zenuwachtig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karinb
Berichten: 17
Geregistreerd: 02-11-01

zenuwachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 09:50

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje: mijn (nu 5-jarige) paard is thuis super te rijden. Hij is makkelijk, luistert goed enz. Maar zo gauw ik op een ander terrein kom, wordt ie heel zenuwachtig en gestressd, let niet meer op mij enz. Heeft iemand dit ook meegemaakt en hoe heb je het verbeterd? Ik ben nu al veel aan het oefenen bij de andere maneges hier in de buurt en het gaat ook wel langzaam aan beter. Hij begint zich al iets meer op zijn gemak te voelen. Dus dat is Lachen Maar ik vraag me af of iemand hier dus ervaring mee heeft en nog andere tips heeft? Alvast bedankt voor de reacties

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:01

uhm, gewoon echt achterlijk veel mee nemen.... Als ik op wedstrijd ga, neem ik zulk soort paarden altijd extra mee om daar rond te rijden, gewoon een leerproces... En dan vertrouwen geven..

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 11:03

Gewoon veel doen denk ik.
Niet aan beginnen als je zelf je dag niet hebt, of niet lekker in je vel zit.
Veel succes, ik heb straks een beetje dezelfde issue, gelukkig stressed die niet erg, hij wil alleen alles zien Haha!

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:33

ja de tips die net gegeven zijn onderschrijf ik, maar je moet misschien ook onder ogen zien dat het nooit volledig zal verdwijnen. tis de aard van het beessie zoals ze zo mooi zeggen

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 15:20

Er is een homepatisch middel Equi Nervo.Wordt je paard minder kijkerig van maar niet sloom om te rijden. Misschien is dit iets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-02 16:20

Persoonlijk ben ik geen voorstander om je paard middeltjes te geven.

Kawa was ook een stress kikker en heb veel proeven de mist in zien gaan omdat hij gespannen/kijkerig enz was.
Maar dat is het risico als je een paard koopt dat zulk karakter heeft.

Kawa is nu 10 en er voor een groot deel doorheen.
ook nog niet helemaal maar dit beetje wat hij heeft zal denk ik ook wel nooit meer verdwijnen.

Voorheen draaide hij bv. ineens om of sprong die opzij voor iets.
Opsluiten tussen benen en handen was ook niet te doen, ten eerste gaf hij meestal niet aan dat hij dit ging doen, en deed hij het bij uitzondering wel en sloot ik hem op werd hij nog banger en ging die recht omhoog staan.

Nu na veel weg geweest te zijn kijkt hij alleen nog maar naar het enge. Niet gemakkelijk als je traver naar links moet en je paard is naar rechts aan het gluuren, maar ja. nog altijd beter als opdraaien Haha!

Wat ik verder gedaan heb is zorgen dat je ruim op tijd op concours bent, zodat je zelf al rustig op je paard gaat zitten en niet gejaagd.
Hij liep vaak 10/15 min. met de staart erop in passage rond te snurken, dit liet ik hem gewoon doen, ging niet de rem erop trekken want dan krijg je echt brokken en een nog nerveuzer paard.
Dit telde ik dus ook van de echt inrij tijd af.
Ik ben verder "enge" dingen nooit uit de weg gegaan.
Thuis heb ik vaak genoeg de bakrand vol met dekens en jassen gelegd.
Plastic aan de bakrand.
Een oude deken op de grond om erover heen te stappen enz enz.

En vaak heb ik nog in de proef dat de eerst helft niet zo lekker gaat omdat hij dan gespannen is, ik kan dan niet goed doorzitten en hem dus ook niet echt onder me kan rijden, maar ook gaat het al steeds wat beter.
Maar stresserig blijft zijn karakter en door zelf wat vertrouwen uit te stralen gaat het al heel goed, maar overgaan zal het wel nooit doen.