springen op nat/vochtig gras..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

springen op nat/vochtig gras..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 12:03

Hai,
aangezien we bij ons op stal niet in de bak mogen springen, bedenk ik een andere oplossing.
nu zat ik laatst te denken, de overburen van waar mijn pony staat, rijden wel eens in het weiland. nu wilde ik aan ze vragen of ik daar eens in de zoveel tijd met mijn pony mag springen (tegen vergoeding uiteraard).

maar is dit handig op gras? glijd een pony dan niet snel uit?
en hoe zit het ermee als het gras nat/ of vochtig is?

mijn pony heeft geen ijzers.

wie heeft er een antwoord? OK dan!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:09

Zonder ijzers hebben ze net zoveel grip als met kalkoenen maar het risico dat hij uitglijdt is natuurlijk wel groter als het echt zo vochtig/nat is.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 12:15

zou het zeker niet doen als het nat of vochtig is!
is het ou echt goed droog, niet alleen het gras maar ook de grond eronder, kan je het wel doen.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:58

Okkie1 schreef:
Zonder ijzers hebben ze net zoveel grip als met kalkoenen maar het risico dat hij uitglijdt is natuurlijk wel groter als het echt zo vochtig/nat is.


Zou het risico niet nemen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:14

ik zou het ook zeker niet gaan doen.

weet niet hoeveel bakken jullie hebben?
maar hoezo mag je er niet springen?

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:27

Als het gras droog is kun je best springen. Op welke ondergrond denk je dat wedstrijden worden gehouden?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:35

maartjuh schreef:
Als het gras droog is kun je best springen. Op welke ondergrond denk je dat wedstrijden worden gehouden?


als het droog is ja,een heel ander verhaal is dat.
wij hebben het over als het nat is.

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:49

beautyfull_mickey schreef:
als het droog is ja,een heel ander verhaal is dat.
wij hebben het over als het nat is.

Maar op wedstrijden is het ook vaak nat. En dan zijn er ook zonder ijzers.
Hangt er ook vanaf hoe hoog je gaat springen. Als je een kruisje van 40 cm springt zie ik niet zoveel gevaar. Maar als je een brede oxer van 1.30 springt is het een heel ander verhaal.

En ze vraagt ook:
Citaat:
maar is dit handig op gras? glijd een pony dan niet snel uit?

Dus ze heeft het niet alleen over nat gras

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 14:57

maartjuh schreef:
Dus ze heeft het niet alleen over nat gras



klopt,lees het net inderdaad.

goed zal ik het zo zeggen Haha! als het gras nat is zou ik er niet op gaan springen.

als ik op concour ben en het regent en ik zou moeten springen doe ik niet mee,kan zijn dat ik me aanstel,maar mijn paard gaat voorop.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 15:58

wij hebben op stal maar 1 bak, deze is speciaal voor het dressuur en mag er dus niet gesprongen worden...
aangezien ik niet alleen in een bak wil rondhobbelen, maar ook weer eens wil gaan springen was dit dus mijn idee.

ik denk dat ik het ze dan toch eens ga vragen Knipoog natuurlijk wel op droog gras.. vind het zelf nogal ens om op gras te rijden, maar vraag me niet waarom... Verward

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:23

je mag zonder ijzers gerust een beetje springen als het nat is. niet overdrijven met hoogtes en moeilijke lijnen, kort draaien enzo dat moet je natuurlijk niet gaan doen!! maar je kan natuurlijk wel wat kruisjes en lage steiltjes springen! ik heb het nu over als het gras vochtig- nat is maar natuurlijk niet als het modder is enzo he!! maar ik heb moete pistepersoneel zijn op een jumping op gras en het had hard geregend, het gras was echt heel nat! maar de jumping ging door, de ruiters hebben voorzichtig gereden maar ik heb niet 1 paard zien uitglijden, ook niet in de 1.20 proef enzo! en daar reden paarden in de 90-100 proef met kalkoenen maar ook zonder ijzers! geen probleem dus, je moet wel rustig rijden en niet te kort draaien enzo Lachen veel succes nog! OK dan!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:27

dat kan! ligt er ook natuurlijk wel aan of het paard het kan hebben! Tobias heb ik altijd zonder ijzers gereden(Z springen) en nooit had ik daar problemen mee, zelfs niet als het glad was...maar je moet natuurlijk wel je paard ondersteunen, en goed bij elkaar rijden, anders glijdt ie wel sneller
als ik jou was gewoon en x proberen, even aanvoelen, als het niet gaan, gewoon niet meer doen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 17:26

Inderdaad het ene paard loopt op nat gras ook erg zeker, het andere paard glijdt makkelijker. Gewoon een klein hindernisje proberen en niet te kort draaien.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:25

kan best... ligt ook wel aan het paard.
Ga eerst een beetje met hem/haar op het gras rijden, gewoon wat overgangen, veel figuren.
Voelt het zeker aan? of best wel glibberig, wankel of wat onzeker?
in het eerste geval kan je wel even een klein kruisje proberen en kijk je daarna weer verder... in het 2e geval niet doen! dan neem je echt teveel risico.

en ik zou zowiezo niet hoog springen... eerder heel laag, en zonder al teveel wendingen erin. Als het gras echt heel erg nat is of blubberig zal ik er ook niet aan beginnen en gewoon wachten totdat het weer wat beter is Lachen

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 12:38

gelukkig springt mijn pony niet hoger dan 80 centimer.. Lachen
helaas kon ik bij die mensen niet in het weiland rijden en springen omdat hun paarden er nu dagelijks staan (anders stonden ze in een ander weiland)..

maar zodra het weer kon zou ze het aangeven Lachen

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:02

doe het niet op gras is het zo wie zo al link zonder kalkoenen. en op nat gras ja dan vraag je echt om valpartijen hoor. dus nee

Eefjes
Berichten: 219
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 19:23

Zonder ijzers is de kans groot dat je paard uitglijd.
Het kan ook zijn waarneer hij/zij weigert dat hij door glijdt en zo door de hindernis gaat. (bij vochtig gras)
Bij droog gras kun je altijd springen maar het moet niet zo zijn dat er modder ligt als het de vorige dag heeft geregend.
Dus je moetgoed kijken of er geen modder lig en het gras niet nat is.
Als datniet zo is kun je altijd in het weiland springen.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:21

Eefjes schreef:
Zonder ijzers is de kans groot dat je paard uitglijd.
Het kan ook zijn waarneer hij/zij weigert dat hij door glijdt en zo door de hindernis gaat. (bij vochtig gras)
Bij droog gras kun je altijd springen maar het moet niet zo zijn dat er modder ligt als het de vorige dag heeft geregend.
Dus je moetgoed kijken of er geen modder lig en het gras niet nat is.
Als datniet zo is kun je altijd in het weiland springen.


Zonder ijzers heeft een paard meer grip dan met ijzers
behalve als we het natuurlijk over ijzers met kalkoenen hebben...

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:21

rashida schreef:
doe het niet op gras is het zo wie zo al link zonder kalkoenen. en op nat gras ja dan vraag je echt om valpartijen hoor. dus nee

Lang niet altijd hoor, dat een ruiter + paard vallen op nat gras. De buitenwedstrijden van nu, en deze maand, waren ook behoorlijk nat, maar ik heb er geen 1 zien vallen..

Natuurlijk moet je opletten in barrage's, en met scherpe draaien, want idd dan kan het mis gaan..

Gewoon proberen, en voorzichtig rijden. Altijd goed blijven ondersteunen, dan gaat het wel lukken

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:04

bij ons wordt er zaterdag ook een springwedstrijd op gras gehouden... kijken hoe dat gaat Nagelbijten / Gniffelen
hehehe