Hangend rooster--> geen constante aanleuning?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Hangend rooster--> geen constante aanleuning?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 15:24

De titel is een beetje vaag, ik weet ook niet of het hier hoort of bij Medisch.
Mijn paard heeft al sinds we hem hebben (1 jaar en 9 maanden) een hangend rooster. Als hij verhaart is het even wat erger dan normaal. Laatst was het weer erger en ging het rijden heel slecht (paard wou niet buigen en niet ontspannen), bleek dus dat zijn kiezen schuin afsleten en dat dan weer in zijn gehemelte drukte dus daardoor was zijn hangend rooster ook weer erger (en ook omdat hij nu verhaart). Daarvoor zijn we naar de kliniek geweest om het bij te laten werken, dat is nu 1,5 week geleden. Hij at de paar dagen daarna wat moeilijk. Toen hij weer normaal kon eten ben ik weer even met bit in gaan rijden, ik had het idee dat het wel weer beter ging dan toen hij zo'n last van zijn tanden had dus daarom had ik voor vandaag een les afgesproken. Ik heb dus net les gehad en rechtsom wilde hij echt heel moeilijk buigen, ik kon op een gegeven moment geen stelling meer vragen zo'n last had ik van mn arm. Linksom ging het iets beter. Nu heeft mijn paard eigenlijk altijd al gehad dat hij de ene keer op de ene hand vast zit en een tijd later weer op de andere hand wat vaster zit, maar daar gaat mijn probleem nu even niet over (ik weet ook wel dat dat niet hoort). Probleem is ook dat mijn paard nooit constant in de aanluining is. Kleine stukjes gaan goed en als ik dan ontspan gaat al heel snel zijn koppie weer omhoog, ik ben vaak de hele les alleen maar bezig met veel stelling vragen en hem zo losser proberen te krijgen. Ik heb nu een paar maanden les van gijsenkim, het is wel iets verbeterd maar niet veel. Sinds we hem hebben heeft mijn paard dat altijd al gehad dat hij niet supergoed buigt. Een tijd terug had hij last van zijn rug, daarvoor is de fysio geweest en hebben we een ander zadel aan laten passen. De fysio kon hem alle kanten op buigen en zei dat er verder niks mis is met hem. De DA is al eerder geweest voor het hangend rooster en die zei dat we het moesten proberen met vitaminen geven. Hij krijgt nu allerlei poedertjes door zijn muesli voor extra vitaminen. Ik dacht dus altijd dat mijn paard niet echt last had van zijn hangende rooster, de DA zei ook dat dat heel goed kan, als het erger was dan merkte ik wel dat hij er last van had. Nu ik er serieus over na ga denken denk ik dat er hij er misschien toch altijd al last van heeft ivm de niet goede aanluining. Mijn vraag is nu of het door het hangende rooster kan komen dat hij niet goed buigt en het moeilijk vind om te ontspannen en in een constante aanluining te lopen? Ik weet ook dat we de oorzaak moeten achterhalen waarom hij altijd een hangend rooster heeft, dat gaan we ook doen. Maar het gaat mij nu toch even om het rijtechnische gedeelte vandaar dus mijn vraag. Ik reed trouwens eerst met een enkelgebroken bustrens en nu met een dubbelgebroken met bol tussenstukje, ik had wel het idee dat hij daar iets beter mee ontspande maar niet heel veel.
Nog maals dus mijn vraag;
Kan het aan een hangend rooster liggen dat mn paard niet goed buigt met stelling vragen en daarbij ook niet goed los laat, en dat hij niet in een goede aanluining loopt? Of kan het andere oorzaken hebben, misschien doe ik het verkeerd?
Het is nogal moeilijk om het hele probleem uit te leggen, daarvoor moet je het ook een keer zien, maar ik hoop dat iemand toch een antwoord op mijn vraag weet Lachen Er zijn tijden geweest dat het wel redelijk goed ging en de laatste tijd gaat het dus weer slecht.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 15:36

Het kan idd de oorzaak zijn. Rosalien had het ook en ze was toen amper te rijden, ze wilde niks, niet ontspannen en liet zich niet lekker sturen. Het probleem is dat Gamble, als ik jou tenminste goed begrijp, nooit goed heeft gelopen op dat gebied. Het is moeilijk te zeggen of het echt door dat hangend rooster komt, omdat het niet iets tijdelijks is.
Dat hij iets beter loopt op een dubbelgebroken trens, zou wel aan kunnen duiden dat hij last heeft van z'n gehemelte. Zo'n bit werkt namelijk meer in op de tong, terwijl een enkelgebroken trens omhoog prikt.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 15:57

Van het begin is het moeilijk, te zeggen hij was jong en kon weinig, ik had toen geen les (achteraf ook een domme fout geweest maar daar kan ik nu natuurlijk weinig aan doen). Het buigen is een tijdje wel beter gegaan, de aanluining is nooit constant geweest. Sinds ik les heb van Kim ben ik echt achter deze problemen gekomen. Gamble word meer aan het werk gezet en we zijn serieuzer gaan rijden. Daarvoor had ik geen les en werd ik niet op mijn fouten gewezen dus wist ik niet of ik iets goed of fout deed, ik wist niet beter.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:08

hay hay, vervelend dat je pony/paard dit doet, een andere tip voor een hangend rooster is: koop bij de drogist(DA, Trekpleister of Kruidvat oid) Vitamine C bruistabletten, 1000 mg, gewoon voor mensen Knipoog , los dit op in water en doe dit op brood, door zn drinkwater of op zn voer, het werkt gegarandeerd! (heb dit van paardentandarts Rutten) Het is trouwens ook niet zo heel slim om je paard na te laten kijken door een DA als het op zijn gebit aankomt, k heb van t weekend ook weer minder prettige dingen gezien door een dierenarts: alleen de voorste kiezen waren bijgewerkt, de achterste kiezen hadden gigantische haken er op zitten , ik weet nie waar je woont, als het noord-nederland is, heb k wel n goed adres van een paardentandarts(hij is niet de goedkoopste, maar heeft je paard niks kost het ook niks, en je krigt wel een algemene analyse van je paard, hij heeft mij met mn oude pony heeeeeel goed geholpen), dit kan ook nog wel eens helpen om hem eens goed na te laten kijken door een GOEDE paardentandarts, hij kan ook last hebben van bijv hengstentanden of wolfstanden ofzo! nja als je dat nr wil hebben stuur ff n pb-tje of mail ff ofzo! succ6 met je paard!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:17

love_sodera schreef:
Het is trouwens ook niet zo heel slim om je paard na te laten kijken door een DA als het op zijn gebit aankomt,


Gamble is ook mijn paard, we wilden het juist door de DA laten doen en niet door een tandarts. We zijn naar de kliniek geweest en hij is daar verdoofd en daar hebben ze al zn kiezen gevijld en nagekeken, dus dat is wel goed gebeurd. Vitamine C geven we ook al, helpt niet..
Maar goed, dat was niet wat michelle vroeg, wilde je alleen even antwoord geven..

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 15:47

Iemand anders die misschien een antwoord heeft Verward
Ik krijg het ook vaak voor elkaar om vragen te stellen waar zowat niemand een antwoord op heeft Scheve mond

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 12:31

Nou denk ook niet dat een paardentandarts beter is als een gewone veearts. Dat gaat ( raar maar waar ) ook niet steeds op!

Het dubbelgebroken bit is super dat je dat gebruikt. Zo kan het tenminste al niet meer in het verhemelte prikken!

Je bent erg op die stelling gefocused. Bij het vragen van stelling denk ik dat je hem naar binnen trekt. ( omdat je zegt dat je pijn aan de armen hebt )

Er zit ook iets mis met je aanleuning dat wanneer je ontspant hij z'n hoofd omhoog doet.

Ga je effe per PB wat vragen stellen ! Haha!