Licht rijden op rechterhand probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Licht rijden op rechterhand probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 23:24

Ik heb mijn tinker ruim 2 1/2 jaar. Heb er eigenlijk altijd recreatief in de bossen mee gereden maar nu ben ik lid geworden van een rijvereniging met binnenbak en ben op dressuurles. Nu merk ik pas goed dat mijn paard moeite heeft als ik lichtrijd op haar buitenvoorbeen op de rechterhand. Ze maakt dan een huppeltje zodat ik op haar binnenbeen lichtrijd. Waar heeft dit mee te maken: balans? ergens pijn?
Ze was altijd al stijvig aan die kant met draven, op buitenrit zit ik dan ook als een hobbezak op terwijl als ik lichtrijd op haar rechtervoorbeen het prima gaat en ze soepel loopt. Ze is nooit kreupel. Wie weet raad?

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:54

je paard vind het moeilijk als je op dat been lichtrijd.
je moet het gewoon blijven doen, hoe moeilijk het ook voor jou is en je paard.
Het leert het vanzelf en dan een maand heeft ie het zeker al onder controle Knipoog Haha!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:15

misschein ishet een goeie je paardje eerst helemaal recht te maken en misschien te laten controleren door een fysio of dierenarts die ook verstand heeft van bespiering om te kijken of alles goed zit van zn oor tot aan zn staartwortel..

Als die en recht en sterker is zal het denk overgaan.. tot die tijd zou ik hem niet constant blijven belansten op dat been.. rustig opbouwen

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 16:22

Heb je er in die 2,5 jaar dat je er nu hebt tijdens de buitenritten wel aan gedacht om op beide benen te rijden?

Elk paard heeft zn moeilijke en makkellijke kant.
Ga dus vanaf nu af aan op beide benen even veel lichtrijden en doorzitten.
Ook aan beide kanten evenveel stappen en galopperen
en ga ook eens aan beide kanten opstappen.
Zo wordt je paard langzamerhand soepel aan beide kanten.
Ook belast je zo beide kanten evenveel.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 18:17

Lichtrijden wisselde ik natuurlijk af maar ik moet eerlijk zijn en zeggen dat op het goeie been lichtrijden wel mijn voorkeur heeft, veel minder vermoeiend voor paard en mij. Stappen aan beide kanten, die snap ik even niet ? Of je moet in de bak op beide handen bedoelen?

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 14:52

Soxje schreef:
Stappen aan beide kanten, die snap ik even niet ? Of je moet in de bak op beide handen bedoelen?

Precies dat bedoel ik.
Sorry is ook niet erg duidelijk.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 18:51

Knipoog. Vanmiddag korte buitenrit gemaakt met veel stap en wat draf. Omdat ik een route had genomen die ze niet kende (voor mij ook nieuw) was ze nogal kijkerig en schrikkerig. Dus echt goed aanpakken in draf ging niet. Ze maakt weer een paar keer dat huppeltje zodat ik meteen weer op het voor haar fijnste been lichtreed. Morgen maar eens in de bak gaan proberen of in het bos op de lange tankbanen, ligt even aan het weer...

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:58

ga eens wat meer doorzitten in draf dan kan ze je niet stiekem meer met dat huppeltje op haar fijnste been gooien.
met doorzitten train je beide kanten.
hierdoor worden beide kanten soepelder(der) en daardoor heb je kans dat ze je niet meer met een huppeltje op het andere been gooit.
maar ja dat is niet vandaag op morgen gefixd dat duurt wel even.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 21:00

Hm ja, dat doorzitten is niet een onverdeeld genoegen kan ik je vertellen. Ze gooit hoog op (tinker), ik deed het soms al maar zal het nu nog meer gaan doen, ik moet eigenlijk ook een ander zadel want dat van mij is vrij vlak.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:29

Soxje zegt: 'dat doorzitten is niet een onverdeeld genoegen'
Dat is precies de oorzaak.
ik weet ook wel dat het ene paard nou eenmaal hoge op gooit in draf dan het andere paard, maar je kunt dit echt 'verbeteren'.
nu is de rug en hals 'verstart', dit moet je zien soepelder te maken.
Je paard is er of nog niet echt aan toe een goede uitgebalanseerde draf met een ruiter op zn rug te maken.
Hij gooit hoog op dat doen paarden die niet hebben geleerd lang en laag te rijden.
daarmee bedoel ik dat je paard 'moet leren te draven op zn eigen benen'.
leer je paard zn rug en hals te ontspannen.
rij dus met lange teugel (in stap draf gallop) en gebruik je teugels niet om te sturen maar doe dat met lichaamshulpen.
(in draf gaat het gemakkellijkste als je gaat doorzitten)
als je een wending wilt maken doe dan als volgt:
elke wending heeft een denkmatig middelpunt.
kijk naar dat punt, dus draai je hoofd naar dat middelpunt.
blijf rechtop zitten
maar draai je lichaam met je schouders en heupen ook naar dat middelpunt.
zorg daarbij dat je heupen en schouders recht blijven, dus ga niet scheef hangen.
doordat je hele lichaam naar het middelpunt van je bocht draait, komt vanzelf je buitenbeen tegen het paard en je binnenbeen van je paard af.
buitenbeen 'drukt' je paard de goede richting op en binnenbeen staat dat toe.
doordat je hele lichaam aangeeft dat je dáár heen wilt', gaat je paard die kant op.
lukt het niet dan kun je je hulp nog versterken door je binnenarm recht vooruit te steken ook weer in de richting waar je heen wilt dus naar het middelpunt van de wending.
oefen het eerst eens in stap.
je paard moet zelfstandig met een ruiter leren lopen.
dit met lange teugel rijden leert je paard zijn rug en hals te onspannen.
Elke dag even oefenen en als je de goede reactie krijgt, dus je paard gaat goed de wending in en hij maakt m goed af, dan weer enige tijd rechtvooruit rijden en dan weer een wending.
verwacht niet gelijk teveel van je paardje.
geef m de tijd om te kunnen ontspannen.
de ontspanning voel je onder je billen in het zadel, de rug gaat 'meegeven'.
als je paard dat kan dan kun jij ook gemakkellijker doorzitten.
ik spreek uit ervaring want ik heb ook een paard gereden met de zelfde probleempjes in draf als jouw tinker.
maar ja het heeft wel enige tijd nodig voordat je bij het uiteindelijke doel bent.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 15:35

Dat wordt dus weer uitprinten Lachen Bedankt voor je reactie. Ik ben vandaag buiten al wat meer gaan doorzitten, korte stukjes want lang hou ik niet vol. Ik probeer dan een zit te vinden waarin ik minder hobbel, maar da's nog niet makkelijk. Daarbij is het winderig weer en stijve rug of niet, springen kan ze wel goed alle kanten op Boos!
Ik heb ook geprobeerd stukjes op d'r slechte been licht te rijden en soms vergat ze te huppelen en kon het 10 passen. Maar een paard wat zo schrikkerig is als vandaag ontspant niet goed. Ik rij haar vaker met losse teugel omdat ik met een Thiedeman rubber stang rijd en je dan geen constante aanleuning moet hebben. Met stap laat ze haar hoofd meteen zakken trouwens. Ik denk dat ze in Ierland waar ik haar heb gekocht veel op dezelfde hand is gereden, en door mij ook buiten...

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:09

ja en nu moet je het gewoon maken dat ze beide benen (kanten) weer gaat gebruiken.
wel moeilijk want heb je eenmaal een gewoonte, dan is dat moeilijk te doorbreken.
of haar rug en hals nu onstannen zijn onder het zadel of niet, het is altijd een goede oefening voor ruiter en paard om te sturen met lichaamshulpen.
enne al gaat het nu 10 passen goed dan is morgen de oefening minstens 10 passen en liefst 11 passen.
ga dus na 10 a 11 passen goed gelijk over met stap of galop.
zorg dus dat ze gewoon niet in de fout kan gaan.
dan heb je beide een goed gevoel.
beloon je paard en geef m t gevoel dat je echt trots bent op m.
die keer erop weer zo doen t/m 11 passen (niet overvragen).
als 11 passen makkellijk gaan, dan verder gaan t/m 12 passen en weer overgaan in stap of gallop enz. enz.
langzaam opbouwen geeft vaak een beter resultaat als snel opbouwen.
succes

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:59

misschien scheelt het wel als je een fysiotherapeut laat kijken, mijn pony had het ook af en toe een hupje in de bocht bijvoorbeeld. Het heeft heel erg geholpen toen om naar de fysiotherapeut te gaan en hem los te laten maken.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 22:22

Ik ga nu eerst proberen haar zelf los te rijden op de manieren zoals velen van jullie geschreven hebben, hetzij in dit topic hetzij in peebees. Mocht het dan echt niet lukken dan zal ik gaan zoeken voor een fysiotherapeut. Ik ken een fysio voor mensen die zelf ook een paard heeft. Misschien kan zij me helpen aan een dieren- of paardenfysio. Maar ik ga nu dus eerst zelf aan de gang. Ik kreeg ook het advies om eens een dag bij te wonen van Antoine de Bodt die op zijn website 4 pagina's wijdt aan de natuurlijke scheefheid van een paard, oorzaken en training. Je handen niet te laag houden, binnenhand nooit lager dan je buitenhand, en een wending of volte binnenhand zelfs hoger e.d. Zijn ook goeie tips. Ik hoop dat ik het allemaal kan onthouden! Enfin, oefening baart kunst. En o ja, paard veel belonen als ie 't goed doet. Eigenlijk nog 't belangrijkste....

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 02:57

Bij veel paarden zie je in het algemeen dat ze moeite hebben met de balans. Het is dus belangrijk dat je ze als ruiter goed begeleidt. In wat je verteldt lijkt het inderdaad op dat je paard een balans probleem heeft. Waar dat probleem zit is moeilijk te zeggen. Misschien kan je voor de zkerheid eens naar je zadel laten kijken. Bij doorzitten komt er vanzelf meer druk op de rug. Wat je schrijft geeft aan dat ze dus aan een kant stijf is. Dat is waarschijnlijk de reden waarvoor ze je tijdens het doorzitten op het andere been gooit. Als je zker weet dat je zadel geen negatieve invloed heeft, zou je het paard veel over balkjes kunnen laten stappen. Liefst om te beginnen aan de hand. Een paard stimuleert dan zijn eigen spieren. Ook moet je heel bewust de linker en de rechterhand gelijkmatig gaan afwisselen. Dus even niet doorzitten. Wat je handen betreft die zou ik juist niet hoger houden dan normaal en al helemaal je binnenhand niet. Je paard moet juist balans vinden(recht worden) en dan mag je nooit verschil hebben in je teugels. Blijven belonen is inderdaad super belangrijk. Dan blijft er vertrouwen want voor je paard is dit ook best moeilijk en door hem te straffen zal hij alleen onzekerder worden. Ik denk dat het probleem zeer zeker op te lossen.

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:43

Aqua8horse zei: 'zou je het paard veel over balkjes kunnen laten stappen'.
Ben ik ook mee eens, is altijd een goede oefening.

Je kunt zelfs in het land een sluisje maken met hekken.
Een sluis waar steeds je paard door moet lopen om bijvoorbeeld naar de stal of zijn waterbak te gaan.
Lig op de grond in die sluis een paar cavaletties en wissel dat af door ze juist hoog of juist op de laagste stand te zetten.
Ook kun je ze zo leggen dat ie over de cavaletties de bocht naar links of de bocht naar rechts moet maken (zo belast ie of de linker of zn rechterkant).
Zo traint een paard zichzelf.
Leg ze bijvoorbeeld snachts op de laagste stand en overdag op een hogere stand.
Dit is trouwens ook een goede oefening voor een paard waarvan de knie opslot springt.