Paard dat steigert zodra je rechtsom wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pyrrhus
Berichten: 399
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Vledder en spier

Paard dat steigert zodra je rechtsom wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 23:21

Nou wij hebben een 7 jarige Jazz op stal staan die al vanaf 3-jarige leeftijd niet makkelijk te rijden is geweest. Maar nu ze meer aan het werk gezet wordt gaat ze in de staak. Ja echt gelijk als je erop zit en rechts om wil begint ze te springen: Steigeren en gelijk met der hoofd slaan en vooruit springen en noem maar op. Het kan een rondje goed gaan en dan ineens op de rem in de achteruit en weer steigeren tot je er moe van wordt en je ogen uit gestoken zijn door haar oren.

Ze is helemaal onderzocht en niks lichaamelijks gevonden ook het zadel is goed. We hebben haar dit jaar laten dekken en nu is het al iets beter. Maar we weten af en toe niet meer wat we er mee aanmoeten. We hebben haar al door verschillende professionele ruiters/ amazones laten rijden en die stuiten ook allemaal op een gegeven moment op het zelfde probleem.

Ook met slof om probeert ze het af en toe ook nog maar dan kun je haar wat makkelijker omtrekken zeg maar.

Wie heeft er tips/ adviezen voor ons??

Groetjes

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:42

lijkt me toch dat er iets mis is.. met slof rijden keur ik persoonlijk af, je dwingt het paard dan toch meer.

al die verschillende mensen lijkt me ook niet zo zinvol.
geef het paard een tijdje rust(enkele weken) laat het bijkomen en begin dan met iemand die echt goed weet wat ie doet opnieuw.

heb je al een kraker of iets in die richting erbij gehad?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:49

Als er lijflijk niks mis is, dan zal je daar doorheen moetten rijden........ en das lastig. Zowizo het steigeren niet goedvinden. Ik zou met zo een paard drie dagen per week lessen onder toezicht van een deskundig iemand.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:51

Niet opgeven is de beste remedie als er niets aan de hand is. Niet stiekum toch links op gaan als je rechts op wilt. gewoon je linkerhand naar het hoofd toe brengen desnoods deel je daar een corrigerende tik mee uit. Ik heb het ook gehad met een paard. als je het maar niet toe laat wordt het steeds minder. Probeer er maar om te lachen want als je het niet meer ziet zitten word het niets meer. Misschien kan je hem toch ergens in de africhting brengen. In ieder geval het paard hard aan het werk zetten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:53

hihihi, doe ik ook altijd, als een paard dreigt met steigeren......... ik deel dan altijd een tik uit met mn rechterhand hoog op de hals, uit reflex

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:58

Doet hij het alleen met rijden of ook met longeren? Ik zou gaan longeren met de passoa teugel dat werkt heel goed en ze kunnen er niet onderuit komen.

pyrrhus
Berichten: 399
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Vledder en spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:20

Ellepel: Het paard heeft van de zomer 4 weken vakantie gehad en niks gedaan. en daarna weer rustig op nieuw begonnen en weer hetzelfde. We zijn al bij rodinde geweest en ze is rontgenlogisch en klinisch helemaal onderzocht. en niks te vinden.

We hebben al heel vaak zodra ze steigert een flinke tik uitgedeeld maar dan schut ze even en gaat vrolijk verder.

Parttwo: Ja ook bij het longeren doet ze ht de eerste 10 minuten, soms keihard in de achteruit, je kunt slaan tot je een ons weegt maar dat werkt niet. We hebben haar ook al aan de dubbele longe gehad, maar het leek wel of het daardoor alleen maar erger werd (met rijden daarna dan)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:23

Ik zou dan toch maar even heel goed laten zoeken naar een lijflijk ongemak............. want dit klinkt in iedergeval als een paard dat ergens heel veel last van heeft

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:27

misschien toch even bij iemand in de africhting brengen

pyrrhus
Berichten: 399
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Vledder en spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:30

Ja ik heb ook al een paar keer gezegd dat er iets moet zijn. Maar het is niet mijn paard. Het is ht paard van de dochter van de eigenaar van het bedrijf waar ik werk. En die dochter zag het de laatste tijd niet meer zitten met dat dier maar de eigenaren zeggen dat er niks mis mee is. Maar het rare is dat het ook zo een paar weken goed kan gaan en in eens begint ze weer.

pyrrhus
Berichten: 399
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Vledder en spier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:32

oosterhoff schreef:
misschien toch even bij iemand in de africhting brengen


Is ze al een paar keer geweest, zonder resultaat.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:33

Klinkt als een aardig respect probleem. (en daar kan hij ook heel veel last van hebben...)

Ga goede Parelli-les halen!

Level 1, boekje 3: don't change gait, don't change direction.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:33

Miss eens laten onderzoeken door een Harry Hoevers ofzo... Miss zit de rug van dit paard wel niet goed in de ontwikkeling ofzo... Dingen die hij er wel uit kan ontdekken, maar bijv een DA niet.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:45

Het eerste wat mij door de gedachten schiet na dit verhaal is: "zet pimmetje er maar op"
Pim Mulder weet vaak wel raad met zulke paarden.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:53

gijsenkim schreef:
Ik zou dan toch maar even heel goed laten zoeken naar een lijflijk ongemak............. want dit klinkt in iedergeval als een paard dat ergens heel veel last van heeft


Hier ben ik het helemaal mee eens! Dit paard heeft duidelijk ergens pijn. Het is toch vreemd dat hij dit alleen rechtsom doet? Hoogstwaarschijnlijk heeft hij ergens last aan de linkerkant van zijn lichaam. Logisch dat rechtsom voor dit paard dan moeilijk is.
Ik begrijp dat Rodinde dit paard heeft gezien? Misschien toch nog een andere opinie vragen. Een osteopaat of een goede fysiotherapeut. Kijk vooral naar de spieren in de linkerhals en linkerkant rug.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:12

Ben het geheel eens met Appie.

Kijk hoe dit paard in stal staat. Altijd in de zelfde houding en waarschijnlijk gericht naar links? Dan is dat een teken van scheefheid waardoor het paadr rechtom zeer moeilijk(pijnlijk) vind daar hij dan de linker rug spier moet rekken.
Je kunt het ook zien en voelen. Je voelt dat de ene kant van de rug de spier boller is en dus sterker en misschien wel gespannen aanvoelt.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:16

Tja moeilijk iets...ik ben begin deze maand een hele dag bij Emiel Voest geweest voor jullie vlakbij Tong uitsteken

Het was een consultendag waar de ruin van mijn buurvrouw naar toe ging.
Samen met nog 3 andere paarden een hele dag werken aan het paard en aan jezelf..

Emiel bekijkt ze los in de bak nadat de eigenaar het probleem voorgelegd heeft.
Mocht er ook een medisch probleem uit voort komen bekijkt de DA (Erik Laarakker het dier direkt)
Daar kun je al wat uit opmaken hoeveel vertrouwen/respect ze in de mens hebben. Hoe ze zich zelf voelen in een vreemde omgeving etc.
En verzet is meestal een vorm van pijn, of het is ook niet goed tussen de oren..

Ik denk dat hoe ouder het paard is en hoe meer er mee gesjoemeld is het moeilijker wordt om daar nog in harmonie verder te gaan.
Daar gaat heel veel tijd in zitten, wellicht kan het nog!


Ik denk dat je met duidelijk en consequent zijn naar het paard meer bereikt dan met dwang?

een dagje Voest is een goede optie!

Succes!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:22

pyrrhus schreef:

Parttwo: Ja ook bij het longeren doet ze ht de eerste 10 minuten, soms keihard in de achteruit, je kunt slaan tot je een ons weegt maar dat werkt niet.


dat is wat calippo bedoelt don't change gait, don't change direction.

als ze achteruit wilt aan de longe nou dan doet ze dat maar ,steigeren idem dito .
Net zolang totdat ze het zelf niet meer leuk vind, gaat ze dan in de vooruit dan belonen!

Doet dit met begeleiding, maar eerst naar Emiel Haha!

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:04

pyrrhus schreef:
Nou wij hebben een 7 jarige Jazz op stal staan die al vanaf 3-jarige leeftijd niet makkelijk te rijden is geweest. Maar nu ze meer aan het werk gezet wordt gaat ze in de staak. Ja echt gelijk als je erop zit en rechts om wil begint ze te springen: Steigeren en gelijk met der hoofd slaan en vooruit springen en noem maar op. Het kan een rondje goed gaan en dan ineens op de rem in de achteruit en weer steigeren tot je er moe van wordt en je ogen uit gestoken zijn door haar oren.

Ze is helemaal onderzocht en niks lichaamelijks gevonden ook het zadel is goed. We hebben haar dit jaar laten dekken en nu is het al iets beter. Maar we weten af en toe niet meer wat we er mee aanmoeten. We hebben haar al door verschillende professionele ruiters/ amazones laten rijden en die stuiten ook allemaal op een gegeven moment op het zelfde probleem.

Ook met slof om probeert ze het af en toe ook nog maar dan kun je haar wat makkelijker omtrekken zeg maar.

Wie heeft er tips/ adviezen voor ons??

Groetjes



Hallo,

Heb je je wel eens afgevraagd waarom een paard steigert?
Meestal is dat uit een voorwaarts willen waar hij niet voorwaarts kan.
Dan rest nog maar één richting, en dat is omhoog.

Het is natuurlijk niet zo dat je paard het 'ineens' is gaan doen, he. Ze is het gaan doen toen je meer werk vroeg.

Heel vaak gebeurt het toch dat het een ruiterprobleem is: wel veel impuls opwekken, maar het paard niet de gelegenheid geven ook echt vrijelijk voorwaarts te gaan.

Weet je bijvoorbeeld zeker dat je je rechterhand in de wending naar rechts (waar het optreedt) naar voren en naar binnen doet?
Weet je zeker dat je niet met je rechterhand terugwerkt?
Want in dat geval kan je paard het binnenachterbeen niet vrijelijk naar voren brengen, en dat heeft ze echt nodig.
Met een terugwerkende binnenhand kan het zijn dat ze in een verwrongen, geforceerde buiging terecht komt, die ze niet aankan. En als ze het niet aankan dan 'moet' ze als het ware wel omhoog, omdat je haar met jouw hans geen kans geeft voorwaarts te gaan.

Slaan helpt niet in zo'n geval.
Want als het een ruiterfout is, is je paard uiteindelijk alleen maar slachtoffer, en wordt slaan niets meer of minder dan mishandeling.

Heb je misschien foto's van wendingen die je rijdt?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:49

Mmm als ik het zo hoor, bij Rodinde geweest, rondom op de foto's, in heropvoeding geweest, geprobeerd met andere (professionele) ruiters, tja, wat verwacht je dan nog van Bokt?
Samenvattend, op basis van bovenstaande reacties kun je misschien zeggen dat er drie opties zijn: 1/ je gaat het NH circuit in (Voest, etc), 2/ eventueel gecombineerd met het alternatieve medische circuit (Laarakker, acupunctuur, etc) of 3/ je besluit dat het einde oefening is.....

Elisa2

Berichten: 37104
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 13:37

Ik ben het met Bertie eens,bovendien zijn Jazzen ook nogal rillige paarden,als je dan per ongeluk iets doet..b.v. je been beweegt dan kan ie daar nogal heftig op reageren..persoonlijk denk ik ook dat het paard scheef gereden is.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:09

ehm, allemaal moeilijke oplossingen.. waarom niet iemand met een lang touw ernaast laten lopen, en zodra dat beest de lucht ingaat en die kant niet opwil met het touw die kant opgaan? Verward (dus persoon op de grond heeft het touw vast aan het bit gemaakt)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 00:46

lowara schreef:
ehm, allemaal moeilijke oplossingen.. waarom niet iemand met een lang touw ernaast laten lopen, en zodra dat beest de lucht ingaat en die kant niet opwil met het touw die kant opgaan? Verward (dus persoon op de grond heeft het touw vast aan het bit gemaakt)


gaat goed tot ie omhoog gaat, de persoon kan hem niet houden, laat touw los en je klapt met paard en al achterover.....

t probleem klinkt voor mij erg herkenbaar, Q is ook zo'n staker geweest(nog wel soms) en t enige wat hielp is iemand met longeerzweep in de bak zetten, komt hij omhoog, houdt diegene hem voorwaarts(toen ik hem zelf naar voren schopte liet ie zich omvallen....)
maar dit paard doet het altijd, ook aan de longe, dan klinkt het mij niet als dwarsigheid, maar als pijn
waarom zou hij, als het puur staken was, wel linksom lopen en niet rechtsom Verward

Quentin is laatst gekraakt door harry hoevers, ben na 6 weken rust(ivm mn nek, lag dus niet aan Q ) weer gaan rijden en totaal geen gestaak of gesteiger gehad!
Q was door 2 DA's compleet nagekeken en 100% goed bevonden(foto's scans etc gemaakt) en ook door de fysio behandeld en toch bleek hij aardig vast te zitten in de bovenkant van zn hals, en bij zn rug/heupen
vandaar dat hij dus meer ging klieren als hij harder moest werken

kijk een makkelijk paard wordt Q nooit, maar nadat harry hem heeft behandeld is hij zoveel verbeterd! ik zou dus zeker iemand als rodinde/harry hoevers/emiel voest ofzo naar je paard laten kijken, dit is nml geen staken om te klieren maar vanwege pijn!!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 09:04

ik ben het eens met renske20..
Er moet gewoon een verklaring voor zijn, ik bedoel hij denkt niet elke keer met rijden, laat ik nu maar eens de lucht in gaan.. en dan elke keer 'toevallig' als je naar rechts een wending maakt..

Dus ik zou gewoon informeren bij de kraker, schiet je altijd een hoop mee op..Lachen

verder kan het inderdaad ook een vorm zijn van verkeerd aangereden zijn... nouja in ieder geval succes.. en ik hoop dat hij er bovenop komt.

guusje
Berichten: 334
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:41

pyrrhus, ga met het paard naar antoine de bodt.
Aankomende maandag is hij in friesche palen, das niet heel ver van diever volgens mij. Misschien is er nog plek en kun je het paard meenemen. Ik weet 100% zeker dat antoine je kan helpen. Laatst in elst was er een ferro, vaak ook niet de makkelijkste paarden, waar je niet eens meer op kon gaan zitten of hij ging al de lucht in. Er viel dus niet meer met dat paard te rijden. Ook meerdere professionals lukte het niet. Antoine zette het paard aan de dubbele longe richtte het paard recht, liet hem ontspannen en er kon weer een ruiter op rijden. Paard heeft geen een keer meer gesteigerd.
Antoine krijgt heel vaak paarden met dit soort problemen en ze zijn zo opgelost. Het is een spannings en recht richt probleem.
Op zijn site www.hoefkatrol.com kun je zien wanneer en waar hij in nederland lesgeeft en wie je daarvoor kunt bellen.