travers op 3 of 4 sporen??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

travers op hoeveel sporen???

4 sporen
36 (100%)

Totaal aantal stemmen: 36


paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

travers op 3 of 4 sporen??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 21:16

ik vraag me af of jullie travers op 3 of 4 sporen doen. een instructrice zegt bij ons op 4 sporen, daar had ik eerst les van dus dat geoefend. nu heb ik ook les van een ander en die zegt weer op 3 sporen. ze gaat het opzoeken, maar ben ook benieuwd wat jullie denken? bij wedstrijden zegt de ene jury op 4 en de ander op 3 sporen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:18

4 sporen heb ik altijd geleerd. citaat uit het dressuurboekje:

de travers is een oefening op twee hoefslagen met 4 sporen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:18

Het staat in je dressuurproevenboekje hoor! Zie blz 30.

horsey

Berichten: 240
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: Weert

Re: travers op 3 of 4 sporen??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:22

Sorry als ik het fout zeg maar is het niet vb op de rechterhand, linkerachterbeen in het spoor van linkervoorbeen? Moet mijn cursusboek weer eens opzoeken geloof ik.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:35

nee dat is bij de schouderbinnewaarts zo die gaat over 2 sporen (ojee nu ga ik weer twijfelen)

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:44

sb is op 3 sporen (binnenachterbeen in de lijn van het buitenvoorbeen), en travers is op 4 sporen (dus meer om je binnenbeen heenbuigen).

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 08:06

die laatste instructrice zegt dat travers op 4 sporen makkelijker is, want dan kan je hem gewoon door je binnenbeen laten vallen Knipoog . in het proevenboekje klopt het niet ALTIJD. er staat ook in dat een slangevolte bijv. door de hoeken moet Lips are sealed

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:44

Maar hij mag juist NIET inde travers door je binnenbeen heenvallen, hij moet juist blijven buigen om je binnenbeen heen, daarom is travers meestal moeilijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:02

traver op 4 sporen
en hij moet om je binnenbeen buigen.

Sb is op 3 sporen en ook daar moet hij om je binnenbeen buigen.
En die mooie lengte buiging vind ik dan ook het moeilijkste van die oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 17:39

paardje schreef:
die laatste instructrice zegt dat travers op 4 sporen makkelijker is, want dan kan je hem gewoon door je binnenbeen laten vallen Knipoog .


Dat heet dan geen travers maar "kunstje pootje over" Haha!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 00:09

prakkie schreef:
Maar hij mag juist NIET inde travers door je binnenbeen heenvallen, hij moet juist blijven buigen om je binnenbeen heen, daarom is travers meestal moeilijker.


ja, dat snap ik, maar het kan wel Haha!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 15:28

Jippie"]
[quote="paardje schreef:
die laatste instructrice zegt dat travers op 4 sporen makkelijker is, want dan kan je hem gewoon door je binnenbeen laten vallen Knipoog .


Dat heet dan geen travers maar "kunstje pootje over" Haha!
[/quote]

hahaha... best knap, lukt mij met schaatsen nieteens!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 16:18

Schouderbinnen moet over 3 sporen, en travers over 4 dacht ik toch. In beide gevallen moet het paard gebogen zijn om het binnenbeen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-02 16:52

oke, ik denk nu ook 4 sporen. ik heb het aan die eerste instructrice nog eens gevraagd en die zei dus echt 4 sporen. bij schouderbinnenwaarts heeft een paard meer lengtebuiging. bij travers minder buiging in het lichaam (wel wat maar iets minder) en meer in zijn hals. ik weet nu niet of ik het duidelijk heb uitgelegd maar ik snap het nu Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 00:42

paardje"]
[quote="prakkie schreef:
Maar hij mag juist NIET inde travers door je binnenbeen heenvallen, hij moet juist blijven buigen om je binnenbeen heen, daarom is travers meestal moeilijker.


ja, dat snap ik, maar het kan wel Haha!
[/quote]

Het kan wel, maar dan is het een simpele oefening en heeft het nauwelijks trainingswaarde. Doorgaans heet het dan gewoon wijken voor de kuit.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 09:42

Citaat:
paardje schreef:
prakkie schreef:
Maar hij mag juist NIET inde travers door je binnenbeen heenvallen, hij moet juist blijven buigen om je binnenbeen heen, daarom is travers meestal moeilijker.


ja, dat snap ik, maar het kan wel


Het kan wel, maar dan is het een simpele oefening en heeft het nauwelijks trainingswaarde. Doorgaans heet het dan gewoon wijken voor de kuit.

Dat snap ik niet helemaal?? als ik mijnpaard door mijn binnenbeen hen laat vallen, dan ben ik aan het wijken?? of vat ik hem nu verkeerd op??

Citaat:
oke, ik denk nu ook 4 sporen. ik heb het aan die eerste instructrice nog eens gevraagd en die zei dus echt 4 sporen. bij schouderbinnenwaarts heeft een paard meer lengtebuiging. bij travers minder buiging in het lichaam (wel wat maar iets minder) en meer in zijn hals. ik weet nu niet of ik het duidelijk heb uitgelegd maar ik snap het nu


Volgens mij heeft een paard in de travers minstens zoveel lengtebuiging als in de schouderbinnenwaarts. Eigenlijk nog meer want, hij moet meer buigen om je binnenbeen heen, om z'n achterhand meer naar binnen te zetten..toch..

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 11:03

nee door dat hij op 4 sporen moet is zijn lichaam wat rechter en heeft meer buiging in de hals

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:56

travers is niet te vergelijken met wijken, maar met appuyeren. De hulpen die je geeft zijn dezelfde, alleen met een travers rij je een andere lijn. Maar als je een travers zou rijden, en je tilt het paard op en je zet hem recht op de hoefslag, zal hij doorgaan in een appuyement.
Wijken is heel anders. Bij travers of appuyeren is het paard gesteld in de richting waar het naartoe gaat. Bij wijken is dat nu juist niet.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:43

En in een appuyement is je paard nog steeds gebogen om je binnenbeen heen; hij mag er nog steeds niet doorheen vallen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:09

DAt is bij een travers ook, precies hetzeflfde als bij een appuyement.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:45

ja dat bedoelde ik dus Desiree...Ik bedoelde dus dat zowel bij travers als bij een appuyement je paard gebogen moet zijn om je binnenbeen heen, en daar dus niet doorheen mag valln..

Paardje: Je paard moet wel op 4 sporen gaan lopen, maar daarbij moet hij nog steeds buigen om je binnenbeen heen. Hij mag niet zijn kont naar binnen doen en dan recht blijven, hij moet blijven buigen. En aangezien je paard z'n kont verder naar binnen moet om op 4 sporen te komen, moet hij dus ook meer buigen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:05

Gevaar bij deze oefening is dat het paard stopt met lengtebuiging bij het zadel en daarachter (met name in de lendenen partij) recht wordt i.p.v. gebogen. Het is best een lastige oefening.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-02 15:12

Desiree schreef:
Gevaar bij deze oefening is dat het paard stopt met lengtebuiging bij het zadel en daarachter (met name in de lendenen partij) recht wordt i.p.v. gebogen. Het is best een lastige oefening.


mijn instructrice heeft het zeker weten goed gezegd, ze geeft les tot en met de Z2 en toen ze het uitlegde wist ik zeker dat zij het goed had. ik kan het op de computer niet zo duidelijk uitleggen Bloos Boos!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:39

Het komt ook wel op hetzelfde neer wat jouw instructrice zegt. MAar je weet wel hoe het moet, maar het ook echt doen he.... dat is toch nog wel een verschil.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:41

Nimber schreef:
nee dat is bij de schouderbinnewaarts zo die gaat over 2 sporen (ojee nu ga ik weer twijfelen)


Sionds wanneer is sb op 2 sporen? Typfout?