Halt houden?Dacht het niet..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Halt houden?Dacht het niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 23:09

Hallo!

Sinds kort ben ik met verzorgbier Djirwa weer aan het lessen. Gaat prima: gevoelig paardje met veel intelligentie. Hartstikke leuk! Maar er is een ding dat absoluut never nooit niet wil en dat is halt houden. Gewoon stil staan is niet iets dat Djirwa doet. Nu vraag ik me af hoe ik haar dat kan leren; heeft iemand ook een paardje met dit probleem en hoe ga je daarmee om?

Misschien ook van belang: ze doet het buiten niet en ook niet in de bak. Je geeft een hele ophouding en gaat diep zitten maar houd wel je been eraan. Zij gaat dan direkt tegen het bit, hoofd omhoog, hals strekkend; ze trekt gewoon de teugels uit je handen. Scheve mond

Zal het ook nog in de les vragen maar die valt komende week uit dus..

Alvast bedankt!!
Lachen
Femke

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:54

misschien beginnen met tegen het hek(of muur)halthouden.
Haar voor een muur o.i.d. stil laten staan,dan zal ze wel moeten
(beetje krom uitgelegd,maar ik hoop dat je me begrijpt Haha! )

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:03

Ik heb mijn paardje geleerd dat als ik het woordje halt zeg, dat ze moet stilstaan.
Nu heb ik dat niet meer nodig en doet ze het op de hulpen maar eerder lukte het niet met hulpen dus maar met een woordje en snoepje Haha!

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:32

eerst op stem leren, en gerbuik dan een ander woord bijvoorbeeld stop.
dan gaat t onder t zadel later ook vrij makkelijk.

wel erom denken dat je niet druk blijft uitoefenen met je teugels, dan willen ze doorlopn naar achter.

Shariff_Jarig

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:53

Iemand er eerst naast.. staat ze wil makkelijk stil aan de hand dan?

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:58

inderdaad, misschien kan je er naast gaan lopen en haar dan het woordje halt/hooo/stop aanleren (ik zeg altijd hóóóó! Knipoog) misschien wil ze dan wel stil staan? ik ben een shetlander aan het inrijden en ik gebruik vooral mijn stem om hem te laten lopen/stilstaan (maar ik weet het, shets zijn héél anders dan andere paarden)

maarja, als ze dan alsnog niet luisterd, gewoon in de hoek zetten! Pling

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:49

Bedankt voor jullie tips tot nu toe!
Djirwa is gewoon heel moeilijk met stilstaan..ook aan de hand houdt ze het niet lang vol. Al snel gaat ze weer draaikonten.
Gisteren stond ik even te praten met iemand terwijl ik nog op haar zat. Ze wilde niet stilstaan dus ik dacht: we parkeren even tegen dat hekje daar. Maar ze zou er gewoon bijna overheen struikelen! Niet stoppen neehee..
Maar in de hoek van de bak zetten als ze niet wil luisteren is wel goed. Door middel van een commando leren ook. Hooo zal dan niet in aanmerking komen omdat ik dat gebruik om haar binnen een bepaalde gang langzamer te laten gaan. En "stop" lijkt zoveel op stap.. Zou "halt" dan wat zijn?

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:44

ja probeer maar "halt" aan te leren, eerst aan de hand, erna als je rijdt. gaat vast lukken Lachen

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 23:19

Thanx voor het vertrouwen! Als ze maar lang genoeg leert stil staan voor halt houden in een proefje.. want dat is het doel he??!!:) ( Is dat niet 4 seconden??)

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:56

vind het een beetje jammer dat je enkel wilt dat je paardje kan stilstaan voor je proef..

Ik heb eene tenkende fries.. die dus ook niet stil wil en kan staan.. wel so makkelijk voor de verkeerslichten midden in de stad tussen de trams, autos, friesers en bussen..

Ik heb der gewoon heel lang (en eigelijk nu nog steeds) gepoetst en verzorgt in een hele smalle gang tussen 2 touwen die heel strak zaten.. zo kan ze niet vooruit, achteruit of opzij draaien.. ze heeft af en toe nog wel eens buien dat ze naar vore gaat lopen en dan met der kin op der borst staat te wachten tot ik der los maakt ofzow.. dan duw ik der een pasje terug en gebruik mn stemhulpt..

Zodra ze goed stil staat beloon ik der ook.. eerst met een snoepje, daarna met een schouderklopje en nu met mn stem..

Ook stapte ik hierzow op.. zodat ze met opstappen leert stil te staan.. als dit goed gaat kan je vergaan met rijden.. geef je hulpen voor het haldhouden.. dus diep zitten en zachtje ophoudingen maken met bijde handen.. loopt ze door? best.. laat der maar door lopen tot ze tegen de muur loopt.. als ze stil staat.. ook al is het tegen de muur aan belonen..

Probeer dit vanuit stap en draf en belangrijk is.. belonen.. daar leer je meer mee dan met straffen.. ook moet je conseqeunt zijn dus niet 1x door de vingers zien en als ze het een maal weet en kan dan mag je ook best je stem verheffen als ze het weer een keertje niet doet!

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:25

heb je al eens geprobeert om het paard gewoon stil te laten staan met lange teugel. Gewoon midden in de bak en dan met iemand aan de kant gaan staan praten. Geen druk of iets anders. Alleen stil staan! Ga gewoon is 5 min. om heen staan kijken en hij moet stil staan. Gaat hij naar voren zet je hem weer achteruit terug en weer zonder druk stil laten staan. Dit is in het begin wel moeilijk maar mijn ervaring is dat het vruchten afwerpt.
Als hij dit goed doet ga je verder dan ga een keertje verzitten wappert een keertje met je benen en neem een keer de teugels aan. Bij mijn paard heeft dit prima gewerkt.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:53

ik heb mijn paard leren halthouden op het comando 'STA' heeft ook lang geduurt, ik heb er ook een die niet stil wilde staan *LOL* Maar uiteindelijk is alles met veel geduld toch goed gekomen!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 10:16

[quote="M3isSi3j"]vind het een beetje jammer dat je enkel wilt dat je paardje kan stilstaan voor je proef..

Oh nee, dat moet je niet zo interpreteren. Dat is een beetje dollen. Ik vind het ook een erg fijn idee dat we straks voor het oversteken stil kunnen staan of als ik iemand tegen kom en ik wi er een praatje mee maken en bij bijvoorbeeld opdrachtjes in een puzzelrit.

Maar M3isSi3j, wat is een "tenkende" fries?Dat hij zich gedraagt als een tank en overal doorheen dendert? Dat doet Djirwa niet. Aan de hand (halster en touw) doet ze niks verkeerd. Ze heeft keuringen gelopen en is, aan de hand, keurig opgevoed.
Zodra het bit erin zit een zadel erop dan wordt het minder makkelijk.
En vast zetten in een smal gangetje aan twee touwen dat ga ik niet doen.. Ik heb haar moeten leren aan een touw vast te staan (bij de eigenaren doen ze dit niet, los staan is beter..) en zelfs nu nog heeft ze soms de neiging om te gaan "hangen".Vind ik niet fijn..dus ik denk niet dat ik dat kan gaan doen.
Belonen is sowieso iets dat ik doe; echt consequent zijn is iets waar altijd zelf aan moet werken.

Dixie, aan de lange teugel stilstaan.. ik denk dat dat alleen maar gaat lukken als ze heel moe is na de les. Dan heeft ze heel zo nu en dan dat ze toch wel eens wil stilstaan. Maar dat duurt nooit lang..Ze reageert nog niet goed genoeg op zithulpen om haar met een lange teugel te laten stilstaan. Maar ik zal het in ieder geval uit proberen!

Machie, dus die van jou reageert op sta? Was dat in het begin ook moeilijk omdat hij het voor stap aan hoorde? Of viel dat wel mee? En heb je dat aan de hand geleerd of onder het zadel?

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:27

ik zeg niet dat het heel fout is maar het tegen de muur zetten raad ik niet aan
mijn paard loopt namelijk stug door hij stopt nu wel maar als ik naar het hek loop om wat neer te leggen bv dan loopt hij als ik niks zeg gewoon :door het het heen "praten leer het hem op de stem en dan met de hulpen erbij en heel goed belonen.maak jezelf overdreven zwaar maar let wel dat je niet in zijn mond trekt of laat er iemand naast lopen jij geeft het komando en de hulpen en diegene stopt hem zachtjes daarna heeeeeel overdreven belonen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:51

Par was ook zo, stil blijven staan was een crime, naar buiten durfde ik niet want stel je voor dat ze niet stopt voor een stoplicht oid.

Het eerste half uur hoefde ik er niet eens aan te denken, dan zat ze zo vol energie, dus eerst maar losmaken, oefeningen doen en hard werken, op het moment dat de meeste pit dan al wat verdwenen was begon ik te oefenen.

Gewoon eerst met lange teugel, het commando halt kon ze al, alleen vond ze hem wat moeilijker in praktijk te brengen onder het zadel Haha!
Met een lange teugel liep ze sowieso al wat relaxer, vanuit dat ben ik het halthouden gaan oefenen.
Nu doet ze het tenzij ze erg opgefokt is gewoon met ijn teugels op maat, netjes stilstaan, moet nog steeds niet te lang duren, ik oefen het ook neit iedere keer want daar wordt ze alleen maar nors van.
En het duurt dus ook steeds langer, maar heb er wel een boel geduld voor aan de dag moeten leggen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 00:43

goh, als ik toch een paard was wilde ik echt wel stilstaan hoor.. Soms snap ik ze echt niet!!:)..

Wat belangrijk is (blijkt) is het commando eerst leren wanneer ze niet reageert op de hulpen.

dixie
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 02:01

femskie schreef:
[Dixie, aan de lange teugel stilstaan.. ik denk dat dat alleen maar gaat lukken als ze heel moe is na de les. Dan heeft ze heel zo nu en dan dat ze toch wel eens wil stilstaan. Maar dat duurt nooit lang..Ze reageert nog niet goed genoeg op zithulpen om haar met een lange teugel te laten stilstaan. Maar ik zal het in ieder geval uit proberen!
[/quote]

Ik bedoel dat ze eerst moet leren dat stilstaan heel gewoon is. Ik hoop voor jou dat ze stilstaat wanneer jij opstapt. Als dat zo is kun je dat gebruiken om haar te leren stilstaan zonder druk of iets. En extra belonen met je stem. Als ze dan ook maar even stilstaat kies jij je commando uit (kun je al gebruiken aan de hand) en beloond hem. Ik weet dit kost heel veel tijd maar uiteindelijk gaan hij toch begrijpen wat je van hem wilt.
Ik kan maar een ding zeggen geduld is een schoone zaak. Succes

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:37

heel vee oefenen, halthouden als ze doorloopt gewoon net zo lang blijven vragen naar halthouden tot ze stilstaat, dan na een paar pasjes weer halthouden enz.. ( die van mij doet t nu eindelijk goed, hij drat echt heel vaak door, doet hij het een week goed na een week doet ie t niet meer nu doet hij t constant) vaak ligt t ook wel aan hoe je de overgang rijd, als ik die niet voldoende voorwaarts doe zet hij vaak een pasje bij als ik dat wel doe doet hij dat niet...

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:41

Ik ben ook niet zo voor tegen de muur halt te houden dit kan in sommige gevallen wel is goed zijn maar in andere gevallen maak je je paardje ook heel erg bang. Je moet er zelf voor zorgen dat je zelf heel kalm blijft altijd zodat je paardje ook rustig is. Probeer hem in stap goed te laten nageven alvorens aan de overgang naar halt te beginnen maak dan je ophouding naar halt in halt zeker niet blijven trekken waar zijn hoofd ook is maar geef zelf voldoende na.Dus echt niet meer trekken. Je moet ervoor zorgen in het begin dat je je paard niet te lang laat stilstaan. Je gaat naar halt en rijd hem terug vooruit nog voor hij zelf wil vertrekken al is dit maar 1 enkele seconde. Als je echt zo een doordrammer hebt die echt hard gaat trekken dan kan je naar halt gaan en wanneer hij vooruit trekt even enkele pasjes achteruit gaan en dan weer vooruit alles telkens opnieuw.
Geef dus niet te snel op met wat geduld lukt het wel.
Succes

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:23

Ik heb op het moment ook zo'n drammer onder mijn kont. In het begin wilde ze helemaal niet stilstaan. Ik ben inderdaad begonnen met halthouden op het midden als ik af wilde stappen steeds een beetje te verlengen. Ik doe het steeds op dezelfde plek. Langzamerhand ben ik begonnen ook op die plek halt te houden bij het instappen, gewoon om even de singel na te kijken ofzoiets. Alles aan de lange teugel.
Toen dit allemaal heel logisch was ben ik het halthouden gaan meenemen tijdens het eigenlijke rijden, dus teugels op maat en voorwaartse overgangen. In het begin gebruikte ik steeds diezelfde plaats om halt te houden, na een tijdje ben ik ook op de hoefslag gaan halthouden en op willekeurige andere plaatsen. Als ik er niet genoeg aan rijd loopt ze nog gewoon door alles heen, maar het gaat ondertussen een stuk beter. Steeds dezelfde plaats gebruiken in het begin heeft bij mij echt geholpen, samen met het aanleren van stemhulpen (was ik nog vergeten erbij te zetten, ik zeg altijd ho, ook als ik gewoon stop om af te stijgen ofzo).

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:09

Stemhulpen zijn inderdaad een zeer handig hulpmiddel.

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 18:39

mijn haf wou dat ook niet nu soms nog steeds niet maar toch gewoon blijven oefenen! Lachen en rustig blijven ik oefen het veel in de bos want daar gaat het beter dan in de bak als je eerst met 1 tel tevreden bent en dan goed belonen en zo ga je langzaam steeds iets verder! bij mij werkt het wel! OK dan!

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:36

die van mij was ook een ramp mat halthouden rug wegdrukken en doordrammen, ik heb samen met de instructie stap voor stap eraan gewerkt en nu doet ie t 9 van de 10 keer normaal
eerst gewoon de overgang maken, iets lange teugel, maar als die zich wegdrukte been eraan, en recht op een wand af, stil was belonen alof ie het beste paard van stal was. toen dat beter ging halthouden aan een lange teugel en gewoon 5 minuten stilstaan, en zelf daarbij met iemand gaan praten zodat ik hem negeerde, na een paar keer leerde die wachten tot ik zei dat ie mogt gaan, verder heel veel met mn stem gedaan, hoho is halt en dat weet ie, en daarna steeds verder gegaan en met het rijden van een nette overgang, neem je tijd, ik doe er ook 10 meter over, maar dan staat ie wel, en soms gaat t echt met een paar passen soms wat langer. ga nooit aan de teugels hangen/ gebruik nooit de handrem, veel op je zit en stem, en als ie echt doorgaat een ophouding met je hand.
en heel belangerijk Consequent zijn, en heel veel belonen

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:15

mijn paardje wil ook absoluut niet halthouden! alleen maar doorgaan erg lastig!

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:24

Heb ook nog een tipje.

Leer hem eerst halthouden op je stem. Dit kan onder de man, maar ook aan de longe of aan een halstertouw. Ik gebruik zelf 'en Haaaalt'. Als ik hem onder de man heb laat ik hem in eerste instantie los van voren, d.w.z. geen druk op je teugels. Ik heb zo'n leukerd onder me die anders heel hard z'n hoofd omhoog gooit en juist hard gaat lopen.
Op het moment dat je langgerekt 'en Haaaalt' zegt adem je vanezlf diep in en maak je je zwaar. Op een gegeven moment kan je de stemhulp weg laten en alleen diep in- en uitademen. En natuurlijk uitbundig belonen!

Let wel, dit is niet iets wat je in een weekendje voor elkaar hebt (helaas Tong uitsteken ) Bij mij gaat het nu redelijk. Ik kan hem af en toe zelfs rodn houden.
Verder vind hij het ontzettend moeilijk om te wachten, maar ook dat is iets waar we met engelen geduld aan werken.

Succes met je halthoud-therapie!