zagen?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

zagen?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 21:18

Hallo allemaal! ik heb een vraagje over het 'nageven'. Ik ken mensen die hun paard aan de teugel krijgen door te zagen maar dat is toch helemaal niet goed? Ik zou graag willen weten hoe het wel moet, zodat ik weet of ik het goed doe of niet..(vooruit rijden en spelen met de teugels)

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:22

zagen is geen goede manier

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:42

De bedoeling is dat je van achter naar voren rijdt. Je geeft been en dat vang je voor op. Spelen moet je dus niet doen! Hooguit om het paard te laten loslaten in de mond. Wat ik van mijn instructrice wel mag is vragen-los aan 1 aan de buitenhand, om ALS er aanleuning is, haar te laten zakken.

Als iemand zaagt, is er nooit sprake van aanleuning. En aan de teugel rijden is gebaseerd op aanleuning.

Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 22:29

okeeej! bedankt!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:33

Met zagen doe je je paard gewoon zoveel pijn in de mond dat ie gaat proberen weg van het bit te komen, terwijl je juist wilt dat het paard het bit en je hand gaat opzoeken.
Marijke heeft 't goed uitgelegd.
Gebruik ook de zoekfunctie of kijk in de "mededeling: FAQ..." bovenaan de lijst van RT

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:13

soms zaag ik wel eens in Luna haar mond als ze keihard gaat rennen en bokken. Er zullen wel veel negatieve reactie komen nu maar het is de enige manier om haar weer "terug' te krijgen.
Maarre om je mpaard aan de teugel te rijden is he tidd zeker geen goede manier...

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:44

Gijsenkim zegt ook altijd: Eerst vraag je het rijtechnisch, dan eis je het rijtechnisch en daarna moeten ze gewoon luisteren en maakt het iet uit wat je doet, als het maar gebeurt. Daar heeft ze wel gelijk in. Maar dat geldt natuurlijk niet voor aan de teugel rijden.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:51

marijkedam schreef:
De bedoeling is dat je van achter naar voren rijdt. Je geeft been en dat vang je voor op. Spelen moet je dus niet doen! Hooguit om het paard te laten loslaten in de mond. Wat ik van mijn instructrice wel mag is vragen-los aan 1 aan de buitenhand, om ALS er aanleuning is, haar te laten zakken.

Als iemand zaagt, is er nooit sprake van aanleuning. En aan de teugel rijden is gebaseerd op aanleuning.

Zo heb ik het ook geleerd..alleen mag ik ook niet vragen en los dit moet ik opvangen door midel van been hulp als ik wil dat ze wat dieper gaat moet ze haar passen veruimen en dan geef ik een klein beetje meer been en dan zakt ze al met haar hoofd.

Als je paardje van achter naar voor rijd ziet het er niet alleen mooi uit maar je hebt ook de juiste balans als het goed is loopt je paardje dan met een langedere zogenaamde zweefmoment door dat hij/zei zijn passen veruimd en ontspand dit kun je echt voelen en zit ook veel lekkerder dan als je paardje van die korte passen maken.

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:21

zagen is absoluut niet goed! Je dwingt hem dan om naar beneden te komen.. Lekker naar voren rijden en overgangen en figuren helpt erg goed.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:34

Spelen met de teugels, bedoel je dan hetzelfde als kneepjes geven? Want ik zie daar het verkeerde niet van in...

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:07

Wat ik veel zie gebeuren is echt trekken i.p.v knijpen aan de teugels aan elke kant. Vind ik echt geen mooi rijden meer. En bovendien leert het paar nooit een zachte, verende aanleuning nemen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:51

trekken en zagen is niet de bedoeling, tenzij je paard aan de kletter is en niet meer te stoppen is.. dan mag het van mij.
Het maken van "ophoudingen" is weldegelijk noodzakelijk in de dressuur.
Je neemt de teugel op de juiste manier in je hand en houdt je hand ontspannen. Als je een ophouding maakt doe je bijvoorbeeld net of je een spons uitknijpt en sluit je je hand eventjes. Als je been geeft krijgt je als het goed is door het voorwaarts bewegen ook druk in je hand. Met deze druk kan je "spelen" (ophoudingen maken) hierdoor kan je paard nagefelijker worden en kan je stelling en buiging vragen.

MAARRRR .. het is erg belangrijk om ook een goede aanleuning te hebben dit betekend dat het paard jou hand accepteerd en volgt. Het paard moet dus rustig en ontspannen voelen in de hand en ook zelf die aanleuning willen zoeken.
Aanleuning krijg je door netjes voorwaarts te rijden met een mooie stille hand je teugels moeten fijn contact hebben met de mond (niet te strak en ook geen waslijnen). Als je dit hebt kan je met behulp van de aanleuning vragen of je paard wil nageven, soms hoef je alleen een beetje been bij te geven en je hand mooi stil te houden en de druk op te vangen, anders "vraag" je je paard een beetje naar beneden door zachtjes ophoudgingen te maken. De timing is hierbij best wel lastig en echt gevoelswerk je instructrice kan hier vast bij helpen. Zagen is echt je handen op en neer halen en het bit door de mond trekken en heeft verder met aanleuning en nageven niks te maken.. Succes!!!

VeertJe

Berichten: 52
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:52

Astragirl schreef:
Wat ik veel zie gebeuren is echt trekken i.p.v knijpen aan de teugels aan elke kant. Vind ik echt geen mooi rijden meer. En bovendien leert het paar nooit een zachte, verende aanleuning nemen.


dat trekken aan elke kant doe ik ook wel eens, niet de hele tijd natuurlijk maar wel af en toe. Ik wist niet dat dat zo slecht was, want ik doe dat als ze soms een beetje met der hoofd omlaag gaat, maar op een soort manier van; als je nu een beetje gaat spelen met je teugels vlieg ik omhoog, dan trek ik een beetje aan bijde kanten en dan loopt ze wel weer mooi en kan ze dat heel lang mooi volhoden, dus het helpt wel bij mij. Is dit heel slecht wat ik doe??

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:01

VeertJe schreef:
dat trekken aan elke kant doe ik ook wel eens, niet de hele tijd natuurlijk maar wel af en toe. Ik wist niet dat dat zo slecht was, want ik doe dat als ze soms een beetje met der hoofd omlaag gaat, maar op een soort manier van; als je nu een beetje gaat spelen met je teugels vlieg ik omhoog, dan trek ik een beetje aan bijde kanten en dan loopt ze wel weer mooi en kan ze dat heel lang mooi volhoden, dus het helpt wel bij mij. Is dit heel slecht wat ik doe??

Het is van voor naar achter rijden: verkeerd om dus
Als je wilt voorkomen dat ze omhoog komt, kun je beter bijdrijven, zodat ze d'r achterbenen en rug gaat gebruiken en voor een cm ruimte geven, zodat ze voorwaarts wat kan zakken.
Het is moeilijker, maar het is correct. Jouw manier heeft geen trainingswaarde, want jij verteld haar alleen "HOU JE KOP DAAR!" en niet "gebruik je achterbenen en bovenlijn om mij te dragen".

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:07

ik leer jonge of onervaren mensen altijd om gewoon op gelijke druk op beide teugels aan de teugel te rijden,
kneden, of los vast resulteerd bijna altijd in zagen bij onervaren ruiters!!!

eerst zorgen dat je paard goed voorwaarts is, zowel in stap ,draf en galop.
veel overgangen, voltes en tempowisselingen rijden, goed laten buigen om binnen been ( buitenbeen goed begrenzen ! )
dus eerst het paard goed voorwaarts en de hals soepel, dan goed been geven, en met de hand opvangen dat ie niet harder gaat, maar in plaats daarvan aan de teugel gaat lopen dus.
lukt dat ze niet dan help ik ze evt vanaf de zijkant even mee, door naast hun te gaan lopen en het paard rond te vragen.
zodra ze eenmaal gevoelt hebben wat nageven is, is aanleuning zo geleerd
maar ik leer dus nooit kneden of vragen en ontspannen, want zagen krijg je heeeel erg moeilijk afgeleerd!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:32

Zo heeft Mario het ook voor elkaar gekregen (onbewust). Gewoon teugels om maat, evenveel in beide handen hebben en gewoon voorwaarts rijden. Darwin ging uit zichzelf nageeflijk lopen... Trots dat hij was Haha!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 13:26

yep, gewoon met je benen tegen het bit aan rijden en veel overgangen maken, dan komen ze wel los.

Fannytje
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:54

Ik zaag nooit, het paard waar ik op rijd gaat altijd vanzelf aan de teugel als ik ontspannen zit

Selket

Berichten: 2259
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 10:10

Met spelen bedoel ik idd zachtjes in de teugels knijpen..

Elisa2

Berichten: 37059
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:29

marijkedam schreef:
De bedoeling is dat je van achter naar voren rijdt. Je geeft been en dat vang je voor op. Spelen moet je dus niet doen! Hooguit om het paard te laten loslaten in de mond. Wat ik van mijn instructrice wel mag is vragen-los aan 1 aan de buitenhand, om ALS er aanleuning is, haar te laten zakken.

Als iemand zaagt, is er nooit sprake van aanleuning. En aan de teugel rijden is gebaseerd op aanleuning.


dat zagen daar ben ik het mee eens,is absoluut niet goed,wat ik niet begrijp is dat je je buitenhand los mag laten van je instructrice,je buitenhand zorgt voor tempocontrole,en rechtgerichtheid..

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:32

ik ken ook iemand die zaagd, die reed een keer op mijn vzpony, en begon te zagen, toen heb ik gezegt dat ze er maar vanaf moest. Ik vind t in iedersgeval GEEN goede methode om een paard aan de teugel te krijgen!

Elisa2

Berichten: 37059
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:36

a/d teugel is ook heel niet belangrijk..achterhand eronder dat is belangrijk...

druipbles
Berichten: 60
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:21

ik vind het ook niet de goede methode, ik ken wel zat mensen die dat doen... maar het is niets voor mij..

valencia
Berichten: 562
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:49

marijkedam schreef:
De bedoeling is dat je van achter naar voren rijdt. Je geeft been en dat vang je voor op. Spelen moet je dus niet doen! Hooguit om het paard te laten loslaten in de mond. Wat ik van mijn instructrice wel mag is vragen-los aan 1 aan de buitenhand, om ALS er aanleuning is, haar te laten zakken.

Als iemand zaagt, is er nooit sprake van aanleuning. En aan de teugel rijden is gebaseerd op aanleuning.



Ja, dit heb ik er ook altijd van begrepen! *LOL*

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:21

zagen zagen wiele wiele wagen.. Tong uitsteken

nee dat is zeker niet goed en het leuke is ook nog dat die "zagers" ook nog denken dat ze geweldig kunnen rijden Verward Blauw oog
Je moet hem eerst goed voorwaarts rijden en dan voorzichtig beginnen te vragen dmv met je polsen kleine ritseltjes te maken..