: 36
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: Gendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:30

oeh een topic waar ik wat aan ga hebben Lachen zelf heb ik inderdaad ook wiebelhanden, alleen ik heb er eigenlijk maar 1 Lachen
instructie hamert er constant op en laatst kreeg ik het op de wedstrijd ook mee van een jury. Maar het lukt inderdaad niet!
dus tips zijn welkom! Lachen

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 22:37

Vraag iemand aan de bakrand om er steeds op te blijven letten of je wiebelhandjes hebt. Het oog aan de kant. Laat deze persoon telkens als je voorbij komt en het is weer zover je er even op wijzen. Springteugels met passantjes helpen dan inderdaad het best.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:54

Meestal is het probleem gebrek aan onafhankelijke zit, juist...zitles. Je hand bewegen omdat de rest van je lichaam ook beweegd met rijden. Haha! Wat je kan oefenen is aan de longe of als je paard braaf achter de rest aan loopt; je handen recht naar voren stil houden en draaiende bewegingen maken. Je zult zien dat het in het begin best moeilijk is om je evenwicht te bewaren als je handen iets anders moeten doen!
Als dat lukt kun je je gaan concentreren op de aanleuning, die mag tijdens het lichtrijden niet veranderen.
De grootste fout die je kunt maken is zo gefocust zijn op je handen dat je ze vast gaat zetten, ze mogen best ontspannen meedeinen in de aanleuning van het paard, die heeft zijn mond ook niet exact stil!!

Het moet dus uit ontspanning en een onafhankelijke zit komen.

Oefen ze en laat eens horen hoe het gaat

getty

Berichten: 36
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: Gendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:01

mmm zal me benieuwen...mijn probleem, mijn ene wiebelhand is namelijk ontstaan nadat ik aan de zitles was geweest Tong uitsteken

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 19:09

Bedankt voor jullie reacties *LOL*
Ik heb vandaag weer les gehad en ik heb me heel erg op mn handen geconcentreerd.. en ik heb mn instructrice om raad gevraagd Tong uitsteken
die zei dat het ook komt omdat ik heel erg bezig ben mijn paard goed aan het lopen te krijgen (hij is nog vrij jong enzo) maar dat ze vooruitgang zag Haha! en zitles.. pff.. met doorzitten heb ik zo'n moeite want hij zet zo'n grote passen Haha! maar ik oefen er flink op (moet het toch leren Tong uitsteken)

Bedankt voor alle tips *LOL*

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:13

bij mij ging 1 teugel ook elke keer langer. Maar bij springteugels heb je van die 'blokjes'. Dan kun je zien of je handen verschuiven en gebeurt het bij mij niet meer. Knipoog

SanderD

Berichten: 9378
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Gent + Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:30

Ja, dan kun je zo'n 'blokje' extra stevig vastpakken, misschien verschuift alles dan niet meer.

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:24

oefen met 2 hete kopjes en ga de trap op en af als dat goed lukt weet je wel een beetje hoe je handen stil houdt Knipoog

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 23:05

Wiebelhanden.
Werken aan een correcte onafhankelijke zit, dwz ook eens zonder beugels rijden. Of zitlessen nemen aan de longe zonder teugels eerst en later met.
Basis bovenarm langs lichaam naar beneden aan het lichaam, armen iets naar beneden schuin naar voren. Vuisten rechtop, en soepel in de polsgewricht, ophoudingen geven is een beweging van nog geen twee cm.
Je moet gewoon soepel worden in je pols dat dit paard mischien stug is in de rug is vervelend maar wiebelhanden komen door een slechte houding zit van de ruiter, het daardoor slecht rijden van het paard en daardoor is het paard stug. Van achter naar voren rijden. Kan hier dan niemand met fatsoenlijk rijden, houdig is het belangrijkste van het paardrijden, onafhangkelijke zit is hot, leert dan niemand dat meer in Nederland. Kom maar eens in duitsland dan leer je wat rijden is.

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:53

Zitles nemen!!!!!!!!!!
En inderdaad, ik had dat probleem ook, heb een poos een riempje voor aan het zadel gedaan, die ik erbij pakte, dan heb je geen ruimte om te wiebelen.
Je moet eerst je eigen houding corrigeren en dan pas aan je paard zijn houding gaan werken!
Er bestaan ook kleurenteugels, die gebruiken we op onze manege voor kinderen die net leren rijden.
De teugels hebben stukjes in verschillende kleuren, waar je dus heel goed kan zien of je bijvoorbeeld allebei je handen wel bij blauw hebt.
Een beetje hetzelfde principe als springteugels, maar iets makkelijker te zien.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 16:33

Nogmaals bedankt voor de reacties
Ik heb al n tijdje springteugels met "blokjes" en de teugels op maat houden gaat al beter Lachen Ook heb ik deze week 3 keer op een heel rustig paard (overal knopjes voor Tong uitsteken) gereden, waardoor ik puur aan mijn eigen houding heb kunnen werken Knipoog

Enne, Kafue, dat leren we wel hoor in Nederland Tong uitsteken
Tis alleen vrij moeilijk, dus daarom duurt t wat langer Tong uitsteken
Maar bedankt voor de tips

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 00:24

BasjeGuwrl schreef:
Nogmaals bedankt voor de reacties
Ik heb al n tijdje springteugels met "blokjes" en de teugels op maat houden gaat al beter Lachen Ook heb ik deze week 3 keer op een heel rustig paard (overal knopjes voor Tong uitsteken) gereden, waardoor ik puur aan mijn eigen houding heb kunnen werken Knipoog

Enne, Kafue, dat leren we wel hoor in Nederland Tong uitsteken
Tis alleen vrij moeilijk, dus daarom duurt t wat langer Tong uitsteken
Maar bedankt voor de tips

OK dan! *LOL* Goed zo, als je onafhankelijk kunt zitten en juiste hulpen kunt geven behoren wiebelhanden tot een verleden en kun je ieder paard rijden *LOL* OK dan!

OmarLinosa
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:45

Hoorde van iemand die ook wiebelhanden had, dat die geprobeerd had met een zweep in beide handen te rijden ( zeg maar 1 zweep en die dan horizontaal voor je houden met beide handen er aan..) Heb je je handen in ieder geval steeds even ver bij elkaar vandaan. Geen idee of het werkt maar die persoon was er erg positief over! Succes

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:39

De tips hier boven zijn heel goed.. Maar je kan ook een vriendin ofzo mee nemen.. En die er dan de hele tijd op gaat letten.. Helpt ook best wel Tong uitsteken Mijn moeder doet het altijd.. Super irritant, maar ik heb me handen al stukken stiller...

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 00:05

Kafue schreef:
Van achter naar voren rijden. Kan hier dan niemand met fatsoenlijk rijden, houdig is het belangrijkste van het paardrijden, onafhangkelijke zit is hot, leert dan niemand dat meer in Nederland. Kom maar eens in duitsland dan leer je wat rijden is.


ja hoor dat leren wij ook in nederland!!:D ik heb geen wiebelhanden, maar kan mij er wel iets bij voorstellen....zeker bij paarden die erg hoog opgooien...het lukt me dan wel maar heb er wel soms toch moeite mee. als je naar duitsland gaat wil ik best eens met je mee hoor voor een training...leuk!!! Tong uitsteken

Tzatzi

Berichten: 140
Geregistreerd: 18-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 23:35

Instructrice van mij zegt dat je op je teugels streepjes moet zetten op de plek waar je de teugels vast dient te houden. Op het moment dat je ze vast hebt (vast blijven houden) dien je de handen aan het zadel vast te houden. In draf dienen je bovenbenen naar je hand te komen, de handen zelf hou je op dezelfde plek. Als dit goed gaat kun je in een latere fase je handen los van het zadel houden. ….Een andere instructrice vindt het weer niet OK dat je streepjes op je teugels zet. Gewoon kijken wat voor jou werkt.
Grt,
Renate