rechtergalop goed aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

rechtergalop goed aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 19:48

mijn pony
heeft het of doet moeilijk met de rechtergalop heel soms zit ze goed maar meestal altijd maar in de linker waardoor ik nu ok een ectra touwtje gebruik om haar wat beter te sturen als ik rechts volltes ga maken om haar soepeler te maken want ze heeft een supersterke nek en die gebruikt ze!!!
Dus nou wou ik vragen of er nog een meer is om haar beter rechts te laten lopen
wie weet nog wat?

robir

Berichten: 327
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Dwingelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:50

tja dat is een moeil;ijk probleem
doet ze het expres?

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 17:20

dat weet ik dus niet maar weet iemand nou een manier om de rechtergalop goed aan te leren ik doe altijd in een bocht aanspingen en binnenbeen op de singel en buitenbeen achter de singel en hoofd van het paard naar binnen maar ze doet het gewoon niet....

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:24

mag ik vragen hoe oud je pony is?

je kan proberen om voor een hoek een kleine volte te maken zodat je de goede stelling hebt, dan zou ik in de hoek aanspringen.
natuurlijk kan je niet verwachten dat het de eerste keer gelijk goed gaat Lachen oefening baart kunst. Knipoog

bij het aanspringen in galop GOED je hulpen gebruiken, dus buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel.

mocht dit niet werken kan je het eens proberen, door je gewicht naar de buitenhand te verplaatsen en dan aan te springen. klinkt misschien wat raar. maar zo werkte het bij mijn pony Lachen

mijn pony is erg lenig en kan haarzelf in rare bochten plaatsen, ik heb veel dingen geprobeerd en dit werkte bij mij het beste. ik zat dan wel scheef op mijn pony bij het aanspringen, maar zodra ze doorgalopeerde ging ik weer recht zitten. natuurlijk goed belonen als ze in de goede galop zit al waren het maar 2 pasjes.

Succes!!

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 14:02

mijn pony is 9 jaar oud,dus ik denk dat ik het nog wel kan aanleren Knipoog
Bedanktr ik zal het ens proberen.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:04

Wat je ook kunt proberen is om een keer contrastelling te vragen en dan in galop aan te springen. Je pony moet namelijk haar rechterschouder er goed uit kunnen gooien zeg maar.
Kijk ook eens of het zadel niet belemmerd (dit weer vanwege de schouder).
Ik heb ook een pony gehad die niet in de rechtergalop ging en heb echt vanalles geprobeerd (vanuit een volte, vanuit een linksomkeert en dan zodra je de hoefslag weer raak aangalloperen en noem maar op). Wat bij mij goed hielp was dit:

1. Zet een laag kruisje op de middellijn (ong 10 cm van de grond).
2. Gallopeer dan op de linkerhand aan en rij op het kruisje af.
3. Stel je pony iets voor de hindernis om naar rechts (niet te veel!!)
4. Geef boven de sprong de hulpen voor de rechtergalop aan
5. Laat je pony meteen na de hindernis naar rechts gaan

ik hoop dat ik nu niet iets ben vergeten en dat het een beetje duidelijk is, maar probeer het maar eens.

robir

Berichten: 327
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Dwingelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:09

ja zoiets heb uik niet gedaan aar lijkt me ook wel goed idee Knipoog voor je pony
Laatst bijgewerkt door robir op 20-09-04 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:13

Mijn paardje springt ook verkeerd aan en ik nam hem steeds terug (met wedstrijd meer terug dan galop) en heb onlangs gehoord dat het niet goed is om hem steeds terug te nemen, maar dat ik van hand moet veranderen. Misschien helpt het bij jou ook, het is het proberen waard!

molentje
Berichten: 50
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:15

wat je ook kan proberen is eerst goed stelling aannemen en dan in de bocht je binnenteugel wat losser doen voor je paardje zodat ze wat meer ruimte heeft om aan te springen. bij mij hielp dat wel toen ik een paardje moest gaan rijden, alleen die wilde nooit in de linkergalop.
je kan het is een keer proberen niet geschoten is altijd mis toch??

kingstons

Berichten: 149
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:19

idd, dat is ook een ideetje, laat je paard naar binnen kijken als je aanspringt, springt ie gemakkelijker aan.

Chrissetje

Berichten: 8427
Geregistreerd: 10-09-04
Woonplaats: Budel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:31

nou beauty deed het vroeger ook soms verkeerd..
ik drukte de binnenteugel tegen de hals aan en ik verplaatste mijn gewicht op de rechter kant
(nou weet ik niet of het zo'n goed idee van, me was,maar nu doet ze het gelukkig wel Haha!:j

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 14:13

beautylover schreef:
nou beauty deed het vroeger ook soms verkeerd..
ik drukte de binnenteugel tegen de hals aan en ik verplaatste mijn gewicht op de rechter kant
(nou weet ik niet of het zo'n goed idee van, me was,maar nu doet ze het gelukkig wel Haha!:j
ging ik ook vaak proberen! maar omdat ze al zo hard gaat vcooordat ze ingalop gaat want dan gaat ze vanzelf heel hard
dat is nu wel minder,maar ze heeft een hle sterke nek en als ik dat probeer trek ze als het ware mijn arm uit elkaar Haha!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:02

Vraag eens aan je instructrice hoe zij het op zou lossen.

Als ik jou was zou ik Pamba wat naar buiten laten kijken, probeer zelf je gewicht op je linkerzitbeenknobbel te brengen. Dan is het gewicht op het rechtervoorbeen vrij om naar voren te gaan voor de galop. Het wil ook wel eens helpen om op het verkeerde been te gaan lichtrijden en dan aanspringen in de galop!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:53

erg he als je paardje verkeerd aan springt!! probeer heel rustig de draven en dr lekker door de hals te rijden en dan aan springen! dus niet vanuit een harde draf! en luister goed naar marleen dan kom je een heel eind denk ik! en natuurlijk heel veel oefenen Knipoog