wisselen van gallop in vrije situatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

wisselen van gallop in vrije situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 08:56

Sinds kort zie ik bij Gamble dat hij bij het losgooien op beide kanten tijdens het galloperen steeds overspringt. Aan de ene kant lijkt het me komen omdat hij toch meer soepel wordt andere kant ben ik bang dat hij een been op dat moment ontlast. Met rijden springt hij l/om vaak verkeerd aan omdat ik erg bezig ben met rechtrichten en hij zijn l/kant moeilijk buigt. Hij vindt het moeilijk en heeft altijd verkeerd gegallopeerd. ( lees:in gallop vallen met stelling naar buiten) Hij loopt beter dan ooit en nooit onregelmatig maar toch. Wie heeft er ervaring?
Gr Desiree

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:26

Fedde heeft met rijden altijd moeite met de galop. Als hij losloopt (en dan vooral rechtsom) springt hij iedere keer voor over en zit dan overkruisd.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 00:17

En de vraag is??? Sorry, ik snap het eigenlijk niet wat je wilt weten.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:37

als het galloperen nog niet helemaal goed gaan moet je er niet te veel mee bezig gaan. zorg eerst dan hij aan beide kanten soepel wordt. zowel in stap als in draf. als dat zo ver is kan je de galop proberen niet overvragen en een keer aan de longe doen. als hij overspringt meer voorwaarts drijven met de zweep/hand/been als hij niets speciaals heeft zal hij uit zichzelf in de goede galop gaan als hij sneller gaat.
dus... in ieder geval niet overvragen. als het niet lukt probeer jhe het de volgende dag gewoon weer.

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:38

zodra je je paard volledig rechtgericht hebt zal galop aanspingen welke kant dan ook geen probleem meer zijn..geef hem de tijd en ga door met rechtrichten keep up the good work!

Methodiek
Berichten: 1827
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:24

mijn pony doet dat ook maar dat komt nog omdat ze jong is..
Ze zeggen dat het meschien door de evenwicht komt..
En tja als je opjaagt voor in de galop wil ze natuurlijk zo hard mogelijk..
Dus ik denk dat ze dan het sterkste punt neemt..
Want ze doet het zeker niet aan de andere kant of wel..?

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 09:14

Nou denkt meneer soms wel dat hij jong is maar ....hij is 16. Hij doet het vooral r/om maar ook wel op de andere hand.

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:12

paarden wisselen in de natuur regelmatig van galop, dit doen ze om het volgend been (je hebt een leidend been en een volgend, in de rechtergalop is het linkerbeen het volgend en het rechterbeen leidend) regelmatig te kunnen ontlasten. niets vreemd aan dus.
Overigens is het blijkbaar moeilijker om aan te kunnen springen met de juiste stelling, makkelijker is inderdaad recht te stellen of zelfs een stukje naar buiten.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 02:05

lieke2 schreef:
Overigens is het blijkbaar moeilijker om aan te kunnen springen met de juiste stelling, makkelijker is inderdaad recht te stellen of zelfs een stukje naar buiten.


Verward Verward ......???? Heb je dat probleem zelf of bedoel je in het algemeen.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 17:17

Gamble heeft altijd goed aangesprongen maar met de verkeerde stelling en buiging. (Dat probeer ik er juist uit te krijgen) Nu kan hij dus vooral l/om niet meer goed aanspringen wanneer ik probeer om hem recht te houden. Het was al een hele klus om hem aan te laten springen ipv vallen/struikelen. Maar laatst heb ik weer een goede tip gekregen van een van mijn instr. om de binnenteugel wat hoger dan de buitenteugel te houden en op de volte aan springen. Dat werkt voor nu.