Ik kan niet meer fatsoendelijk rijden! => Bokken!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Ik kan niet meer fatsoendelijk rijden! => Bokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 09:59

Hallo Allemaal,

Romeo is een 6 jarige ruin, die lang op een springstal heft gestaan omdat hij staakte en echt iedereen ervan afgooide, okee denk je, je geeft hem een tik en dan is het over maar
Op deze springstal hebben ze hem aan bloedenstoe geslagen maar dat heb ik ook maar later gehoord, maar het is wel waar,
Alleen hij is er toen voor een tijd mee opgehouden(met bokken), maar toen ik hem pas had, ben ik er 5 keer afgevallen, en heb ik hem er doorheen kunnen rijden, omdat later bleek dat hij wat aan zijn rug had
Nu echter is hij al een maand super gek gaan doen, en hij houd er maar niet mee op,
Van de zomer had hij een vitaminen te kort en daardoor dus ook weinig energie, maar nu zit hij terug goed in zijn vel en begint hij te bokken,
En een oplossing vind niemand zo 1,2,3!
Vanaf het moment dat ik niks vraag is er niks aan de hand, maar vanaf het moment dat ik hem iets vraag dat hij supergoed kan, begint hij te bokken als een gek! En echt lachen is het niet Scheve mond
Nu gisteren hebben we hem 1.40 m laten vrijspringen, was wel machtig om te zien, daarna deed hij ook niets meer qua bokken....
Vandaag heb ik les, ik hoop dat hij nog moe is want ik kan echt niet meer normaal rijden....

De mogelijke oorzaken die het niet zijn:
* Hij heeft geen last van zijn rug
* Geen vitaminen ofzo tekort
* En zijn voer is niet veranderd

Wat kan ik hieraan doen en wat kan nog een oorzaak zijn?
Zou het echt komen opdat hij zich goed voelt?

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:03

laat eens een holistisch therapeute komen ik heb hetzelfde gehad was wel degelijk iets mis alleen de veearts had het niet door. Als je een telefoonnummer wilt moet je me maar pb-en

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:06

Wat je wel eens kan proberen is hem eerst aan de longe nemen vvor de les. Waar ik zelf veel goede ervaringen mee heb is de pessoateugel. Daarmee moet ie voorwaarst neerwaarts gaan lopen. Het kan zijn dat ie in het begin veel gaat slaan naar de broek, maar dit is elastiek en hij zou zich op ten duur toch moeten gaan geven.
Verder kan je kijken of een ervaren ruiter er een keer op zou willen gaan zitten, vaak voelen die wel waar de problemen kunnen zitten. Neem de tijd en beloon hem veel, gezien zijn geschiedenis zou er ook angst in het spel kunnen zijn.

Heel veel succes, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:16

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:20

Weet je heel zeker dat er niks mis is met zijn rug? Probeer anders de "bottenkraker" (weet zo het andere woord niet, maar geloof dat het manueel terapeut was :S). Die voelt vaak beter dan de dierenarts wat er mis is, en kan het ook verhelpen. Of ja, angst? Want als hij op die springstal tot bloedens toe is geslagen... Dan kan ik me voorstellen dat zo'n paard ontzettend bang is geworden. Succes er in ieder geval mee!

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:41

nou beauty deed het eerst ook,en toen was ik flink kwaad geworden en het was over.. Scheve mond

caarootje
Berichten: 103
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:43

ik heb er niet echt verstand van maar kan het niet wezen doordat hij zo erg geslagen is ?
misschien dat hij altijd werdt geslagen als ze iets van hem verlangde???

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:04

Die slagen zijn al een jaar geleden, en hij volgt me overal hoor, dus daar heeft het normaal niets mee te maken,
De fysio is al geweest, maar er was geen probleem te vinden, ga waarschijnlijk als het niet op houd volgende week een andere laten komen,
En bij mijn 2 instructrice's doet hij het ook dus :S

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:14

beautylover schreef:
nou beauty deed het eerst ook,en toen was ik flink kwaad geworden en het was over.. Scheve mond


Denk niet dat de TS veel heeft aan dit soort reacties. Kan het niet zijn dat het huidige voer gewoon teveel voor hem is qua energie? Misschien kan je hem gewoon een tijdje op onderhoudsbrok zetten ofzo. Ook mogelijk is dat hij het plezier in het werken kwijt is door de niet zo vriendelijke behandeling die hij gehad heeft. Als hij bokt, loopt hij dan te klieren met zijn oortjes vooruit, of is het eerder angst of chagerijn?

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:32

tanden zijn ook okee?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:41

Schoot mij ook te binnen, maar dan wordt er eerder gesteigerd dan gebokt, maar je weet het maar nooit!

researcher

Berichten: 24
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Opglabbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:01

Het ligt aan het paard en niet de ruiter, volgens mij heeft het paard gewoon nog te veel schrik. Die slagen da blijft een paard toch onthouden.

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:19

Een paard vergeet nooit dat hij is geslagen. Ondanks dat er nu heel wat tijd verstreken is, is er nog steeds wel de connectie tussen mensen in het zadel en klappen van de zweep. Dat je paard je overal op de grond volgt wil nog niet zeggen dat hij je vertrouwt onder het zadel. Als het echt geen medische reden is, dan zou ik het rustig opbouwen, net alsof je hem opnieuw gaat inrijden.

Myrthe1
Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:09

Ik hoop niet voor je dat hij door heeft dat als hij werken moet hij hier
onderuit kan komen door te gaan bokken.
Sommige paarden zijn nl gewoon lui en als ze dan ook nog weten dat ze
zo onder het werk uitkomen ben je de bok.
De enige manier om dat te "genezen"is iemand vinden die er niet afvalt,
dus dat hij doorkrijgt dat hij er niks mee opschiet.
Heel veel sterkte ermee

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:02

Ik ga met mytre mee

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:16

Weet je zeker dat je zadel goed past?
Als er verder niks medisch aan de hand is met hem, ga ik mee met Myrthe en moet hij het geintje gewoon afleren.
En dus inderdaad zorgen dat je (of iemand anders, die meer ervaring heeft met lastige donders) er niet afvalt en hem afmat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:20

Ik twijfel een beetje.
Volgens mij kan het ook zijn dat het paard uit angst gaat bokken zodra er iets moeilijks gevraagd wordt.
Hij kent het wel, maar het is er in geslagen. Uit angst voor een volgend pak slaag gaat hij liever de ruiter er af bokken.
Zelf zou ik teruggaan naar de basis en eerst longeren (met ruiter) en de hulpen opnieuw aanleren/bevestigen zonder geweld. Zodra het paard wat meer (zelf)vertrouwen krijgt kun je dan weer verder.

Kan best zijn dat het gewoon een grote klier is hoor, kan ik ook niet zien van achter mijn PC, maar dat is wat ik ongeveer uit het verhaal lees.
Van een stapje terug, en van daaruit weer vooruit werken, is nog nooit een paard of ruiter slechter geworden.