hoe leer ik de juiste houding aan bij mezelf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

hoe leer ik de juiste houding aan bij mezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 10:12

mijn paard wil graag werken maar kruipt onder het werk uit daar waar ik een steek laat vallen erg slim Haha! (zou ik ook doen)

Ik weet dat het door mij komt ik heb namelijk een nogal beroerde zit/houding. Met de volgende afwijkingen:bij overgangen duik ik naar voren, ik heb mijn handen en benen niet stil, ik kijk naar beneden, en vind het moelijk om mijn buitenbeen en hand eraan te houden. Nogal wat gebreken ik krijg hierin wel les want ik wil het graag goed doen. Dan loopt dolce vita ook veel beter dat zie ik bij de eigenaresse.

Zijn er nog dingen die ik kan oefenen ook al zit ik niet op een paard?ik rij namelijk maar 3 keer in de week.

Hebben jullie nog tips hoe ik een nette zit krijg/kan aanleren?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:35

Hoi,

Als je precies weet wat je verkeerd doet heb je de helft van je probleem al overwonnen: je weet namelijk waar je aan moet werken. Het gemakkelijkst is om rechtvooruit tussen de oren door te kijken. Hierdoor wordt je rug ook weer rechter en is het gemakkelijker om je handen stiller te houden. Stil is niet star: er hoort een verend contact te zijn met de mond in het ritme van de beweging. In stap zul je die verende beweging het sterkst maken omdat het paard dan zijn hoofd beweegt, in draf en galop houden ze het hoofd stiller. Als je klemt met je bovenbenen of knieeën kun je je benen niet stilhouden. Simpelweg niet klemmen is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar daar komt het op neer. Je kunt dit afleren door veel zonder beugels te rijden, daar wordt je balans veel beter van. Probeer eens zitles te nemen. Als het paard dan bijgezet aan de longe wordt gedaan, kun jij je concentreren op je houding en zit zonder dat je hoeft te rijden. Werkt uitstekend!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:40

oeps ik ken het probleem. ook ik duik naar voren, kijk naar mijn paard en houd door die verkeerde houding mijn handen niet stil. mijn benen gelukkig wel.
ik krijg nu lessen van Shannon, de eigenaar van Maël en die let heel veel op de houding van de ruiter.
ik moet zelf leren achter over te zitten, op mijn kont, schouders naar achteren, armen lichtjes gebogen, benen netjes laten afhangen en voor je uit kijken. soms laat ze me gewoon een heel rondje naar de hemel kijken...ik ga ook bij voltes erg naar binnen hangen, waardoor Maël als onervaren paard uit zijn balans raakt.
zelf let ik gewoon tijdens het rijden heel erg op mijn houding. gelukkig heb ik vaak publiek (er zitten een camping en een restaurant daar) en dan ga je toch beter opletten.
ik las dat je in Houten woont dat is erg dicht bij Vianen, misschien kan je Shannon eens bellen voor lessen. ze kan je ook zitlessen geven aan de longe....spierpijn. ze kan naar jou toekomen om les te geven of jij komt bij ons. wat het kost, vraag het me niet, mijn lessen van haar zijn gratis.
ik merk zelf ook dat tijdens haar lessen Maël veel beter loopt. ik moet zelf zeggen dat het al stukken beter gaat met mijn houding. waar ik eerst priveles kreeg werd er helemaal niet gelet op mijn houding. er werd wel gezegd dat ik mijn haden stil moest houden, maar doordat mijn houding slecht was ging dat moeilijk. als je steeds naar voren hangt steun je op je handen en je bovenbenen, die blijven dus bij de minste of geringste beweging van je paard niet stil. door dat je meer op je kont gaat zitten en je steun gaat zoeken op je (uitgedrukte) hakken, heb je een betere balans en houd je je ledematen dus ook stiller.
ik vond het erg moeilijk in het begin omdat ik het moest aanleren op Maël, een jong paard wat nog erg onregelmatig liep vooral in draf. ik ging dus vaak automatisch in mijn oude vertrouwde houding zitten, maar nu merk ik dat dat juist averechts werkt.
dus twee tips van mij: 1. ga gewoon zelf heel erg op je houding letten (neem desnoods iemand mee die wil filmen zodat je het terug kan kijken) en/of 2. neem les van Shannon (of iemand anders die eerst veel aandacht besteed aan de houding van de ruiter en dan pas gaat werken aan de combinatie)

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 13:57

Inderdaad ik weet wat ik fout doe maar in de jaren dat ik rij is het er ingeslopen en het is lastig af te leren.
Mijn instructrice is tevens eigenaar van het paard legt heel veel nadruk op zitten daardoor wordt ik er steeds mee geconfronteerd. Ze gaat me ook zitles geven (spierpijn). Dus er wordt aan gewerkt maar het kan me niet snel genoeg gaan want in juli ga ik starten (als alles goed gaat) en dan wil ik netjes de ring in Pling
Ik woon in Houten maar ik rij in Zoelen dus Vianen is dan een beetje te ver en ik ben blij met Angelique ik heb al erg veel van haar geleerd.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 09:27

Ik heb zelf veel geleerd van een houding & zitcursus. Daar krijg je zowel theorie als praktijkles (aan de longe en los). Het voordeel is dat als je de theorie begrijpt dat je het dan sneller goed doet. Je onthoudt dan op welke wijze je je paard belast wanneer je verkeerd zit en dit stimuleerde mij heel erg om het goed te doen.

Kijk een op www.paardengeluk.nl daar heb ik mijn cursussen gevolgd.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 14:52

Afgelopen zaterdag heb ik zitles gehad aan de longe beugels uit en gaan.
Raak met je linkerhand je rechterteen aan.... Scheve mond mijn arm is te kort of ik ik ben een houten klaas....het zal het laatste wel zijn.
In draf en galop klem ik heel erg met mijn knieen heb ik gemerkt maar zodra ik ga ontspannen heb ik het gevoel dat ik er links en rechts afstuiter dus ontspannen lukt niet zo goed. tips???? Verward

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 22:32

Buikspieren aanspannen. Met je bilspieren jezelf in het zadel trekken in het ritme van de gang. Bovenbenen aangesloten houden zonder te klemmen. Hoofd rechtop, voor je uitkijken. Bovenlichaam stil houden.

Theoretische tips zijn makkelijk te geven, maar ja.....