rare sprongen bij aangaloperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

rare sprongen bij aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 11:22

hallo,

net nu ik dacht dat het rijden eindelijk goed ging... gaat het een paar dagen later weer fout.
mijn pony heeft weer nieuwe truukjes uitgevonden zoals, bij het aangaloperen op de noodrem gaan staan en lekker wat gaan staan springen, bij een tik met de zweep of aandrijven gaat ze achteruit lopen en weer zijwaards.
ik kan ongelooflijk kwaad op der worden maar dit haalt niets uit.

als ik haar eenmaal in de galop heb en wil op de volte gaan, rent ze zijwaards helemaal naar de ingang van de bak en komt daar weer met een noodstop tot stil stand.


ik heb les en ik let heel erg op, maar helaas zie je niet aankomen wat ze gaat doen. de ene keer loopt ze heel braaf wat weer om kan slaan in een bom.
mijn instructrice heeft het eens staan aankijken maar alles wat zij zegt en ik probeer haalt niet veel uit.

heeft er iemand anders verder nog tips, of adviezen? alles is welkom

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:27

Je pony protesteerd!
Je gaat mogelijk te hard en vraagt teveel. Rijdt d'r eerst netjes in een rustige ontspannen draf op de volte aan de teugel. VWNW beginnen en dan iets oppakken tot je een rustige aanleuning in een nog redelijk lage, maar niet overdreven lange aanleuning hebt. Ga dan doorzitten (er mag niets veranderen, als toch, weer lichtrijden en corrigeren en steeds een pasje langer doorzitten). Dan aanspringen vanuit diezelfde houding. De ontspanning moet in de galop bewaard blijven, contact moet je paard in de buitenteugel zoeken, niet in de binnenteugel. Veel tijd en geduld aan besteden en heeeeel goed elk goed stapje belonen!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 11:40

QQQQ schreef:
Je pony protesteerd!
Je gaat mogelijk te hard en vraagt teveel. Rijdt d'r eerst netjes in een rustige ontspannen draf op de volte aan de teugel. VWNW beginnen en dan iets oppakken tot je een rustige aanleuning in een nog redelijk lage, maar niet overdreven lange aanleuning hebt. Ga dan doorzitten (er mag niets veranderen, als toch, weer lichtrijden en corrigeren en steeds een pasje langer doorzitten). Dan aanspringen vanuit diezelfde houding. De ontspanning moet in de galop bewaard blijven, contact moet je paard in de buitenteugel zoeken, niet in de binnenteugel. Veel tijd en geduld aan besteden en heeeeel goed elk goed stapje belonen!


mijn pony gaat zeker niet te hard en ik vraag ook helemaal niet teveel!!!
(want dan snap ik niet waarom ze het voorheen wel gewoon deed) Verward ik ga zowieso niet eerder aangaloperen voordat mijn pony ontspannen loopt!
de aanleuning e.d. alles is gewoon goed maar zodra ik ga doorzitten en mijn buitenbeen naar achteren leg (ik verander verder niets aan mijn zit, ik blijf ontspannen) staat ze op de noodrem. ik heb al eens gekeken of ik haar misschien in de mond forceer, maar ook dit is niet het geval, ik laat dan de teugels wat losser heb een licht contact en zelfs dan protesteerd ze. ik rijd verder altijd op mijn buitenteugel en niet op mijn binnenteugel.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:46

Niet je pony gaat te hard, ik bedoel jij gaat te hard (vraagt te snel te veel).
Als jij gaat doorzitten en blijft doordraven, blijft ze dan net zo ontspannen doordraven? Gaat ze pas op de noodrem als je je buitenbeen naar achteren legt?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 11:48

okee sorry dat snapt ik niet helemaal Haha!
maar nee ik vraag zowieso niet teveel... Scheve mond

als ik ga doorzitten en blijf doordraven blijft ze ontspannen doorlopen, ik kan mooie voltes maken, ze blijft aan de teugel ik kan gewoon rechte lijnen maken enz.

ze echt pas op de rem als ik mijn achterbeen naar achteren leg! Scheve mond

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:52

De kans is groot dat je toch iets aan je zit veranderd bij het aangaloperen (je verwacht zo langzamerhand natuurlijk ook problemen, dat maakt het niet makkelijker voor je).
Hoe galopeerd ze aan de longe?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 11:57

ik heb dagelijks toezicht van mijn instructrice en 1 keer in de week les van haar (af en toe meer maar dat is dan niet een uur lang oid)...
ik vroeg haar wat ik verkeerd deed en zij heeft er naar staan kijken heel vaak en lang.. maar ze kan niets ontdekken, ze gaf me aanwijzingen, tips en adviezen. maar niets dat werkte, mijn pony loopt gewoon ook onder veel dingen uit.

aan de longe? Verward ik heb geen idee, voorheen deed ze dat perfect maar nu ik niet meer mag longeren heb ik daar geen idee van..

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:58

En met je instructrice erop?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 12:03

dat is eigenlijk nog nooit geprobeerd.
dit ook omdat ze het zelf niet heeft aangegeven, maar ik denk ook dat ze misschien te zwaar en te groot is voor mijn pony Verward

ik zou het eventueel kunnen proberen en zat hier wel vaker aan te denken, maar is dit niet schadelijk oid?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:10

Als ze goed kan rijden en niet 100 kilo+ is zal dit mee moeten vallen. (een zware ruiter goed in evenwicht stoort minder dan een lichte uit balans).
Alternatief kan je een lichtere, goede ruiter eens vragen.
Als je instructrice niet eens op je paard kan stappen, kan ze nooit 100% weten wat jij voelt en misschien fout doet (ze kan het blijkbaar niet zien nu en de fout ligt toch 99.9% van de gevallen bij de ruiter).

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 12:18

QQQQ schreef:
Als ze goed kan rijden en niet 100 kilo+ is zal dit mee moeten vallen. (een zware ruiter goed in evenwicht stoort minder dan een lichte uit balans).
Alternatief kan je een lichtere, goede ruiter eens vragen.
Als je instructrice niet eens op je paard kan stappen, kan ze nooit 100% weten wat jij voelt en misschien fout doet (ze kan het blijkbaar niet zien nu en de fout ligt toch 99.9% van de gevallen bij de ruiter).



dat is waar ben ik mee eens.
meerdere hebben het geprobeerd.
wat ik gek vind is dan dat ze bij beginners (groot of klein) niet zoiets uithaalt. een beginner kan er op wegstappen en ze doet echt helemaal niets ze probeert het niet eens.
maar als er een gevorderde ruiter op stapt, haalt ze rare dingen uit.
hoe hoger op niveau diegene rijdt, hoe gekker ze doet. en dan ook heel gemeen... want er zijn al meerdere ruiters van af gevallen die dachten dat ze het beter konden.
dit waren Z ruiters maar ook L en M.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:23

Cow_horse schreef:
wat ik gek vind is dan dat ze bij beginners (groot of klein) niet zoiets uithaalt. een beginner kan er op wegstappen en ze doet echt helemaal niets ze probeert het niet eens.
maar als er een gevorderde ruiter op stapt, haalt ze rare dingen uit.
hoe hoger op niveau diegene rijdt, hoe gekker ze doet. en dan ook heel gemeen... want er zijn al meerdere ruiters van af gevallen die dachten dat ze het beter konden.
dit waren Z ruiters maar ook L en M.

Bij gevorderde ruiters wordt er meer gevraagt: Aan de teugel blijven, van achteren meer werken.
Lijkt mij toch protest tegen iets dat ze te zwaar vind. Spring eens aan vanuit verlichte zit met niet teveel druk. Galopeer een tijd alleeen maar zo en dan ook wat langer liefst af en toe een sprongetje meepikken. Dat maakt de achterhand sterker en de galop normaler. Na 1-2 weken weer eens 'gewoon' proberen en kijken of het beter gaat.
Meer kan ik je denk ik van deze afstand niet aanraden

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 12:28

hmm okee ik vraag wel aan mijn instructrice of ze het eens wilt proberen... Lachen bedankt iig voor de reacties