ik heb een vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Domdiedom

Berichten: 55
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Leeuwarden

ik heb een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 17:39

Ik heb een pony waar ik haast niet buiten mee kan rijden Verdrietig
Ze trekt de teugels uit mijn handen wil er graag vandoor en als ik haar te veel tegen hou dan stijgerts ze Huilen
nu rij ik met thiedemann dat helpt wel een beetje maar niet genoeg Scheve mond
in de bak is ze erg braaf zet geen stap verkeert en kan ik alles met haar doen Schijnheilig
het licht er ook niet aan dat ze bang is want dat is ze echt niet Party!!
wie weet wat ik hier aan kan doen ? Verward

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 18:35

Ik denk dat je je in de 1e plaats af moet vragen of jezelf niet bang bent dat het fout gaat. Stel, het ging de eerste keer fout, heb je de keren daarna er misschien wel bang opgezeten, en daardoor hem zelf geleerd vervelend te doen.

Als dat het geval is zou je met hulp van ervaren iemand die erbij is om in te grijpen als het fout gaat (dan heb je erzelf waarschijnlijk meer vertouwen in, en voel je je zekerder,) dan voelt je paard dat je minder bang bent. Of je laat een paar keer iemand erop die absoluut niet bang is.

Is het echter zo dat jij helemaal niet bang bent, dan zou ik (heb zelf ook soms problemen) beginnen om samen met een ander paard naar buiten te gaan (vooral als het een grote groep is gaan de paarden dan wel mee).
En later, met iemand ernaast, en als dat allemaal goed gaat pas alleen.

Je moet denk ik ook niet gaan slaan, daar schaad je het vertrouwen alleen maar mee, tenzij het ECHT kloten is.
Kijk anders even een stukje terug naar de topic die heet: problemen met het ALLEEN naar buiten gaan

Daar had ik een vergelijkbare vraag gesteld.

Ontzettend veel succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt!!

Myrthe

Domdiedom

Berichten: 55
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-02 13:37

Het is denk ik het probleem dat ik echt niet bang ben vond het in het begin wel grappig

Met een groep naar buiten gaan helpt ook niet heb al een paar keer gehad dat ze dan de hele groep op stelte zet
Ik rij ook wel vaker met een andere pony samen buiten die een heel stuk rustiger is maar dat helpt ook niet

Met zweep rijden doe ik ook niet ze is vroeger mishandelt dus daar is ze erg bang voor
Het probleem is dat het een race monster is heeft ze bij de vroegere eigenaar geleerd
toen ik haar kocht was de enige gang die ze kende de rengalop
in de bak en buiten was ze gewoon niet te houden dat heb ik nu voor het grootste gedeelte er uit maar nu wil ook normaal buiten kunnen rijden

Ditta

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-07-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 14:31

misschien (omdat k hoor dat ze vroeger mishandelt is) heb ze wel nare ervaringen van buitenrijden en wil ze er daarom vandoor?? probeer is achter haar verleden te komen want misschien kan je zo het probleem verhelpen

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 18:50

Tja, mijn reactie was ook een beetje standaard, en ik had er idd vanuit kunnen gaan dat je die dingen al wist/geprobeerd had...

Dan kan ik je verder ook niet helpen, sorry!

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 20:37

Gewoon niet erop gaan zolang ze vervelend doet , ze mag sowieso niet leren dat ze vervelend KAN zijn onder het zadel !

Lekker ernaast aan het halster of hoofdstel relaxed wandelingen maken ,
overal mee naartoe nemen , super leren reageren op je stem en netjes meelopen wat je ook doet.

Laat het haar leuk vinden buiten ,
zodat ze met plezier meegaat en zodra jullie het erf afgaan weet dat ze
fijn relaxed in haar blootje gaat buitenspelen Haha! .
Ze hoeft niks te doen , alleen maar braaf meelopen en misschien mag ze dan nog wel even heerlijk ontspannen grazen ook Knipoog .

Buiten = joepie ! Toch ?

Als ze naar buiten gaan leert zien als een ontspannen tractatie waar ze leuke dingen doet , dan heb je het al voor 80 % voor elkaar .

Of je blijft doorvechten natuurlijk als je er per-se op wilt zitten ,
maar ga je lekker ernaast dan krijg je een super-band met je pony en
zal 'ie met plezier leren "buitenspelen" Party!! .

Succes !