nageeflijk blijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

nageeflijk blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 17:36

Nu ik een hele klus heb met een westernpaard om te scholen naar dressuur, kom ik een paar probleempjes tegen. Dit paard heeft echt geleerd heel traag en vlak te lopen zonder swung. Als ik haar lang en laag laat lopen gaat het goed, maar valt ze teveel op de voorhand. Ik laat haar nu reageren op mijn been + zweepje, dat lukt, maar dan is haar evenwicht wat kwijt in een vlotte gang. Wel komt ze dan mooi omhoog met haar hals maar blijft ze niet nageeflijk (vooral in galop) . Als ik mijn armen lang maak met de teugels weer wel. Wat kan ik doen om haar duidelijk te maken dat ze nageeflijk moet blijven maar ook hoger ? Verward *LOL*

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:33

als ze niet goed in balans is en gaat hangen, neemt ze de achterhand niet goed mee.
Ze brengt dan duidelijk meer gewicht op de voorhand en dus ook in jou handen.

Ik denk dat je eerst moet werken aan de achterhand door korte snelle beenhulpen te geven stimuleer je haar om de achterbenen meer onder het romp te brengen. Ook veel overgangen maken van stap naar halthouden en weer naar stap. Daarna hetzelfde in draf.
succes OK dan! ik hoop dat je er wat aan hebt

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 20:09

Ja, dat dacht ik ook. Eerst actief maken, dan nageeflijk vragen, dank u !

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:33

als ik zo vrij mag zijn ...als ik dit hoor is je werstern paard de western al niet goed beleerd want bij een goede western lopen ze ook van de achterhand. de basis van western is hetzelfde als van de dressuur.een western paard mag volgens de regel wel iets omhoog komen in galop als het maar geen sterrenkijker word. tip, begin bij de basis de stap en draf laat de galop nog even zittenveel slangevoltes en van hand veranderen overgangen enz.in de regel als je je handhoger houd zou een goed geleerd western paard nageefelijk moeten lopen en zou het een kwestie zijn van heel geleidelijk je handen iets lager brengen zonder dat het paard veranderd van houden maar als ik zo hoor is jou paard de western ook niet heel goed beleerd maar niks is onmogelijk met veel geduld en rust
sucses

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 13:08

nee, dat klopt Labamba, ze is verkeerd ingereden door een trainer die die dacht dat hij het kon. Lees: trekken en sleuren op alle mogelijke manieren aan stangbit en met sporen. Dus begin ik nu vanuit de basis terug met een licht contact weer actief maken voor mijn been. Maar zoals ik al zei, heeft ze een beetje problemen met daarbij haar evenwicht weer te vinden in een normale arbeidsdraf en galop. Vooral op de voorhand-probleem dus. Maar ik heb nu al heel bruikbare tips gekregen! dank u ! Lachen

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:16

hou je ons op de hoogte ben heel benieuwed:PPPP

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 20:34

Ok, kwam ik laats bij de eigenaar. Zegt hij: ja, ze loopt nu weer wat beter dan eerst , dus ga ik weer beginnen met haar te rijden. Ik kan dus niet meer met met haar rijden, ik heb weer het 'vuile' werk gedaan en wordt weer afgedankt. Toen hing hij er direct een scherp bit in en een martingaal, neusriem aansoeren en maar zagen. Ja zegt hij: Dit is rijden....Grrrrr ik ben het echt zo beu om geen eigen paard te hebben waarmee je echt verder kan werken. Boos! En ik vind het zo zielig voor Roosje...

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:36

tja das rot jammer dat je zulke mensen geen bit in kan leggen op de rug kan springen en hezelfde ij hun doen het is onkunde met arrogantie ze denken dat ze het kunnen maar zijn groener dan gras en kunnen blijkbaar ook niet logisch nadenken want met gezond verstand zou hij al ver komen maar ja ........ helaas zullen ook zulke mensen dieren mogen hebben vreeselijk sucses ermee misschien komt hij ooit tot bezinnen. misschien is er iemand waar je mee kan praten die tot de eigenaar door kan dringen verder word dit wettelijk helaas niet gezien als mishandeling, ze zouden de wet eens bij moeten schaven dan zouden een heleboel dieren geholpen kunnen zijn

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 18:02

De vader is er ook tegen dat hij zo rijdt. Zijn vorige trainer was echt een goede man, hij gaf heel rustig en goed les, zonder bovenstaande feiten. Maar toen vind hij dat hijn iks bijleerde, dat hij de basis al kende, en dus heeft hij een nieuwe waarvan hij zo mag doorrijden zo te zien. Dan zie je direct een verschil tussen mensen die echt hun paard graag zien en degene die zeggen dat ze dat doen...

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:03

misschien kan je longeren Verward