Hoe krijg ik mijn paard goed op die achterkant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Hoe krijg ik mijn paard goed op die achterkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 11:08

Ik heb nu sinds twee maanden een nieuw paard. Schat van een beest, super karakter. Maar wat voor mij in het begin heel erg moeilijk was en wennen is dat hij behoorlijk voorwaarts is. In het begin scheurde ik door de bak heen, en dat deed hij puur op mijn spanning.
Nu gaat dat heel goed, hij ontspant zich, loopt in mijn tempo.
Nu wil ik verder. Als we gewoon in een arbeidsdrafje door de bak heen hobbelen en ik wil hem iets gaan sluiten, dan komt hij op zich heel mooi terug, maar dat laatste stukje lukt me net niet. Het lijkt dan net alsof zijn pas iets minder ruim wordt, en hij zijn voorbenen minder ver weg zet. Hij lijkt net alsof hij een beetje "krabbelt" op die voorkant. Snappen jullie wat ik bedoel. Mijn instructie zegt dan dat ik: moet drijven, en terugrijden en drijven en terugrijden op hem op die achterkant te zetten. Maar dan heb ik het idee dat hij gaat krabbelen op die voorkant? Wat doe ik fout, op zich is hij voorwaarts genoeg maar niet HEET voor mijn been, hoe lukt mij dit wel?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 11:23

Ik zou ook denken, drijven drijven drijven. Beetje druk geven op de teugels en drijven. Moet hij vanzelf zijn achterkant eronder gooien, en wanneer die eronder is, druk van de teugels afhalen en doorrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:00

Hoi,
Om je paard op het achterbeen te zetten, zijn er een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen, aan het been, onafhankelijke zit, gevoelige handen!!!
Probeer veel voltes te rijden, en daarin veel schoudervoor te rijden, het probleem is dat hij zijn rug vast zet, en dan kun je niets meer en heeft het geen zin om terug te blijven rijden, ook drijven tot je een ons weegt heeft geen zin, helemaal niet omdat hij alleen maar slechter aan het been zal worden. Rijdt voltes, maak ze steeds kleiner, zorg dat je paard op lengte blijft, als je dan op die kleine voltes de achterhand wat naar buiten probeert te plaatsen heb je al wat meer lengte buiging, ga op die volte gewoon eens wat schakelen in tempo, als je wat naar voren rijdt, moet ie wel op het achterbeen komen in een kleine volte, zo kun je je paard terug rijden zonder er teveel met hand aan te komen, vervolgens rijdt je wat overgangen, vanuit die volte, op je buitenteugel terug rijden. en steeds weer zorgen dat ie op lengte in de hals blijft.
En neem goede instructie!!
Heel veel succes!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:59

Een paard wat verzamelt loopt maakt geen kleinere passen, maar juist grotere! Dus terugrijden is niet de bedoeling. (wel tegen houden, maar niet terug) Veel overgangen rijden zodat ze wat soepeler in de rug wordt, dan komt het vanzelf goed!

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 13:03

OK, ik weet dat ik hem op moet drijven en dat hij grotere passen moet gaan maken. Maar hoe dan, ik heb niet het idee, dat hij ruimer wordt als ik hem opdrijf.
Door veel overgangen te maken? Als mijn instructie hem rijdt, dan heeft ze hem echt binnen 5 minuten daar waar ze hem wil hebben.. . alleen zij weet precies waar ze en hoe ze hem moet drijven om hem op die achterkant te zetten

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 15:15

Een paard wat verzamelt wordt ruimer Verward dan moet je toch eens beter opletten, dat is echt niet zo.
En wel tegenhouden maar niet terugrijden, hoe moet dat dan Verward

Op zich krijg je je paard met veel tempowisselingen idd op de achterhand, zowel met terugrijden als weer voorwaarts rijden moet hij van achter actief worden. Dus op zich goede methode, lijkt mij.
Dat krabbelen. Wat doe je met je hand? Denk daar eens over na. In theorie zou hij niet veel korter moeten gaan als je puur op je zit terug rijdt. Is dat voor elkaar, dan kun je kijken waar de 'grens' ligt, bij hoever terug gaat hij 'krabbelen'? En die grens dan langzaam verleggen.
Succes!

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:19

Je zegt dat je paard behoorlijk voorwaarts is en vrij vlot door de bak gaat. Dit is alleen niet het soort voorwaarts wat je nodig hebt om hem te verzamelen. Je zegt ook dat je paard niet goed naar je been luistert. Hij is dus NIET voorwaarts op je been. Aangezien je een paard van achter naar voor moet rijden, met je been, moet je hem dus eerst leren goed op je been te zijn.

Dit kun je doen met een "benen-lesje": ga in stap, geef heel zachtjes been (met de bedoeling aan te draven). Als hij niet of nauwelijks reageert, geef je nog een keer been, ietsje harder (maar nog steeds zacht, je wil tenslotte dat hij op lichte hulpen gaat reageren). Als hij dan nog nauwelijks reageert, geef je hem een flinke pets met de zweep achter je kuit (hoe hard je de tik geeft, hangt natuurlijk af van de gevoeligheid van je paard, maar hij moet echt wel flink schrikken, bij een zeer gevoelig paard doe je het niet met de zweep maar kan je volstaan met een flinke schop met je kuiten), doe je HAND naar VOREN zodat je paard kan wegdraven of galopperen. Ga niet meteen remmen, accepteer de snelheid. Daarna breng je de rust weer terug door hem zachtjes terug te nemen.

Het kan zijn dat je dit lesje iedere dag als je gaat rijden zult moeten doen. Na een paar weken of maanden hoef je dit steeds minder vaak te doen of helemaal niet meer als je een niet al te eigenwijs paard hebt. Sommige paarden blijven altijd even uitproberen of ze je die dag voor de gek kunnen houden.

Als je paard nu goed aan het been is, ga je hem voorwaarts rijden (denk erom dat je niet bij iedere pas drijft, je paard is geen fiets waarbij je moet trappen om voorruit te komen, hij moet zelf lopen). Je drijft even met je been om de achterhand te activeren en je duwt je hand een paar milimeter naar voren (van je af), maar de teugel mag niet los gaan hangen. Als hij dan iets harder gaat, rem je op je zit, door je zit te sluiten. Zo krijg je een paard dat mooi voor je uit loopt, zonder te hangen, dus zichzelf draagt.

Als je hem dan echt wilt gaan verzamelen zal je je zit moeten ondersteunen met een weerstandbiedende hand, die nog wel genoeg impuls laat doorvloeien (impuls die je met je been hebt opgewekt). De passen worden kleiner, het ritme blijft gelijk!

Sorry dat mijn verhaal zo lang is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 12:25

Kirsti schreef:
Sorry dat mijn verhaal zo lang is geworden.

Is niet erg vind ik, want de uitleg is zeer duidelijk.
Ik sluit me dus ook helemaal bij je aan.
Zorg idd eerst dat je paard echt voorwaarts is op je been en terug wil met je zit.
ik denk dat de meeste problemen in het algehele rijden van een paard daar vaak al zit.

succes

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 22:26

Kirsti schreef:

Sorry dat mijn verhaal zo lang is geworden.


Da's idd helemaal niet erg, beter een lang verhaal met goede info en tips dan een kort en afgekapt stuk.
Zo is het toch mooi en duidelijk uitgelegd