Galop bewerken zonder dat ze er tussen uitknijpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Galop bewerken zonder dat ze er tussen uitknijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 15:54

Hallo

Als ik met mijn merrie bezig ben met Galoperen.
Probeer ik dus veel te schakelen, mede om die achterhand er beter onder te krijgen.
Ik ga dus een stukje langzamer galoperen en weer een stukje vooruit.
Maar juist als ik vooruit ga probeer ik dus op mijn zit na een rustiger galopje te gaan.
Ik knijp mijn knieen in het zweetblad , trek mijn bil & buikspieren aan om haar terug te laten komen, ik heb geleerd om weinig tot niet terug te komen op de teugels.
Maar ze dendert daar gewoon doorheen.
Heb haar al een paar keer goed op de rem gezet, maar het helpt niet.
Ook is het moeilijk om haar galop te bewerken, als ik bijv. stelling wil vragen gaat ze steeds harder galoperen om eronder uit te komen.
Op het lange stuk valt ze ook erg uit elkaar , en heb ik dus niet een mooie gesloten galop, en het is bijna niet uit te zitten.
Iemand tips OK dan!
En ik heb Privé les, alleen is mijn instructriece voor 4 weken na Griekenland.
Ik zoek dus weer wat oefeningen waar ik weer mee vooruit kan Lachen

Groetjes, Priscilla

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:56

Wat houdt bij jouw goed op de rem zetten in?
Wat ik zou doen is haar hard laten gaan en ook blijven opjagen tot jij zegt dat ze zachter mag. Daarna zal ze het niet meer leuk vinden om hard te gaan. Maar daarvoor is moed nodig, en ruimte in de bak.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 15:58

Bij mij houd op de rem zetten in : even vanuit de galop terug na halthouden als ze gewoon niet op mijn hulp reageert gewoon even op de rem even laten bedaren.

Maar Heb je dan niet telkens dat het paard denkt dat bij het galoperen Hard Hard Hard

Ruimte heb ik overigens wel

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 16:02

Ok, bij mij is de rem dus echt de noodrem. Hoofd naar je binnenbeugel trekken, andere teugel los, tot ze stilstaat. Heet One-rein stop, en vind je uitgelegd op www.paardnatuurlijk.nl:

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

En idd, je moet bij je merrie door het punt heen dat ze denkt dat galop alleen maar hard hard hard is. Trek een uur uit, en ga rijden. zet haar op een gegeven moment in galop, wil ze hard dan moet ze hard. Gaat ze op een gegeven moment uit zichzelf langzamer, dan laat je haar hard gaan. Sporen aan, zweep erbij en gaan. Tot ze het duidelijk niet meer leuk vindt. Kan in het ergste geval een half uur duren. Niet zielig gaan vinden, niet voor die tijd stoppen. Dat doe je naar gelang de intelligentie van je merrie misschien drie keer (drie dagen achter elkaar), (bij sommigen duurt het langer) en dan zijn ze blij dat ze langzaam mogen, neem dat maar van mij aan.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 16:15

Oke kan het altijd proberen Haha!
Bedankt voor de tips
Maar dan van de binnenteugel heb ik nog niet van gehoord

06Brie
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Buinerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:18

Kan je met haar devolte sluiten op je zit? Als je de volte zo sluit dat ze net niet terug in draf valt. Geen geharrewar aan de teugels, gewoon op je zit de volte sluiten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:09

Doe alsjebleift niet wat Cassidy (no personal offence) zegt, want dan krijg je geen paard wat op je zit terug komt, dan krijg je een paard met veel conditie wat nog steeds voor verzameling vlucht. Je paard denkt namelijk niet hard hard, het is gewoon moeilijk om te verzamelen voor haar.
En doe het vooral niet met een bloederig paard, want dat ergste geval van een half uur is dan echt wel langer en de volgende keer nog langer en daarna nog langer.
Leer je paard verzamelen door kleine voltes mee te nemen en knijp je knieen niet aan als je terug wilt. Doordat je veel kleine voltes rijdt (als je wat buitenstelling neemt moet je paard nog meer met het binnenachterbeen kracht zetten) krijgt je paard meer kracht in de achterhand en zal dan minder vluchtgedrag vertonen en daarmee ook beter op je zit gaan reageren.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 19:45

Romkabouter schreef:
Doe alsjebleift niet wat Cassidy (no personal offence) zegt, want dan krijg je geen paard wat op je zit terug komt, dan krijg je een paard met veel conditie wat nog steeds voor verzameling vlucht. Je paard denkt namelijk niet hard hard, het is gewoon moeilijk om te verzamelen voor haar.
En doe het vooral niet met een bloederig paard, want dat ergste geval van een half uur is dan echt wel langer en de volgende keer nog langer en daarna nog langer.
Leer je paard verzamelen door kleine voltes mee te nemen en knijp je knieen niet aan als je terug wilt. Doordat je veel kleine voltes rijdt (als je wat buitenstelling neemt moet je paard nog meer met het binnenachterbeen kracht zetten) krijgt je paard meer kracht in de achterhand en zal dan minder vluchtgedrag vertonen en daarmee ook beter op je zit gaan reageren.


Dus dat moet ik nu juist niet doen wat Cassidy zegt ?
Kleine volte's pak ik altijd mee,en ook stelling na buiten neem ik altijd even mee tijdens elke keer als ik rijd, maar zie er nou geen resultaat en merk ook niet dat ze in de galop goed verzameld Verward

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:49

Meningen verschillen natuurlijk, maar ik vind dat van Cassidy geen gode oplossing. Eigenlijk helemaal geen oplossing.
Verzameling krijg je ook niet van de ene op de andere dag Lachen
Hoe klein rijdt je dan die kleine volte? Het verhaal wat je vertelt lijkt namelijk heel sterk op een paard wat nog moeite heeft met verzamelen. (als je iets extra's vraagt gaat ze sneller b.v.) En dat los je niet op door haar maar hard te laten gaan. Welk niveau rij je met dit paard en heb je gereden? Als je namelijk redelijk hoog hebt gereden en dan op een groen paard gaat ziiten, heb je heel snel de neiging te denken dat het paard veel te hard gaat, terwijl dat eigenlijk niet zo is Lachen

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:53

Hooi Parouscha,

Als ik je verhaaltje zo lees zou ik ook niet doen wat Cas je aanraadt.

Met dit paard zou ik gewoon nog veel oefenen op overgangen en tempowisselingen (halt, stap en draf) in combinatie met veeel figuren (links en rechtom) zodat ze goed leert dragen en sluiten! Ook leert ze zo goed het verschil tussen binnen en buiten teugel.

Als dat goed gaat kun je gerust een galopje proberen! Aangezien je typte dat gewoon rechtuit nog moeilijk is voor haar zou ik in de galop beslist nog geen tempowisselingen rijden. Leer haar eerst maar eens goed rond te galopperen in een mooi basis tempo! Wel zou ik veel grote voltes rijden en deze (licht) proberen te sluiten. Zorg ervoor dat je het niet te moeilijk maakt voor haar.

Lukt dit nog niet dan moet je weer ff een stapje terug doen. Of naar de halt, stap en draf oefeningen of bv naar galop aan de longe!

Gaat dat goed dan kun je proberen aan te springen. Een tactische plek daarvoor is in de eerste hoek na de lange zijde en al weer terug rijden in de 2e hoek. Op deze manier heeft ze maar heel weinig tijd om gas te gaan geven! Probeer de stukken galop steeds groter te maken. Gaat ze te hard rijdt je weer de volte op en naar draf.

Als ze dit ook goed doet kun je gaan schakelen in die galop. Begin (in jou geval) met een stapje (of 2/3) terug te rijden waarna je terug gaat naar je basis tempo! Voer het aantal passen steeds een beetje op! Probeer het terug rijden op je zit te doen. Het aantrekken van je bil en buikspieren is goed! Met je knieen knijpen in het zweetblad is dat niet! Zo geef je juist aan harder te willen! Maak je (benen) lang zonder te knijpen! Als je weer naar je basistempo toe rijdt probeer dat dan ook vooral met je zithulpen te doen.

Als ze dit kan zonder te gaan sjezen dan kun je op de zelfde manier wat verruiming vragen. In het begin weer heel weinig verruimen en maar een paar passen op een tactische plek!

Vergeet bij dit alles niet voor elke stap de tijd te nemen ennnnnnn............................... zelf totaal ontspannen te blijven zitten!

Succes!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:13

Een paard dat van mij beschreven methode leert om door hard te rennen voor de verzameling te vluchten heeft door de ruiter op het moment dat ze ging rennen (te vaak) haar zin gehad. De ruiter is gestopt op het moment dat het paard ZELF in tempo teruggaat. En ja, dat loopt dan verkeerd af. Maar een paard dat daardoor teveel conditie krijgt: daar is dat te vaak bij gebeurd, en is er te vaak te vroeg gestopt.
De door mij beschreven methode doe je misschien drie of vier keer, maar dan moet je hem wel goed doen. Ben je daartoe niet in staat zou ik het zelf ook afraden.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:26

Als je de bekken naar voren kantelt en bovenlichaam wat naar achteren brengt, dan zet je wat druk op zijn schoft en komt paard vaak ook goed terug.
Als een paard goed rechtgericht is, loopt op gelijkmatige aan leuning en juiste drang zal een paard ontspannen en kan deze zeker wel verzameld galopperen. Dus dat kan wel op 1 op andere moment. Alleen paard moet goed voor elkaar zijn. Aleen een rechtgericht paard zal zich laten verzamelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:05

Ik begrijp trouwens dat het probleem minder ligt in de verzameling maar aan het weigeren terug te komen als er eens een versnelling wordt gevraagd....valt bij mij onze ongehoorzaamheid, en dient als zodanig aangepakt te worden, vooropgesteld dat harnachement past en er geen lichamelijke klachten zijn.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 13:15

Romkabouter schreef:
Meningen verschillen natuurlijk, maar ik vind dat van Cassidy geen gode oplossing. Eigenlijk helemaal geen oplossing.
Verzameling krijg je ook niet van de ene op de andere dag Lachen
Hoe klein rijdt je dan die kleine volte? Het verhaal wat je vertelt lijkt namelijk heel sterk op een paard wat nog moeite heeft met verzamelen. (als je iets extra's vraagt gaat ze sneller b.v.) En dat los je niet op door haar maar hard te laten gaan. Welk niveau rij je met dit paard en heb je gereden? Als je namelijk redelijk hoog hebt gereden en dan op een groen paard gaat ziiten, heb je heel snel de neiging te denken dat het paard veel te hard gaat, terwijl dat eigenlijk niet zo is Lachen



Hallo

Het paard heeft ook zeker nog moeite met het verzamelen,en ik ben daar nou al zolang mee bezig.
Halthouden weer weg stappen, halthouden weer weg draven,halthouden weggaloperen, dat gaat allemaal perfect.
Ik schakel in alle gangen , mooi verzamelde stap en weer uitgestrekte stap.
Verzamelde draf gaat ook erg goed, en weer naar de uitgestrekte draf gaat ook goed , uitgestrekte galop gaat uiteraard perfect OK dan! , maar dat terug komen, voordat ik terug ben op mijn zit ben ik inmiddels al 4 rondjes verder.
Zet ik haar op de kleine volte , blijft ze gewoon door galoperen.
Soms kan ik haar gewoon niet terug krijgen, en zet ik haar wel eens tegen het hek aan.
Het paard is 7 jaar en is B klaar, ik moet dus nog starten maar dit zijn nog de dingen die ik gewoon voor mezelf goed voor mekaar willen.
Mijn paard komt trouwens erg goed terug als ik mijn knieen in het zweetblad druk, maar als ik het in de galop moet doen dan moet ik gewoon bijna mijn benen afsteken zo hard moet ik drukken Haha!

Het paard heeft geen lichamelijke klachten en ook het zadel past goed(Moet een nieuwe voorkomen,omdat dit niet het JUISTE zadel voor haar is)maar hij past goed volgends mijn instructriece.
Laatst bijgewerkt door parouscha op 15-09-04 13:19, in het totaal 2 keer bewerkt

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:16

Paard juist vooruit jagen is ook niet helemaal mijn oplossing. Is ook verwarrend voor het paard. Paard gaat hard en komt terug ( wat jij dus eigenlijk wil ), dus doet het goed. Maar wordt dan niet beloond maar juist gestraft door de ruiter die dan het paard vooruit jaagt. Beetje tegenstrijdig Lachen In draf kan je in elk geval je paard al een stuk sterker maken, hoe beter dat gaat hoe beter de galop ook gaat. Als je paard hard gaat, op een volte zetten en rustig mee blijven rijden. Vermindert je paard zijn vaart, dan laten halthouden en belonen. Dat is immers wat je wilt. Rustig blijven staan tot je paard helemaal ontspant en weer opnieuw. Als het tempo onder controle is dan zou ik weer beginnen met moeilijkere dingen. Gewoon kleine stapjes dus.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:33

parouscha schreef:
Zet ik haar op de kleine volte , blijft ze gewoon door galoperen.

Zolang ze dat kan, maak jij ze niet klein genoeg Knipoog

Citaat:
Het paard is 7 jaar en is B klaar, ik moet dus nog starten maar dit zijn nog de dingen die ik gewoon voor mezelf goed voor mekaar willen.

Kan ik me goed voorstellen. Maar wat je ook moet bedenken: Is de galop voor de klasse waarin je rijdt verzamelt genoeg? In B heb je nog wat meer speling dan in de M of Z. Doordat ze het verzamelen moeilijk vind krijg je de ongehoorzaamheid. Het ene paard kan van nature ook gemakkelijker verzamelen dan de ander. Blijkbaar heeft die van jou er veel moeite mee. Maar helaas kan ik dat natuurlijk niet van achter een scherm zien Verdrietig
Op zich kan het ook wel gewoon ongehoorzaamheid zijn, maar dan nog vind ik op een kleine volte zetten 10x beter dan vooruit jagen tot ze afgepeigerd zijn, om vervolgens de sporen er nog een keer in te zetten Scheve mond

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:00

ik zou ook niet doen wat cassidy beschreef... dat soort dingen doe ik op t strand als hij onder me vandaan rent eigen schuld, dan is t snel afgeleerd..
maar in de bak vind ik t anders, je moet haar denk ik mog meer sluiten , been er aan en hand sluiten...zo lleer ik het van m'n instructrice...werkt goed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:23

cornelie schreef:
Paard juist vooruit jagen is ook niet helemaal mijn oplossing. Is ook verwarrend voor het paard. Paard gaat hard en komt terug ( wat jij dus eigenlijk wil ), dus doet het goed.


Vind jij dat goed als je er vier rondjes over doet voordat je reactie krijgt?

Schakelen is goed, en als je het vaak genoeg meeneemt gaan ze het ook gewoon vinden. Ik oefen mijn snelle cirkels voor de reining regelmatig ( dagelijks is helaas niet mogelijk) en heb geen paard die er dan van tussen peert. Het moet een gang worden als stap, draf, middendraf en arbeidsgalop. En niet: bit tussen de kiezen en hollen maar.

Wiljemijn, ik zie het verschil niet tussen rennen op het strand en de bak, maar dat kan aan mij liggen. Ze moeten in beide gevallen gewoon luisteren. En in beide gevallen komt dan dezelfde remedie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:28

Cassidy schreef:
Vind jij dat goed als je er vier rondjes over doet voordat je reactie krijgt?

ja, je krijgt immers een reaktie. Het begin is er dan dus al. Als je daar rustig bij blijft en dat beloont komt de rest vanzelf wel goed. Dan leert het paard ook dat er eigenlijk niks aan de hand is.
Zoals ook parelli zegt : take the time it takes and it takes less time.
Tijdens mijn trainingen vind ik vooral rust, ontspanning, vertrouwen en geduld heel belangrijk.

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:37

nou ja voor mij wel , ik rij nooit meer op t strand Lachen op t strand vind ik het meer een naai streek als in de bak das meer een dressuurmatige oefening...weet eigenlijk niet eens hoe ik t uit moet leggen.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:40

Ik ken die opmerking van Pat ook, en ben het helemaal er mee eens. Maar ik denk dat hij niet helemaal op deze situatie toe te passen is. Want van Pat Parelli komt ook de one-rein stop. Hoezo: take the time it takes so it takes less time? Op het moment dat je paard met jouw op zijn rug voor een auto springt, het spoor opholt, een ravijn inrent?

Wat Pat wil is dat een paard de kans krijgt om te denken. En dat je de tijd neemt en geen afkortingen gebruikt. En dat denken doet het paard niet als hij met zijn hoofd hoog en bit tussen de kiezen dom rondjes loopt te rennen. Dan kickt het instinct in, en pas als hij moe is kan hij weer denken.

John Lyons heeft ook een ander insteek. Hij zegt dat je het paard zo lang moet laten werken tot hij het gewenste gedrag laat zien. Op het moment dat hij het gewenste gedrag laat zien laat je hem met rust. Op het moment dat jij beslist dat het tijd is om te stoppen, en niet het paard beslist dat het welletjes is geweest.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:53

Cassidy schreef:
Hij zegt dat je het paard zo lang moet laten werken tot hij het gewenste gedrag laat zien.

Dit kan dus niet als het gewenste gedrag terug komen is en zodra hij dat doet stoppen. Wat jij omschrijft is als het paard het gewenste gedrag toont, nog ff doorgaan. En daarom vind ik het dus een slechte oplossing Lachen

Maar goed, die discussie komen we toch niet uit Cool

marl
Berichten: 35
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:54

Ook ik denk dat het maken van een volte de beste oplossing is als je paard niet terugkomt vanuit de uitgestrekte galop. En zolang je paard niet terugkomt deze kleine volte blijven doorzetten.

De methode van Cassidy zal best werken bij het western rijden, maar dit kun je denk ik beter niet gebruiken als je op de 'engelse manier' rijdt. Wordt allemaal een beetje verwarrend voor die beesten, zeker als je met je paard nog op B niveau rijdt!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:57

marl: western of engels maakt hiervoor niet uit Knipoog
Een paard is namelijk een paard Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:06

Ik heb een beetje hetzelfde probleem met mijn merrie.
Ik ga met de tips van kabouter mee, een kleine volte is bij mij dan ook echt klein 8mtr oid

Verder heb ik nog een andere tip, probeer de overgang van galop naar draf heel lang uit te smeren. Op dat moment ben je bezig hem terug te rijden op de zit en maak daar dan ook gebruik van. Verder ook proberen schijnovergangen te maken.

Verder ga ik ook niet mee met de tip van Cassidy, als ik dat zou doen met mijn merrie Bloos!

Knijpen met je knieen is ook niet de manieer. Dan ga je jezelf spannen, waar het paard misschien wel voor vlucht. Als je je knieen spant, dan span je ook je zitvlak (netjes gezegd Haha! ), waardoor je minder fijn kunt zitten ->gevolgen zijn bekend neem ik aan.