paard knarst met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

paard knarst met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 00:05

ik rij een verzorg paardje die vreselijk knartst onder het rijden.
en daarbij knarst met zijn bit tussen zijn tanden dus daardoor zijn hoofd telkes een stukje naar beneden trekt.
aanleuning ziet er dan wel rustig uit maar voelt niet rustig aan.
ik rij met een water trens.
bustrens doet hij het ook.
nu ga ik een dubbel gebroken bitje proberen of een rolletjes bit.
ff kijken wat werkt. zand in zijn mond werkt wel.
maar ja om nou elke keer zand in zijn mond te doen is ook niet echt een oplossing voor mij.
ik rij hem 2 keer in de week in een groepsles. mijn instructise geeft steeds tips maar hij blijft het doen.
hij doet het trouwens ook bij de eigenaar. als hij niet hard hoeft te werken doet hij het niet maar als hij aan het werk moet wel.

wie heeft er nog tips waardoor het minder wordt of stopt?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 00:24

zand in de mond? nog nooit van gehoord, en lijkt me ook niet echt goed..
Paarden bij ons op de manege doen het ook, gewoon privépaarden, en bij hun duid het 9 van de 10 keer erop dat ze gewoon goed hun best doen, maar het heel moeilijk vinden, en daarom of onder hun werk uit proberen te komen, of gewoon zo laten blijken dat ze hard hun best doen.


Verder misschien een appelbitje? dat is heel zacht.. en het lijkt me trouwens moeilijk om te knarstanden met een bit.. want dan lijkt het meer gewoon op het bit kauwen... want bij knarstanden is het echt de vrijving die er komt tussen de 2 kaken/kiezen/tanden

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 07:40

Ik heb gehoord dat dat betekent dat het paard ontspannen is, maar heb ook gehoord dat het een soort 'staken' kan zijn..Als ze echt super hard knarsen, denk ik zelf niet zo snel aan ontspanning iig..
Zand in de mond?!?!?

Hoe verzin je zoiets?? Bloos! Bloos! Dit lijkt mij erg vervelend voor je paard..en een nog grotere kans dat ie dat doorslikt, en daarvan kan hij koliek krijgen..Lekker...

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 07:54

het gaat hier om een heel klein beetje zand! op zijn voor tanden. echt iets minimaals. dat hij het alleen een beetje voelt. niks ergs dus. assiej ja een paard knarst met zijn eigen tanden. maar daarbij houdt hij met zijn kiezen zijn bit vast! hij knarst waarschijnlijk met zijn voortanden. maar daarbij pakt hij zijn bit vast.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:27

Ik ken ook een paard, die knarst ook.
Vooral als hij gespannen is, vreselijk vervelend is het.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:27

Ik heb het vaker gehoord hoor dat je idd zand in de mond moet doen, geen emmer vol idd maar wel een beetje.
Ik weet wel dat als je dresuurwedstrijden zou gaan rijden de jury je er op af kan rekenen als ze het zouden horen want het word gezien als een staking. Wij hebben ook een paard gehad die het altijd deed, geen leuk gehoor maar je raakt er aan gewend.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 08:48

....ik zou geen idee hebben wat het zou zijn..maar mischien kan de tandarts ff kijken(of is dit nu een heel gek idee?)

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 09:20

dimitri: knarsen is verzet. heeft niet met zijn tanden te maken. hebben we al naar laten kijken

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:03

Inderdaad, knarsen is verzet. De oplossing is dus ook om eens goed en kritisch naar de aanleuning te kijken. Het liefst met behulp van een goede instructeur!!
Als een paard vaak/veel knarst is er toch echt iets met de basisafrichting mis en moet je terug naar af om opnieuw te beginnen.
(Uitzonderingen zijn er wel, maar die zijn ver in de minderheid.)

Zand in de mond mag niet en als je daar op wedstrijd op betrapt wordt, wordt je uitgesloten van deelname.

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 10:56

is knarsen altijd verzet??? een pony die ik ken knarst ook erg veel, maar eigenlijk altijd als je haar lekker rond en wat lager rijd. Ik kan nooit ontdekken dat ze dat vervelend vind, ze blijft mooi ontspannen en op haar eigen beentjes lopen.

Zand in de mond vind ik ook trouwens geen goede oplossing


jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 11:26

het paard in kwestie knarst ook met lange teugel. de ene keer erger als de andere keer. als hij het ergens niet mee eens is knarst hij. hij is overal op nagekeken alles is goed. ook de basis van het rijden is goed. ik kan toch niet eeuwig op de basis blijven. maar ja als meneer iets moet doen wat hij niet wil knarst hij. dus als hij moe is en met lange teugel loopt knarst hij ook. ik vraag hierbij om een oplossing en niet om commentaar over zand. op een gegeven moment moet je toch iets doen om het hem proberen af te leren. en nu rijden we al lang niet meer met zand. we hebben het alleen een paar keer geprobeerd. maar hij leert het niet af. ik geef hier dus gewoon een probleem aan en vraag niet om onnodige reactie's. het knarsen van een paard is zeer frustrerend!!! en vooral als hij het dus met van alles doet.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:04

Ik ken veel paarden die knarsen en ook op verschillende momenten. Het betekent ofwel verzet, maar kan ook zeker ontspanning of inzet zijn. Ik heb ook een paard gereden dat het gewoon tijdens het poetsen deed!! Ik denk dat je zelf moet inschatten wat het bij die van jou is, verzet of ontspanning. Mocht het dan verzet zijn, daarop ingaan door correctie met been of ophouding door teugel. Succes!!!

P.s. Het heeft inderdaad niets met de tanden te maken

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 13:51

jepsica:..het feit dat ik met een tandarts komt is wel om het feit dat het bij het paard waar ik op rij, wel heeft geholpen en die hoorde ik ook knarsen of iets in die geest..dus het antwoord kwam niet uit het niets...en was zeer serieus bedoeld om je te helpen!!

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:40

Citaat:
Zand in de mond mag niet en als je daar op wedstrijd op betrapt wordt, wordt je uitgesloten van deelname.


Ik kreeg ook de tip om zand in de mond van mijn paard te doen (die knarst ook af en toe), en nog wel van een jury!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:49

Jits schreef:
Ik kreeg ook de tip om zand in de mond van mijn paard te doen (die knarst ook af en toe), en nog wel van een jury!


Bloos! Dan wil ik niet weten welke jury dat is.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:30

als mijn merrie kwaad is knarst ze ook... als ze het er eigenlijk niet mee eens is..

In t begin deed ze het altijd.. of we nou aan t instappen of druk bezig waren..

Nu hoor k t eigenlijk nog maar zelden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:05

jepsica schreef:
het paard in kwestie knarst ook met lange teugel. de ene keer erger als de andere keer. als hij het ergens niet mee eens is knarst hij. hij is overal op nagekeken alles is goed. ook de basis van het rijden is goed. ik kan toch niet eeuwig op de basis blijven. maar ja als meneer iets moet doen wat hij niet wil knarst hij. dus als hij moe is en met lange teugel loopt knarst hij ook. ik vraag hierbij om een oplossing en niet om commentaar over zand. op een gegeven moment moet je toch iets doen om het hem proberen af te leren. en nu rijden we al lang niet meer met zand. we hebben het alleen een paar keer geprobeerd. maar hij leert het niet af. ik geef hier dus gewoon een probleem aan en vraag niet om onnodige reactie's. het knarsen van een paard is zeer frustrerend!!! en vooral als hij het dus met van alles doet.

Sommige paarden doen het een tijdje en vaak wordt het vanzelf minder. Er zijn vrij veel paarden die het doen en die hebben heus niet allemaal een aanleuningsprobleem of pijn in hun rug of zoiets. De geleerden zeggen dat er eigenlijk niks tegen te doen is (als je op alles gelet hebt, voeding, training, conditie, tanden, etc.). Probeer er zo min mogelijk op te letten en je er vooral niet druk over te maken.