Slechte stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Slechte stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 18:23

Doordat het mij niet lukt om m'n handen soepel te houden in stap is mijn verzorgpony heel kort geworden in de stap, hij telgangt bijna.
Als ik hem aan de lange teugel laat stappen loopt ie wel goed, maar zodra ik de teugel aanneem, stoor ik hem.
Ik stap al steeds warm met lange teugel en probeer in zijn beweging mee te gaan en hem dan langzaam op te pakken en ik merk dat dit wel aardig lukt.

Maar als ik gedraaft heb en ik wil weer stappen lukt het me niet om weer in die beweging te komen, ook lange teugel helpt dan niet meer.

Heeft iemand tips?

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:36

Vooral heel veel voorwaarts rijden. Geef hem de ruimte aan de voorkant.

En wanneer je van de draf weer gaat stappen ga je niet eerder weer draven voordat je hem weer lang hebt in de hals en regelmatig in de stap hebt.
Hou je handen wel gedragen en blijf hem voorwaarts drijven.. Drijf hem als het ware je handen in.. Blijf stil zitten met je bovenlijf en laat hem lekker die ontspanning zoeken.

Ook als je begint zou ik niet eerder gaan draven voordat je de stap goed voor elkaar hebt. Lekker lang beginnen en centimeter voor centimeter oppakken. En iedere centimeten moet je hem lang laag en ontspannen kunnen houden.

Veel succes,

Groetjes joyce

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 18:40

Het rare is dat ie wel voorwaarts is, ik heb zelfs het idee dat ie iets te gehaast is. Ik rij hem inderdaad warm zoals je beschrijft en dat gaat goed, maar daarna nog eens wil maar niet lukken.
Zeker als ie gedraaft heeft is ie zo snel in stap dat ie ook z'n passen niet netjes afmaakt.
Ik hinder hem in z'n passen doordat het me niet lukt met z'n beweging mee te gaan.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:52

Probeer eens iemand anders je paard vast te laten houden en je ogen dicht te doen. Laat hem gewoon stappen en voel zijn bewegingen...
Dit kan je ook zonder zadel doen. Is eigenlijk nog beter zelfs.. Een paar zitlessen kan echt geen kwaad zo kan je goed voelen hoe je paard loopt en hoe jij het beste kan zitten zonder je paard in de weg te zitten. (het beste kun je dit trouwens wel doen op een volwassen en stabiel paard dat goed door de rug loopt).
Je moet een onafhankelijke zit zien te ontwikkelen zodat je je paard niet meer in de weg zit bij het rijden. Hier krijg je later alleen maar problemen mee.

Groetjes joyce

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 19:07

De pony waarop ik rij is 17 jaar onder het zadel dus het ligt echt aan mij.
Dat zonder zadel ga ik eens proberen, dan voel je het inderdaad beter.
Het rare is dat ik nu toch al zo'n 16 jaar rij en er pas bij deze pony problemen mee heb, maar goed je kunt er beter laat aan gaan werken dan nooit.
Ik zag pas het boek 'Centered Riding', zou ik daar wat aan hebben?
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om op een ander paard te stappen en ik rij ook vaak alleen. Zodra er weer eens iemand is vraag ik of die Thomas wil vasthouden, terwijl ik m'n oogjes dicht doe. Cool