Mijn 3 jarige weigert te lopen drama

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elissa

Berichten: 259
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: N-H

Mijn 3 jarige weigert te lopen drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 14:22

hoi


Ik ben mijn drie jarige aan het inrijden eerst 1 jaar gelongeert op stem gaat allemaal prima, tot ik erop ga allemaal braaf niet bokken of steigeren of i.d.

Ze stapt eerst vrolijk rond oortjes naar voren tot ze na 5 minuutjes geen zin meer heeft.

Ik been geven en stemhulp stap nix geen beweging in te krijgen ze blijft gewoon staan, zweep erbij lichte tikjes bij mijn been harde tik op der kont boeit der allemaal niet ze blijft gewoon staan.
Zolang er iemand naast loopt, loopt ze wel

Ik weet niet wat ik hier mee aan moet ? Huilen

Hopelijk weten jullie een oplossing

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:12

Weet je zeker dat het zadel ed goed ligt, dat ze daar in ieder geval geen last van heeft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:15

Ik denk dat je misschien beter je merrie door een prof in kunt laten rijden, die door dit staakgedrag heen kan werken. Iedere keer dat jij er op zit en haar niet meer vooruit krijgt is het voor haar weer een overwinning.

Staken kan een oorzaak zijn van verveling, of dat je teveel vraagt of gevraagd hebt. (1 jaar longeren is erg lang, dus je bent begonnen dat ze twee was?)

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:45

misschien eerst even aan de longe erop, zodat iemand met de longezweep/ of stem hulp in kan springne als ze bij jou staakt, en dan steeds meer overgaan op alleen maar hulpen van jou

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:16

Een driejarige is nog wel heel jong he, en nog volledig in de groei.
Misschien kan ze gewoon het werk nog niet aan - en alleen iemand op de rug hebben is ook werk hoor! Lachen

Niet snel beginnen met straffen, het kan best zijn dat je straft voor iets wat ze nog niet KAN - lichamelijk, of geestelijk. En dan verpest je haar zo maar voor de rest van haar leven.

Ze moet nog een paar jaar mee, neem ik aan? Nou, dan! Lachen)

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:02

idd niet gelijk gaan straffen enzo. waarschijnlijk snapt ze ook gewoon nog niet wat de bedoeling is, de longe kent ze wel, dus maak daar gebruik van en combineer het

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:24

Ik zou ook eerst weer aan de longeerlijn bezig gaan. Iemand haar dan laten longeren terwijl jij erop zit, wel zelf hulpen geven en de longeur gebruiken om het haar met de stem en zweep desnoods duidelijk te maken. Je pony begrijpt in t begin natuurlijk ook niet wat been geven is. Doe t gewoon rustig aan en bouw het langzaam op.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:33

Ik sluit me met de bovenstaande tip aan . Eerst aan de logeerlijn. Dat paard snapt nog helemaal niet dat hij op kuitdruk naar voor moet waarschijnlijk.Het beste blijft te beginnen met 1 erop en 1 ernaast aan de longeerlijn. Als je zo door gaat maakt je het probleemalleen maar erger, zonde van zo'n jong dier. Slaan heeft echt geen nut want het paard weet niet wat het fout doet en waarom het worde gestraft. het enige dat je zo bereikt is dat het paard bereden worden associeert met pijn en ongemak. Dan wordt het dus een staker voor dat ie is ingereden.
Haal er een professional bij die je helpt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 00:11

Ik ben het met iedereen eens dat het een en ander aan de longe bevestigd hoort. Maar als ik hoor dat er al een jaar gelongeerd is...en het de eerste 5 Minuten wel goed gaat, denk ik dat je meteen een Prof in moet schakelen ipv dit zelf te willen oplossen.

snowwhiteM
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:00

Een pony die ik heb ingereden had dit eerst ook. Heel veel paarden hebben dit trouwens. Je kunt het oplossen door steeds te stappen met iemand ernaast (dit heb ik gedaan en het ging na een week al veel beter dat hij zelfs alleen wou lopen en dan kan je verder werken met draven enz.). Maar je kan ook aan de longe dat je erop zit en iemand hem longeerd. Het kan ook helpen om met iemand anders in de bak te rijden. Dan heeft hij een voorbeeld en misschien loopt hij er dan wel achteraan. Cool

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:18

prof inschakelen of echte hulp vragen! Van iemand die het vaker doet, zo komt het niet goed en ik ben het volledig met Cassidy eens, een jaar longeren met een paard in de groei is erg slecht voor de pezen, rug, gewrichten en alles. Loop zelf maar eens 5 minuten op een rondje dan voel je het ook terwijl je op 2 benen loopt.

Heureka

Berichten: 416
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:22

Niet te snel boos worden, want ze snapt het volgens mij gewoon niet.
Hierboven staat al dat je je paard eventueel door een professioneel iemand
zou moeten laten rijden. Ze is al best ver, weet al een hoop maar doe het
rustig aan, het is nog maar een baby. Als je nu wat geduld hebt, dan heb
je zo veel meer jaren plezier van je paard. Dus mijn advies is: rustig aan
en niet te veel ineens willen. Trouwens een paard snapt een beenhulp ook
niet in het begin, dat moet geleerd worden.....

succes! Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 08:45

Ze snapt het inderdaad niet!!!

Als ze aan de longe de commandos kent dan gebruik je die in het begin ook onder het zadel. Dus STAP, DRAF GALOP, HOOOO. INrijden doe je altijd met zn tweeen, een in het midden, een erop... De persoon erop geeft in eerste instantie de hulpen en de persoon in het midden versterkt dat met het stemcommando.

Maar je kan haar beter in laten rijden door iemand die weet wat ze doet, dit gaat anders toch echt niet goedkomen.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 11:36

Als je nog nooit een paard hebt ingereden is het inderdaad verstandig om hem in te laten rijden door iemand die er verstand van heeft. Maar ik kan begrijpen dat je er zelf deel van uit wil maken dus kun je het samen met iemand doen die er ervaring mee heeft. Een paard inrijden kun je niet alleen doen. Probeer zoals hierboven al aan gegeven is met behulp van je stem en commando's aan de longeerlijn je paard duidelijk te maken wat je bedoelt. Neem er de tijd voor. Lijkt mij geen zadel- of pijn probleem, maar gewoon dat het paard het nog niet snapt. Vind het jammer dat sommige gelijk zo negatief zijn over jou probleem. Het is goed bedoelt maar ik zou het ook liever zelf willen doen, bovendien leer je er heel veel van en kun je je paard naar je eigen hand rijden. Ik heb het ook ooit moeten leren en als je steeds je paard door een ander in laat rijden leer je het nooit. Dus wees verstandig en zorg dat je het samen doet met iemand die er veel ervaring mee heeft... Ik wil ook nog reageren over het longeren: Ze geeft aan dat ze haar paard al longeerde vanaf zijn 2de jaar. Er wordt gelijk commentaar gegeven terwijl jullie niet weten hoeveel ze longeerde en hoeveel minuten. Ik longeer 2-jarigen ook, maar gewoon alleen stappen en 2 minuten draven op elke hand z'on 2 a 3 keer per week. Dit kan naar mijn idee geen kwaad want je maakt alleen de spieren sterker en ik vind het een goede voorbereiding op het werk van later. Bovendien heb ik het meerdere proffesionals zien doen.
Dus elissa veel sterkte en neem de juiste beslissingen!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:01

gijsenkim schreef:
Ze snapt het inderdaad niet!!!

Als ze aan de longe de commandos kent dan gebruik je die in het begin ook onder het zadel. Dus STAP, DRAF GALOP, HOOOO. INrijden doe je altijd met zn tweeen, een in het midden, een erop... De persoon erop geeft in eerste instantie de hulpen en de persoon in het midden versterkt dat met het stemcommando.

Maar je kan haar beter in laten rijden door iemand die weet wat ze doet, dit gaat anders toch echt niet goedkomen.

Sluit me hier volledig bij aan.

Met nog ter verduidelijking dat de longeur altijd een longeerzweep had. Dus, dan kan de persoon in het midden ook een longeerzweepje bij de hand hebben om te dreigen, je hoeft echt niet echt te zwiepen en te slaan, maar kan een extra gaspedaal zijn.

elissa

Berichten: 259
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 15:35

hoi

bedankt voor al jullie reacties !
Ze is nu bijna 3.5 jaar
En ik longeerde al toen ze 2.5 half was gewoon 5-10 minutjes voornamelijk stappen en dan 3 keer per week.
Ik heb haar al vanaf veulen ik heb der moeder ook ingereden.
Maar inderdaad mischien moet ik het een tijdje proberen met iemand ernaast.
Mijn zadel ligt perfect erop en ik heb er ook nog een bontje onder.
Ik ga het een en ander proberen
In ieder geval iedereen bedankt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:38

ik ga ook met de bekende garde van de bokkers hier mee
ga het niet verpesten door zelf te gaan prutsen, laat het aan een kenner over !
inrijden is moeilijker dan je denkt!
ookal vind je dat je zelf geweldig rijd, inrijden is een vak apart,
en iets aanleren is makkelijker als iets fout aangeleerds weer af te leren!!!
dus wees verstandig en breng m weg naar een kenner

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:00

Ja als je geen ervaring heb doe het dan niet.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:38

Ik krijg niet de indruk dat geen ervaring met inrijden nu perse het probleem is.
Ik heb ook paarden gehad die gewoon niet dúrfden lopen met het ruitergewicht erop. Het is puur een probleem van te weinig spieren en nog geen evenwicht hebben met een ruiter erop.
Die 5 minuten zijn waarschijnlijk al veel voor je paard. Stap er eerst eens gewoon 1 rondje mee, en stop vóórdat ze uit zichzelf stopt. Bouw dat langzaam uit. Evt zoals al gezegd met hulp van iemand op de grond er naast, of een ander paard dat je kunt volgen. Dat is voor ieder paard een stuk makkelijker, dus zeker voor een jong paard.
Train ondertussen het sterker worden van je paard door te longeren, balkjes te lopen. Longeren op een gróte cirkel is niet belastend, ook niet voor een jong paard in de groei. Doe liever 2x per dag iets 10 minuten, dan 1 x per 2 dagen iets 30 minuten.

Succes!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 16:44

Ik zou ook stoppenvoordat het paard wil stoppen. De ene keer doe je 5 minuten, de volgende keer 3 minuten dan weer eens 4 minuten dan weer 5 minuten dan weer 3 minuten dan weer 6 minuten dan weer 2 minuten dan weer 5 minuten. Wissel het steeds af en doe er geleidelijk langere stukjes tssen. Dan bouw je het langzamerhand uit tot bijvoorbeeld een kwartier. Van daaruit kan je weer iets grotere stappen voor- en achteruit nemen.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 17:22

Ik vind dat je best vroeg bent begonnen met inrijden... Scheve mond Maar dat is mijn mening. Laat je paard eens nakijken door de dierenarts en de zadelmaker. Misschien overvraag je haar. Je paard is in de groei, en zal wel last hebben van wat spierpijntjes. Misshcien is het een optie om je paard naar een stal te brengen waar je hem in LAAT rijden??

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 16:06

Heeft mijn paard ook gehad,haar op 7 jr leeftijd zadelmak gekocht.
Ze vond het prima als ik op haar ging zitten maar verzette geen stap,ze snapte werkelijk niets van de hulpen.
Heb vooral veel geduld en beloon haar voor de dingen die ze goed doet.

Ik heb het als volgt opgelost,met een groepje mee naar het strand volgen deed ze wel.
En daarbij veel gaan lessen.

Twee en half jr later loopt ze super en snapt veel en heb ik een voorwaardse tinker........

Dus geduld.................

SheDevil28

Berichten: 226
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:21

Jeetje wat een reacties.
Denk je dat een kenner het paard niet op zijn * geeft?
Een paard is niet standaard te jong met 3,5 jaar om ingereden te worden, sommige kunnen al op 2,5 jarige leeftijd ingereden worden...dat ligt totaal aan het type paard.

Als je je paard weg brengt naar een "kenner" weet je ook niet wat daar gebeurt en daar gaat het niet met 3 minuutjes en weer 5 minuutjes...weet je wat het dan zou gaan kosten.
Waarom niet zelf doen...die kenners zijn ook ooit eens zelf begonnen.

Misschien neemt ze je wel lekker in de maling omdat ze er op deze manier onderuit komt....daarnaast longeren niet goed met 2,5 jaar?? Hoezo niet..?? Moet je ze dan maar altijd op stal laten staan of een stukje wandelen??

Jij kent je paard en jij weet wat ze aan kan. Je hebt haar moeder ook ingereden begreep ik dus je bent geen leek. Nu is elk paard anders en ik ben nu zelf ook 3 paarden aan het inrijden...de ene is heel erg voorwaarts de andere 2 helemaal niet...nou echt wel dat ze een tik met de zweep krijgen als ze niet meer voorwaarts gaan...en als ze dan lopen dan is het braaf en worden ze beloond. Als je er 3 minuten op gaat en ze mag weer naar stal is dat heel snel als gewoonte aangeleerd.

Om er iemand bij te halen die je helpt is natuurlijk nooit verkeerd maar dat hoeft geen kenner te zijn, iemand die gewoon met een longeer zweep in de bak staat is voldoende....aan de longeerlijn zou ik ze niet doen terwijl je erop zit...dan belast je het paard juist meer omdat je op een volte rijdt. Neem lekker een hele bak...zeg je hulpen terwijl je op dat moment ook de hulp geeft...laat de persoon in de bak er alleen zijn ter ondersteuning.

Maar je bent echt niet te vroeg bezig hoor...mijn touch is in augustus 3 geworden en daar ben ik nu mee begonnen....Up to date is in Juli 3 geworden en ook daar ben ik mee aan het werk...en Marlando is van april en ook hij moet aan het werk. Moet je voor de gein eens gaan kijken bij Prinsenstad wat daar aan 3-jarige rondlopen en hoe ze al lopen...die zijn vaak al met 2,5 jaar begonnen...en dat kan ook geen kwaad als je paard er al aan toe is.
En er is maar 1 iemand die dat weet en dat ben JIJ....JIJ bent hier de kenner van je paard.

Zo beetje lang verhaal maar dit is mijn mening. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 23:34

Breng dat dier rap naar een prof en kijk de eerste week niet hoe hij het aanpakt, want dat zou je nog weleens slapeloze nachten kunnen bezorgen.

Je hebt je paard een beetje teveel verwend en als je niet snel er wat aan doet krijg je een heel vervelend paard.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:39

Ik ga in deze met Pipo mee. Ik heb zelf ooit Lanna zo gekocht. Moederloos veulen, stikverwend. Wel zadelmak, maar als ze geen zin meer had ging ze staan. Dat deed ze ook als ze uit de wei werd gehaald en niet naar binnen wilde. Dan stond ze gewoon stil en deed geen stap meer.

De oplossing ligt echt in doorpakken m.i. En dan door iemand die weet wat ie doet.