aantikken voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

aantikken voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:10

Mijn pony tikt sinds kort met zijn achterhoeven zijn voorhoeven (koten) aan.

Nu rijd ik dus met springschoenen, maar is het ook rijtechnisch op te lossen?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:15

Meestal heeft het te maken met balans en sterkte en komt het voor bij jonge paarden. Het paard draagt te weinig op de achterhand en zet de voorbenen niet snel genoeg weg, het loopt dan ook vaak te veel op de voorhand. Doorgaans wordt het beter als het paard sterker wordt en leert meer gewicht op de achterhand te nemen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:18

Dat klopt, maar het kan ook zijn omdat de hoef niet snel genoeg kan afrollen. Dus de voorhoef kan niet snel genoeg weg. Vaak is de toom van deze paarden te lang. Staat ze op ijzers dan is het wat meer naar achteren leggen van de ijzers vaak ook een goede oplossing.

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:28

Het is eigenlijk raar dat hij nu pas heeft. Hij is 11 en heeft het nooit eerder gehad. Hij doet het voornamelijk als ik hem in de draf een lange teugel geef. Dan hoor ik het duidelijk.
Hij krijgt nu langzamerhand een sterkere achterhand. Zou het kunnen dat zodra hij dus een lange teugel krijgt hij slordiger gaat lopen?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:41

Waarschijnlijk dondert hij bij lange teugel op de voorhand, probeer eens meer aan te vullen van achteruit.

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:51

zal het eens proberen..... Lijkt me best moeilijk. Lennon loopt al zo stevig door als ik een lange teugel geef, maar zal het morgen zeker eens proberen. Ik neem aan dat het dan ook niet zo erg is dat hij dan zijn hoofd omhoog brengt.....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:07

Overleg met je hoefsmid lijkt me in ieder geval niet verkeerd.

nairtje

Berichten: 1991
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Bodegraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 21:21

Ook dat zal ik eens doen......

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:54

josien schreef:
Staat ze op ijzers dan is het wat meer naar achteren leggen van de ijzers vaak ook een goede oplossing.

MIjn merrie vangt zichzelf ook maar ik moet er niet aan denken dat de smid de voorijzers meer naar achter legt. Dan staat ze toch op haar voorijzer? Ze trekt de ijzers er dan gewoon af of gaat over de kop.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:23

je gaat niet zomaar over de kop... bij mijn paard liggen de ijzers nu ook wat verder naar achteren. Ook omdat ze te ver omlaag zakte aan de achterkant. Volgens mijn hoefsmid komt ze zo rechter op haar hoeven en dus benen te staan. Als het straks eenmaal goed is, kunnen de ijzers weer wat naar voren. Als de uitstekende stukken echt te lang zijn knipt hij daar een stuk van af en schuurt ze weer rond.

Mijn paard heb ik nu ook met springschoenen lopen, in ieder geval tot ze weer goed op haar benen staat... waarschijnlijk met trainen daarna ook nog steeds (ik ben het dan toch gewend ze aan te doen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:23

Je kunt idd een ijzer met heel veel opzet eronder zetten, zodat ze makkelijker over de toon afrollen. Ik heb Kojack op een ijzer met een teruggesneden toon staan, die heeft dus geen lipje vooraan en het voorste randje van de hoef ligt vrij.

Verder is het een kwestie van je paard meer op het achterbeen kunnen zetten waardoor hij voor meer ruimte komt waardoor hij het voorbeen makkelijker weg kan zetten

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 12:18

Als er op klassieke rijwijze gereden word dan heb je daar geen last van, de achterhand word verder naar voren gebracht en voorbenen dus ook. Betekent dat de benen voor de loodlijn lopen en zul je hier geen last van hebben.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:34

Bets schreef:
Als er op klassieke rijwijze gereden word dan heb je daar geen last van, de achterhand word verder naar voren gebracht en voorbenen dus ook. Betekent dat de benen voor de loodlijn lopen en zul je hier geen last van hebben.


dat hoeft dus niet waar te zijn. mijn paard stapt goed over en is volgens mijn instructrice los door haar lijf, maar toch tikte ze, totdat ik haar rond liet beslaan. Nu is het over

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:08

PriscaZ schreef:
dat hoeft dus niet waar te zijn. mijn paard stapt goed over en is volgens mijn instructrice los door haar lijf, maar toch tikte ze, totdat ik haar rond liet beslaan. Nu is het over


Misschien wel, maar met de zelfde smid, krijg ik het met beslag niet voor elkaar en met de manier van rijden die bets noemt dus wel!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:15

conclusie: het is erg paard afhankelijk wat de juiste oplossing is

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:42

PriscaZ schreef:
dat hoeft dus niet waar te zijn. mijn paard stapt goed over en is volgens mijn instructrice los door haar lijf, maar toch tikte ze, totdat ik haar rond liet beslaan. Nu is het over


Als paard juist veel overstapt laat paard voorbeen te lang staan en dus zijn de voorbenen niet voor de loodlijn, dus tikt paard het aan! Hoe meer paard over kan stappen hoe groter de kans is op aantikken.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:54

klinkt ook wel weer logisch...