Doorzitten in draf??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Doorzitten in draf??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-02 21:34

Ik heb altijd geleerd, dat ik met losrijden enz. nooit gelijk mag doorzitten, omdat dat niet goed is voor de rug, omdat de pony/paard dan niet goed los is!
Maar nou geef ik dus een meisje 2 a 3 keer in de week les en ik leer haar dat dus ook, maar haar moeder zegt dus weer dat ze wel gewoon mag doorzitten Verward
Wat vinden jullie hier nou van???

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:38

ja, dat heb ik ook altijd zo geleerd. ik zou dat dus ook niet doen, omdat een niet losgereden rug dan veel schokken op moet vangen.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:44

Tja ik kan ook niets anders erop zeggen. Zo is het mij ook altijd geleerd.. Met losrijden lichtrijden! Pas na een half uurtje doorzitten en dan nog niet zo heel erg veel. Ik zit bijna nooit meer door, maar dat heeft meer met de rugklachten van mijn paard te maken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 21:49

Op het moment dat een paard z'n rug bol maakt en jou als het ware omhoog duwt, tegendruk geeft met z'n spieren dan kan het geen enkel kwaad om door te zitten, maar bijna geen enkele paard loopt gelijk zo als hij koud van stal komt, dus dan kun je beter gaan lichtrijden, veel fijner voor je paard. Komt bij dat het ook nog eens behoorlijk beroerd zit als hij z'n rug nog niet loslaat (of eigenlijk juist opspant dus), gevolg is een ruiter die zich gaat spannen en een paard dat zich dus nog moeilijker ontspant en dus nog beroerder zit etc.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 00:58

Niet alleen is het goed om eerst te lichtrijden tijdens het warm worden, maar wie geeft er nou les? JIJ of de moeder????????? Frusty

Gewoon repect afdwingen en je niet laten ompraten door een ander! Als JIJ les geeft, ben JIJ de leider toch? Anders moet ma maar lesgeven... Knipoog

Caroline
Berichten: 256
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Doorzitten in draf??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 13:12

Als het paard nog koud is dan wil ik niet eens doorzitten omdat ik er vaak zo ongeveer vanaf stuiter (figuurlijk dan)! Als het paard later goed van achter naar voren loopt en zijn rug ontspant dan zit je twintig keer beter. het feit dat jij zit te stuiteren is dus ook niet lekker voor de paardenrug.
En jij gaat dan dus inderdaad gespannen zitten en wordt het helemaal niks. Je moet gewoon lekker lichtrijden met losrijden en even daarna evt ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 14:47

Ontspannen doorzitten lukt alleen op een paard dat zijn rug los laat. Een paard kan alleen zijn rug loslaten wanneer hij een bepaalde mate van verzameling heeft bereikt. Om die reden vraag ik me serieus af of je beginners en manege leerlingen wel moet leren om door te zitten. Maar dat gaat misschien een beetje te ver off-topic.
Maar als je toch besluit om mensen te laten doorzitten dan alleen op een paard dat goed is losgewerkt.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 18:12

Hoe gaat het dan als je zonder zadel rijd dan zit je gelijk door toch Verward

HaflingertjeMax
Berichten: 189
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Boskoop(Zuid-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 19:22

Zonder zadel kan je ook lichtrijden hoor. En ik ga meestal niet gelijk zonder zadel rijden, maar meestal eerst gewoon en daarna nog even een stukje zonder zadel.
Mij is ook altijd gezegd dat je niet gelijk moet doorzitten, maar eerst lichtrijden.