Kinderen leren rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Kinderen leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 17:22

ik leer mijn zusje van 6 rijden heeft iemand leuke ideen om het zo leuk mogelijk te maken en zodat ze er ook nog van leerd?

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:48

aan de longe en linkerhand rechteroor/rectervoet en andersom draaien met de armen krijgt ze gelijk een onafhankelijke zit.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:38

Die van mij leren eigenlijk het meest van buitenrijden, ze zijn nu vier en acht en zaten allebei al op een pony voor ze konden lopen.

Vooral als ze het net leren zijn de rechte stukken lekker gemakkelijk, ze hoeven nog niet zoveel te sturen (uiteraard hou ik de pony dan wel aan een touw vast). Ze hebben zo allebei leren zitten op een pony.

Nu de oudste wat verder is vind ik het nog steeds prettig om met haar naar buiten te gaan. In de bak wil ze namelijk nooit zo erg naar me luisteren Verward Als we buiten rijden reageert de pony ook veel alerter op wat ze doet en zo krijgt ze steeds beter door dat ze de hulpen heel subtiel moet geven. Ook het ontspannen rijden van de pony is ze steeds beter aan het leren. Voor ons werkt het op deze manier prima.

In de bak doen we veel spelletjes. Pionnen o.i.d. zijn ideaal om ze te leren wenden etc.
Ook het er af vallen oefenen we. Ze krijgen er meer zelfvertrouwen van en de kans dat ze goed terechtkomen als ze een keer echt vallen wordt groter.

Op zesjarige leeftijd hebben ze nog niet de discipline om echt een half uur serieus te rijden dus je moet zelf ook niet teveel verwachten. Van veel spelen leren ze heel veel en blijft het leuk.

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 15:11

bedankt voor de tips!!

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:01

ik probeer mn nichtje van 5 ook een beetje te leren rijden (haar moeder vind haar nog wat te jong/klein om op les te gaan) ze vind het heel leuk maar toch ook wel eng op zo'n "groot" paard Haha!
je ziet haar amper zitten op dat zadel en in draf vind ze toch nog wel een beetje eng hoor!!

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 14:45

haha..het scheelt ook dat wij ook kleine ponies hebben..dan zijn ze minder snel bang..

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 19:54

ga in stilstand haar een rondje om de aarde (rondje in zadel) laten draaien of even in de dameszit stappen (= meestal lachen Haha! ), je kan haar met losse handen laten rijden (als de pony mak genoeg is), of even zonder zadel....

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 00:40

bij mijn nichje zet ik vaak een parcour uit van balken en pionnen dat vind ze heel leuk Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 18:00

Ik heb paardrijden van Filip Dros geleerd, op een hele leuke manier. Gewoon in collone (of hoe je het ook spelt), en dan teugels in een knoopje, en dan zonder armen. Armen ronddraaien (moet je wel een makkepony hebben) en dat soort dingen. Of jezelf eraf laten vallen (subtiel!), dan naar het midden rennen, een koprol maken, en rustig terug naar je paard lopen (die rustig door doorsjokte Haha! ). Ook veel zonder beugels laten stappen enzo, krijgt ze een goede evenwicht van.

Van het rijden van paarden krijgen kinderen een goede evenwicht, en als alles goed gaat ook veel zelfvertrouwen!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 10:59

Heb wel gehoord dat een kind bewust niet onder de 6 jaar ge-accepteerd wordt op les, sommige maneges zelfs niet onder de 8 jaar.

Dit geloof ik vanwege de groei, en dat als ze te jong beginnen met (echt intensief dan, niet elke week 1 uur) paardrijden een groeiachterstand kan geven?

Is dat nou waar of niet?

Mijn dochter wordt 3 in juli en ze zit af en toe wel eens op Ies of Fleur. Helaas is ze nog niet zo 'bezig' met pony's dat ze dit langer dan 10 min. volhoudt Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 13:05

Om tonnetjes heen sturen, tussen en over balkjes stappen, een buitenritje, meetellen met de beweging, molentje draaien, liggen op de pony.

Er zijn zoveel dingen om paardrijden aantrekklijk te maken voor kinderen. Succes!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 13:50

Dit is niet waar Buitenzorg.

Het is vroeger wel gezegd dat het heup- en rugproblemen kon opleveren. Als er echter verder gezocht werd bleken deze problemen niet door het paardrijden ontstaan te zijn maar al eerder aanwezig te zijn geweest. Het werd dan aan het paardrijden geweten, of aan het voetbal, of turnen etc.

Voor alle sporten geldt eigenlijk dat je moet oppassen voor te intensieve training omdat je dan kans op blessures hebt maar een uurtje per dag rustig rijden is eigenlijk de moeite niet eens waard.

Manege's houden de grens van 6 of 8 jaar meestal aan omdat hele kleine kinderen nog niet de aandacht vast kunnen houden die benodigd is om op een pony te zitten. Daardoor wordt het risico op ongevallen groter. Daarnaast hebben ze vaak ook weinig hele kleine pony's omdat die niet rendabel zijn en die heb je wel nodig bij hele kleine kinderen.

De manege's in deze omgeving houden eigenlijk geen grens aan. Maar veel mensen hebben hier zelf een paard waardoor hun kinderen toch al vaak vroeg beginnen.
Mijn kinderen zijn ook heel jong begonnen en mijn nu vierjarige zit wel eens een uur achter elkaar op haar shetlander tijdens een buitenritje. Ze heeft nog steeds geen O-benen Haha!
Dat werd namelijk vroeger gezegd. Ik kreeg altijd te horen dat ik O-benen zou krijgen van het paardrijden, ze zijn nog steeds kaarsrecht *LOL*

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 20:31

Ik geef een paar kinderen van 7/8 jaar les. Ik probeer iedere keer weer wat anders te doen.
Eerst netjes stappen en sturen. Daarna een echt figuur leren(volte of van hand veranderen ofzo) en stukjes aan de hand draven. Later mogen ze zelf draven aan een longeerlijn die eigenlijk alleen als rem dient(mocht er iets gebeuren). Die longeerlijn gaat d'r ook al snel af en dan een figuur in draf rijden. Daarna galoperen aan de longeerlijn en als dat heel goed gaat ook eens los.
En voor de afwisseling zet ik soms boomstammetjes op de A-C lijn om te slalommen. Of leg ik een paar balkjes neer waar ze over heen mogen stappen(als dat goed gaat ook draven). Als ze dat willen een X zonder zadel en anders alleen zonder beugels.

Ik heb 1 meisje die is zo verschrikkelijk anthousiast(of hoe je dat ook schrijf) die rijd bijna altijd zonder zadel. En die galopeerd al alle kanten op(nog niet netjes maar wel met lef, maar niet onvoorzichtig).

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 01:07

Dankjewel Percy, voor de uitleg....

Kan ik met een gerust hart Robin op Fleur of Ies zetten.... Haha!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 19:31

[quote="XoNo"]Ik heb paardrijden van Filip Dros geleerd, op een hele leuke manier. Of jezelf eraf laten vallen (subtiel!), dan naar het midden rennen, een koprol maken, en rustig terug naar je paard lopen (die rustig door doorsjokte Haha! ).

Ik heb ook van hem leren rijden en deze manier heb ik laatst nog gezien en dat is echt lachen!!
Al die kindjes rollen dan van hun pony en staat op en gaan de pony 'vangen' de pony had nog niet eens door dat het ruitertje eraf 'gevallen' was...!!! Lovers Haha!

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 18:30

ik neem meestal nog een paard er bij en dan doe ik annemariea koekoek.

dat vinde ze meestal wel grappig.

Of ik laat ze een wedstrijdje doen:opstappen zigzaggen door de pilonnen en dan afstappen.

Tikkertje is ook leuk.
Je mag alleen stappen!!!!!!

En als het beter gaat kan je draven en dan galopperen!

Leuk kinderen leren rijden!!!!


melissa

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:43

veel oefeningentjes doen is meetsal wel leuk voor die kinderen.
zoals een rondje draaien in het zadel, oren aanraken, met linkerhand het rechterbeen van het paard aanraken.
zo ben ik ook begonnen, om een beetje vertrouwen te krijgen in het paard.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:22

die parcourtjes zijn ook altijd leuk, je leert er goed van sturen en je kan het zelf zo moeilijk maken als je wilt. ook kun je dat een keer zonder zadel bijvoorbeeld doen, en dan met op of afstappen. ook kun je misschien als j emet meereren een keertje een stoelendans doe, kan ook zonder zadel. Dat is ook leuk en je leert daar ook van sturen. En je kan dat ook rustig in stap doen.
veel succes

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 08:26

ik geef ook kleine kinders les( net als dennis)
1 meisje van 7, zij vind het prachtig als ik er naast loop en dan ga vragen hoe alles heet ( peesbeschermers zadel sjabrak enz )
of als ze de kont/haar teen haar knie enz moet aanraken
en natuurlijk een parcoursje
ze rijd helemaal los in de bak, ik loop dus op een afstandje mee zodat ze me goed kan verstaan.
ik houd in draf magned nog wel vast, want dan heeft zij het al druk genoet Haha!

en ik heb nog een meisje van 10 die op magned rijd
die is ondertussen al wat verder en ik kan nu zelfs op het midden blijven staan als ze gallopeerd
eerst moest ik al mee rennen in draf
en soms zelfs in stap
die is al wat ouder
en vind serieus rijden leuker dan al die onzin spelletjes *LOL*
je moet dus gewoon even kijken wat ze het leukst vinden