rodeo bokken zonder reden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

rodeo bokken zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 11:34

Mijn Haflinger heeft het weer eens geflikt, hij heeft mij er afgegooid nadat hij een hele bokreeks had gedaan. Het gevolg is dat ik nu op krukken loop daar ik mijn kniebanden heb vernageld Huilen .
Hij heeft deze grapjes wel eens vaker gehad maar dan deed hij het als hij iets nieuws moest leren dat hij te zwaar vond. Dan kan ik het nog begrijpen, maar nu doet hij het heel gemeen. Hij weet het altijd zo te doen dat je het ook niet aan voelt komen. Maar het ergste vind ik dat hij er nu ook niet een reden voor heeft gehad om het te doen.

Afgelopen dinsdag deed hij het ook al maar bleef ik wonderwel zitten. Hij komt wel een meter van de grond af. Woensdag dacht ik ik moet toch maar even rijden om te kijken hoe het gaat. Ik had lekker ingestapt en hij voelde lekker ontspannen aan. Toen we gingen draven was er eerst ook niets aan de hand maar dat was maar even want hij zette het zomaar ineens op een bokken en hij hield maar niet op . Ik heb geprobeerd hem nog tegen de bakrand aan te zetten om hem op te laten houden maar in het bokgeweld draait hij hem gewoon om en gaat gewoon door. Het gevolg is dat ik nu op krukken loop.

Daar waar ik hem heb staan zeggen nu omdat hij het al een tijdje doet dat ik hem beter weg kan doen omdat hij dat waarschijnlijk niet af zal leren, dat het gevaarlijk is om er op door te rijden. Daar ik een gezin heb enz....

Ik heb hem echter al 2,5 jaar en wil ook niet zomaar de pijp aan maarten geven maar om eerlijk te wezen weet ik niet hoe ik dit nu verder moet aanpakken, ben bang dat ik bang voor hem wordt, maar wil hem eigenlijks ook niet kwijt.

Daar waar ik hem heb staan durft er ook niemand op te rijden omdat ze weten hoe gek hij het kan doen.

Hij staat dus nu ook stil er wordt niets mee gedaan.

Weet iemand hoe ik dit met hem aan moet pakken???? Ik weet het echt niet meer:?
Alle reacties zijn welkom.

LaTroelala

Berichten: 181
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: wervershoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:09

Misschien is het een idee om er door een dierenarts naar te laten kijken, als hij vanuit het niets zomaar fiks gaat bokken kan het zijn dat hij pijn heeft. Als hij lichamelijk wel wat mankeerd, of je zadel geeft drukking kan je er wat aan doen. Als blijkt dat hij lichamelijk niets mankeerd zal je moeten bedenken of je het risico wil lopen gewond te raken.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:53

Ga helemaal met mijn voorganger mee. Mits jij helderziend bent, kun je niet zonder onderzoek zeggen dat je pony uit het niets bokt. Misschien heeft hij in zijn lichaam pijn dat zich juist uit wanneer hij misschien iets nieuws leert of met rijden of noem maar op.
Misschien heeft hij last van zijn tanden. Dat het bit hem pijn in zijn mond doet. Paarden kunnen daar echt heel veel pijn van hebben hoor!

En pas als je weet dat dit het niet is, dan kun je nagaan of je een risico gaat lopen en het eruit wilt rijden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:56

wat zegt je instructeur ervan????

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 15:12

Dat hij het wit van zijn ogen laat zien en op bepaalde momenten zelfs het rood laat zien en nee hij heeft geen pijn. Daar is al op gecheckt.
Het enigste waar ik hem op kan laten nakijken is het gebit en dat laat ik van de week wel doen.

Maar heeft iemand überhaupt een tip over het afleren hiervan. Dat was mijn vraag eigenlijk, niet wat er mis kan zijn.

Tuurlijk ga je eerst na wat er mis kan zijn, maar mijn idee en dat van de anderen is dat hij het als een gedragsstoornis heeft aangenomen.
Dus wie heeft voor mij een eventuele oplossing of gouden tip(je).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:22

De haflinger van mijn vriendin is 21 en doet juist hetzelfde nog altijd .Met het gevolg dat ze er ook bijna niet op rijd.Mijn dochtertje van 8 rijd er nog wel eens op die heeft ook haar schouder er al op gebroken maar is gelukkig toch niet bang geworden.Ze is ook helemaal nagekeken rug en ook al eens een ander zadel maar niks.Ik moet zeggen dat ze bij mijn dochter steeds braver word maar die is ook erg kordaat mijn vriendin kruipt er met de bibbers op en vliegt er direkt af.Mijn oudere neef, 20 lang en slank rijd er wel eens mee ,en als ze dan begint geeft hij goed benen en drijft door dan is het meestal gauw afgelopen .Dus ze doet het echt uit stoutigheid wel een beetje haflinger eigen hè.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:22

Je hoeft niet zo boos te reageren. Dat hij op lichamelijke klachten is onderzocht stond er niet bij dus wisten wij niet. Laat inderdaad nog een tandarts kijken.

Afleren: onder het toeziend oog van iemand aan de zijlijn (je instructeur?) proberen hem erdoor te rijden. Geen tip helaas ...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:30

Als je denkt dat het een gedragsstoornis is dan is het enige wat je kan doen...... zorgen dat je blijft zitten en blijven rijden.... in die zin dat hij de oefening af moet maken ook al moet hij dat bokkend doen.

Het is dus niet zozeer de ponys probleem als een rijtechnisch probleem, zeker als je neef het wel voor elkaar krijgt.

maar ik zou het met behulp van een goede instructeur proberen op te lossen

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 15:49

Ik dach dat ik niet boos reageerde daarvoor... mijn excuses!
Wel vind ik dat er gelijk word verteld dat je de DA of de TA erbij moet halen. Ik denk dat de meesten dat van te voren al gedaan hebben en dan pas naar het forum gaan. Het lijkt mij sterk dat het aan zijn tanden ligt daar hij elk jaar twee keer gecontroleerd word (net als wij!).


@ GijsenKim: Het is dus niet zozeer de ponys probleem als een rijtechnisch probleem, zeker als je neef het wel voor elkaar krijgt.

Het is dus mijn haflinger waar een neef op rijd!! Ik rijd er altijd zelf op.

@ Wiesje: Het probleem is dat hij tegelijk bokt en de teugels uit je handen haalt waardoor je een zekere 20 a 30 cm uit je zadel komt. Probeer dan maar eens te blijven zitten... Lachen

Verder als ik goed terecht kom klim ik er altijd weer op en rijd hem door met waar ik mee bezig was. Dan accepteert hij dat ook en is het probleem verdwenen.
Het punt is dus alleen dat het verdomde (excuse my french) moeilijk is om het überhaupt uit te houden en dat weet de haflinger in kwestie zelf ook, dus gaat hij door.

Wat moet je doen op het moment dat hij zo begint te bokken?!? ik ben allang blij als ik kan blijven zitten of goed terecht kom...

Nimwan
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 15:51

Sorry... @gijsenkim: ik bedoel dus NIET mijn neef die er op rijd.... hehehehhe Geld, geld! ik heb geen neef die rijdt

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:59

mijn vzpony bokte ook altijd, als ze sneller moest draven of moest galoperen. als ze bokte, was t altijd gemeen. ik ben een aantal keren in haar nek beland, maar naarmate bleef ik steeds makkelijker zitten, maar ik was bang dat als ik haar aan zou sporen, dat ze dan nog erger zou gaan bokken. dit was ook t geval toen ik dat voor de 1e keer deed, maar ik bleef door drijven, en ze stopte er van zelf mee. dus je zou t beste als ie weer bokt door drijven, ook al bokt ie dan nog meer, ze houden er zelf mee op. de aanhouder wint Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:57

Het is wel mijn neef hè Haha! .Maar als die dus op de haflinger van mijn vriendin stapt blijft hij ook drijven en dan stopt ze ook.
Dus blijkbaar moet je en blijven zitten en blijven drijven Tong uitsteken

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:12

Als je echt zeker weet dat hij niets mankeert zal je hem toch duidelijk moeten maken dat hij niet mag bokken.
Dus als hij bokt, hem verschrikkelijk op z'n donder geven (en dan bedoel ik dus niet een aai met de zweep..) en daarna vooruit houden. Als hij loopt kan hij niet bokken!!
Bij een deel van de paarden heeft het nut om het gevecht aan te gaan van "bok betekent keiharde knal op z'n kont en de aanhouder (als het goed is jij Knipoog) wint.." (voor anderen werkt dat helemaal averechts, maar dat zul je moeten uitvinden)
Maar als je hem niet uit kan zitten werkt dat niet, want dan zal hij winnen.. Misschien iemand anders erop zetten die hem wel kan uitzitten? Al heb je dan de kans dat hij het bij jou gewoon weer doet.
Als hij bokt en daarbij de teugels uit je handen trekt waardoor jij je zadel uit wordt getrokken, probeer eens te zorgen dat hij niet kàn trekken. Als je merkt dat hij z'n hoofd naar beneden gaat doen om te trekken, zorg dan dat je voor je de druk in je handen krijgt meegeeft, dan raakt hij waarschijnlijk uit z'n evenwicht (hij verwacht weerstand) en kan je hem weer vooruit rijden voordat hij verder bokt..
Om zelf te blijven zitten werkt hij de ene "boktactiek"(:P) om te gaan staan in je beugels, zodat ze "onder je door" bokken en bij de andere "boktechniek" zul je moeten zorgen dat je heel diep gaat zitten en je knieën/bovenbenen aan het zadel houden voor steun en proberen je beugels in te houden Knipoog

Het is allemaal heel frustrerend, maar je zult hem er toch doorheen moeten (laten) rijden. Die van mij bokte in het begin ook naar àlles (en ook niet altijd even lief..) maar met heel consequent zijn is het er nu praktisch uit.., helemaal zal wel nooit lukken, maar dat heb je met dingen die ooit nut hebben gehad om onder het werkt uit te komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:40

Ik heb wel is gehoord dat als een pony wil gaan bokken, je de teugels kort moet houden. Ondertussen gewoon door blijven drijven, zo maakt hij zijn rug hol en kan hij onmogelijk bokken. Ik weet niet of dit waar is, maar proberen kan altijd. Succes! Lachen

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:42

LoutjeLouLou schreef:
Ik heb wel is gehoord dat als een pony wil gaan bokken, je de teugels kort moet houden. Ondertussen gewoon door blijven drijven, zo maakt hij zijn rug hol en kan hij onmogelijk bokken. Ik weet niet of dit waar is, maar proberen kan altijd. Succes! Lachen

idd, als een pony met zijn hoofd omhoog loopt kunnen ze moeilijker bokken, alhoewel Haha! mijn vzpony bokte ook wel eens met haar hoofd hoog, maar dan was de bok niet zo heel erg hoog Tong uitsteken

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:46

want ben ik toch blij dat mijn pony haast nooit bokt Haha!.
maar veel succes verder met pony. ik hoop voor je dat je het er zonde schade bij jezelf er uit krijg.
en ik ken iemand, die een pony had gekocht en als niet in te rijden beschreven was. uit het niets ging hij ook steigeren, springen en bokken en gek doen. gewoon pure eigewijs heid.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:54

Ik dacht op je profiel te kijken voor een foto van haar hoofd. Heb je misschien een foto van haar hoofd.

Als het echt niks medisch is dan licht het aan de omgang. Dit is niet aanvallend bedoelt, maar haflingers zijn echt zo makkelijk nog niet. Heb je aan NH gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 17:57

josien schreef:
Ik dacht op je profiel te kijken voor een foto van haar hoofd. Heb je misschien een foto van haar hoofd.

Als het echt niks medisch is dan licht het aan de omgang. Dit is niet aanvallend bedoelt, maar haflingers zijn echt zo makkelijk nog niet. Heb je aan NH gedacht?

NH? wat is dat Bloos

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:00

LoutjeLouLou schreef:
NH? wat is dat Bloos

natural horsemanchip(als k t goed heb gescheven)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 18:09

Citaat:
LoutjeLouLou schreef:
NH? wat is dat

natural horsemanchip(als k t goed heb gescheven)


Haha Haha! bijna. Natural horsemanship.

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:56

Ik heb ook verschillende bokkers gereden, juist omdat ik er lol in had. Maar als ze hun hoofd tussen de voorbenen gaan gooien, is het idd moeilijk om te blijven zitten. De tip die ik je daar voor kan geven (en niet iedereen zal het daar mee eens zijn denk ik) Gewoon met een teugel hem een fikse ruk in de mond geven als hij zn kop tussen de voorbenen gooit. Meestal doen ze hem dan weer omhoog en dan moet je hem vooruit krijgen. Maakt niet uit op wat voor manier, maar vooruit gaan zal hij! Naar een paar keer hebben ze er wel genoeg van en dan houden ze er meestal wel mee op. Tenminste, dat is mijn ervaring.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:50

Leo_American schreef:
Ik heb ook verschillende bokkers gereden, juist omdat ik er lol in had. Maar als ze hun hoofd tussen de voorbenen gaan gooien, is het idd moeilijk om te blijven zitten. De tip die ik je daar voor kan geven (en niet iedereen zal het daar mee eens zijn denk ik) Gewoon met een teugel hem een fikse ruk in de mond geven als hij zn kop tussen de voorbenen gooit. Meestal doen ze hem dan weer omhoog en dan moet je hem vooruit krijgen. Maakt niet uit op wat voor manier, maar vooruit gaan zal hij! Naar een paar keer hebben ze er wel genoeg van en dan houden ze er meestal wel mee op. Tenminste, dat is mijn ervaring.


Ik gooi de moeilijke kant los en ga met twee handen aan de kant hangen dat het paard makkelijk buigt...... en trek ze op die manier om........ Haha! Haha! Haha! Haha! ook niet erg lief, maar wel functioneel Haha! Haha! Haha!

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:56

Als je pony niet iedere dag gereden wordt, kan het ook zijn dat hij zijn energieuitbarsting voor jouw opspaart als jij gaat rijden. Misschien is het een idee om hem voordat je gaat rijden even aan de longeerlijn uit te laten kuren.
Veel succes ermee en ik hoop dat het snel weer goed komt!

R0MY

Berichten: 91
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:15

Als je het zelf niet ziet zitten om het eruit te rijden. Is het misschien een optie om hem door iemand anders te laten corrigeren die er verstand van heeft. En hem na een tijdje (wanneer het goed gaat) zelf weer te gaan rijden met hulp vandegene die hem heeft gereden.
Succes..

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 08:47

ik heb dit ook heel erg gehad met mijn haf!
het is echt halfinger eigen!
bij mij is het minder geworden doordat ik altijd won! ben er door het bokken 1 x afgevallen, dat was toen hij het in z'n bol kreeg om van een heuveltje af te galopperen en daarbij te bokken (dus naar achter zitten en klap! daar lag ik..)
doordat hij op een gegeven moment door kreeg dat hij het niet meer kon winnen (was er erg in getraind *LOL* is het langzamerhand minder geworden.
dus gewoon proberen te blijven zitten, als hij bokt een hééééle harde tik op z'n kont! klinkt zielig, maar dat is de enige manier om op dat moment te bewijzen dat jij gelijk heb!

ik zou je graag een xtje komen helpen door erop te klimmen, woon alleen ietwat ver weg.. maar misschien is er een xtje iets te regelen?