Wat is belangrijker; ontspanning of meer druk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Wat is belangrijker; ontspanning of meer druk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 16:30

Ik les al een behoorlijke tijd bij mijn huidige instructrice en kan me heel goed in haar lesgeven vinden. Dankzij haar lessen ben ik in 2 jaar tijd met mijn net zadelmakke paard gegroeid naar een M2 combinatie!
Alleen zit ik nu de laatste tijd met een probleem waar ik geen wijs mee weet. Mijn instructrice rijdt nu zelf op een behoorlijk niveau (Lichte Tour) en neemt zelf les bij, in mijn ogen, 2 verschillende instructeurs. De ene is echt bezig met de ontspanning en van daaruit werken en de andere is meer bezig het paard op het achterbeen te krijgen maar vraagt wel meer druk wat voor meer spanning zorgt!
Sinds een tijdje vraagt mijn instructrice ook van mij dat ik met meer druk ga rijden wat voor veel spanning zorgt bij mij en mijn paard. Ik dacht eerst dat het een kwestie van wennen was voor ons maar ik kom er niet uit. Laatst hadden we een week geen les en ben ik thuis aan de slag gegaan. Ik ben weer even helemaal terug naar de ontspanning gegaan, wat ik tegenwoordig mis tijdens de lessen. En het ging weer lekker, ik was super relaxed en mijn paard kon ik zo rondsturen OK dan!
Maar ik ben daar wat ronder en dieper gaan rijden zoals we in het begin deden en als het niet ging, een stapje terug en weer opbouwen tot waar het mis ging. Daar voel ik me happy bij!
In de les moet ik tijdens het losrijden nu al bovenin stellen en constant prikken aan de achterkant om hem actief te houden. Dit zorgt voor zoveel spanning waar ik niet meer vanaf kom! Zodra ik dan een proef moet rijden explodeert hij ook gewoon en kan ik niets meer!
Gisteren had ik weer les en voorgesteld om even voor mijn gevoel weer wat ronder los te rijden omdat ik dan veel sneller ontspanning krijg en dan is dat bovenin stellen NO PROBLEM en blijft ie fijn lopen.
De proef was nu ook veel constanter en rustiger en ik kon samen met mijn paard de moeilijke punten meteen oplossen zonder dat ik op een tijdbom zit.
Maar volgens mijn instructrice moet ik er toch een keer doorheen dat hij met meer druk gereden moet worden zodat hij beter op het achterbeen komt. Ik voel me daar niet goed bij en kan me niet voorstellen dat ik hem niet fijn op het achterbeen zou kunnen krijgen als ik vanuit de ontspanning werk.
Wat is nou wijsheid; moet ik toch een tijdje proberen om met die druk om te gaan en hem meer bovenin gaan rijden en constant activeren aan de achterkant of is het beter om hem eerst rustig wat ronder en dieper in te stellen en dan bovenin te gaan rijden, waar het voor mijn gevoel beter gaat. Ik geef toe dat hij in de eerste situatie veel spectaculairder door de baan gaat maar ik kan er niks mee, hij wordt te onrustig waardoor oefeningen niet meer netjes af te werken zijn.
In het tweede geval heb ik een mega ontspannen paard onder me lopen maar dan moet ik er wel voor waken dat hij wel met schwung door de bak blijft lopen.
Ik heb e.e.a. gisteren ook proberen te bespreken maar ik moet toch proberen meer met die druk om te gaan en niet te rond los te rijden. Als ik zeker weet dat ik me hierin kan vinden doe ik het maar ik twijfel of dit wel de methode is voor mij en mijn paard.
Dus, ik word hier een beetje onzeker van. Zeker nu ik a.s. zondag ook M2 moet starten. Het gevoel in de les is niet meer wat het geweest is en dat kan aan mezelf liggen maar het kan ook liggen aan het feit dat de aanpak is veranderd.
Wat lijkt jullie de beste manier om dit aan te pakken?
Een verwarde Zwelgje Ach gut

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:49

Tja, lastig!

Heb van de week mijn merrie weer opgepakt met rijden na een rustperiode, en vandaag had ik weer voor het eerst een half uurtje les. Na het losstappen keurig ronddraven, ze was heel braaf dus daar was niks over te zeggen. Nette aanleuning, ontspannen. Maaarrrr.... Het moest actiever. Ze was zo wel braaf, en ze liep daar netjes, maar het was té braaf. Er moest wat meer pit in. Meer van achter naar voor rijden, waardoor ik ook weer meer druk creëerde aan de voorkant, met als gevolg dat ze zich daar onderuit wilde gaan drukken. Er werd ook wat meer spanning gemaakt waardoor de hulpen terug niet zo mooi doorkwamen en ze een beetje aan het douwen ging. Maar toen ze eenmaal wat sneller in het achterbeen werd, vlugger ging reageren en de druk accepteerde begon ze veel fijner te lopen. Weer zoals eerst. Ik was iets te voorzichtig begonnen, mocht wel meer van dr vragen, ook al was ze het daar even niet mee eens.

Het kan zijn dat het bij jou ook positief uit kan werken, dat als je er eenmaal doorheen bent je er veel aan over houdt. Maar het kan net zo goed zijn dat je paard die druk niet accepteert en daardoor gaat blokkeren, en je weer overnieuw kunt beginnen. Jij kent je paard zelf het beste en weet waarop hij het beste reageert. Je bent op een bepaalde manier van groen naar M2 gereden, moet die manier nu opeens veranderen? Het heeft wel gewerkt lijkt mij namelijk... Je instructrice kan met deze manier bij haar paarden misschien goede resultaten boeken, dat wil niet automatisch zeggen dat het voor jou ook werkt.

En om tot slot nog even antwoord te geven op de vraag in je titel: vanuit de onstpanning tot een druk werken die voor jullie allebei positief verwerkbaar is. Dus een druk waarmee te werken valt, waarmee je vooruitgang boekt. En dat kan alleen maar als je ten alle tijde je paard terug naar de ontspanning kunt rijden.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 11:09

Ik zou bij mijn eigen gevoel blijven en als je instructrice niet weet hoe ze vanuit de ontspanning de swung kan verbeteren, misschien kun je dan beter bij haar eigen instructeur of -trice gaan rijden die wel vanuit die ontspanning blijft werken?
Tuurlijk ontstaat er wel eens spanning in het werk, maar een paard met spanning kan nooit zo los door het lijf lopen dan een paard dat vertrouwen heeft in de ruiter en vanuit ontspanning aanspant. De spanning moet dus in mijn ogen steeds weer afvloeien en niet continue aanwezig zijn tot ontploffen aan toe! Grenzen opzoeken en oprekken hoort heel voorzichtig te gaan toch?

Ik heb ook een keer les gehad van een mevrouw die zelf ZZ-licht reed, maar wel erg op druk en spanning. De eerste keer liepen we gelijk tegen de wanden op, en toen ik het op haar advies een week probeerde vol te houden werd mijn pony zo gestressed dat hij niets anders meer deed dan schrikken en verzet vertonen. Ik heb 2 maanden niet meer normaal in de bak kunnen rijden. Daarna heb ik de spanning en druk-manier afgezworen voor mijn eigen pony. Vanuit de ontspanning werken naar aanspanning, zoals mijn huidige instructrice werkt, heb ik in een paar maanden veel meer bereikt ondanks dat ik maar heel weinig kon rijden en trainen in die periode.

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:06

Je hebt zelf het antwoord al gegeven,je kent zelf je paard het beste en wat is nou belangrijker dat ie meer toont op een wedstrijd,maar dat ie daar gespannen loopt of dat je samen met heel veel plezier en ontspannen een leuke proef loopt.Jammer toch dat een jury vaak geen punten geeft als je paard ontspannen loopt,maar vaak wel als ie opgeprikt door de bak loopt.Blijf vooral je eigen gevoel volgen.Succes

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:35

Het is heel goed om iets te proberen als je instructrice waar je vertrouwen in hebt het voorstelt echter als je na enige tijd nog steeds twijfelt en er geen goed gevoel bij hebt lekker ermee stoppen. Je hebt het geprobeerd OK dan! . De hoeveelheid druk waarmee je rijdt is zowel per paard als per ruiter verschillend. Ik zou in jouw geval dus kiezen voor de ontspanning.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:50

astridh schreef:
Het is heel goed om iets te proberen als je instructrice waar je vertrouwen in hebt het voorstelt echter als je na enige tijd nog steeds twijfelt en er geen goed gevoel bij hebt lekker ermee stoppen. Je hebt het geprobeerd OK dan! . De hoeveelheid druk waarmee je rijdt is zowel per paard als per ruiter verschillend. Ik zou in jouw geval dus kiezen voor de ontspanning.


helemaal mee eens!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:27

Ik ga in ieder geval met Remember en joyce B mee.
Daarbij vind ik dat 'het bovenin rijden' een gevolg moet zijn van de goede manier van trainen. Het is dus niet iets wat je meteen kan oppakken (zoals jij zegt al bij het losrijden), maar iets waar je naartoe moet werken. Ga je dit meteen afdwingen (wat alleen kan met teveel spanning) dan gaat heel de harmonie en juistheid van de beweging verloren.
Het is zeker niet zo dat een paard pas beter met de achterhand gaat werken als er met meer druk wordt gereden. Het gaat er juist om dat je een goede aanleuning (in ontspanning) hebt. En die aanleuning moet door het paard worden gezocht en niet door de ruiter.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:42

Ik vind ontspanning toch veel belangrijker eigenlijk..

ik zat eigenlijk ook in een soortgelijke situatie
Eerst (paar jaren terug) had ik les van iemand die vooral, of eigenlijk bijna alleen aan de ontspanning werkte. Nou was Ivano toen ook wel een heel erge heethoofd maar ik wilde toch even verder kijken bovendien leerde ik niet echt meer wat bij.
Toen kwam ik bij iemand die vooral hamert op de activiteit van de achterkant, reactie op het been en daarnaast moest ik hem heel rond rijden. Gevolg: mijn paard werd weer gespannen.
Toen ontmoette ik iemand die me wel een keer zou helpen en daar heb ik nu les van. Ik mag hem juist niet meer met het neusje achter de loodlijn rijden (zij zelf lest bij Bert Rutten, houdt daar ook niet zo van Knipoog) maar ik moet wel net zo goed proberen er meer aan te gaan rijden (maar dat is zo moeilijk om hem daardoor dan niet gespannen te maken, hij heeft het liefst dat je zo min mogelijk 'aan 'm zit') omdat hij uiteindelijk inderdaad wel moet 'knallen'. Nu staat hij op rust dus verdere vorderingen heb ik nog niet Knipoog

Wat is nou het moraal van mijn verhaal: nouja dat blijkt eigenlijk niet uit mijn verhaal maar dat wil ik even zeggen: je moet nooit iets tegen je gevoel doen. Dat heb ik toen ook veel te lang gedaan en als je merkt dat het paard gefrustreerd raakt doe je meestal toch iets niet goed en moet je daar naar luisteren, hij geeft daar namelijk wat mee aan! Bovendien moet je met loswerken nooit oprichten. Het niveau van je instructrice zegt me niet zoveel daar gaat het niet om. Ik zou het er met haar over hebben en als ze het toch op deze manier wil blijven doen iemand anders zoeken. Het is nooit verkeerd om af en toe een fris windje over je rijstijl te laten blazen door iemand die er met een ander oog naar kijkt.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 02-10-04 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LETS

Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:43

Ik denk dat een paard door ontspanning ook meer op zijn achterhand gaat lopen, als ie ontspannen en soepel is kan ie immers met meer soepelheid en swung lopen lijkt mij....

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:46

Nee ontspanning heeft geen causaal verband met het op de achterhand lopen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:49

Is eigenlijk niet te beoordelen van hier,
ik zelf heb het idee dat jouw paard wellicht iets te lang blijft in het lijf en nu met het Z in zicht zal hij toch meer moeten verzamelen. Op zich is het heel positief dat jouw instructrice het van achteruit opzoekt en vaak krijg je dan zeker in het begin wel wat terug in je hand. Als het dit probleem is dan zou ik het doorzetten want hij moet hier toch een keer doorheen. Je kan er wel omheen blijven draaien door het werk aan te blijven houden wat hij prettig vindt maar ik ben bang dat je dan over een jaar nog steeds tegen hetzelfde puntje aan loopt. Hij moet nu heel andere spieren gaan gebruiken en het is logisch dat ze dan wat gaan worstelen en protesteren.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:11

Zo gauw je gaat 'worstelen' met je paard ben je m.i. niet goed bezig. Ik hoor zo vaak mensen zeggen 'ach, daar moet hij even doorheen'. Op het moment dat je teveel spanning oproept, moet je weer terug naar de ontspanning en van daaruit verder werken.
En een paard wat te gespannen is kan nooit goed vanuit de achterhand werken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:16

Je moet zelf niet worstelen,
het paard kan gaan worstelen, wanneer je ze meer op het achterbeen zet moeten ze de bovenlijn meer oprekken wat gevoelig kan zijn en ook raakt het paard dan iets van zijn balans kwijt. Daar worden ze zoekerig van en ze kunnen dan wat onder je wringen/worstelen. Ze willen weer naar voren kantelen en zoeken je hand op, de kunst is om dan niet te gaan trekken ondanks de druk.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:19

Oké, dan begreep ik je verkeerd Knipoog

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:02

Ik denk dat je moet beginnen met rust en ontspanning.. gewoon laag, diep en rond instellen bij het losrijden gezien het warm worden van de spieren.

Ik wee tniet hoe je paardje verder loopt.. maar ik ken genoeg combinaties die heel mooi ontspannen zijn maar waarvan de achterhand er niet meer bij te rijden is daardoor. JE moet je paardje cker niet lopen opjagen, in je les en proef niet. Maar wel is het van belang dat je met wat extra druk (dus er wat meer aan rijden en niet lopen trekken, plukken en prikken) die achterhand wat activeerd als die warm en ontspannen is.. als beloning kan je hem daarna weer ff laag inzetten en een rondje stappen om hem weer fit te krijgen.

Ontspanning is goed, maar hij moet er wel bij lopen. Ik kan vanuit hier niet zien wat jij onder ontspanning verstaat en onder die tijdbom waar je het ook al over had. Vind een goeie tussenweg.. samen met deze instructrice of eventueel een andere.

Laat er ook eens iemand anders naar kijken en misschien zelf je eigen instructice hem rijden zodat ze het voor kan doen of kan voelen hij erop reageerd.

succes

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:45

ik ben het met sjuim eens, nu het Z inzicht is moet een paard goed op het achterbeen zijn en de goede oprichting hebben en dan moet een paard toch wat meer op druk gereden worden, als je ontspannen en laag en los blijft rijden zal je niet de goede oprichting krijgen en ook niet het juiste achterbeen gebruik.

het is wel zo dat het ene paard hier beter mee om kan gaan als een ander paard, zoek anders een middenweg, iets meer op druk rijden als dat je nu doet en zo steeds een beetje meer op druk rijden zodat het geleidelijk aan verloopt voor hem als hij er zo van in de stress gaat, en gaat hij in de stress...even terug naar de ontspanning en als hij weer na een paar minuten ontspant weer wat meer druk erop zetten.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:16

Ik ben het helemaal met Sjuim eens. Ik ken het paard ook niet (foto's in je profiel doen het ook niet) maar de kans is groot dat je je paard meer op het achterbeen moet zetten en dat hij daar zelf niet zo blij mee is.

Wil je verder in de sport, is dat wel iets waar je doorheen zult moeten, hoe moeilijk het ook is. Maar nogmaals, ik ken je paard niet dus dat is ook heel lastig te beoordelen.

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:23

je moet je paard eerst los over de rug krijgen en ontspannnen voordat je
hem kan oprichten liijkt mij. lijkt me niet echt goed om hem gelijk op te richten. lijkt me ook niet goed voor zijn rug spieren. maar ja wie ben ik.

veel succes

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:32

Hmm ja ik ben het eigenlijk ook al niet meer met mezelf eens Bloos!
Het ligt aan het type paard wat je op zo'n moment moet doen. Bij zo'n bloedkikker als ik heb moet je eerder even terug naar de ontspanning dan bij een ander denk ik dus.. heb het niet helemaal objectief bekeken.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 13:12

Nou, ik heb het er nog eens met mijn instructrice over gehad en we proberen voorlopig even de gulden middenweg te bewandelen omdat hij het verder allemaal wel goed doet.
We beginnen uiteraard met de ontspanning en wat ronder losrijden maar tijdens dat diepere instellen al wel aan de achterkant blijven activeren, dus overgangen, stap-draf en andersom en veel schijnovergangen. Al die oefeningen in het begin met een vrij lage hoofd/halshouding.
Na een klein halfuurtje meer in de oprichting en korte overgangen, snelle beenhulp en weer opvangen en hem "heet maken aan de achterkant" . Zelf is het dan wel de kunst om er aan de voorkant af te blijven want ik ga dan al snel te veel vasthouden.

Zondag had ik concours en op bovenstaande manier losgereden maar bij teveel spanning wel elke keer weer terug naar de ontspanning.
In de proef was hij fijn aan het been maar het mag allemaal nog wat flitsender. Ik snap ook helemaal wat mijn instructrice bedoeld. Sommige paarden zijn als flitsend van zichzelf. Die van mij wordt heet op de verkeerde manier, hij denkt dan teveel terug en bij de minste druk springt hij letterlijk omhoog. Je kan zoiets veel beter oplossen met een paard wat naar voren blijft denken in het heet maken. Die van mij wordt echt een stuiterend balletje Knipoog
Maar, zondag ging het echt goed. Wel wat voorzichtig maar toch netjes en ontspannen kunnen afwerken en dat ik al het halve werk. Het was net geen winstpunt waard (155) en ik had dat ook absoluut niet verwacht.
Nu moet ik de komende twee weken goed trainen op de activiteit en dan moet het helemaal goed komen. Er waren maar 2 onderdelen waar hij echt slecht op beoordeeld was en dat waren beide keertwendingen. Mijn galop onderdelen die ik normaal moeilijk vind, waren 7-ens waard.
Dus er is hoop voor ons Knipoog
Ik ben zelf ook wat te voorzichtig in de ring en in het rijden in het algemeen. Als ik meer "durf" dan knallen we ze zo voorbij Knipoog
Dus ik moet niet alleen aan mijn paard werken maar ook aan mezelf, niet te veel twijfelen maar rijden. Ben wel overtuigd dat mijn hengst en ik als combinatie echt helemaal op elkaar zijn afgestemd, die blijft echt voor me lopen en gaat overal voor me doorheen en langs. Dat vertrouwen moet ik hem ook meer geven!
Maar het gaat helemaal goed komen!
We moeten er inderdaad wat meer samen aan rijden en de druk kunnen verwerken en dat is moeilijk. Ik wil toch graag over een aantal maandjes in de Z starten en dan wil ik niet in de middenmoot terecht komen... . Dus we gaan hard aan het trainen.
Ik zal hier eens een fotootje toevoegen van mij en mijn hengst in de training. Dan krijgen jullie een beetje een beeld.

Afbeelding

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:00

Ik denk ook dat het iets is waar je doorheen moet.
Hij moet natuurlijk wel de tijd krijgen om los te worden, dus wel even ontspannen losrijden.
Maar dan moet hij toch wel aan het werk. Ik merkte het zelf weer afgelopen vrijdag met mijn les. Mijn lesgever wil hem graag sneller hebben. Ik merk dat ik toegeef aan hem en aan mezelf om weer iets langzamer te rijden, want dan voelt de aanleuning wat lekkerder aan, maar dan wordt hij wel weer wat trager. En dat voelt wel fijn aan, maar heeft geen toegevoegde trainingswaarde.

Alleen als hij zelf nog zo "terug denkt" zou ik nog niet aan verzameling gaan denken, maar eerst zorgen dat hij ten alle tijde vooruit denkt.
Lijkt mij namelijk heel moeilijk rijden met een paard wat "terug" denkt.
En als hij dan druk wordt, is het ook nog de kunst om zelf ontspannen te blijven. Wat ook helemaal niet makkelijk is weet ik uit ervaring. Clown

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 14:22

Nou, hij denkt alleen maar terug als hij te heet wordt. Het verzamelen an sich is geen probleem. Hij komt al best mooi op het achterbeen.
Maar het is wel waar wat je zegt dat wanneer je een beetje op je gemakje aan het rond kachelen bent dat ze dan meestal wat trager worden en dat heeft natuurlijk ook geen toegevoegde waarde voor de verdere training. In het begin is dat niet zo erg maar uiteindelijk moet hij toch sneller worden.
Maar als hij inderdaad zo heet wordt en zich opdrukt en bijna ter plaatse ontploft spreekt het voor zich dat ik dan daar niet door blijf prikken. Eerst weer naar voren en dan weer proberen om hem te verzamelen.
Het scheelt denk ik ook wel dat hij vrij vierkant gebouwd is en wat lengte mist in de hals en de schouder. Dat keert zich allemaal tegen je als hij te heet wordt. Dan heb je meer aan een paard wat lengte in het lijf heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:04

Ik denk dat je 2 soorten 'druk' door elkaar haalt. (Dit is weer zo'n typisch gevoelstopic, lekker lastig Haha!) Je verwart nu 'heet zijn' met 'aanspanning'.

Sjuimpje heeft al heel goed verwoord wat ik ook onder aanspanning versta, en waarom je het nodig hebt. Je kunt die aanspanning alleen maar bereiken vanuit ontspanning, maar moet er wel naartoe. Alleen maar aan een lang teugeltje blijven rondkachelen voor het heil van een ontspannen paard lost op de lange termijn je probleem niet op.

Als je paard er zo heet van wordt denk ik dat je een te grote stap in 1 keer wilt zetten. Probeer hem kortere stukken echt aan elkaar aan het werk te zetten, en sta hem daarna een korte pauze toe. Maar wel steeds naar dat punt toe waar je hem hebben wilt.

Daarnaast geef je zelf al aan wat ik ook al vermoedde: dat je hem waarschijnlijk zelf teveel vast houdt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:50

Sjuim kan zo prima verwoorden wat ik in gedachte heb Haha! Haha! Haha!

en Zep vult het ontbrekende onderdeeltje prima aan.

sommige paarden moeten een beetje geprikkeld worden om tot grotere prestaties te komen, en ik kan me voorstellen dat je een beetje verward bent. Je gaat van de basisschool naar het voortgezet onderwijs, en daar is het net even iets anders, er worden andere eisen gesteld en soms moet je dan even worstelen om voor jou de beste weg uit te kiezen, maar je komt er niet onderuit en je zal je toch moeten aanpassen. Dit is het punt waar jullie nu terecht zijn gekomen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 18:09

Appie schreef:
Zo gauw je gaat 'worstelen' met je paard ben je m.i. niet goed bezig. Ik hoor zo vaak mensen zeggen 'ach, daar moet hij even doorheen'. Op het moment dat je teveel spanning oproept, moet je weer terug naar de ontspanning en van daaruit verder werken.
En een paard wat te gespannen is kan nooit goed vanuit de achterhand werken.


Ik denk ook niet dat het iets is, waar je gauw 'even doorheen' moet. Het is niet bij jou zo, maar ik ken er nog een voorbeeldje van: paard moet op wedstrijd, en wordt opéénkeer heel kort en hoog gereden. Ok, paard geeft toe na enige worsteling, maar van ontspannen en soepel lopen zie je dan niets meer...Vroeg of laat wreekt het paard het op de 1of andere manier. Als je spanning krijgt moet je er zoals Appie zegt misschien eerst gaan ontspannen en dan in kleine stukjes gewoon verder opbouwen, zonder te gaan worstelen in 1 les. Dat is mijn mening.