ze luistert niet goed naar de teugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

ze luistert niet goed naar de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 16:48

hey,

het is even voor een vriendin zonder computer dat ik het vraag, dus veel weet ik er ook eigelijk niet van. Ze rijd op een 12-jarige merrie waar vroeger alleen recreatief mee is gereden. Blijkbaar niet goed, want naar hetgeen ik van haar uitleg heb begrepen reageert der merrie totaal niet op de teugels! Ze vraagt om een volte te maken, het paard doet het wel, maar meer in een "ei-vorm". Ook een gebroken lijn loopt ze niet mooi. Ze moet blijkbaar echt wel moeite doen om der paard goed te laten lopen. Iemand tips?

groeties ikke xxx

ps: ze rijd met een gewone gebroken trens (of hoe heet zoiets ook Bloos het enige waar ik zo goed als nix over weet!)

Armanda

Berichten: 555
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: Nieuw-Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:02

hallo,

Is er wel eens naar de tanden van het paard gekeken? Haha! ? Ik rij nu namelijk een jong paard en die reageerde ook slecht, nadat het wolfstandje was weg gehaald ging het al stukken beter. OK dan!
Mischien was het altijd wel goed maar heeft ie nu last van zijn gebit....
het is maar een idee hoor. Ik ben blij dat er iemand was die het mij vertelt heeft. Mischien heeft ze er wat aan.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 17:17

ja hebben we ook naar gekeken we dachten ook dat het daar aan lag Haha! maar buiten dat er een klein stukje van een tand of drie is , niets mis mee! Het zijn drie tanden vanvoor in het gebit, dus daar kan het toch eigelijk niet aan liggen hé of wel Verward

korlin
Berichten: 100
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:34

misschien moet je vriendin het paard eens controleren laten door een veearts. en als het daar niet aan ligt weet ik het ook niet

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:54

voor een volte heb je je teugels toch niet nodig? ze moet les nemen zodat ze leerd sturen met der zit en beenhulpen.. Teugels gebruik je enkel voor je stelling en als hulp bij tempo wisselingen

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 17:57

Lachen ik heb nog nooit een meisje dat nog geen jaar rijd een volte weten maken met beenhulpen alleen Haha! Het is natuurlijk niet slim om een paard te kopen als je nog nooit paard hebt gereden, maar haar ouders rijden paard dus zij moest ook een paard hebben (verplicht dan nog wel Bloos!)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:13

Ik heb geleerd dat je alleen je teugels nodig hebt voor stelling en nageefijkheid.
De rest moet met been- en gewichtshulpen gedaan kunnen worden.

Blijkbaar heeft jou vriendin hetzelfde probleem als dat wij, de eigenaar van mijn verzorgpony en ik, 2 jaar geleden hadden.
Je kant niet verwachten van een paard, dat alleen maar recreatief gereden is, dat zij perfecte voltes à la Anky maakt. Ik heb nog nooit iemand een mooie volte tijdens een buitenrit zien maken.
Omdat haar paard alleen maar buiten heeft gelopen, zal zij een sterkere en een zwakkere kant hebben ontwikkeld. Zoiets vergt veel tijd en geduld om dat weer in evenwicht te brengen. Als dat evenwicht min of meer bereikt is, zullen de voltes mooier en ronder gaan worden.

Een instructice is hierbij geen luxe!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:32

Inderdaad je handen zijn ter ondersteuning maar het moet wel vanuit de zit met beenhulpen komen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:45

Het zal niet aan het paard liggen.

Het paard weet gewoon niet beter. Als het nooit goed geleerd is, of als er andere hulpen zijn gebruikt door haar vorige ruiter, kan je het haar gewoon niet kwalijk nemen.

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:38

blijven oefenen........ het paard moet weer soepel worden en je vriendin moet leren haar zit en been hulpen goed te gebruiken.
kunnen haar ouders haar niet wat helpen als die er al het een en ander vanaf weten?
suc6

Armanda

Berichten: 555
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: Nieuw-Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 15:33

ik denk niet dat het aan de voortanden kan liggen maar wel aan de kiezen, maar als je daar al iemand naar hebt laten kijken, dan weet ik het ook niet. suc6

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:30

Misschien moet je vriendin dan niet alleen met haar teugels rijden maar ook met haar benen en zit. En les nemen is ook geen fout idee. Lachen

CipaRuby
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:15

Weet ze wel dat je een paard met de benen moet berijden en niet met de teugels? de teugels zijn er voor steun en niet om mee te sturen. Je moet de teugels eigenlijk aleen gebruiken om aan de teugel te rijden

Misschien brgrijp ik het helemaal fout hoor! maar dan zeg je het maar!

kusjes!

CipaRuby
Berichten: 39
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:16

O ik zi net Dat spetterlover het zelfde zegt als ik sorry!

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 01:07

Les nemen bij een goede instructeur, vooral als je nog maar net begonnen bent is het belangrijk dat je het in een keer goed leert. Als je je fouten aanleert zijn ze des te moeilijker weer af te leren