probleempaardje...een aantal vraagjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monaatjuh
Berichten: 184
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: almelo

probleempaardje...een aantal vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 15:59

heyzzz mense...
ik heb nu al een tijdje een super lieve schimmel om te verzorgen samen met mij beste vriendin Haha! ...maar het was(en is nog steeds best wel) een probleempaardje.vandaar een aantal vraagjes:

1.Als ik alleen met hem in de bak ben is ie meestal goed ontspannen maar zodra we met meer dan 3 mense in de bak zijn draaid hij helemaal door en is er geen houden meer aan...hij loopt dwars door he bit en steekt zijn neus in de lucht....en omdat ik vaak de bak met meerdere mense moet delen en nu ook sinds pas geleden in een groepsles met hem zit zou ik graag een aantal tips van jullie willen om hem ook tijdens een groepsles ontspannen te krijge...

2.Op buitenritten is hij niet te houden en loopt ie dwars door zelfs mijn pasoabit heen.....dit is alleen als ik met een andere ruiter op pad ben...ben bang dat dit komt door de vorige eigenaar die het leuk vond wedstrijdjes te houden op buitenritten...ook wil hij buiten absoluut niet ontspannen.

3.hebbe jullie nog goeie tips om mijn (stok)paardje los te krijge en te laten ontspannen en tevens ook om wat spiertjes op te bouwe???

4.mijn vriendin rijd met kleine spoortjes en ik niet.....maar ik merk dat mijn paard steeds slechter voor mij been word zonder spoortjes....kan dat aan haar liggen???

NOU DAT WAREN ZE DAN ....kunnen jullie me helpe....

alvast bedankt:P Tong uitsteken *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:03

Om te beginnen zou ik hem op een gewone trens rijden en niet op een passoabit.
En het feit dat je paard niet thuis geeft als jij been geeft betekend dat je niet eist dat ze op je been reageert. Been hoort reactie te geven, zo niet: tikje met de zweep.
Ik zou verder geen buitenritten maken voordat in de bak alles bevestigd is.

monaatjuh
Berichten: 184
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 17:57

sorry mijn fout...was vergete te zegge dat ik alleen op buitenritten met passoa bit rij...... Haha! *LOL* mijn foutje.....en een tik krijgt ook zekerzzzz wel als hij niet op mijn been reageert...het probleem is alleen dat dit steeds vaker gebeurt...mijn vraag was alleen of het mischien te maken kon hebbe met het feit dat mijn vriendin hem met sporen rijd...????...maar toch OK dan! bedankt:P

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:30

misschien kun je hem tijden een groeples eerst aan de hand een paar rondjes laten lopen, misschien dat hij dan wat meer ontspant. En idd geen buitenritten maken totdat het in de bak goed gaat.

Misschien kun je je vriendin vragen om niet meer met sporen te rijden om te kijken over er verschil optreed.

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:19

ik antwoord even op 3. Knipoog veel figuren rijden. Dus lekker veel voltes, gebrokenlijnen, slangevoltes, enz.

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:04

als ik jou was zou ik gewoon een paar rondjes met hem stappen op de binnenhoefslag, gewoon aan de hand. als ie dan ontspannen is kan je erop gaan zitten en dan een paar rondjes stappen en uiteindelijk draven/galopperen...
reageert je verzorgpaard net zo slecht met sporen als zonder?? je kan misschien aan je vriendin vragen of zij een tijdje zonder sporen wilt rijden. misschien reageert ie dan na een tijdje ook beter op jouw been?! Knipoog

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:21

Als een buitenrit voor hem betekent dat er gescheurd gaat worden, zou ik proberen daar weer rust in te brengen door een tijdje alleen maar te stappen op de buitenritten.
Als hij dat zelfs moeilijk vindt, zou ik beginnen met idioot kleine stukjes en elke dag een heel klein stukje verder gaan.

Ik denk dat jullie óf allebei met spoor óf allebei zonder zouden moeten rijden om dat probleem wat minder te maken.

kizz_rianne

Berichten: 3289
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:16

mee eens *LOL*

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 19:14

monaatjuh schreef:
4.mijn vriendin rijd met kleine spoortjes en ik niet.....maar ik merk dat mijn paard steeds slechter voor mij been word zonder spoortjes....kan dat aan haar liggen???



Ja dat kan, maar betekent wel dat zij ze hoogstwaarschijnlijk niet op de goede manier gebruikt... Dan is de oplossing dus dat zij ze ook afdoet, niet dat jij ze omdoet.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:19

probeer met longeren s of ie goed op je stem wil reageren, rustiger wil worden, dat wil buiten wel eens helpen

monaatjuh
Berichten: 184
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:09

kizz_rianne schreef:
als ik jou was zou ik gewoon een paar rondjes met hem stappen op de binnenhoefslag, gewoon aan de hand. als ie dan ontspannen is kan je erop gaan zitten en dan een paar rondjes stappen en uiteindelijk draven/galopperen...
reageert je verzorgpaard net zo slecht met sporen als zonder?? je kan misschien aan je vriendin vragen of zij een tijdje zonder sporen wilt rijden. misschien reageert ie dan na een tijdje ook beter op jouw been?! Knipoog


heb het geprobeerd en HELAAS werkte het niet hij liep super braaf aan de hand en viel zelfs bijna in slaap.....heb wat oefeningetjes gedaan, zoals halthouden enz(omdat ie daar ook probleempjes mee heeft).na een half uurtje ben ik erop gaan zitten en hij ging er zo weer met me vandoor....de andere paarden fokken hem erg op maar blijkbaar alleen als er iemand op zijn rug zit Verward

monaatjuh
Berichten: 184
Geregistreerd: 07-05-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 17:12

inkepink schreef:
probeer met longeren s of ie goed op je stem wil reageren, rustiger wil worden, dat wil buiten wel eens helpen


kijk en die werkte dan weer WEL:p...heel erg bedankt...ik longeer mijn paardje nu minstens 2 keer per week en op buitenritten en ook in de les reageerd ie steeds beter op stem...ik mag van mijn instructeur niet tegen mijn paard kletsen...maar doe het lekker toch wand het werkt:P....mijn paardje herkent mijn stem nu ook als ik hem roep enz...dankjewel voor die tip het heeft mij en me paardje ook stukkie closer gemaakt:P:P...thanks Schijnheilig Haha!

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:18

Citaat:
1.Als ik alleen met hem in de bak ben is ie meestal goed ontspannen maar zodra we met meer dan 3 mense in de bak zijn draaid hij helemaal door en is er geen houden meer aan...hij loopt dwars door he bit en steekt zijn neus in de lucht....en omdat ik vaak de bak met meerdere mense moet delen en nu ook sinds pas geleden in een groepsles met hem zit zou ik graag een aantal tips van jullie willen om hem ook tijdens een groepsles ontspannen te krijge...


Gewoon volhouden, maar niet doen alsof er iets aan de hand is zodra er iemand anders in de bak is, gewoon rijden zoals je normaal doet. Niet in zijn mond trekken, maar been geven en gewoon naar voren blijven rijden, voltes, rechte lijnen, hou hem bezig zodat hij zich niet druk kan maken om de rest (zal niet meteen lukken, maar blijven proberen)

Citaat:
2.Op buitenritten is hij niet te houden en loopt ie dwars door zelfs mijn pasoabit heen.....dit is alleen als ik met een andere ruiter op pad ben...ben bang dat dit komt door de vorige eigenaar die het leuk vond wedstrijdjes te houden op buitenritten...ook wil hij buiten absoluut niet ontspannen.


Dat is dus de schuld van de vorige eigenaar. Gewoon consequent zijn en volhouden, absoluut niet laten rennen, ook niet voor 1x om van zijn gedram af te zijn. Ga niet naast elkaar, maar achter elkaar rijden. Naast elkaar rijden kan ze aanzetten tot willen racen. Ga niet zitten trekken, maar rij gewoon door, negeer hem een beetje en doe wat JIJ wil.

Citaat:
3.hebbe jullie nog goeie tips om mijn (stok)paardje los te krijge en te laten ontspannen en tevens ook om wat spiertjes op te bouwe???


Lang instappen, vwnw rijden, beginnen met voltes (eerst grote, daarna kun je wat kleinere voltes rijden) zelfde verhaal in draf, veel wendingen maar niet te veel in een keer vragen. Lekker veel overgangen rijden.

Citaat:
4.mijn vriendin rijd met kleine spoortjes en ik niet.....maar ik merk dat mijn paard steeds slechter voor mij been word zonder spoortjes....kan dat aan haar liggen???


sporen zijn ter verfijning van de hulpen dus dan doet zij toch iets niet goed. Vraag haar om zonder sporen te gaan rijden, je paard moet zonder sporen ook gewoon luisteren. Actief voor je been houden, overgangen, niet reageren = tikje met je zweep.