Hakken uitdrukken zonder zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Hakken uitdrukken zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 22:38

Altijd als ik zonder zadel rijd druk ik mijn hakken gewoon uit, net als in de beugels, dit heb ik altijd geleerd en dat zegt bijna iedereen. Maar de nieuwe instructrice op de manege zegt dat ik mijn tenen helemaal naar de grond moet drukken, maar dan heb ik het gevoel er ieder moment er vanaf te kletteren, moet je nou wel of niet je hakken uitdrukken zonder zadel?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 07:27

Als je je hakken uitdrukt zonder zadel, en je spieren dus spant, val je er heel snel af. Iig veel sneller wanneer je dat niet doet.
Het beste kun je je ontspannen. Is voor jou ook prettiger, voor de pony ook en je blijft beter zitten. Het voelt misschien wel alsof je er elk moment af valt. Maar als je gaat draven merk je al snel dat je ontspannen beter kan blijven zitten dan wanneer je je spant, dan ga je hobbelen wat voor het paard niet zo prettig is en waardoor jij dus ook niet zo prettig zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:01

Gewoon lekker laten hangen. Bij hakken uitdrukken of juist met de tenen naar de grond duwen, ga je spannen en dan stuiter je eerder van de rug af.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 15:17

No uhet zit dus zo: Als ik zonder zadel rijd zit ik altijd met mijn hakken naar beneden, maar daar doe ik niets voor, ik zit gewoon altijd zo, ik span mijn spieren helemaal niet aan ofzo. Als ik mijn tenen naar beneden moet doen van de instructrice moet ik juist wel mijn spieren aanspannen en ben ik gelijk mijn evenwicht kwijt. Verder vind ik dat ik best netjes zit zonder zadel, niet bonkend in draf in galop, wel grappig, met zadel zit ik niet netjes in de galop, kan ik echt niet zitten. Maar mijn hakken uitdrukken doe ik dus niet expres en ik vind dat ik netjes zit, maar van haar moet en zal ik luisteren en anders word ze echt pissig.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 16:19

corinepgek schreef:
No uhet zit dus zo: Als ik zonder zadel rijd zit ik altijd met mijn hakken naar beneden, maar daar doe ik niets voor, ik zit gewoon altijd zo, ik span mijn spieren helemaal niet aan ofzo. Als ik mijn tenen naar beneden moet doen van de instructrice moet ik juist wel mijn spieren aanspannen en ben ik gelijk mijn evenwicht kwijt. Verder vind ik dat ik best netjes zit zonder zadel, niet bonkend in draf in galop, wel grappig, met zadel zit ik niet netjes in de galop, kan ik echt niet zitten. Maar mijn hakken uitdrukken doe ik dus niet expres en ik vind dat ik netjes zit, maar van haar moet en zal ik luisteren en anders word ze echt pissig.


lekker blijven rijden hoe jij denkt dat het goed is; als je erg ontspannen zit met je hakken uitgedrukt moet je lekker zo blijven zitten. Let er wel op dat je niet onbewust spieren gaat aanspannen.

have fun!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 21:14

Ik heb vaak op een shetje zonder zadel gereden Haha! Maar als ik dan mn hakken uitging drukken ging ik aleen maar harder (hoe zeg je dat Knipoog ) bonken Verward nou je je begrijp het wel Haha! . En met gewoon benen onstsannen laten hangen blijf je veel beter zitten Haha! Maar als je zonder zadel rijd hoef je toch niet persee zon netjes met je hakken uitgedruk te zitten Verward Zonder zadel is meer just for fun Haha!

sietssie

Berichten: 442
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Kraggenburg

uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 10:48

je moet gewoon je hakken uitdrukken, als je moet doorzitten met zadel druk je tog ook gewoon je hakken uit!
dus als je zonder zadel rijd ook ma het belangrijkste is gewoon op je kont gaan zitten en ontspannen blijven

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 16:25

Sietsse, je hebt wel een beetje gelijk, maar als je met zadel rijdt heb je beugels die er dus voor zorgen dat je je tenen niet naar beneden kan gaan doen. Als je in het zadel niet ontspannen zit hobbel je er ook zo af. Zonder zadel: als je je ontspant gaat je teen vanzelf naar beneden. Dat Corinepgek er dan bijna afvalt is wel logisch. Ze is gewent om haar spieren aan te spannen en zo blijft ze zitten. Als ze haar benen lekker naar beneden laat hangen (dus niet tenen naar beneden duwen, maar gewoon laten hangen) zal ze haar evenwicht beter moeten leren bewaren. Dat zal ik het begin wel lastig zijn, maar na een tijdje merk je dat je veel beter/fijner zit.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 17:52

MAar het is juist zo, als ik niets met mijn benen doe zitten mijn hakken omlaag en tenen omhoog, als ik mijn tenen omlaag doe dan span ik mijn spieren juist aan.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 15:23

corinepgek schreef:
MAar het is juist zo, als ik niets met mijn benen doe zitten mijn hakken omlaag en tenen omhoog, als ik mijn tenen omlaag doe dan span ik mijn spieren juist aan.


huh Verward Das gek Clown Maar je hoef je tenen niet omlaag te doen je laat ze gewoon hangen Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-02 10:51

waar je je het meest gemakkelijk bij voelt. sommige afbeeldingen van 2000 jr geleden zie je ruiters zonder zadel zonder hoofdstel maar met uitgedrukte hakken. andere weer niet.

kf hempfling doet dit ook afwisselend.