warm stappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

warm stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-02 18:32

De een noemt het los stappen, de ander noemt het warmstappen.

Mijn vraag:
hoelang stappen jullie en wat doe je dan?

Ik merk namelijk dat er veel mensen zijn die maar heel even stappen en meteen beginnen met "het werk".

Ik stap altijd eerst 5 minuten de bak rond en begin dan met volters stappen enzo, en dan ga ik pas over in draf, eerst gewoon een aantal rondjes hoefslag en dan beginne met volters en andere dingen.

Op de ponyclub merk ik dat erg, pony komt van de trailer en meteen in draf (of sms in galop) gaan ze aan het werk...

En ook zo met het uitstappen, en als ik er dan *subtiel* wat van zeg, dan zeggen ze: oo, krijgt zo een deken op en gaat de trailer op!
Verward Krijgt datbeestje dan geen spierpijn?

Ik vroeg me af hoe jullie dat eigenlijk doen? Warm (en droog) stappen!

Want soms heb ik echt het idee de enige te zijn die echt lang bezig is met warmstappen!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:41

bij mij is het verschillend, een poy waar ik weleens op rijd in het begin is ie een beetje stijf en knakken zn benen vaak;) dus blijf ik stappen totdat het neit meer is en lekker soepel is. maar als hij dat snel is, stap ik nog even. uitstappen minstens 5 minuten en als ie nog neit echt op adem is langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:47

Ik stap zelf ongeveer 5 minuutjes los en begin dan met een heel rusitg drafje. Ik noem het zelf altijd een 'banketstaaf-pony-drafje' Haha! waarbij ik mijn paard nog vrij lang laat. Als hij daarin goed aanvoelt rij ik hem langzaam aan actiever en pak ik hem ook meer op. Tussen door stap ik ook altijd nog met een lange teugel.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:49

Ik stap meesten 4 rondjes op elke hand en begin dan alvast wat aan de stelling en buiging te werken (heel ligtjes). Als ze wat fris is en ze wil graag dan mag ze even tijdens het warmrijden 2 lange zijdes dr stalmoed kwijtsjeezen (idd als ze net van de trailer komt meestal, liever stalmoed kwijt dan tijdens losstappen lopen mutsen). Daarna weer lekker in stap wat voltes, stelling en buigingsoefeningetjes.
Dan draven en als ze wil wat galop (ligt aan de bak waarin we rijden).
Uitstappen, minuutje of 10 ohz, nog wat stelling en buiging en voltes (beetje aan het werk houden anders gaat ze sloffen en op de voorhand lopen).
Dan zadeltje eraf, evt zweetdekentje erop, dan nog 5 minuten aan de hand stappen en wat rollen in de bak. Beentjes afspuiten en op stal/ in de wei/ of de trailer op.

Viv

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 18:49

Ik stap meestal 5 tot 10 minuutjes los, maar ga wel altijd gelijk met een beetje lang teugeltje voltes rijden en al, maar mijn pony is ook nooit echt heel erg stijf als ik er op klim.
Uitstappen doe ik wel altijd lang dat kan soms wel s een kwartier duren als k les heb gehad want dan is het altijd net zo'n zwembad mn pony. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:06

Ik stap eerst ff aan een lange teugel, mits je een paard hebt waar dat ook verantwoord mee is, dan neem ik hem wat korter en stel ik hem wat ronder en dieper in.
Eerst wat voltes rijden en middenstap, halthouden en weer vlot weg stappen. Dat soort dingen.
Dan ga ik wat wijken en schouderbinnenwaarts doen,
voltes 10 meter waarin hij netjes om mijn binnen been moet buigen en travers en dan draaf ik pas aan.
Dan ben ik wel ongeveer 10 min. verder.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:19

Hmm.. dan stap ik toch wel wat langer.. Wij hebben op stal namelijk wel 2 buitenbakken, maar dat zijn van die mulle ***** bakken, en erg klein, daar kan ik dus echt niet fijn in rijden, heeft Navy ook wat meer moeite mee.. Daarom rijden we naar de club (ponyclub in de buurt, kleine 5 minuutjes fietsen) en daar doen we ongeveer 10 minuutjes over. Soms wat langer, vooral als ik met meerdere paarden mee rijd zijn we zeker een kwartiertje onderweg. Dan kom ik in de bak en kan ik meteen gaan draven, doe ik ook aan een lang teugeltje, maar rijdt sowieso veel aan een lange teugel..
Groetjes

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:24

Minimaal 20 min. Maar ja, als ik ga trainen, dan ga ik ook voor een paar uur weg voor een flinke endurancetraining. Ik denk dat goed los- en uitstappen dan heel erg belangrijk is.
Als m'n zusje dressuurmatig rijd, dan stapt ze Ed ook wel 15 min los, voordat ze gaat draven.
Verder wordt Ed nog iedere dag 30 minuten aan de hand gestapt, op de harde weg voor de pezen (ter preventie van peesproblemen).

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 19:37

ik rijd meestal eerst een rondje met lange teugel, dan pak ik op en rijd veel voltes en oefeningen om haar los te krijgen en haar spieren op te warmen, na 10 minuutjes ongeveer ga ik draven en doe daar het zelfde...
Eigenlijks rijd ik altijd veel voltes enzo..

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 20:36

ik probeer zo lang mogelijk met lange teugel in te stappen, maar dit is niet altijd haalbaar omdat mijn pony vaak heel erg irritant is in het begin(zo van, ohw, maar dat is eng, nu ga ik rennen enzo..)dan stap ik dus met mijn teugel redelijk op maat maar niet kort ofzo, ik laat hem dan zo laag mogelijk ingesteld en stap gewoon zo lang mogelijk.

dan ga ik draven, nog steeds laag en rond ingesteld, en na een tijdje galopperen enzo, bla bla bla

dan oprichten en nog even hard trainen.

dan meestal eerst even draven weer laag en rond ingesteld en dan laat ik mijn teugels steeds langer worden en vervolgens overgang naar stap en dan stap ik uit.

uitstappen doe ik wel met helemaal lange teugels, dan is hij wel braaf. als ik met iemand anders rijd stappen we meestal naast elkaar uit(ligt natuurlijk wel aan wie die gene is en hoe die pony is) en dan meestal heel lang(dan raken we in gesprek en voor we het weten is er al weer een kwartier voorbij..)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 23:19

mijn ene paardje ( is al 16) stap ik ong. 10 min. los tijdens het stappen ben ik dan veel bezig met buiging en stelling. schouderbinnenwaarts enz. om alles enigzins los te maken tenminste poging tot. daarna ga ik galoperen. klinkt gek weet ik maar daardoor komt ze beter los. soms begin ik ook wat sneller met galoperen als ze het aangeeft dat ze graag wil. als ik eerst zou gaan draven blijft ze langer stijf. na het losgaloperen komt het werk. draf stap en galop. het uitstappen is meestal zo'n 10 min. soms ga ik daarbij naar buiten een stukje stappen.

de 3 jarige stap ik normaal los zo'n 10 min. ook met stelling en buiging. maar als die een paar dagen niet genoeg gedaan heeft, is ze veel te druk om te stappen en ga ik toch al snel draven je kunt ze dan beter hun energie kwijt laten raken, anders is het dribbel, dribbel en dan is van loswerken toch al geen sprake meer.
daarna wat stappen, draven en galoperen (werk dus) en uitstappen is ook weer zo'n 10 min. soms wat korter maar dat komt omdat ze nog zo jong is en als ze goed loopt ik binnen 10 min. al klaar ben met haar. een jong paard ben ik altijd extra voorzichtig mee. en wil ik niet te lang laten werken, ze moeten plezier in het werk houden vind ik.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 13:54

Er staat al veel over hoe belangrijk warmstappen en uitstappen is. Ik wil er nog een dingetje aan toe voegen. Na het warmstappen ga ik voorwaarts-neerwaarts draven, lekker over de rug, om de spieren te stretchen. Dan bouw ik de training op naar steeds meer aanspanning en oprichting.

Daarna ga ik niet meteen uitstappen, maar eerst de training in draf afbouwen. Dwz halsstrekken in draf, zo een paar grote voltes rijden op beide handen en een stukje middendraf ook halsstrekkend. Dit is hetzelfde als stretch oefeningen na het hardlopen bij mensen.

Als je het afbouwen en uitstappen niet doet, kan je paard inderdaad erge spierpijn krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:00

Niet!!!,

Maar daar heb ik een goede reden voor, ik rijdt alleen jonge paarden, die zijn altijd in het begin flink fris,dus ik ga zitten en draaf direct aan, veel voltes, openen, sluiten, vervolgens wat tempowisselingen, dan beide handen galop, en daarna stap ik effe een stukje, eigenlijk om de 10 minuten. Dan pak ik ze weer op en ga ik wat meer voltes, met veel schouderbinnenwaarts rijden, vooral in draf en galop.
Tja ieder zijn eigen manier om los te rijden, heb ook eens een paard gehad, waar ik een paar rondjes mee stapte en vervolgens mee ging galopperen voor ong. 20 minuten daarna pas weer wat draf werk.
OVer het algemeen galoppeer ik vrij veel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:11

Ben het eens met Pipo. je moet je aanpassen aan het paard. Als een paard gelijk wil aandraven is het soms beter te blijven draven dan met zo'n beest te liggen vechten door hem iets af te dwingen wat hij even niet kan opbrengen. Daar komt alleen maar ongemak en een slecht humeur van beide kanten van.
maar ik zelf rij indien mogelijk altijd stappend los als ik er net op stap. Ik stel ze na een rondje al rond in (nooit in de oprichting uiteraard, maar wel rond) en doe wat oefeningen in de lengtebuiging. Als het koud is draaf ik echter sneller aan, anders krijgt het paard het te koud.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:13

Je moet je aanpassen aan het paard, maar warm stappen is voor mij toch echt een vereiste hoor! Juist als zo'n dier fris is en gaat spatten is het belangrijk dat zijn spieren warm zijn, om blessures te voorkomen. Als hij vervelend is als je erop zit, loop ik eerst aan de hand door het dorp. 10 minuten stappen, ook als ik m losgooi of ga longeren, + minimaal 10 minuten uitstappen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:32

Aan de hand door het dorp is voo rmij geen optie, het is meestal te donker en te slecht verlicht. Daarbij raakt een paard nu niet zo snel geblesseerd he. zoveel vraag je er niet van in het begin. Veel mensen longeren hun paard eerdat er ze op gaan, dan gaat het paard ook draven, galopperen of bokken. En die raken echt niet geblesseerd. dan kun je er ook net zo goed op gaan zitten en mee draven, tenzij je risico loopt op vlieglessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 16:44

Wat doet een paard als je hem/haar los in de bak gooit, juist aangalopperen of draven dus het kan heus geen kwaad om direct aan te draven en daarin los te rijden.
Je moet je altijd proberen aan te passen aan het paard, ben het eens met desiree, als je alleen gaat stappen omdat het in het boekje staat, krijg je verkrampte paarden, die op ontploffen staan, vooral dat jonge spul.
Doe dat maar eens, een beestje waar je 2 keer heb opgezeten beginnen met losstappen,dat is ook beginnen met de problemen

snoeteke
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 17:20

Pipo schreef:
Niet!!!,

Maar daar heb ik een goede reden voor, ik rijdt alleen jonge paarden


hoi,

ik heb ook een jonge pony sie ook niet graag wil stappen, maar toch moet hij wel minemaal 5 min. stappen, Daar ben ik ook heel duidelijk in. Meteen draven is echt heel slecht.

gr snoeteke

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 17:38

Ja, inderdaad. Ik denk dat het juĂ­st bij jonge dieren heel erg belangrijk is dat ze leren om rustig te stappen.
Ten eerste natuurlijk om 'op te warmen', net zoals ieder ander paard (of sporter!) is dat gewoon noodzakelijk.
Maar jonge dieren moeten ook gehoorzaam kunnen zijn. Ik zie echt geen reden in om jonge dieren meteen te laten draven, en oude niet. Als je gaat draven omdat ie in stap gaat dribbelen, dan los je het probleem echt niet op. Dan verplaats je het alleen maar. Vroeg of laat zou het paard toch eens moeten leren dat ie ook in het begin rustig moet stappen.
Ik heb zelf ook tientallen jonge dieren gereden / ingereden / enz. Maar ook met die dieren stapte ik altijd minimaal 10 minuten aan het begin en aan het eind. Liever nog langer. Het maakte niet uit van welk ras ie was, hoe oud of van welk geslacht, maar 10 minuten rustig stappen zal die!
Ik schrik van het aantal mensen die korter als 10 minuten stappen. Dat vind ik echt heel erg raar. Vooral ook omdat je in stap heel veel kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 17:39

Ik ben het er wel mee eens dat niet ieder paard altijd los te stappen is.
Sommige paarden zijn zo fris dat je ze hoogstens recht over eind zet.

Maar ik ben wel van menig dat je een paard wel moet proberen te leren dat hij ook rustig moet stappen, iig in het begin thuis in vertrouwde omgeving.
Maar ik heb ook wel het idee dat Desiree en Pipo dat wel doen als het paard dat redelijk toelaat.

Kawa was eerst op concours ook niet in te stappen, hij liep in passage met de staart erop rond te "snurken"
Als ik in die tijd probeerde te stappen of halt te houden kreeg ik hele mooie hogeschool oefeningen Knipoog Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 22:03

Jong spul kun je et beste goed bezig houden in draf en galop zodat ze weinig tijd hebben om gekke dingen te verzinnen. Stappen kan later wel komen als ze braaf en rustig te rijden zijn. De meeste paarden die ik rijd en paarden die energie teveel hebben draaf en galopeer ik meestal eerst flink voorwaarts zodat de energie eruit kan, als ik dat niet doe krijg ik veel gekkere explosies met losstappen en dat wil ik voorkomen.

Maar als ze gewoon braaf en rustig te rijden zijn dan stap ik 1 rondje linksom en een rondje rechtsom en ga ik draven.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 09:34

Probeer dit zelf eens: ga nadat je een uur tv hebt gekeken, uit je stoel springen en flink hardlopen! Ik kan je garanderen dat je dat niet fijn vind!!! Dus vind ik dat je een paar los moet stappen! Vooral als je even snel wil rijden vind ik het nog belangrijker. Snelle en korte inspanningen geven spierpijnen en verzuring. Goede warming-up is het belangrijkste van alles.

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 18:49

Pipo schreef dat als je een paard losgooit in de bak, hij meteen gaat galopperen. Dat klopt, soms maken ze de gekste capriolen.

Dat is dus heel slecht voor koude stijve spieren. Maar dat weet het paard niet. Die gaat lekker uit z'n bol na 23 uur in de box te hebben stil gestaan. Dat is niet erg natuurlijk. Een paard hoort de hele dag in beweging te zijn, stappend van graspolletje naar graspolletje. Dan blijven de spieren de hele dag soepel en kan het paard ook plotseling een sprintje maken als dat nodig is.

Maar als wij een paard uit de box plukken om hem los te gooien, lijkt het mij dus verstandiger om hem eerst even een paar rondjes aan de hand te laten stappen, of als hij te wild is, kun je hem in de stapmolen even laten warmstappen.[/quote]

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: warm stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 23:41

Ethelate schreef:
De een noemt het los stappen, de ander noemt het warmstappen.

Ik merk namelijk dat er veel mensen zijn die maar heel even stappen en meteen beginnen met "het werk".


Als eerste nog ff een opmerking, je hebt het steeds over volters, maar je zult voltes bedoelen Verward

En weer on-topic, ik noem het liever losrijden.
Als ik na een tijdje ga aandraven, ben ik nog bezig met het los/warm rijden en niet met het ''echte'' werk.

Mijn paardje is niet zo jong meer (al schatten haar velen op 3 a 4 jarige leeftijd) maar nog steeds erg ongedurig.
Als ik stap, wil ik ook dat ze rustig stapt, al was dat (een tijdje geleden) soms wel een probleem en dribbelde ze meer dan ze stapte maar gelukkig gaat dat nu goed, tenminste als ze constant bereden wordt (alhoewel ze de ene dag nog flink aan het werk gezet kan worden en aardig rustig was, en de andere dag zich als een bommetje voorstelde).
Ik ging dan ook sneller aandraven, want dat dribbelen is ook niet goed als warming up.

Maar dat terzijde, ik vind losrijden meer dan alleen stappen,
draven en galop hoort daar ook bij.
Ik ga dus vaak ook vrij snel aandraven (niet alleen door haar temperament, maar dus ook door mijn opinie) na een (paar) rondjes stap op de ene en de andere hand, dan ook op de andere hand draven en dan een galopje er achter aan, eerst op de ene en dan op de andere.
Dan stap ik vaak weer even wat en ga dan beginnen, teugels op maat, stelling, aan de teugel etc etc.

Ik stap ook vaak tussendoor, alhoewel ik dat in de winter vrij weinig doe.
Dan stap ik ff met een dekentje erachterop, eventueel draven, dekentje eraf en flink laten bewegen (flink laten bewegen betekent nog niet flink laten werken) zodat zij zich zelf warm houdt en geen gekke capriolen uithaalt om zich warm te houden.

Waar ik mij zelf soms nogal flink aan kan ergeren is niet dat losrijden van anderen maar het droogstappen.
Dat doe ik wel in stap en in de winter ook met dekentje erachter op (en dat weet ze dan ook meteen) en ook zeer lang.
Niet tot ze wat minder warm en nat is, maar ik blijf ook nog lang daarna stappen.

Wat net zo belangrijk als de warming up is, maar vaak wordt vergeten, is de cooling down.
Ja, dat kan met een dekentje erachter op, maar daarom moet je nog wel om blijven bewegen.