Les in ander omgeving...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Les in ander omgeving...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 16:57

Ik wil met mijn pony lessen volgen bij een vereniging, en daar rijden we dan 1x per week in een binnenbak bij iemand van de vereniging.

Mijn pony wordt ontzettend heet in een andere omgeving en wil dan vaak hoeken afsnijden en af en toe een spurtje nemen omdat ze iets 'eng' vind.

Nou heb ik dit de laatste jaren steeds meer onder controle weten te houden, maar ik vind het wel jammer als ik dan bijna de halve les bezig ben om m'n paard een beetje onder controle te houden.

Hoe doen jullie dat?

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:02

Iets voor de les gaan en een longeerlijn meenemen. De eerste paar keren heb ik Kelvin gewoon een kwartiertje rustig gelongeerd, kon ie alvast kijken en zo. Ik moet echter zeggen dat zijn gedrag enorm meeviel, en als ik lees dat hoeken afsnijden en een spurt nemen het ergste is wat ie doet denk ik dat je je helemaal geen zorgen moet maken...

Gewoon doen, ze zijn wel wat gewend, en hoe vaker je gaat, hoe gemakkelijker 't wordt!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:03

Ik heb het in het begin ook gehad toen ik bij de vereniging ging lessen met Aman. Nu les ik er niet meer, maar ze was steeds aan het racen en idd ook de hoeken afsnijden. Het ging op een gegeven moment wel beter.

maar echt tips e.d. heb ik niet, wat zegt je instructrice ervan??

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 17:14

@Silvia: ik denk wel dat het naarmate we meer heen gaan, dat het makkelijker wordt...
Longeren is misschien ook een optie, maar dat zal ik ff moeten vragen.
Het is idd niet echt zorgwekkend wat ze doet, maar als je ff lekker wil doorrijden kan het wel eens frustrerend zijn...

Citaat:
wat zegt je instructrice ervan??


Welsh eigen zo te horen Haha!

Die zegt dat ie 10 min wat rond mag kijken etc, en daarna aan het werk zetten en het schrikken en spurten negeren. En alles voorwaarts op proberen te lossen, dus niet stil gaan staan of gaan stappen als ze er vandoor gaat maar doorgaan in de gang waarin je zat...

We gaan maandag voor het eerst heen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:15

Gewoon lekker relaxed erop, fixeer je niet over even lekker willen doorrijden maar ben tevreden als je pony zich (redelijk) rustig houdt.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 17:20

Citaat:
Gewoon lekker relaxed erop, fixeer je niet over even lekker willen doorrijden maar ben tevreden als je pony zich (redelijk) rustig houdt.


Ja, dat is ook zo... Ze kan zichzelf namelijk nogal opfokken, dus prioriteit 1 zal ook 'rustig houden' zijn.
Als ze zich zo opfokt zet ze zich namelijk vast in de rug, sommige zeggen dan wel 'ohh, wat loopt ie mooi' maar in werkelijkheid drukt ze d'r rug weg of zet 'm helemaal vast...

Mijn andere pony had ik ingereden en met 8 maanden gingen we naar de vereniging en die pony had weer een heel ander soort karakter.
Heel koel in het koppie en die vond het geweldig en bleef ook nog eens super rustig en ontspannen..

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:18

Je kan er ook wat eerder heengaan en dan even zelf llosrijden voor je les. Als ze de hoeken af gaat snijden, zet dan gelijk een kleine volte in om nogmaals door die hoe te gaan. Zet haar ook lekker aan het werk. Veel figuren, voltes openen en sluiten en veel overgangen rijden. Probeer echt haar aandacht bij jou te houden en zodra je merkt dat die verslapt, gelijk weeer aan het werk zetten. Grote kans dat ze 'vergeet' dat het daar eng is.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:00

tegenstrijdig met de rest, maar ik zou niet eerder gaan rijden. Longeren wel, maar voor het rijden heb je toch nou net les... Kan het dan beter fout gaan, staat er iemand bij om het met je op te lossen...

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:15

Je hebt rijden en rijden Lachen Ik longeerde Kelvin 10 minuutjes, en 5 minuten voor aanvang stapte ik gewoon aan de lange teugel rond. Ik heb Kelvin liever niet aan de longe als er paarden de bak in komen druppelen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 21:40

Dat kan inderdaad wel. Dat is wat anders, dat zou ik ook zo doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:13

ik zou het juist doen, zo eentje moet het juist normaal gaan vinden om op vreemd terrein te lopen

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 15:14

Thanks allemaal, ik moet gewoon maar ff kijken hoe het gaat.

Zorg wel dat ff rustig los kan rijden en dan zien we wel hoe het gaat. Misschien valt het allemaal wel mee en maak ik me meer zorgen dan nodig is Tong uitsteken

(aan de andere kant kan ik haar goed genoeg om te weten dat ze er toch wel een circus van gaat maken Clown )

Ze is in een les ook vaak 'heter' dan als ik zelf rij...

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:33

Malibu schreef:
Ik wil met mijn pony lessen volgen bij een vereniging, en daar rijden we dan 1x per week in een binnenbak bij iemand van de vereniging.

Mijn pony wordt ontzettend heet in een andere omgeving en wil dan vaak hoeken afsnijden en af en toe een spurtje nemen omdat ze iets 'eng' vind.

Nou heb ik dit de laatste jaren steeds meer onder controle weten te houden, maar ik vind het wel jammer als ik dan bijna de halve les bezig ben om m'n paard een beetje onder controle te houden.

Hoe doen jullie dat?


Door gelijk het paard bij je te laten blijven en aan het werk zetten, veel overgangen rijden en direct als je kunt wijken voor het been en degelijke. Goe van achteren naar voren echt aan het werk zetten. Bij enge dingen direct stelling nemen weg van de kant dat je paard eng vind en dan indien mogelijk in schouderbinnenwaarts er langs, dus rechts is de wanf eng op de rechterhand dan voor die tijd al stelling naar binnen nemen en schoudervoor naar binnen of schouderbinnenwaarts. Zorg dat je zijn aandacht krijgt, praat met hem van braaf kom op voorwaarts en dergelijke en na die tijd direct weer belonen. Zord dat je paard het voor jouw doet.
OK dan!