Stijve kinderpony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Stijve kinderpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 02:28

Vandaag klom ik voor de grap even op de pony van mijn dochter. Ze heeft haar 2,5 jaar maar het was nooit in me opgekomen om er zelf op te gaan zitten. Pony is 1.42,5 en ik ben behoorlijk lang.
Dat was toch even schrikken. Natuurlijk had ik wel al gezien dat ze niet echt soepeltjes de bochten nam maar ik kwam er nu achter dat ze met geen mogelijkheid kan inbuigen, ze is zo stijf als wat.
Ik wil haar graag soepeler krijgen, hoe kan ik mijn dochter anders leren hoe ze netjes wendingen moet rijden, maar ik weet niet hoe ik dat het beste kan aanpakken.

De pony probeerde onder me weg te lopen en was dus duidelijk niet comfortabel met mijn gewicht (ik weeg niet bepaald veel 57 kg. maar ze is het niet gewend) en ik ben gewoon niet zo goed in het corrigeren van dit euvel. Dat is nou precies mijn zwakke punt. Bij een jong paard kan ik het wel trainen maar als ze echt als een plank de bocht doorgaan heb ik heel veel moeite met de goede hulpen blijven geven. Dan heb ik de neiging om te forceren en dat heeft uiteraard een averechts effect.

Ik kan het dus het beste aan de longe gaan oplossen maar wat voor hulpteugel kan ik daar het beste voor gebruiken?
Mijn dochter gaat binnenkort weer op les met de pony maar een achtjarige krijgt dit, zelfs met een goede instructie, natuurlijk nooit gecorrigeerd.

Misschien moet ik er toch af en toe zelf opklimmen (mijn benen staken er niet eens idioot veel onderuit, viel mee:D ) en dan rustig aan wendingen gaan rijden.


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 21:53

Merel heeft gelijk. Ook de motoriek hiervoor ontbreekt nog op die leeftijd en haar benen komen ook niet zo ver onder het zadel uit waardoor ze niet echt goed met haar benen kan inwerken.
Zelf les nemen op de pony is geen optie omdat de pony moeite heeft met mijn gewicht en om eerlijk te zijn: ik zie dat zelf niet zo zitten.

Een ander, beter rijdend, kind er op zou perfect zijn maar ik kan er geen vinden. Ik had een verzorgstertje maar die kwam ook niet verder dan naar links trekken is linksaf en andersom.
Ik heb inmiddels zoveel slechte ervaringen met de kinderen van de manege uit de buurt dat ik daar niet meer aan wil beginnen.
Mijn dochter rijdt beter dan de kinderen die van de manege afkomen Haha! Om dit soort dingen op te lossen is ze echter veel te jong.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 00:17

Longeren is inderdaad denk ik de beste optie maar moet ik dan hulpteugels gaan gebruiken en zo ja, welke?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 23:34

Ha, kom maar gezellig een keer helpen. Ik heb helaas geen touwtjes maar wel bijzetteugels.
Mijn "bak" is nu ook weer goed bruikbaar, ik heb er vandaag zelf weer in gereden.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 23:23

Volgens mij begrijp ik wel wat je bedoelt maar in eerste instantie zei je dat ze het zelf moest oplossen en dat kan ze niet.
Natuurlijk is het de bedoeling dat ze straks leert om netjes de wendingen te rijden maar het probleem is dat ik haar dat niet kan leren zolang de pony zo stijf is. Daarom wil ik haar eerst losser krijgen en dan met begeleiding van mijzelf en/of instructrice leren hoe ze haar pony netjes kan sturen.
Ze gebruikt nu haar teugel ook nauwelijks, ik had haar uitgelegd dat je het meeste op je benen moest doen maar af en toe vergeet ik dat ze sommige dingen wel erg letterlijk neemt Haha!

Ze heeft vandaag een slalom gereden tussen een paar tonnetjes door en daar had ze de teugel wel bij nodig Knipoog Maar pony gaat nu dus als een plank de bocht door.

Ik denk dat ik dat topic ga zoeken over die touwtjes, en dan maar hopen dat ik het snap want ik ben nooit zo handig met die dingen.

Verder blijf ik uiteraard wel werken aan haar rijstijl, want ik wil gewoon graag dat ze netjes leert rijden. Daarom ben ik ook zo bang dat er gebeurt waar Sjuimpje voor waarschuwde.


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 20:12

Helaas, ik zou wel willen beginnen maar ze hoest op het moment. Het gaat eigenlijk al wel weer een stuk beter dus binnenkort moet ze er aan geloven.
Wel laat ik mijn dochter wat meer wendingen om tonnetjes heen rijden.

Nu maar hopen dat het gaat helpen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers