Help inrijden.........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Men_Sven

Berichten: 2571
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: Texel!!

Help inrijden.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 17:27

Ik hoop dat jullie tips hebben

Ben nou een 3 1/2 jarige tuiger aan het inrijden.Voor de vakakantie ben ik er op gegaan maar hij begon helemaal panisch te doen.Ben de hele vakantie bezig geweest met longeren/wandelen/borstellen.En een goeie band met hem gekregen en hij vertrouwd me ook.Gister wou ik er dan weer op.Eerst gelongeerd ff stappe en daarna houde iemand hem vast. 10 minuten wat aan het zadel geschud/gehangen en hij vond het allemaal maar best.Toen zette ik me voet in de beugels en wou afzetten op het moment dat ik afzette begon die weer panisch te doen hij steigerde en draaide zich om.Daarna nog ff gelongeerd(hij was vrij rustig weer) en weer de wei in gedaan........Maar wat moet ik nou???? ben de hele zomer met hem bezig geweest en nog vind die het eng als er iemand opgaat. Voor dat ik er voor de zomer op ging was die ook al zo bang maar jah toen ik wou opstijgen en hangen viel het mee tot dat ik weer sprong.....heeft er iemand tips of kan me helpen???

(er is vroeger niet iets gebeurd hij is al sinds veulen bij hun)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:29

laat iemand je pony vasthouden en iemand je een beentje geven. hang eerst even op je pony. dit gewoon een paar keer doen en er daarna pas opgaan!

Niekoezz

Berichten: 1837
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 19:46

Het belangrijkste wat je met je pony moet hebben is geduld. Hij kent nog niks, hij moet dus nog alles leren. Dus probeer er de volgende keer toch op te gaan wanneer iemand hem vast houd, en probeer te blijven zitten. Misschien kun je nog een keertje iets zwaarders in het zadel leggen voorat jhe er op gaat rijden, pop ofzo?

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Aniek.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:41

Zowizo ben je altijd de eerste maand met zadelmak maken met zn tweeen bezig! Een aan de longeerlijn en de ander erop.

Kijk maar eens op mn site, daar kan je handige tips vinden www.kimruitersport.nl

Daarnaast is het misschien verstandig om er iemand bij te halen die vaker met dit bijltje gehakt heeft

Men_Sven

Berichten: 2571
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: Texel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 11:10

Jah er houd ook altijd iemand vast hoor aan de longerlijn..we hebben vorige keer een zak zand er op gelegd(50kg) en dat ging iegenlijk best goed

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 11:25

In plaats van de eerste keer meteen gewoon op te stijgen kun je beter vragen of iemand je voorzichtig een voetje geeft... Ineens al jouw gewicht aan de linkerkant kan best eng zijn en je paard uit balans brengen.
Verder inderdaad altijd met zijn tweeën zijn in het begin, en het liefts met een ervaren iemand.

Rainta

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:46

mijn paard was als de dood als je boven hem uitstak, misschien vind je paard dit ook wel eng. dan kun je eerst naast hem op een krukje gaan staan zodat hij kan leren dat het niet eng is als je boven hem hangt. als je dit maar vaak genoeg herhaald en uiteraard beloont leert hij het snel.. succes

lizjuhh

Berichten: 1300
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:30

denk dat je het rustiger aan moet doen... wat ik begrijp uit je verhaal is dat je weer met hem bezig ging zijn, eerst ging hangen en daarna al erop probeerde te gaan.
Je paard hoeft niet perse ikets te doen maar het is al heel wat als je kan hangen! en dat voor de eerste keer... daarna hangen en stappen en dat ook weer een paar keer doen... en idd als ie bang is dat je boven hem bent een paar keer op een kruk staan...
maar alles blijven herhalen een paar keer zodat hij er vertrouwen in krijgten leert dat het goed is...