constant willen draven en weg willen buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

constant willen draven en weg willen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 14:58

ik ben ten einde raad.
wie kan mij helpen?

ik heb een fjord van 12 jaar.
ben nog niet vaak met haar buiten geweest,maar elke keer als ik met haar buiten ga rijden,blijft ze dribbelen en willen draven.
als ik wil dat ze gaat stappen, doet ze dat wel,maar heel even maar.
dat doet ze als er nog een paard mee gaat.

gisteren moest ik noodgedwongen alleen buiten rijden, want ik moest haar verhuizen.
alleen is het dus nog erger, ze gaat dribbelen en draven.
en als ik haar inhoud, komt ze dus niet terug.
ze gaat steeds harder lopen.
het is hartstikke gevaarlijk en ik durf zo niet meer met haar buiten te rijden.
wie weet er een oplossing?

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:07

Wat leuk dat ze zo graag buiten loopt, die van mij wil het liefst omdraaien en naar huis...!

Als we op weg naar huis gaan, wil die van mij ook het liefst draven.
Nou ja, diep zitten, dat wist je vast al.
Ik speel ook vaak met de teugels, loopt ie rustig, dan laat ik ietsjes los, enz.

Ook zit ik te zingen van mijn part "lalala bladiebla wat is buitenrijden leuk"

Het is nu niet meer nodig, maar bij mij hielp een Thiedeman-teugel ook wel goed.

Suc6

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 15:11

hahhaaa, zo ver kom ik niet eens, dat ik kan zingen. en ik heb niet het idee dat het komt omdat ze het zo leuk vindt.
ze is niet onder controle, en dat is gevaarlijk.
wat ik ook doe, teugels loslaten, lichte druk, trekken, zagen, ze blijft draven en komt niet terug.
erg gevaarlijk

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:16

Ander paard erbij dan?
Als je iemand kent natuurlijk...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 15:17

dat heb ik al gedaan, dan draaft ze ook constand,maar dan komt ze wel terug als ik het vraag.
maarja,ik moet toch ook gewoon alleen naar buiten kunnen?
en nu ze verhuisd is,heb ik niemand meer om mee buiten te gaan rijden, dus moeten we wel alleen.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:03

Dat is iets heel moeilijk om af te leren hoor je kan in het begin misschien af en toe met een ander bit rijden zodat ze leert dat ze moet stappen vanaf ze het met een ander bit goed doet kan je weer met je gewoon bit rijden.Dus stap is stap doet ze het dan moet je zelf natuurlijk nageven he zodat ze weet dat het goed is.
Misschien een pessoa bit of iets dergelijks.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:04

ah ja een martingaal aandoen kan je ook al wat helpen en misschien eerst in de piste rijden zodat ze wat moe is alvorens je naar het bos gaat.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:10

Rolleyes waarom begint iedereen hier nou meteen altijd met hulpteugels en scherpere bitten te gooien...

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:45

kan je niet in de buurt een plek vinden waar je buiten iets meer dressuurmatig met je paard aan het werk kan? Het zal even verwarrend zijn, want je parrd heeft duidelijk het idee dat hij de baas is buiten de ring.
Als je een plek vind die je gebruikt als dressuurring, kan het misschien helpen.
Ook vooral consequent zijn, als ie af en toe mag uitrennen, geef dan been en niet alleen handen openen en laten gaan.
succes OK dan!

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:02

Hoe is je paard in de bak dan? Want ik heb met mijn paard, dat echt een engeltje buiten is, dat als we echt lange tijd (en dan heb ik het over weken) niet meer in de bak zijn geweest, dat ze dan steeds slechter begint te luisteren > Discipline! Daarom vroeg ik, hoe is ze in de bak? Verder zou ik haar niet meteen met hulpteugels en bitten behangen. Zoek eerst oplossingen op de natuurlijke manier! Heel veel succes ermee!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 23:41

berdien: ze is kei braaf in de bak, alleen buiten is het een monster.
in de bak kan ik ze zelfs over een stuk zeil laten lopen en dan kijkt ze nog niet op.

gemma: weet jij een andere oplossing dan?

trisca: dat is misschien wel een goed idee,ik zal eens kijken of ik buiten iets kan vinden waar ik evt. zou kunnen rijden.
tja,misschien is het dat wel, ze denkt dat ze de baas is buiten.
ik hoop het niet....

ratje: een martingaal heeft weinig zin, ze trekt heel haar hooft gewoon in, je krijgt dan hele korte teugels en ze loopt dan gewoon zo door zonder haar hoofd omhoog te doen.

*zucht* ik weet het niet meer.
kan het zijn dat ze echt gewoon bang is buiten?
of zal ze de baas spelen?

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:22

Als ze bang zou zijn zou ze juist niet voorwaarts willen maar naar huis.
Het lijkt me echt sterk dat ze bang is.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:22

Ik denk ook niet dat ze bang is. Ze neemt gewoon letterlijk en figuurlijk een loopje met je....

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 10:32

zou ik dan een scherper bit moeten kopen?
eentje waar ze niet doorheen kan lopen?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:35

Gemma schreef:
:roll: waarom begint iedereen hier nou meteen altijd met hulpteugels en scherpere bitten te gooien...


Omdat ze nu op een 'niet te remmen paard' zit. Je kan nog zo graag alles op de vriendelijke manier op willen lossen, maar niet als dat ten koste van de veiligheid van ruiter én paard gaat!

Een hulpteugel of scherper bit kan ook heel goed een tijdelijk oplossing zijn, wanneer deze goed gebruikt worden.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 10:44

en welke hulpteugel of bit zou jij mij dan adviseren?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:58

Ik heb zelf goeie ervaringen met een thiedeman-teugel. Deze hangt slap als hij niet nodig is, en wanneer je net even dat beetje extra nodig hebt werkt hij.

Maar iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren. Ik lees hier ook vaak goeie verhalen over de slofteugel als noodrem (misschien even de zoekfunctie gebruiken, is volgens mij een heel topic over).

Voor mij is het gebruik van scherpere bitten en hulpteugels altijd 'trail en error'. Ik probeer dingen een keer, als mijn paard er beter van wordt, dan gebruik ik het wat langer, tot het niet meer nodig is.. Werkt het niet, dan probeer ik wat anders. Vind het moeilijk om in te schatten wat het beste is voor jouw paardje (vanaf de andere kant van het internet)

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 11:17

ja,daar heb je ook wel weer gelijk in.
tuurlijk kun jij dat niet inschatten Lachen
slofteugel ben ik niet zo voor, een thiedeman teugel is misschien wel iets.

dus ik moet het maar gewoon uitproberen?
ik zal het er wel eens met mijn ruiterspeciaalzaak over hebben,misschien heeft hij nog een goed idee.

bedankt voor jullie antwoorden in elk geval Lachen

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:35

inderdaad tiedeman teugel kan goed helpen maar zou ook is een pessoa bit proberen dit hoeft dus ook maar tijdelijk he je kan toch beter zoiets proberen dan jezelf te verongelukken kan je van niemand zulk bit lenen?

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:58

Anoeska schreef:
Een hulpteugel of scherper bit kan ook heel goed een tijdelijk oplossing zijn, wanneer deze goed gebruikt worden.



Jahwel, maar het word vaak meteen gezegd hulpteugel dit scherper bit dat. Er is ook niks mis mee maar vaak worden ze gebruikt en weten de ruiters eigenlijk niet hoe ze er mee om moeten gaan dus dat is wel fout! Je kan wel met een hulpteugel ofzo gaan rijden maar dan zou ik het wel eerst met iemand erbij doen die je goede uitleg kan geven...

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 09:37

eem thiedemanteugel weet ik wel hoe te gebruiken, maar een pessoa-bit kan ik me zo even niet voor de geest halen.

ja, gemma, daar heb je wel gelijk in hoor.
ik ben ook niet zo'n hulpteugel mens, maar ik denk dat er nu even niks anders opzit.
het is beter dan ongelukken maken toch?
ik gebruik ook niet zomaar een hulpteugeltje, ik wil altijd eerst weten hoe iets precies werkt.
want anders is het voor het paard ook niet echt geweldig.

bedankt voor jullie antwoorden

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:12

Ik ben zelf ook helemaal niet zo dat ik er maar een slof of een scherp bit in hang, zomaar. Maar ik wil wel gewoon veilig op mijn paard kunnen rijden. Als ik daar een periode een hulpteugel/anders bit voor nodig heb, vind ik dat helemaal niet erg. Je moet het daar natuurlijk niet bij laten, en OOK goed les zoeken om het probleem op te lossen, zodat je na een tijdje weer zonder extra hulpstukken af kan.

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 18:27

Laat haar dan maar draven, maar wel op jouw tempo!!
Als je telkens wilt dat ze gaat stappen, kan het zijn dat je gaat hangen en dat zorgt voor verzet en kan alleen maaar gevaarlijker worden.
Hulpteugel is een mogelijkheid, maar niet om haar te laten stappen, maar dat je wel een extra rem heb in de tijd dat je e heilige halt nog niet derin heb gestampt Tong uitsteken

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:10

Een pessoa bit is een gewoon gebroken bit maar met 1 of 2 extra rigen + 1 ring waar de bakstukken aan hangen.De andere ringen dienen voor de teugels dit is geen te scherp bit hoor.
En nog iets er bestaan geen scherpe bitten alleen ruiterhanden maken dit van een bit.
Maar in ieder geval in deze situatie heb je geen keuze beter zo dan je te verongelukken als het zo goed gaat kan je weer met je gewoon bit proberen. Ik denk dat een tiedeman teugel alleen niet veel gaat helpen hoor maar je kan het natuurljik altijd is proberen.
Groetjes

hepske
Berichten: 163
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:12

Inderdaad ratje een pessoa bit gaat in deze situatie een goede oplossing zijn. Je moet hier ook niet altijd mee blijven rijden na een tijd kan je weer is zonder proberen.
succes