hangen op je hand, staken, bokken etc.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

hangen op je hand, staken, bokken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 12:40

Mijn paard doet niets anders als op je hand hangen. Overgangen, veel voltes etc alles geprobeerd.

Omdat het ook te maken heeft met niet aan het been zijn heb ik ook geprobeerd veel overgangen te rijden. Niet reageren is een tik.

Met instructie geprobeerd alleen nog maar voorwaarts te rijden en hand wegsteken bij hangen. Niets helpt. Hij blijft door je hand denderen.

Ik heb af en toe een halve bak nodig om vanuit draf te gaan halthouden of een overgang naar stap te maken.

Mijn vorige instructeur heeft al geprobeerd om hem meer aan te pakken omdat hij gewoon erg lui is en super eigenwijs.

Het gevolg daarvan was een giga bok en steiger show waarna hij alleen nog maar ging staken. Zodra je hem aan gaat pakken maakt hij zich helemaal hard waardoor hij niks meer voelt.

Er is zo niks meer aan om te rijden want door rugklachten van mezelf ben ik na een kwartiertje rijden bekaf. Hij doet niets anders als zich hard maken en is daardoor helemaal niet te bewerken. Als je hem aanpakt gaat hij nog meer hangen en als je doorgaat gaat hij bokken, staken etc.

Op dagen dat meneer zijn pet wel goed staat is het een plaatje om te zien. Super lopen, een stel mooie gangen en de winstpunten komen binnen. Als meneer geen zin heeft kan ik wel weer afstappen want
dan wil hij helemaal niks.

Hij is helemaal na gekeken en verschillende bitten hebben we ook al geprobeerd. Hij loopt nu met een dubbel gebroken bit. Bij andere bitten ging hij gewoon stilstaan en wou niks meer. Bloos!

Ik zit nu zelf te denken aan een trainingsstal maar ik wil niet dat ze te hardhandig worden want op de vorige stal van mijn ex instructeur werd hij vals op stal. Het heeft me 1 jaar gekost om dat vertrouwen terug te krijgen en geen trap te krijgen op stal.

Heeft iemand nog de gouden tip en niet de tip verkopen die bok.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 12:45

Sorry, moet volgens mij naar rijtechnisch.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:57

Tja, de dingen die je noemt voor bij het hangen werken bij mij wel altijd.
Heeft het paardje misschien ergens pijn?

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:26

Uit eigen ervaring geef ik je wat tips Pling
Zelf heb ik er ook zo eentje.Ik heb dit paard in laten rijden door een vakman.Hij vertelde me ook dat het geen paard voor mij zou zijn.Het is een echt mannepaard.
Ik heb dit paard zelf gefokt en afgeven voor een paar Euro`s kan altijd nog.

Het is een merrie van dik 170.Ze doet soms alsof ze hengst is,sluit zichzelf dan helemaal af van alles wat er ook maar gebeurd.Ze vergeet soms dat ik erop zit,maakt zich sterk en is onbestuurbaar.Ze reageert dan ook op geen enkele hulp.Het ergste is,als ik haar aanpak,dat ze dit probeerd te winnen met bokken.Dit is vaak de eerste 10 min.Als ze eenmaal aan de gang is gaat ze super ontspannen lopen.
Maar ja elke keer als ik er op moet bonst mijn hart in mijn keel.Ik ben er nog niet van af gevallen,gelukkig.Ik zit dan ook best stevig,al zeg ik dit zelf.Dit paard is nu 1 jaar onder het zadel.Buitenritten maken gaat best goed.Ze hoeft dan niet te werken en zal zich dan ook niet verzetten

Ik wil dit probleem zelf oplossen dus ben ik zo te werk gegaan.
Het enige wat ze nu moet leren is accepteren wat ik van haar vraag.
Ben haar nu 2x in de week aan het longeren en 2x in de week mag ze mee om een buitenritje te maken.Longeren doe ik met bijzettouwtjes,ze moet dan toch werken.In het begin wilde ze dit natuurlijk ook niet maar nu gaat het eigelijk heel goed.
Zulke paarden moeten je gaan vertrouwen.Ze moeten voor je willen gaan werken.Zelf heb ik geen echt doel met haar.ben anders bang dat ik het toch weer ga forseren.Zelf zie ik toch wel vooruitgang en geniet ook als ze aan de longe loopt of als we lekker over een bospad draven.Sommige paarden hebben tijd nodig om volwasse te worden.Ik denk dat wij allebei nog een peuter onder onze kont hebben.Ze worden vanzelf volwassen
al zal dit enkele jaren duren.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jou paard ergens last van heeft waardoor ze misschien pijn heeft.Ik neem aan dat je dit al na hebt leten kijken.

dit is mijn stoere paard,Tabitha(Pietje)
http://groups.msn.com/_Secure/0WQB*A70Z ... 4084554912

http://groups.msn.com/_Secure/0WQBxA70Z ... 4106527647

Sorry,ben vergeten te enteren Bloos!

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 14:59

Bedankt Sambo,

Hij is nu 5 en iedereen zegt ook deze heeft een echte baas nodig en je bent gewoon niet sterk genoeg. Mannenpaard etc.


Ik ben ook wel een beetje bang af en toe. Ben al paar x behoorlijk gelanceerd. Hij doet namelijk dan zijn kop tussen zijn benen en maakt zich helemaal rond en gaat dan door een 20 60 bak rennen en stuiteren.

Ik zou ook heel graag een buitenrit willen maken of naar het bos gaan.
Deze zomer ging dat redelijk maar af en toe krijgt hij het op zijn heupen en denkt "nu heb ik geen zin meer.: stoppen en overal spoken zien.
Dan gaat hij alleen verder als iemand hem mee neemt of als ik afstap.

De eerste paar keer denk je aan vertrouwen maar nu heb ik gewoon zoiets van hij neemt me in de zeik.

Hij loopt 4 x per week onder het zadel en 2 x aan de passoa.
Aan de passoa slaat hij ook 3 rondjes alleen maar uit en dan gaat hij pas lopen.

Ik zou best naar het bos willen maar als hij het dan op zijn heupen krijgt moeten we het hele bos afzoeken naar mijn paard en moeten ze mij uit de bosjes vissen.

Ik moet zondag weer op wedstrijd en hou mijn hart al vast. Het is namelijk buiten inrijden Bloos! en binnen je proef doen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:49

Ik ben het nooit zo eens met de uitspraak dat sommige paarden meer voor mannen zijn omdat ze sterker zijn. Normaal gesproken kan een vrouw met elk paard redelijk goed rijden. Het eerste wat ik me altijd afvraag is hoe ze zo sterk zijn geworden?
Tevens denk ik ook dat hij ergens pijn kan hebben (kan ook 'gewoon' spierpijn zijn, waardoor hij de ene keer makkelijker te rijden is dan de andere keer). Je zegt dat hij nagekeken is, mag ik vragen door wie?
En ik ben benieuwd hoe je rijdt, heb je misschien foto's?

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:45

Mijn poaard hing ook als een idoot op het bit en natuurlijk mijnn handen en armen. Ik ben toen overgestapt op een dubbelgebroken scholingsbitje van HS en heb de sperriem eraf gehaald. Nu hangt meneer niet meer.
En als hij hangt kun je wel eens plotseling teugels loslaten of even een ferme ophouding buiten, Wel even tanden laten controleren wil het probleem ook wel eens wegkomen. Veel overgangen maken en inderdaad niet luisteren mag je hem bijtikken.
Sucses

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 11:01

Elk paard is anders natuurlijk.
Ze reageren ook niet allemaal het zelfde.Daarom is het moeilijk
om vanaf een computer te oordelen.

Misschien gaat jou paard wel braaf door het bos als er een ander paard
met jullie meegaat.
Ik ken trouwens wel meer paarden die blijven het uitproberen.
Zelf geef ik mijn paard daarom een bepaalde tijd om zich te
verbeteren.Paardrijden is voor mij een hobby dus het moet wel leuk blijven.

piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 11:04

Misschien niet de gouden tip maar je kan het altijd proberen.
Ander voer.
Soms als paarden energie missen gaan ze ook lopen kloten.
Ik heb zelf het volgende gehad. Paard gekocht was heel voorwaarts maar heel eerlijk. Eerste tijd had ik hem op havermengeling (voedingsdesk Jonas) Na 6 mnd was ik het gesleur van verschillende zakken granen beu en dacht dat het misschein wel goed was om hem gewoon op sportbrok te zetten. Na zo'n week misschien iets langer. Werdt het echt een draak. Hij was veel luier en ging dus ook staken, bokken, weg springen. Hij was ook net verhuist naar nieuwe stal dus ik dacht mischein komt het daardoor. ik ging alles onderzoeken maar vergat het belangrijkste.
Wat je erin steekt komt er terug uit.
Toen m'n licht ging branden: snel terug om granen en na kliene week was hij terug voorwaarts en terug eerlijk.
Als ik terug kijk leek het mij of hij energie miste en daarom zo chagerijnig was omdat hij gewoon de puf miste om te werken.
En laat je niet verleiden tot vast houden als hij hangt. Gewoon lossen. Hij moet z'n eigen hoofd dragen.

Oh ja met volle granen draag je ook bij aan gezonde tanden moeten ze kauwen.

Gr