Hoe ver kan ik gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Hoe ver kan ik gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 17:29

Hai,
Een van onze paarden geeft altijd wat problemen bij het rijden. de verzorgster van haar wordt het ook wat zat.. en geeft af en toe ook op.

ik snap haar probleem, het paard is kerngezond, heeft geen pijn helemaal niets, is namelijk nagekeken door ook weer verschillende dierenartsen.
onder het rijden schud ze met haar hoofd heen en weer (dus niet op en neer), bij een kleine druk met de kuit begint ze rare UH! HU! geluiden te maken, geeft steeds kleine bokjes. en zodra je gaat stappen is er weer niets aan de hand. in de galop begint ze te bokken en maakt soms zelfs van die rare bokkensprongen.
ze is niet hoog maar 1.60 meter maar maakt wel gemene sprongen.

de verzorgster zecht zelf al: dat het paard meer aangepakt moet worden en zelf vind ik het ook. normaal haalde ze ook wel van dit soort fratsen uit, maar dit is extremer dan eerst.

nu vroeg ze of ik het eens wilde proberen.
ik vind het goed, maar zie me zelf niet graag weer onder dit paard liggen, ze heeft al eens over me heen gelopen. ik heb geen veiligheidscap maar een gewone en heb geen bodyprotector oid.


hoe ver kan ik nu gaan? en heeft er iemand nog wat tips en adviezen??
ik hoor ze graag, OK dan!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:15

Ik heb alleen als tip: een goede cap en misschien toch maar een bodyprotector?
Het lijkt me verstandig eerst wat grondwerk te doen, NH.
Laat merken WIE de baas is, vraag respect van haar. Eerst op de grond, dan in het zadel.
Weet je zeker dat het zadel optimaal ligt?
Veel succes!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 18:20

op de grond doet ze alles perfect.. ik werk veel met haar aan NH.. en ze doet alles perfect!!!
het zadel ligt helemaal goed daar is ook al naar gekeken.. Verward

bedankt iig.. heb je nog meer adviezen hoor ik ze graag

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:55

Kan het eraan liggen dat de amazone zelf haar schouders 'vast houdt' en zich niet helemaal ontspant in haar schouders en armen waarop het paard reageert?
Een vriendin van mij had namelijk ook problemen met haar paard en niemand durfde erop te rijden. Toen ik haar hielp zag ik dat zij zich zelf vast hield in de schouders, waardoor ze het paard dus eigenlijk een beetje blokkeerd en het paard reageerde daarop met bokken en lastig zijn in de hand, wat erg logisch is.
Vaak ontstaan problemen bij paarden door problemen van de ruiter.
Succes ermee! OK dan!

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 19:16

Sommige paarden willen niet voor ons werken en dan is het einde verhaal als we ongelukken willen voorkomen. Dit komt echter zelden voor, meestal is het op te lossen (en zelfs zo dat het paard plezier krijgt in het werk). Wat jij beschrijft is werk voor een deskundige en ik zou dan ook heel voorzichtig zijn. Succes, enne ..... veiligheidscap kopen hoor!

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:31

niet zomaar opstappen is het een merrie? sommige merries hebben een gevoelige buik..anders zou ik het rijtechnisch even goed na laten kijken,inieder geval voordat je erop stapt

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 22:41

ik weet niet of ze haar schouders vast zet, maar haar armen wel dat merk ik heel goed... ik denk eigenlijk daarbij haar schouders ook.

elisa2 het is inderdaad een merrie.
en ze heeft inderdaad wel een 'wat' gevoelige buik.. maar verder heeft ze hier nooit echt last van gehad, iig ben ik (toen ik haar verzorgde) heel voorzichtig met haar geweest, heb veel oefeningen gedaan op de grond.

in de les deed ze ook wel eens van die rare dingen maar die heb ik er allemaal uit kunnen rijden. toen ben ik min of meer gestopt. ze is al een +- 3 jaar niet meer intensief bereden, als er andere paarden langs haar lopen slaat ze met haar voorbeen gooit haar hoofd omhoog en maakt weer dat zelfde geluid dat ze ook onder het rijden maakt.

het is zon beetje hetzelfde idee, maar dan zonder een andeer paard erbij.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:45

mischien moet je haar dan idd een xx goed doorrijden

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:43

okee dank je wel:

ik ga even een goede cap ergens vandaan zien te halen en eerder stap ik er iig NIIET op Lachen

bedankt voor alle reacties...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:45

Als ik dit zo hoor denk ik idd dat jullie wat te voorzichtig met haar zijn, en als ze dat één keer doorheeft zal ze daar gruwelijk misbruik van maken.
Kan me goed voorstellen dat je er liever even niet opstapt als je er al eens onder gelegen hebt. Maar ik denk dat je een keuze moet maken, of opstappen en ook een keer goed aanpakken of er niet op gaan zitten.
Elke keer dat je opstapt en haar weer laat winnen, zal het er niet beter op worden. Heeft ze les met deze merrie?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:54

ik heb haar een paar jaar geleden gereden en heb er toen onder gelegen. maar eigenlijk vind ik het niet echt mijn probleem. (om het maar even zo te zeggen) ik stap er dus weer eens op voor het eerst sinds een paar jaar... alleen omdat het meisje er dus is van afgestapt en het verder niet meer wilde proberen en ze ook bang was. nu ben ik zelf niet echt bang aangelegd, maar wil toch weten hoever ik kan gaan enz.

van die les verbaasd mij ook, ze roept al weken dat ze les gaat nemen maar nog steeds heeft ze geen les. Verward
ze zou juist les gaan nemen van de persson waar ik ook les van heb, elke dag vraag ik er wel om wanneer ze nu gaat lessen.. maar elke keer hoor ik ook weer: ja moet ik even kijken wanneer ik kan.

ik heb toen ook tegen haar gezegd, dat als ze gewoon binnenkort gaat lessen, dat het probleem misschien wel verholpen kan worden.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:56

Kan je niet zeggen dat jij er een keer voor haar op wil stappen, op het moment dat ze les neemt?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:57

Is de merrie vaak hengstig toevallig??

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:58

youngster schreef:
Is de merrie vaak hengstig toevallig??



dat is moeilijk aan haar te merken, ze vertoont altijd (maar dan ook echt elke dag) de hengstige symptonen als dat ze ze voorheen 'normaal' had.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 09:59

Richtje schreef:
Kan je niet zeggen dat jij er een keer voor haar op wil stappen, op het moment dat ze les neemt?



hier heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht Lachen
OK dan! en vind het een geweldig idee...
bedankt, ik weet nu wat ik ga doen.. Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:06

Cow_horse schreef:
hier heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht Lachen
OK dan! en vind het een geweldig idee...
bedankt, ik weet nu wat ik ga doen.. Lachen

Succes!