benen meer naar achteren leggen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

benen meer naar achteren leggen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 16:04

hallo,

in mijn les roept mijn instructrice vaak dat mijn benen meer naar achteren gelegd moeten worden.
nu probeer ik dat en klem mijn onderbenen aan, draai mijn tenen naar binnen. onder het rijden zelf let ik er heel erg op, maar zodra ik met een oefening ga beginnen focus ik me daarop en naderhand kom ik er weer achter dat ik mijn benen meer naar achteren moet doen.

ik wil dit graag opgelost hebben, maar weet alleen niet goed hoe. natuurlijk kunnen er wel mensen blijven roepen dat ik mijn benen naar achteren moet leggen, maar dat is ook niet altijd een optie omdat ik vaak niemand hoor als ik rijd. Haha!

wat zou ik hier aan kunnen doen heeft er iemand wat tips en adviezen?

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:17

uhm zitles ofcourse Lachen maar jah dat gaat nogal moeilijk elke keer. Maar dat zou wel een fijne zijn als iemand je daar mee kan helpen? Gewoon 1 x in de week ofzo? Dan kan je lekker eerst zonder beugels en dan kan daar lekker op gehamerd worden Haha! en dan met beugels aan.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 16:23

wat bedoel je zonder beugels. ??

zelf rijd ik heel vaak zonder zadel (dus ook zonder beugels en dan gaat het perfect Verward )

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:24

Om je onderbeen in de juiste houding te krijgen moet ook je bovenbeen goed liggen! Anders krijg je idd dat krampachtige klemmen met je onderbeen.
Om je bovenbeen goed te leggen moet je het volgende doen (het beste is om iemand het paard te laten longeren!):
Beugels uit, teugels los en recht naar voren kijken. Dan til je je knieen op tot ze elkaar kunnen raken (Een hand voor het zadel en een hand aan de achterkant). Dan draai je je knieen naar buiten (benen wijd dus, nog wel hoog opgetrokken) en dan laat je je benen rustig naar beneden afzakken (niet te langzaam, gewoon soepeltjes naar beneden laten glijden). Dan liggen je bovenbenen goed en daarmee ook je onderbenen!
na een tijdje oefenen ga je vanzelf het verschil voelen en ga je automatisch goed zitten.

Succes!

p.s. dit kan trouwens een pijnlijke oefening zijn, want je rekt hiermee de spieren aan de binnenkant van je been en bij je heupen, dus pas op!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:34

Cow_horse schreef:
nu probeer ik dat en klem mijn onderbenen aan, draai mijn tenen naar binnen.


Je moet nooit met de onderbenen klemmen en geforceerd je tenen naar binnen draaien!
Eigenlijk moet je je benen vanuit de heup naar achteren brengen. Dit kan je oefenen door (gewoon op de grond) je been iets van de grond te houden en deze dan in een kleine cirkel (van voor naar achter) te draaien. Dit moet je dan niet vanuit de knie doen, maar vanuit de heup. Zo train je langzamerhand de heupspieren en zal je merken dat het op het paard ook steeds gemakkelijker gaat.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 15:43

ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, ik heb een vzh zadel gevormd naar het springen. de zweetbladen zijn rond en vormen wat meer naar voren toe.

ik kan mijn bovenbenen niet aanklemmen Verward

Consort: het klinkt inderdaad erg pijnlijk, maar als het helpt OK dan! gewoon proberen Haha!

Appie, ik snap wat je bedoelt. dat is dus het hele been neem ik aan. probeerde het net, maar viel bijna om Haha!.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:44

Het geen Appie uitlegde is eigenlijk hetzelfde als wat ik je vertelde (maar dan zittend op je paard.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:11

Cow_horse schreef:
ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, ik heb een vzh zadel gevormd naar het springen. de zweetbladen zijn rond en vormen wat meer naar voren toe.

ik kan mijn bovenbenen niet aanklemmen Verward

Consort: het klinkt inderdaad erg pijnlijk, maar als het helpt OK dan! gewoon proberen Haha!

Appie, ik snap wat je bedoelt. dat is dus het hele been neem ik aan. probeerde het net, maar viel bijna om Haha!.


Op zich kan je met elk goed passend zadel een redelijk nette zit krijgen.

Je bovenbenen moet je ook niet aanklemmen Knipoog . Je moet je benen gewoon rustig laten afhangen (ontspannen).

En ja, het is het hele been. Als je bijna omvalt, betekent dit dat je nog te weinig balans hebt (dus ook op je paard), dus veel oefenen Haha! .

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:23

Appie schreef:
Op zich kan je met elk goed passend zadel een redelijk nette zit krijgen.

Je bovenbenen moet je ook niet aanklemmen Knipoog . Je moet je benen gewoon rustig laten afhangen (ontspannen).

En ja, het is het hele been. Als je bijna omvalt, betekent dit dat je nog te weinig balans hebt (dus ook op je paard), dus veel oefenen Haha! .



okee na een tijdje oefenen gaat het altijd beter.
omdat mijn instructrice altijd zegt dat ik mijn benen meer naar achteren moet doen en mijn benen tegen de buik aan moet leggen krijg ik dus een heel stom effect heel moeilijk uit te leggen maar ik zal het proberen met wat tekentjes Haha!

ik moet dus mijn kuiten aanklemmen van instructie tegen de buik, effect:
/ \
\ /

dat moeten dus mijn benen voostellen ik krijg dus het effect dat mijn voeten ergens onder de buik hangen en mijn knieen behoorlijk uitsteken.

klem ik mijn bovenbenen aan krijg ik dit effect:
\ /
/ \

als ik gewoon mijn hakken uitdruk en mijn heupen dus zeg maar 'draai' zodat ze wel op de goede plek liggen hangen ze goed maar bungelen ze wat heen en weer. ik heb er net heel erg op zitten letten en dus mijn benen naar achteren gelegd dmv mijn heupen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:24

Consort schreef:
Het geen Appie uitlegde is eigenlijk hetzelfde als wat ik je vertelde (maar dan zittend op je paard.



volgens mij moet je hier ook veel evenwicht mee houden je paard, want ik beeld het me telkens in, en zie dan steeds weer voor me hoe ik van mn pony aflazer Haha!

Wilke

Berichten: 685
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:46

ik heb ook het probleem dat mijn benen te ver naar voren gaan en ik ze naar 8er moet leggen,ieder1 praat er heel makkelijk over maar als je eenmaal een zit heb aangeleerd dan is het moeilijk weer af te leren.
Ik moet van mijn instructrice in mn beugels gaan staan. En zo een paar ronden blijven staan. Zo leer je hoe je benen nu werkelijk moeten zitten
Suc6

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:52

Wat ook nog kan helpen is, als je op je paard zit, je voor te stellen dat het paard ineens onder je verdwijnt. Als je goed zit, zou je netjes met je voeten op de grond moeten belanden. Als je verkeerd zit, zou je bijvoorbeeld op je kont terecht komen of op je neus... Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 12:54

Consort schreef:
Wat ook nog kan helpen is, als je op je paard zit, je voor te stellen dat het paard ineens onder je verdwijnt. Als je goed zit, zou je netjes met je voeten op de grond moeten belanden. Als je verkeerd zit, zou je bijvoorbeeld op je kont terecht komen of op je neus... Haha!



haha dan zie ik mezelf al gaan door de bak, Haha!
vlieg ik straks nog echt op de grond Haha!:D haha, wel een idee..

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:56

je moet in iedergeval niet met je bovenbenen klemmen. Je houding is een heel moeilijk punt omdat dit afhangt van je eigen boeuw, die van je paard en het zadel.
Als je een springzadel hebt liggen je onderbenen veel verder naar voren als bij een dressuurzadel. In principe moet in de dressuurhouding de hakken, kont en schouderbladen op een lijn liggen.
Oefenen zonder beugels is zeer goed, maar je moet wel zorgen dat het vertrouwd is, neem anders het paard aan de longe. Je krijg bij spanning namelijk dat je alsnog gaat klemmen met je bovenbenen en dat je je knieen optrekt.

Vaak ligt het te ver naar voren liggen van de onderbenen aan het zadel, kijk eens naar het dieptepunt als je er niet op zit, kanteld het zadel niet naar achter?

Rosemarie

Berichten: 316
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Gorssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:54

Wat mij ook heeft geholpen is om tijdens het lichtrijden twee passen te blijven staan (zonder te klemmen!!!). Als je niet terugploft in het zadel liggen je benen goed. Dit kun je tijdens het rijden gewoon even doen ter controle. En ik ben van mening dat bij veel zadels de ophanging van de beugelriemen te ver naar voren is geplaatst. Als je je beugels uitdoet en je hele been (vanuit de heup) goed legt komen je voeten dan bij de beugels of hangen je beugels duidelijk voor je voeten? Vaak zie je ook een diagonale slijtplek van de beugelriemen op het zadel. Dan is de ophanging dus echt te ver naar voren.

Mijn houding werd een heel stuk beter toen ik een ander zadel had waarbij de beugels verder naar achteren waren gehangen.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:08

Cowhorse, ik heb nog even in je profiel gekeken en als jij met hetzelfde zadel op hetzelfde bonte paard rijdt als in je profiel, dan ligt het zadel absoluut verkeerd! Als je dat oplost zit je denk ik een stuk beter!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:03

Consort schreef:
Cowhorse, ik heb nog even in je profiel gekeken en als jij met hetzelfde zadel op hetzelfde bonte paard rijdt als in je profiel, dan ligt het zadel absoluut verkeerd! Als je dat oplost zit je denk ik een stuk beter!



ik heb net even met trisca pb's verstuurd omdat ik met spoed weg moest.
maar het zadel licht inderdaad verkeerd, als ik opzadel zit het zadel goed, mijn benen liggen dan ook gewoon goed.
als ik een tijdje heb gereden en ik kijk dan weer is het zadel naar voren geschoven, met gevolg dus dat mijn benen ook meer naar voren liggen.

de voorkant van het zadel ligt ook veel hoger dan de achterkant. de boom ligt op de schoft ipv er iets over heen.
Lachen

ik heb net een afspraak gemaakt voor het komen passen voor een nieuw zadel.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 15:05

schrijf hieronder even een stukje op van het pb'tje

Citaat:
trisca schreef:
met het zadel bedoel ik dat als je kijkt naar hoe het zadel ligt of het diepste punt van het zadel wel op de juiste plaats ligt.
Het zadel kan achterover liggen. Soms kan je dit controleren door de achterkussens op te tillen, die mogen niet op te tillen zijn als je hebt aangesingeld. Is dit wel zo dan ligt het zadel achterovergekanteld en de wrongen liggen dan te ver naar voren, je benen dus ook.



volgens mij heeft mijn zadel dit, het zadel ligt ook niet meer goed vaak als ik lichtrijd dan voel ik de achterkant omhoog komen.
de voorkant is ook aanzienlijk hoger dan de achterkant. als ik ga opzadelen ligt het zadel precies goed, ga ik rijden schuift het zadel meer naar voren en ligen de zweetbladen op de schouder en de boom op de schoft in plaats van er er iets over heen, van de week toen ik begon met rijden zat ik zo een beetje op mijn benen te letten en zaten ze goed precies op de plek. toen mijn zadel naar voren was geschoven lagen mijn benen ook verder nar voren.

ik ben nu ook wel opzoek naar een nieuw zadel, ga zometeen naar de ruitersportzaak maar vraag me af of mijn probleem verholpen kan worden door bijvoorbeeld met een dressuurzadel te gaan rijden.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:55

Het heeft mij wel geholpen om rekoefeningen te doen voor je benen,mn je bovenbenen. Dan "hangen" je benen wat makkelijker naar beneden en verkrampen ze minder snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:19

Ik denk dat je je bekken te ver door kantelt waardoor je teveel achter op je 'gat' komt te zitten. De ideale houding op een paard lijkt meer op staan dan op zitten. Een zadel met een verkeerde pasvorm helpt je er idd niet veel bij.

Tineke Bartels heeft er een heel duidelijk stukje over gepubliceerd in haar boek.

falco_lover
Berichten: 179
Geregistreerd: 18-09-04
Woonplaats: Kontich , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:17

Ik heb ook dat zelfde probleem , ik krijg les van mijn tante en ze heeft rond mijn beugel en dan rond mijn singel een strokoortje gebonden , zo blijven mijn beugels op zen plaats en moet ik gewoon mijn voeten in de beugels steken. Na een tijdje ben je zo gewoon waar je benen moeten liggen dat je het al vanzlef doet. Je moet je knie ook plooien dan ligt je been automatisch goed. (naar achter plooien, niet te ver )
XXX Knipoog

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:42

en ik ben zelf ook tot de conclusie gekomen dat het ook enorm ligt aan het zadel waar je op zit... als je totaal geen steun heb bij bovenbenen/kniën is het erg lastig om je onderbenen op de plek te houden

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 22:14

vandaag kwam er iemand voor een nieuw zadel (ook omdat dus degene die jullie zien op de foto niet meer goed ligt), ze is gekomen met dressuurzadels. naderhand heb ik nog even gepraat met mijn instructrice zij zei ook, aan je houding hoef ik met dit dressuurzadel niets meer te doen het lag dus gewoon echt! aan je oude zadel...
ik ben blij dat het probleem is verholpen Haha!

bedankt voor alle reacties, heb er veel aan gehad OK dan!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 06:39

het ligt heel erg vaak aan het zadel, jij kunt netjes gaan zitten wat je wilt, maar als het zadel je niet ondersteunt kun je je benen never nooit niet daar stil houden..