alleen maar galloperen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

alleen maar galloperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 23:12

Ik rijd op een paard dat alleen maar hard wil.
Op zich vind ik dat niet zo erg, ik ben namelijk gek op paardjes die eens lekker wild doen enz. Vingers aflikken
Alleen als ik net op hem zit wilt hij echt gelijk weg, en omdat hij hengst is is hij heel sterk en gooit zijn hele gewicht in de strijd. Wat kan ik hier tegen doen. Verward Ik krijg hem echt heel moeilijk terug. ( a.u.b. niet zeggen losgooien want dat doen we al)

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:51

laten castreren? Verward
laat zien dat JIJ de baas bent!
laat het hem maar een flink voelen!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:56

Castreren, ik denk niet dat de eigenaar dat wil.
Maar Maayke. ik denk dat je moet proberen zoveel mogelijk overgangen maken als je kunt.
En anders maar een keer flink op zijn donder geven...
Het klinkt hard, maar jij moet de baas zijn Knipoog

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:26

Milkaatjuh schreef:
Castreren, ik denk niet dat de eigenaar dat wil.
Maar Maayke. ik denk dat je moet proberen zoveel mogelijk overgangen maken als je kunt.
En anders maar een keer flink op zijn donder geven...
Het klinkt hard, maar jij moet de baas zijn Knipoog


o is dat paard van iemand anders dan? Haha!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:01

Jah, ze rijd hem voor haar hoefsmid Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:06

Overdonder hem maar eens.
Laat hem maar keihard galopperen, en vooral je been eraan houden. Zodra hij langzamer gaat: doordrijven. Hij wil hard? Hij moet hard! Als je merkt dat hij weer normaal op je teugel- en beenhulpen gaat reageren neem je hem terug. En ga je 'gewoon' rijden.
Als je dit consequent volhoudt zal hij het spelletje niet meer leuk vinden. Geef het niet te snel op!

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:38

Het spijt me dat ik het zeg hoor maar ik hoor dit zo vaak: Paardje is niet te houden en wil alleen maar racen , maar ik vind dat eigenlijk ook wel leuk zo'n wild paard.
Tja vaak zijn dit wel de mensen waarvan de paarden de ene keer wel mogen racen en dan opeens weer niet.
Je moet jezelf afvragen of je echt wel wilt dat ze rustig wordt en dus niet van de 1 op andere dag zeggen nu mag het niet meer en het paard straffen en een week later zeggen, oh ga maar weer even je energie eruit.
Consequent zijn is in dit geval erg belangrijk.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:17

Ik ken Maayke, en die is heel consequent. Ze is niet wisselend met die dingen.
Ze heeft gewoon moeite met het paardje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:29

sterk zijn heeft niets met al dan niet hengst zijn te maken. mijn merrie is veel sterker dan mijn hengst...(of bter gezegd gebruikt der kracht meer Knipoog)
verder vraag ik mij tzelfde af als nadezda......
wíl jij wel écht dat hij kalm word?
Milkaatjuh: daar kunnen wij niet over oordelen. wij moeten oordelen naar der bericht...

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:31

Sjonniej schreef:
Overdonder hem maar eens.
Laat hem maar keihard galopperen, en vooral je been eraan houden. Zodra hij langzamer gaat: doordrijven. Hij wil hard? Hij moet hard! Als je merkt dat hij weer normaal op je teugel- en beenhulpen gaat reageren neem je hem terug. En ga je 'gewoon' rijden.
Als je dit consequent volhoudt zal hij het spelletje niet meer leuk vinden. Geef het niet te snel op!


lijkt me wel een goeie oplossing

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:34

ben het ook met snjonniej eens..

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:57

Oplossing is dressuurmatig heel veel overgangen maken. Correcte houding zwaar zitten en direct terug nemen als hij in galop gaat, dus direct buitenbeen lang maken. Opnieuw aangalloperen, binnenhand iets hoger buitenhand op de plaats, galloperen met je bovenlichaam iets terug. hij gaat hard omdat hij dat van jou gewend is. Gewoon iedere keer correct doorzitten, zwaar gaan zitten terug nemen naar draf ook al duurt dit 100 rondjes en dan weer opnieuw aangalloperen. Hard gaan is om onder je hulpen uit te komen, dat dit een hengst is doet niet terzake, het is ondeugendheid en dat had je met een merrie ruin ook kunnen gebeuren. Ik hamer op een correcte zit alleen dan kun je en mag je hem terugnemen. Maar hard wegrennen mag je niet tolleren . Dus een goede instructeur zoeken die je daarmee helpt. Dit zijn fouten die uit een ruiterfouten ontstaan, niet omdat hij hengst is.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:08

pharagirlke schreef:
sterk zijn heeft niets met al dan niet hengst zijn te maken. mijn merrie is veel sterker dan mijn hengst...(of bter gezegd gebruikt der kracht meer Knipoog)
verder vraag ik mij tzelfde af als nadezda......
wíl jij wel écht dat hij kalm word?
Milkaatjuh: daar kunnen wij niet over oordelen. wij moeten oordelen naar der bericht...


Ja maar ik meld even dat ze echt hem rustiger wil. Ze is niet zo.n type dat dan weer crosst en dan weer dressuurd. Knipoog

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:19

Nogmaals een correcte houding, zit en correcte hulpen op het juiste moment zijn in deze het sleutelwoord.Mischien is dit paard te moelijlijk voor haar, laten we wel zijn een hengst is niet iets voor iemand die ruiterfouten maakt.
Zoek een goede instructeur die je daarbij kanhelpen. Het liefst iemand die via de klassieke manier heeft geleerd en niet die grietjes die een cursusje doen en dan menen dat ze het kunnen. Als ze hem echt rustiger wil moet ze werken aan zichzelf

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:10

kafue. ben ik niet met je eens. heb mijn hengst nu een maand. en maak ook nog ruiterfouten hoor. toch kan k m aan...
zelfs anky kán nog ruiterfouten maken als je t mij vraagt...fouten maken is menselijk...dus dat zou ik niet meteen zeggen, je moet alleen snel genoeg kunnen corrigeren...

Fardos

Berichten: 185
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:07

ik denk dat er meerdere mogelijkheden zijn inderdaad het door laten galloperen is een goede optie
daarnaast moet je inderdaad consequent zijn maar er is niks mis met af en toe je paard lekker laten gaan hij moet alleen op dit moment weten dat jij de baas bent en dat het mag omdat jij dat zegt en niet anders
mijn paard is prima te rijden heb een arabier en dat gaat juist heel erg goed als ik hem af en toe laat gaan zodra je merkt dat je paard zijn eigen zin doordrijft moet je corrigeren
en ik raad je wel aan buiten niet door te laten rennen want dan doet hij het straks altijd buiten en in de bak luisterd hij nog steeds n iet omdat dat weer een andere situatie is succes

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:20

Weg galloperen is ongewenst gedrag en dat mag je niet toestaan.
Als jij rijd moet je paard luisteren. Jij moet vanjezelf eisen dat je correcte hulpen geeft en correct zit, als dat optimaal is kun en moet je van je paard eisen dat hij luistert en gehoorzaamd. Iedereen maakt fouten maar je moet eraan werken die fouten tot een minimum te beperken. Wees hard voor jezelf alleen correctheid van jouw kant levert een tevreden paard op dat gehoorzaam en met plezier voor je werkt.
Een paard moet ten alle tijden luisteren. Het sleutelwoord is CONSEQUENT wat vandaag niet kan en mag mag morgen ook niet al het andere is onzin.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:23

pharagirlke schreef:
kafue. ben ik niet met je eens. heb mijn hengst nu een maand. en maak ook nog ruiterfouten hoor. toch kan k m aan...
zelfs anky kán nog ruiterfouten maken als je t mij vraagt...fouten maken is menselijk...dus dat zou ik niet meteen zeggen, je moet alleen snel genoeg kunnen corrigeren...



Jemoet vanjezelf eisen dat je je fouten tot een minimum beperkt en dat je dusdanig van je fouten leert dat je ze niet snel weer maakt.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:50

[quote="Sjonniej"]Overdonder hem maar eens.
Laat hem maar keihard galopperen, en vooral je been eraan houden. Zodra hij langzamer gaat: doordrijven. Hij wil hard? Hij moet hard! Als je merkt dat hij weer normaal op je teugel- en beenhulpen gaat reageren neem je hem terug. En ga je 'gewoon' rijden.
Als je dit consequent volhoudt zal hij het spelletje niet meer leuk vinden. Geef het niet te snel op![/quote]

Dit hoeft niet altijd te helpen hoor. Een paard kan hierdoor nog gekker worden, en dan al helemaal niet meer terug komen. Misschien als je hem eerst eens longeert, net ff dat 'ren,ren,ren' energie eraf, en dan erop?

Ik denk dat je zelf dit een spelletje heeft 'gemaakt', je liet hem hard gaan wanneer die wou, omdat jij en hij het 'leuk'vond, (nou leuk zon paard wat ervan door gaat ) en nu denkt ie dat ie het elke keer kan flikken, tja en nu moet je het weer afleren, terwijl je het eerst aanmoedigde. Veel succes in iedere geval. Pharagirlke, het betekent wel iets dat hij hengst is,niet per se dat sterk zijn, maar hij gaat dit nu veel moeilijker opgeven dan een ruin of merrie waarschijnlijk, hij laat jou niet zomaar de baas zijn, daar moet je eerst wat voor doen.
[quote="Kafue"]wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet[/ quote]
Hier ben je dus de fout ingegaan, je liet het eerst toe. Nu mag het ineens niet meer? Paard gaat niet echt begrijpen..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:55

Kafue schreef:
Jemoet vanjezelf eisen dat je je fouten tot een minimum beperkt en dat je dusdanig van je fouten leert dat je ze niet snel weer maakt.

dus jij wil zeggen dat jij geen fouten maakt omdat jet van jezelf eis? kom op

Fardos

Berichten: 185
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:55

Kafue schreef:
Het sleutelwoord is CONSEQUENT wat vandaag niet kan en mag mag morgen ook niet al het andere is onzin.



en hoe weet jij dat zo zeker dat het "onzin" is ?? misschien is het wel heel persoonlijk en voor elk individu anders!!??
tuurlijk moet je consequent zijn maar buiten af en toe laten gaan is helemaal niks mis mee en het is nog goed voor je paard ook
het is een levend wezen en heeft dus ook gevoel en ook een mening je bestuurd zijn hele leven al dus af en toe moet je ook toegeven aan het paard alleen moet je je grenzen goed aan kunnen geven en het moet dus duidelijk zijn voor het paard hoever hij kan gaan

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:02

ik heb zo'n tinker die altijd hard wil. ik doe daar door veel voltes rijden gelijk in stap een volte reageert die daar niet op maak je de volte kleiner en kleiner!dan weer rechtdoor en dan weer volte. bv bij h een volte 10 meter dan naar X halthouden dan een volte links 10 meter dan naar K halthouden dan volte 10 meter. en dan dat weer vanaf F herhalen! en gewoon goed je teugel en hand hulpen gebruiken!

Fardos

Berichten: 185
Geregistreerd: 24-03-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:12

dat is ook een goeie

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:55

Fardos schreef:
en hoe weet jij dat zo zeker dat het "onzin" is ?? misschien is het wel heel persoonlijk en voor elk individu anders!!??
tuurlijk moet je consequent zijn maar buiten af en toe laten gaan is helemaal niks mis mee en het is nog goed voor je paard ook
het is een levend wezen en heeft dus ook gevoel en ook een mening je bestuurd zijn hele leven al dus af en toe moet je ook toegeven aan het paard alleen moet je je grenzen goed aan kunnen geven en het moet dus duidelijk zijn voor het paard hoever hij kan gaan


In het paardrijden is het consequente rijden heel belangrijk, een paard is een GEWOONTEDIER als jij iedere dag anders reargeert op hem omdat hij een mening heeft en gevoel zal je het paard alleen maar verwarren. Een paard is het beste af met dingen die je telkens hetzelfde doet. Neem de proef maar op de som ga een dag of drie naar buiten en steeds op hetzelfde stuk draaf je aan bij de vierde dag draaft hij uit zichzelf aan. Galop hulpen geven en lekker een rengalopje is prima maar alleen als jij het vraagt en niet omdat hij het wil. Persoonlijk is het niet iedereen moet jouw paard na kunnen rijden er zijn preciese regels voor het is wel zo dat het ene paard beter diep ingesteld kan worden terwijl de ander eerst in verzameling moet en de derde beter eerst wijken kan, aan het eind willen we allemaal hetzelfde en omdat het paard een gewoontedier is geven we al eeuwen lang dezelfde hulpen. Bij ons in duitsland rijden we zo en zo verkeerd doen we dat nog niet. Klassieke rijkunst noemen we dat en als je je paard een me ing wilt geven en samen beslist wat we vandaag gaan doen dan rijd je zonder doelstelling. Kijk eens in de weide in de hieracrchie van het paard er is er maar een de baas en als die baas aan het andere eind van de weide wil gaat eten moet de koppel wel mee. En als je rijd ben jij de baas en als jij zegt stap dan moet het geen galop zijn omdat het paard toevallig van mening is dat hij in galop wil. Ik vraag me wel eens af of jullie ooit wel eens boeken lezen over paarden bijvoorbeeld van coby van baalen of die van desmond morris waarom doet een paard dit een waarom doet hij dat. Denk je nou werkelijk dat als een paard een maal niet meewerkt in de bak hij dit doet om jou te pakken en als hij een maal aangallopeerd dat hij je nooit meer aankijkt als je hem terug neemt. Nee een paard is de enige die ons in de ogen kijkt maar ook de enige die nobel genoeg is om ons op de rug te dragen maar hij eist wel van ons dat wij altijd op deyelfde manier werken.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:06

pharagirlke schreef:
dus jij wil zeggen dat jij geen fouten maakt omdat jet van jezelf eis? kom op

Ach gut Nee natuurlijk ben ik niet foutloos, daarom heb ik iedere week les en rijd meermalen in de week samen met mijn lesmaatje zodat wel elkaar kunnen verbeteren en op fouten wijzen. Ik probeer van mijn fouten te leren. Een van mijn fouten was dat ik ook inconsequent was, daarom bleef ik hangen in mijn slechte rijden. Sinds een jaar les ik bij een duitse trainer, een trainer van het duitse jeugdteam. In dat jaar heb ik geleerd wat rijden is. Deze man heeft altijd gelest bij Dr. Klimke, Theodorescu, heeft het paard van Annemarie Sanders kezyer gereden., is ook grand prix dressuur geweest. Die eisen gewoon consequent, leer van je fouten en maakt ze niet weer. En het paard is een gewoontedier, dus uit gewoonte geven we de hulpen altijd opdezelfde manier. Die manier van rijden is al eeuwenoud en iedereen kan het narijden. Denk je dat een Ankz van Grunsven echt olzmpisch kampioene kan worden voor de tweede keer als zij rekenschap houd met de mening van het paard. Die traint gewoon iedere dag keihard en geeft haar hulpen altijd op dezelfde manier en ik durf wel bijna te wedden dat haar paarden niet zelf mogen beslissen dat ze vandaag alleen maar willen galloperen.
En mijn paard is er veel gelukkiger van geworden en veel blijer. OK dan!