galoperen aan de longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ida
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zuid holland

galoperen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 10:10


Hallo,
Mijn vriendin hheft een fjord van nu 3 jaar die niet wil of kan galoperen.
We hebben al van alles geprobeerd we worden er echt gek van.
Nu hoorde we wel dat de fjord toen ze nog een veulen was een dubbele longontsteking heeft gehad, ze ademd ook wel zwaar maar de veearts zij dat dat niet was al wisten we toen nog niets van die longontsteking.
Wie heeft er en idee.
Slapen Is ze gewoon lui ofzo. Gaaaap

gr.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 13:13

Ieder paard moet kunnen galopperen aangezien het een natuurlijke gang is. Voor veel jonge paarden is galopperen op een volte nog moeilijk i.v.m. gebrek aan balans. Probeer het eens in de rijbaan (los of aan de longe) en drijf hem (eventueel met 2 personen en longeer zwepen) over de hoefslag. Laat het paard in de hoek voor de lange zijde aangalopperen. Geef hierbij duidelijke stemhulp zodat dit tevens meteen aangeleerd wordt. In een later stadium heb je hier aan de longe weer profijt van. Probeer om vanuit een rustig draftempo aan te springen zonder dat hij/zij eerst heel hard gaat draven. Lukt het vanuit het rustige tempo niet dan kun je eens overwegen om hem/haar zodanig op te drijven dat hij/zij uiteindelijk in galop valt. Vergeet op dat moment niet om een rondje door te galopperen en hem/haar overmatig te belonen. Succes !

ida
Berichten: 31
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zuid holland

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 13:22

Hoi

bedankt voor de reactie maar dit hebben we al gedaan nou dat was geen succes ze doet het niet je kan slaan schreeuwen alles maar geen galop ik denk dat het aan haar gezondheid ligt want als ze los staat soet ze ook niets ook al heeft ze lang niets gedaan.
Ik denk toch echt dat er weer een dierenarts bij moet komen want ik weet het niet meer.

gr.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 14:43

Tip:
HEEEELLL VEEELLLL geduld hebben, echt geloof me.
Ik neem aan dat het fjordje net zadelmak is en amper onder het zadel.

Mijn fjordje is nu 4 en ik ben een jaar bezig geweest met de galop. En nu eindelijk sinds 3 maanden heeft ze het een beetje door.

Inmiddels ben ik bijna getraumatiseerd, hihi Haha! . In de natuur (wei, los) galopeerd ze ook amper, gewoon omdat ze dusdanig snugger is dat ze weet dat ze er in draf ook kan komen. En waarom jezelf moe maken als het niet nodig is.

Troost je, heel veel fjorden hebben moeite met de galop, jullie zijn niet alleen met je probleem.
Ze is gewoon heel erg jong en nog niet aan de galop toe, train haar eerst in stap en draf en probeer over een half jaartje de galop, dan is ze weer wat ouder en gewend aan het werk. Overige spieren wat getraind en kan ze wellicht de galop beter aan.

Is jullie bak erg zwaar want daar kan het ook aan liggen, onze bak thuis is erg zwaar en daar galopeert ze niet in, echter op de manege loopt ze als een tierelier.

Viv