paard loopt hard en krijg ik niet ontspanen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

paard loopt hard en krijg ik niet ontspanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 18:31

Hallo,

Mijn paard heeft een erg vlote gangen maar dat is het punt niet.
Als ik dresuur met haar rijd probeer ik op mijn eigen stijl te rijden en dan haar proberen te laten onspanen op de volte in draf.
Dit doe ik altijd door midel van op een kleine volte en dan door been te geven haar gangen te laten veruimen en wat sneller te laten gaan.
Maar zodra ik dit doe gaat ze al in galop ook wil ze niet buigen om mijn been heen in de volte.
Als ik dan een acht wil rijden valt ze in het midden om als ik de andere kant op moet gaan.
Ook vind ze al die rondjes maar saai want ze peerd hem gewoon de andere kant op in galop.

Iemand een idee hoe ik dit zelf kan oplossen want ik heb in de winter nooit les en heb daar veder ook niet de mogelijkheid voor.(rijd op het land of moet een stuk rijden voor de bak)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 18:36

Lekker laten draven, rij veel grote figuren. Geen korte bochten. Dus vermijd gebroken lijnen, kleine voltes, AC-lijn etc. Niet extra bijdrijven als je merkt dat hij bijna in galop valt.
Laat haar lekker lopen, rij voltes tot je er duizelig van word. En verander ook veel van hand.

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:08

Mischien kun je es een x een buitenrit maken of iets anders doen voor de afwisseling? Dat ie het wat minder saai gaat vinden.... en hem goed belonen als ie iets goed doet. Ik zou dan ook niet te lang hetzelfde gaan oefenen... gewoon weer even wat anders doen en dan weer verder.

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:35

misschien vind je paard deze oefeningen op zo'n kleine volte nog wel veel te moeilijk. zou wel verklaren waarom ze in galop valt. Zeker als je van hand wil veranderen, dan verliest ze misschien haar evenwicht ?
Ik zou wat meer op langere lijnen proberen. Eerst eens rechtuit en langzaam opbouwen.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:47

Het lijkt inderdaad of hij er moeite mee hebt. Je beschrijft niet of hij ook in de galop valt op een rechte lijn of met een grotere volte. Is dit niet het geval, zou ik toch eerst gaan oefenen met een grotere volte of op de lange zijde. Ik zou ook veel overgangen gaan maken, stap, draf en/of middendraf. Ook ophoudingen willen helpen.

Succes

banjer84
Berichten: 139
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:26

Ik ben het met DianaL eens dat je je paard eerst recht moet kunnen laten lopen voordat je verder wilt met andere oefeningen. Ook denkmik dat dat hard draven niet een goede oplossing is en dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn, want als een paard een te hoog tempo loopt kan hij zich nooit lekker ontspannen.
Ik zou zeggen probeer hem eerst lekker rustig te laten draven en kijk dan of hij wil ontspannen als dit goed gaat probeer je hetzelfde op de volte en kijk je of dat ook goed gaat. Als dit lekker gaat kun je eens kijken of je wat meer stelling kunt vragen, maar zorg dat je wel rust in je paard houdt, als hij weer versnelt begin je gewoon weer rustig van voor af aan.
Veel succes!

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 23:02

op de rechte lijn valt ze niet in galop, ze valt in galop in de bocht dit komt denk ik omdat als ik haar gewoon laat lopen ze een redelijk hard tempo loopt.overgangen gaan pima dat is wat we eerst hebben geoevend.maar ze komt niet omlaag met haar hoofd wat mijn pony dan wel doet.ik houd kleine ophoudingkjes waar ze doorheen loopt als ze geen zin heeft.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:18

Proberen telkens weer op te vangen en je been stil en aangesloten te houden. Als ze loopt loopt ze dan hoef je niet bij te drijven. Veel kleine voltes zijn niet heel nuttig als er niet echt ontspanning en correste stelling en buiging is.
In draf met je zit gaan rijden (langzaam lichtrijden, bovenlichaan terug) veel met je stem werken en telkens als ze mindert in temo belonen met je stem of even een klopje.

Het lijkt mij ook dat ze de draf op de keine volte te moeilijk vind. Grote voltes zijn beter denk ik en dan af en toe hooguit je volte iets sluiten en weer openen.
Als ze echt heel hard wil gewoon een keer terug naar stap of desnoods naar halt en opnieuw rustig aandraven. Zorg in iedergeval dat je aanleuning goed is. Als je paard te hard loopt is de kans groot dat ze ook uitelkaar loopt. In lager tempo draf kan je haar makkelijker bijelkaar rijden waardoor de achtrhand eronder komt en de voltes makkelijker worden ..

p.s. neem les en laat iemand je helepen met je oefeningen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:47

Als je de beschikking hebt over een longeerbak. Oefen daar dan eens in. Dan hoef je haar ook niet in haar mond te zitten als je een bocht om wilt. Want ik denk dat ze daarom gaat galoperen, ze rent weg voor de druk en niet voor de bocht.